2016-01-17, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Finns ju många möjligheter, men hur stor sannolikt är det att efter att utfört en sådan här handling åka hem till familjen och lugnt och stilla sätta sig på trappan och röka med en död person i bagageutrymmet Ett bagageutrymme som man dessutom inte hittat ett enda uns av spår eller DNA efter Lisa. Jag har för mig att det är en sådan typ av bil att det är öppet att se rakt in i bagage utrymmet, det scenariot låter inte särskilt troligt.
Felet många gör det är att försöka normalisera NB.
Att försöka hitta detaljer som ter sig ologiskt för en normalt tänkande individ.
Inget i hans agerande i hans gärning är att betrakta som normalt.
Se istället på sammanhanget, den solida tekniska bevisningen samt vittnesbevisningen.
Läs domen, där redogörs på ett ganska enkelt och pedagogiskt vis hur de ser på detta fall.
Tingsrättens slutsats är därför att det är ställt utom rimligt tvivel att det varit Nerijus Bilevicius som med avsikt berövat Lisa Holm livet på sätt åklagaren påstått.
Det finns en anledning till att han dömdes till livstid och det är att han faktiskt är skyldig.
2016-01-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
TACK!
Och du har också alldeles rätt i det du skriver.
Det IB kommer att säga värderas ju mycket lågt, då alla vet att hon ändrat sin story och därmed förstår att hon ljuger.
Det blir som sist när det lät som om att hon med monoton stämma läste ur ett manuscript, ett "kom-ihåg-vad-som-är-viktigt-att-säga", sammanställt av IR och med NB:s mor som pådrivande kraft som ytterligare förstärker utnyttjandet av den svaga och undergivna IB.
IR har nog sett till att justera och förbättra sin "kom ihåg-lapp" till IB, vete fan vad som där kan dyka upp för att passa försvarets osammanhängande linje som mest består av förtal, kränkningar och konspirationsteorier.
Det enda positiva med att hon vittnar det är att åklagaren kan ställa sina frågor och det kommer inte IB att klara av, för på det har hon inget färdigt manuskript så då bryts väl telefonlinjen....
eller så måste hon plötsligt akut till vårdcentralen eller annat.

Jag håller med dig. Irinas ord har inget värde. Därför är det ju underligt att advokaten vill ha det vittnesmålet, utan koll på var hon har vittnet. Ett överraskningsvittne! Tänk om det vore så väl att åklagaren får Irina att berätta… Under hot om att karlskrället kommer ut!

Det är obegripligt att Inger Rönnbäck fortfarande insisterar på att Irina ska vittna, och ännu märkligare att hovrätten tillåter det per telefon.

Det borde vara självklart att Irina kommer personligen till domstolen om hon skall vittna. Innan hon vittnar, borde hon få information om att hon inte behöver vittna. Jag får dåliga vibbar av detta, trots att Irina inte är ett vittne att ta på allvar, när alla bevis ska värderas av hovrätten.

Det intressanta är om åklagaren kommer få tillfälle att förhöra Irina, eller råka ut för ett planerat spektakel, som låter Irina prata oemotsagd. Det kan bli fel på telefonlinjen, tolkarna och allt vad Neros försvar hittar på, för att visa den förakt det har för brottsoffret och hennes anhöriga.
2016-01-17, 15:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag gör mig inte dum. Många drar slutsatsen att det inte finns spår när det inte har hittats spår, typ "varför finns inte NB:s DNA på tejpen", när rätt fråga är "varför hittades inte NB:s DNA på tejpen". Så det är viktigt att skilja på begreppen finnas och hittas.
De är iofs sant, men trivialt, och snarast en filosofisk fråga. Däremot har det ju genererats en massa varmluft i tråden utgående från uppfattningen att man inte hade kunnat se om något DNA från någon annan än jämförelsepersonerna hade funnits i analyserna, och det är det som är ordentligt vederlagt, och kan vederläggas ordentligt.
2016-01-17, 15:25
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Framsidan kallar jag den sida man kommer till på vägen när man skall dumpa ris , baksidan är mot en jordhög .

