2016-01-17, 15:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Jag vänder mig mot uttrycket alternativteoretiker. Att LB har mördat henne är också ett alternativ. Ett alternativ som domstolen har fastnat för, men är överklagat. Hur kan det vara en oväsentlig detalj om du har en bil som vars bagageutrymme du kan se rätt in i. Han skulle alltså sitta där och röka och ha detta lik i bilen. Och inte ett enda mm av spår efter henne i den bilen efter teknikers genomgång. Hur kan det vara en oväsentlig detalj?
Med "LB" menar du säkert AB - men mot honom finns ingenting att anföra vad gäller själva brottet.

Om det ligger ett välförpackat lik i kofferten ser man ingenting av detta utifrån.

Om NB - vilket mycket talar för - är så angelägen om sitt alibi; hur angelägen kan han då ha varit att inte efterlämna några spår av LH i sin bil?

Hur enträgen har han inte varit när det gäller att få ta sig in i ladan igen, eller att få närma sig fyndplatsen i Martorp? - Han har t.o.m. sett till att utrusta sig med en högaffel för att få gräva i dyngan bredvid rishögen.

Han gavs ingen chans att fullfölja det tänkta slutstadiet av sitt brott; han blev allt mer nervös under veckan som gick; han försummade t.o.m. sina vanliga spelsejourer i utbyte mot att få ventilera DNA med AB och IB, han försökte prata in sig hos grannar och andra; han gjorde sig under diverse förevändningar ideligen ärenden till Martorp, han önskade att ett skyfall skulle drabba Blomberg så att MPS inte kunde fortsätta med sina sök, osv. - Kort sagt: Han betedde sig som en övernervös brottsling utan manöverutrymme. Han försökte också få C-GB att tro att det var hans förtjänst att handsken låg kvar i ladan (precis på samma försåtliga och föraktliga sätt som han tog åt sig äran för de jobb hans bror utfört):
Citat:
Ursprungligen postat av C-GB i TR
Redan från första… när jag kom på måndan – jag bor i T – jag kom… och då… kom jag med spik till dom, för dom hade beställt det för dom höll på att spika läkt, då, på ett arbete där, och det första han sa – jag kom väl vid åttatiden – det första han sa då att ”Vet du vad som har hänt?” – ”Nej”, sa jag. ”Det är en flicka som är försvunnen”, sa han. Och sen pekade han på sin bror och sa att… pekade han på sin bror och sa att han hade börjat lyfta upp en handske, men han sa: ”Lägg tillbaka den, för det kan vara nånting.” - Det var vad han sa. Och jag tänkte väl, ja… Det var det; sen jobbade han vidare – och jag fick en massa annat sen, så att…. (02:30)
2016-01-17, 15:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Som du kanske minns åkte GJ förbi ladan strax före kl. 19.00 och såg då en bil som kan antas ha varit NB:s. - Såg NB även GJ:s bil?
Om NB såg GJ och Viktoria köra förbi vid ladan så vet han också uppskattningsvis vilken tid de svänger in till AJ. Därav gör han ett tillägg om att GJ är inne några minuter och i stort sett vänder i dörren.
Vilket inte stämmer med nån annans uppgift om GJ och dottern.

Sen kommer resten om att det var strax innan Källby, i samband med Skype han såg GJ.
Berättelsen stämmer således inte i sitt sammanhang (tidsmässigt) om GJs åkturer. NB uppger ett tidsspann som går mellan 19-20 gällande GJ.

Den här meningen som nu kommer i HovR från IB kan jag inte återfinna i tidigare förhör, men kanske missat? Hon talar väl bara om att hon ser GJ lämna AJs bostad? Gör hon tillägg plötsligt utifrån NBs ord nu samt GJ, HJ i FUP?
Citat:
Sen när han kom tillbaka då var det kanske runt sju, kvart i sju kanske, när jag gick ut då var han redan ute. Sen kom Gustav från cafériktning och svängde runt hörnet.
2016-01-17, 16:02
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Med "LB" menar du säkert AB - :
Ursäkta NB ska det vara.
2016-01-17, 16:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När NB sitter på trappen och röker kommer Gustav och dottern från Årnäs och då är klockan ca 19.00, NB sitter på trappen och Irina kommer nu ut också på trappen för att ta en rök, och båda två Irina och NB ser när Gustav och dottern lämnar herrgården för att åka till Gum.
NB bedömer att de stannade max 5 minuter i herrgården, som verkar sannolikt därför han kunde inte sitta och röka en mycket lång tid där på trappen.
Gustav skulle åka hem för att byta kläder från kostym till något annat och kom sannolikt tillbaka till herrgården senare, men varken Irina eller NB såg något sådant, de kanske kom dit när de åkte till Källby för pizza inköpet Irina och NB.
Svara på mitt inlägg istället för att rapa samma saker som en robot. Förklara de delar jag citerat som inte stämmer öht att NB såg GJ svänga in kl 19 och vända samtidigt som han säger att det är i samband med skype och IB uppger att han varit hemma en halvtimme innan Källby då hon hittar honom ute på trappen.

