Citat:
Ursprungligen postat av
staffanwestberg
Nejnej, då har du missförstått eller jag uttryckt mig klumpigt. Vad jag menade var att ställa en fråga, en undran hur resonemangen går. För jag får inte ihop en stor säpo-apparat inne i sthlm när statsministern mördas och att alla sedan håller varandra om ryggen, inklusive regeringen, plus att LP pekar ut CP, att förundersökningen pågår till denna dag osv.
Jag håller med om att det är oklart i vilket syfte, det är ju det jag menar.
OK då är vi överens!

Någon officiell sanktionerad Säpoaktion handlar det inte om och det är knappast troligt att en sådan skulle fått ske. Det är en aktion som för Säpo framstår som en övervakning som försiggått över flera dagar där det finns indikationer på att det är en mindre grupp personer. På mordkvällen förekommer sådan och ganska omfattande WT

bservationer. Vissa har fått för sig att det är någon slags övning. Andra (t ex politiker) har får för sig att det är någon slags knarkspaning som måste hållas hemlig. Förekomst av poliser utreds ej under 30 år inte heller wt observationer. Det finns på senare år uppgifter om två grupper urprungligen benämnda Barbro och Leongrupperna med olika förmodad koppling till stay behind-organisation oklart om det handlar om Krigs-IB (S) eller AGAG. Kanske någon kombo.
Det verkar som att denna hemliga verksamhet är så förankrad att den kan avbryta en pågående omfattande knarkspaning mot "Ziggge" till synes både hastigt och prematurt. Rykten har förekommit länge att någon eller några som ingick i den knarkspanoperationen med omfattande resurser sett både själva skjutningen på avstånd och att de har befunnit sig på platsen bara kort före mordet och till och med observerat dessa andra.
Att detta rör sig om någon slags spaning riktad mot OP verkar ganska uppenbart liksom att denna är förankrad både politiskt och via kanaler in i polisens operationsledning.
Vilka skulle kunna har carte blanche att spana på OP? Med s-ledning på SSI hade det kunnat tänkas vara inrikesavdelningen. Frågan är dock om de förutsättningarna förelåg? Alltså återstår någon form av rest av gamla Krigs-IB kanske dolt som en krigsorganisation men folk från Stockholms län översett av t ex Holmer (och säkert någon av det gamla gardet) med politisk förankring uppåt. DVS en liten hemlig grupp i Sap:s intresse med resurser lånade från flera håll och arv från IB enligt liknande modell som sedan det som avtäcktes i Ebbeaffären.
Det verkar ju onekligen som att det inte är en stationär verksamhet utan att varje självpåtaget "uppdrag" förankras separat inom en begränsad krets personer med makt och inflytande!