2016-01-17, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Du menar nog teckningen av mannen från smala gränd. Underligt om den mannen har med mordet att göra. Varför skulle han drälla runt i anslutning till mordplatsen i 10-20 min efter mordet ?
"C" bodde i krokarna så det är inte omöjligt att någon sett honom i stan.

Nej Konstnären Birgitta W gjorde strax efter mordet en teckning av en man som var mycket fixerad på Olof Palme, när han upptäckte honom vid biografen Grand
Citera
2016-01-17, 15:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitepeppar
Känner till och vet vem hen syftar på , alltså " KB ".

Kan du berätta vem det är då? Varför postar du att du vet vem KB är, men säger inte vem du syftar på, vad har vi för glädje av att veta att du vet?

Om du inte kan, får eller vill så bör du ju åtminstone ge en hint om i vilket härad vi ska leta, tycker jag.

Lever den här personen?
Citera
2016-01-17, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Lennart Remstams teori, "Grenen som gick av"... kan ju förklara till varför kulan inte åsamkat så mycket skada på gatubeläggning och/eller fasad.
http://www.itdemokrati.nu/page21.html

Intressant, låter trovärdigt bra där.
Citera
2016-01-17, 16:04
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säpo ser dig
Tavareskulan kan säkert också blivit kringsparkad av fotgängare och gatusopsmaskiner, vad som saknas här är ju skador ifrån kulorna i gatubeläggning och fasad, Tavareskulan borde ju inte ha bromsat nämnvärt i och med att den torde vara den som var avsedd för LP samt fasaden där kulan hittades består ju av 80-90% glas, men inget skyltfönster gick sönder. Kulan borde ju haft en bana precis som när man kastar macka på vatten och om den tog i gatan studsat vidare i en höjd på max 1-2 meter.
Javisst kan den det men det intressanta i jämförelsen är hur Belichs berättelse och förklaring till att inte polisen eller ens Näss gäng lyckades hitta kulan som man rentav tävlade om blivit ändrad och att sedan fyndplatsen blivit beskriven på flera olika platser i närområdet för att passa ihop med alla andra teorier.
Belichkulan var så kraftigt tillplattad att den måste ha rikoschetterat rakt i betongplattan vid mordplatsen. Under plodpölen fanns en grop eller spricka som noterades först av en dövstum man och sedan kunde märkas ut med en vitt plaströr som ambulanspersonalen efterlämnat. Detta förnekades totalt när jag inledningsvis påvisade bilden här för ett antal år sedan.
Citera
2016-01-17, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du berätta vem det är då? Varför postar du att du vet vem KB är, men säger inte vem du syftar på, vad har vi för glädje av att veta att du vet?

Om du inte kan, får eller vill så bör du ju åtminstone ge en hint om i vilket härad vi ska leta, tycker jag.

Lever den här personen?

Instämmer! Det är väldigt enkelt att påstå det ena med det andra...Whitepeppar du får allt ge lite mer information om du skall upplevas trovärdig.
Citera
2016-01-17, 16:27
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det är just det som är poängen i mitt resonemang, jag upplever att man inte alls behöver vara märkvärdigt lång för att vara gärningsmannen. Jag upptäckte att det inte alls är konstigt att få den skottriktningen när man lyfter 357:an för att sätta ett skott i ryggen på offret.

Skjutställningen är alltså inte med rak arm, utan med armbågen böjd och i höjd med axeln. Därmed är revolvern i ett relativt högt läge och skottriktningen blir nedåt, känns helt naturligt att göra så.
Detta låter sig göras med en kort pipa på 20 cm håll som säpofolk kommit fram till men om en längre pipa som polisen menar ska ha använts så måste den ha avfyrats på längre håll och ännu högre nivå än vad som kan vara rimligt för en man på gatan. Om samma skytt dessutom skulle ha hunnit byta riktning från brösthöjd framför OP till skott bakom ryggen blir säpoteorin ännu mer orimlig.
Citera
2016-01-17, 16:37
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Detta låter sig göras med en kort pipa på 20 cm håll som säpofolk kommit fram till men om en längre pipa som polisen menar ska ha använts så måste den ha avfyrats på längre håll och ännu högre nivå än vad som kan vara rimligt för en man på gatan. Om samma skytt dessutom skulle ha hunnit byta riktning från brösthöjd framför OP till skott bakom ryggen blir säpoteorin ännu mer orimlig.

För att scenariot på Sveavägen ska fungera så tänker jag mig att skytten ska hållit vapnet i höger hand, ett skott i ryggen på Palme med armbågen böjd och i höjd med axeln. Sedan sträcker han ut armen och avlossar ett skott mot Lisbeth.

Den 357:a som jag hanterade igår hade en 6 tums pipa och rent handhavandemässigt kan jag inte se att en kortare pipa skulle göra någon skillnad. Däremot, som det nämnts tidigare så kan tydligen en kortare pipa göra att denna typ av kula svampar upp sig en aning i bakkant när den lämnar pipmynningen (på grund av det höga trycket).