Glöm inte Adriana och GJ själv i sammanhanget.
Senast redigerad av develi 2016-01-17 kl. 16:13.
2016-01-17, 16:12
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Kan ju vara svårt med ett hus som tex. är runt och säga vad som är fram och baksida Jag själv bor i ett hus som man kan både gå och springa runt om man vill och har faktiskt ingen aning vad som är fram och baksida på huset. På det huset finns ingång från två håll och vägar på båda sidor. Men det behöver vi inte tjafsa om, låt oss säga att det är baksidan av rishögen, men det väsentliga är att man såg både hjälm och jacka utan att behöva röja undan i rishögen. De syntes med blotta ögat utan att behöva lyfta på en enda kvist, det ser man tydligt på bilderna om de nu stämmer. Om han nu var så beräknande som du vill påskina. Borde han då inte gömtt undan både jacka och hjälm och täckt över det helt med riset vilket antagligen inte hade varit några som helst problem att göra?

Ja det förklarar ju en del .

Han trodde nog att han skulle få gott om tid till det under natten eller måndagen , han räknade inte med att en resolut man SH skulle sparka igång ett sökande som låser NB totalt .
2016-01-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon uppger INTE kl 19 i alla förhören.
GJ kommer till AJ vid 19-tiden - det står klart med tanke på hans brors uppgifter.
Det finns sen en person till i sammanhanget:

Med tanke på att Adriana uppger 1-2 tim, GJ tror 20.30 är rimligt tid de åker hem - så faller tidpunkten kl 19.
Tittar man på vad NB säger så stärker det ytterligare att kl 19 är helt fel.
I förhör gissar NB på kl 19-20, tror det är strax innan resan till Källby och kopplar det samman med Skypesamtalet och det är rakt inte kl 19.

Sen ska IBs uppskattning om en halvtimme innan Källby även tas med i sammanhanget.
Då hamnar kl på c:a 19.30 och inte 19.

NB:

IB ser enbart GJ lämna stället, finns inga mer detaljer.
IB får det till att vara när hon ser honom på trappan, strax innan tvätt och skype vill säga (c:a 19.30). Hon säger att han varit hemma som längst en halvtimme innan Källby.

Ingenting sen tidigare förhör med varken NB eller IB talar för tidpunkten kl. 19 oavsett när GJ lämnade sin far.

För övrigt ljuger han 6 ggr när han säger att IB skypar ihop med honom, ligger i sängen bredvid osv.

Tack för bra förklaring! Man kan ju undra varför det i tråden (inlägg från andra än develi) envisas med att påstå att det är 19 eller 17.30 som gäller
Senast redigerad av ulvan 2016-01-17 kl. 16:49.
2016-01-17, 16:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tack för bra förklaring! Man kan ju undra varför det i tråden (inlägg från andra) envisas med att påstå att det är 19 eller 17.30 som gäller
Jag anser klockan 19 ska bort helt och hållet. GJ lämnar inte AJs bostad, han är inte in och vänder som mördarfjanten säger.

Jag ska även dubbelkolla om nu IBs ord i HovR är ett tillägg med alléer och annat, för jag minns inte mer än att hon sagt att hon sett GJ lämna bostaden.

IB har gång efter annan sagt att han är hemma max en halvtimme innan Källby (=19.30).
2016-01-17, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det stämmer så kan förklaringen vara pappans arbete, inget konstigt med det.

Skulle Lisa inte få facebook och tala i mobil med eller sms:a kompisar p g a pappans arbete?
Men hon tvingades till att ringa pappans kollegor?
2016-01-17, 16:26
Medlem
Citat:
Hon uppger INTE kl 19 i alla förhören.
GJ kommer till AJ vid 19-tiden - det står klart med tanke på hans brors uppgifter.
Det finns sen en person till i sammanhanget:
Med tanke på att Adriana uppger 1-2 tim, GJ tror 20.30 är rimligt tid de åker hem - så faller tidpunkten kl 19.
Tittar man på vad NB säger så stärker det ytterligare att kl 19 är helt fel.
I förhör gissar NB på kl 19-20, tror det är strax innan resan till Källby och kopplar det samman med Skypesamtalet och det är rakt inte kl 19.
Sen ska IBs uppskattning om en halvtimme innan Källby även tas med i sammanhanget.
Då hamnar kl på c:a 19.30 och inte 19.

NB:

IB ser enbart GJ lämna stället, finns inga mer detaljer.
IB får det till att vara när hon ser honom på trappan, strax innan tvätt och skype vill säga (c:a 19.30). Hon säger att han varit hemma som längst en halvtimme innan Källby.

Ingenting sen tidigare förhör med varken NB eller IB talar för tidpunkten kl. 19 oavsett när GJ lämnade sin far.

För övrigt ljuger han 6 ggr när han säger att IB skypar ihop med honom, ligger i sängen bredvid osv.

NB sitter på trappen ensam framför bostaden för en rök när Gustav och dottern kommer från Årnäs och kör in till herrgården och då är klockan ca 19.00.
NB sitter kvar på trappen och Irina kommer ut för en rök och sätter sig bredvid NB och båda ser att Gustav och dottern lämnar herrgården och åker till Gum.
NB bedömer tiden som de stannar i herrgården Gustav och dottern till max 5 minuter.
Senast redigerad av Fagro 2016-01-17 kl. 16:29.
2016-01-17, 16:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja då förslår jag sanningssökare. Och grunde till det är att jag litar helt enkelt inte på att allt har gått rätt till i denna polisutredning och det av den anledningen kan finnas en möjlighet att han faktiskt är oskyldig.
Ni må leta efter sanningen, det tror jag är en verklighet för er absolut, en intention - men så mycket underliga slutsatser på fel grund och utifrån okunskap gör att ni ofta hamnar i diket istället.
Ingen kan ha missat alla korrigeringar från folk under dessa månader.
Senast redigerad av develi 2016-01-17 kl. 16:31.
2016-01-17, 16:30
Medlem
Citat:
IB har inte varit utsatt för psykisk tortyr och lider fortfarande av sviterna efter det. Sviterna kan vara att hon står nog inte riktigt upp för sin åsikt. Hon ville inte infinna sig och initialt totalvägrade vittna (ÅK samt TR). Magstarkt av dig att påstå saker du inte vet.

Jag läser innantill i fupen. Varsågod - igen.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-01-17, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ja om man utgår ifrån att ingen person i det här landet har blivit oskyldigt dömd av en domstol så kan man diskutera som du gör. Det är mycket i det här fallet som väcker frågetecken. NB har bott på Kinnekulle i tre år. Första året helt ensamt. Inte en enda gången har det framkommit att någon i området har försökts locka in någon i en bil. Inte under andra året heller och inte under tredje året heller förrän samma vecka som Lisa försvinner. Tycker du inte det är märkligt om personen ifråga har de här sjuka sexuella drifterna. Har de sexuella drifterna kommit helt plötsligt nu? GW säger visserligen har det hänt att polis har planterat bevis när de trott att någon varit skyldig, men inte i Sverige. Jag är inte så säker på det. Och tar man allt sammantaget i detta fall så finner du en hel del märkliga omständigheter i och omkring utredningen.
"Om man utgår ifrån att ingen person i det här landet har blivit oskyldigt dömd"?
Du kan prata för dig själv och framföra dina egna åsikter men du ska ge fan i att lägga åsikter på mig som jag absolut inte har. Vare sig jag eller andra som anser att NB är skyldig lever i villfarelsen att det inte skulle finnas oskyldigt dömda i Sverige. Det är en fejkad missuppfattning från alternativteoretikers sida som om ni gör det i syfte att försvara er argumentation och kritik. Vad jag menar är att det handlar om att tänka logiskt och förnuftigt. I detta fall finns helt uppenbara självklarheter, som DNA-spåren, ett flertal vittnesiakttagelser under morddagen, NB:s avsaknad av alibi samt hans försök att få bort MP som var på väg mot byssjan. FUP´en är ett riktigt gediget hantverk, som fått utomordentligt mycket beröm av experterna.
Att inte kunna se sammanhanget, som är helt uppenbart, utan istället snöa in på sidospår och smådetaljer som inte har någon betydelse eller påverkar händelseförloppet - det tycker jag är märkligt. Jag tycker också det är märkligt då man hellre ser en extremt avancerad och osannolik konspirations/planteringsteori som möjlig, än att man accepterar sanningen som den är.
Sanningen är alls inte lika komplicerad som era alternativteorier.
Sanningen är inte komplicerad om man inte gör det alldeles för svårt för sig.
Sen spelar ingen som helst roll vilka argument som tas upp, vilka bevis som läggs fram, vilka fakta i fallet som presenterats. Om man inte vill se sanningen, så gör man ju inte det.
För, man har bestämt sig för annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in