Därtill kan vi också förvänta oss olika spridning på krutstänket beroende på piplängd och avstånd mellan vapnet och offret.
Citera
2016-01-17, 16:55
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitepeppar
Känner till och vet vem hen syftar på , alltså " KB ".

Du får i alla fall säga om KB ingår i en grupp, eller är ensam GM.
Citera
2016-01-17, 16:59
Medlem
Harfagers avatar
Utredde man inte CP:s död grundligt? I dokumentären i veckan så sades att han sagt att "Nu kan man slå på CP " för att sedan tas till sjukhus och där avlida ( Om jag inte missminner mig ) .

Kan han varit drogad som fan på Sveavägen och sett den egentliga mördaren och beslutat sig för att åka hem snarast för att inte
1, bli indragen i något i efterkommande polispådrag , han kunde ju haft droger på sig.
2, bli själv skjuten.

Skulle ju var bra om man fick fram hans dråpare om det inte var en olycka.

Efter att ha läst vittneskonfrontationen så kan det varit vem som helst som kunnat bli utpekad med ungefärlig likartad uppsyn (Med respekt för LP nu).
Har dels själv sätt personer som varit mycket lika och där skillnaderna skulle kunna berott på tex morgon drucken , bantning, förkylning eller vad som helst men där tex frisyr och ögon "linser" är i stort det samma så kan man vid en hastig titt tro att det är samma personer. (har själv sett sådana "charader" 4- 5 gånger i alla fall, och i början tog det tid att fatta att det var ploj , men sade inget då jag såg hur det låg till )
Senast redigerad av Harfager 2016-01-17 kl. 17:22.
Citera
2016-01-17, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Utredde man inte CP:s död grundligt? I dokumentären i veckan så sades att han sagt att "Nu kan man slå på CP " för att sedan tas till sjukhus och där avlida ( Om jag inte missminner mig ) .

Men var det verkligen den skadan som beskrevs i programmet som var den han "sedan" dog av?
Jag uppfattade det som en annan, när han bodde hos Maranata-sekten, som en av tanterna där beskrev... och vad CP hade sagt då...

..men jag kan ju ha uppfattat fel..
Citera
2016-01-17, 18:03
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Men var det verkligen den skadan som beskrevs i programmet som var den han "sedan" dog av?
Jag uppfattade det som en annan, när han bodde hos Maranata-sekten, som en av tanterna där beskrev... och vad CP hade sagt då...

..men jag kan ju ha uppfattat fel..

https://www.tv4play.se/program/g%C3%A5tan-christer-pettersson?video_id=3245769

40 minuter in så nämner kvinnan att han går upp på sitt rum med handduken mot huvudet och nästa sekvens så handlar det om att han dog av skallskada, vet inte om det är samma skada /tillfälle

30 minuter in säger en person att CP sagt att han stått i ett hörn på Sveavägen och sätt mordet.

Har själv varit med om "olyckor " som kunnat sluta illa och om man vill arrangera något sådant så är det nog enkelt med all statistik och utredningar att få till en synbar olycka.

Finns det undersökningsprotokoll om hans död på nätet?

Sedan får man ju anta att hans "erkännanden" kan berott på dels pengar ex, " om du ger mig något så fixar jag din hyra och lite sponken och fickpengar" varpå CP som vill djävlas tillbaka med media och vill utöva sin skådespelar talang säger något krystat som " jag kan ha gjort det" . Bara ord för att få behålla tak överhuvudet och viss säkerhet då många oinsatta tyckte nog att "ta bort han " vore en välgärning.

Eller rent av hjärntvättad som tex " du har väl någon gång haft en minnes lucka , kan du inte haft det nu också " och då svarar han att jo det kan varit jag med tanke på att han bajonett dödat en tidigare i sitt liv.
Han funderar utifrån sin logik att 1 han haft minneslucka under rus + 2 han har dödat någon tidigare + 3 han kanske i minnesluckan lånat ett vapen av SC etc etc
Senast redigerad av Harfager 2016-01-17 kl. 18:52.
Citera
2016-01-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Prytz
Varför skulle han då fråga GW "kan kulan komma från Palmevapnet? "

Och om uppgiftslämnaren visste att han satt på Palmevapnet skulle han legat på GW sedan 2013 och undrat vad tusan som hände med analysen. Det har han inte gjort.

Vilka spänningar tänker du på?

Ang spänningar räcker det att följa debatten från 25-årsdagen och framåt som lett fram till dagens situation när det kommit fram uppgifter om en hemlig aktion mordkvällen.

När det gäller vapen så har flera olika personer med olika trovärdighet hört av sig med uppgifter direkt till olika privatspanare. Själv har jag minst tre olika tips. All ge upp alla bevis direk är kanske inte den bästa taktiken.

Ponera att någon som är rätt säker på att de sitter på vapnet. Att då skicka ett smakprov som test är kanske inte så dumt tänkt. När det sedan inte händer något blir man naturligtvis konfunderad och backar sin position. Har beviset smusslats undan?

Fullt logiskt sätt att agera alltså...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in