Menar du att det inte finns någon baksida på ett hus som man kan gå runt heller då ?
Kan ju vara svårt med ett hus som tex. är runt och säga vad som är fram och baksida Jag själv bor i ett hus som man kan både gå och springa runt om man vill och har faktiskt ingen aning vad som är fram och baksida på huset. På det huset finns ingång från två håll och vägar på båda sidor. Men det behöver vi inte tjafsa om, låt oss säga att det är baksidan av rishögen, men det väsentliga är att man såg både hjälm och jacka utan att behöva röja undan i rishögen. De syntes med blotta ögat utan att behöva lyfta på en enda kvist, det ser man tydligt på bilderna om de nu stämmer. Om han nu var så beräknande som du vill påskina. Borde han då inte gömtt undan både jacka och hjälm och täckt över det helt med riset vilket antagligen inte hade varit några som helst problem att göra?
2016-01-17, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Irina anser att hon var utsatt för psykologisk stress vid förhören i Sverige. När hon sov var det bland annat någon som knackade på ett fönster och tittade in som att hon var en apa påstod hon.
Sanningen var nog den att det var för hennes egen säkerhet att hon inte skadar sig själv.
Jag har själv läst förhören med Irina och det finns ingenting att kritisera förhörsledarna, de upplyser henne att det bästa för henne är att säga sanningen.
Vid alla förhören som är många är hon helt övertygad att NB satt på trappen när Gustav åker till Gum från herrgården vid 19.00 tiden.
NB sitter ensam på trappen när Gustav och dottern kommer till herrgården från Årnäs.
Det finns mycket detaljer när Gustav och dottern åker från herrgården vid 19.00 tiden.
Vid förhöret med NB och Irina överensstämmer alla de här detaljerna helt, som bevisar att NB fanns i bostaden vid 19.00 tiden, som gör att han kan inte ha någonting med Lisas försvinnande att göra.
Vid förhöret i Litauen säger Irina att hon är 100% säker att NB fanns i bostaden 19.00 den 7 juni.
Det finns väl ingen orsak för Irina att åka till Sverige och upprepa samma sak som hon gjort många gånger tidigare, utan det borde kunna göras via Skype.
Kanske Irina misstänker att det är något annat på gång mot henne.
Eftersom Irina påstår vid förhören att NB fanns i bostaden 19.00, som gör att han är oskyldig till mordet på Lisa, men blivit dömd ändå för mordet, borde hennes förtroende för det svenska rättsväsendet vara mycket lågt.
De som anser att Irinas tillrättalagda, justerade förhör, skulle vara sanning och inte ihopdiktad lögn, bör nog ta en funderare på om ni inte själva utsatts för en slags psykisk press då era versioner av fallet har rasat sönder, då absolut ingenting tyder på att ni haft rätt, någon gång i detta fall. Då alternativhypoteser smulats sönder av all fakta och bevis som presenterats mot NB.
IB:s alla klagomål på hur hon behandlats av svenska polisen, när kom dessa? När IR började regissera hennes vittnesmål. IR vill såklart inte att IB ska framföra sitt justerade vittnesmål i rättssalen med risk för att IB bryter ihop och berättar sanningen (igen!) om sin man. IR vill ju inte ha IB i rättssalen, det vore alldeles för riskfyllt samt även avslöjande då kroppsspråk och annat ganska lätt avslöjar en lögnare.

Det här är ganska uppenbart, tycker jag.
2016-01-17, 15:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Vid alla förhören som är många är hon helt övertygad att NB satt på trappen när Gustav åker till Gum från herrgården vid 19.00 tiden.
NB sitter ensam på trappen när Gustav och dottern kommer till herrgården från Årnäs.
Det finns mycket detaljer när Gustav och dottern åker från herrgården vid 19.00 tiden.
Hon uppger INTE kl 19 i alla förhören.
GJ kommer till AJ vid 19-tiden - det står klart med tanke på hans brors uppgifter.
Det finns sen en person till i sammanhanget:
Citat:
Hur länge var Gustav och Victoria kvar på söndagskvällen på Blomberg?
Adriana vet inte säkert, men tror 1-2 timmar.

Med tanke på att Adriana uppger 1-2 tim, GJ tror 20.30 är rimligt tid de åker hem - så faller tidpunkten kl 19.
Tittar man på vad NB säger så stärker det ytterligare att kl 19 är helt fel.
I förhör gissar NB på kl 19-20, tror det är strax innan resan till Källby och kopplar det samman med Skypesamtalet och det är rakt inte kl 19.

Sen ska IBs uppskattning om en halvtimme innan Källby även tas med i sammanhanget.
Då hamnar kl på c:a 19.30 och inte 19.

NB:
Citat:
"klockslag det var när han alltså körde därifrån, och men det borde ha varit mellan klockan sju och åtta, när (ohörbart) körde därifrån"
"det var alltså nån gång mellan klockan sju och åtta, antingen så var det alltså före samtalet med mamma eller efter samtalet med mamma då jag gick, då jag gick ut för att röka, ja, jag alltså jag är säker på och, och jag minns med säkert på att det var Gustav som körde därifrån"
"fråga även Arnes son Gustav som körde ut äh, därifrån och äh, och han borde ju ha sett min bil men nu är jag osäker vilket äh, klockslag det var när han alltså körde därifrån, och men det borde ha varit mellan klockan sju och åtta"
"och min hustru satt bredvid och det var före åtta, och jag tror att efter det här vi direkt åkte till Källbymacken"
"och jag tror Gustav hälsade på mig, jag såg ju det på trettio meters avstånd"
10 juli
"Ja, inte säker men jag vet att det var innan jag åkte till macken"

IB ser enbart GJ lämna stället, finns inga mer detaljer.
IB får det till att vara när hon ser honom på trappan, strax innan tvätt och skype vill säga (c:a 19.30). Hon säger att han varit hemma som längst en halvtimme innan Källby.
Citat:
" så går det högst en halvtimme och som kortast tio minuter och så åker ni till
handlarn?
Mhm, ja, mhm"
han är hemma mellan tio minuter och en halvtimme och så åker ni till handlarn, och handlar pizza?
Mhm
Det är riktigt?
Ja. "
"Så mycket som gör säker på mig, inte mer än halvtimme, inte kortare än tio minuter"
"mmm kanske, kanske det blir halvtimme, inte mer än halvtimme"
"om du säger vad är den längsta tiden han kan ha varit hemma innan ni åkte till Källby och vad är den kortaste tiden han kan ha varit hemma? Kan du ge ett intervall inom vilket du är säker, som längst och som kortast?
Halvtimme är jag helt säker på
Att det var minst eller mest?
Inte mer"

Ingenting sen tidigare förhör med varken NB eller IB talar för tidpunkten kl. 19 oavsett när GJ lämnade sin far.

För övrigt ljuger han 6 ggr när han säger att IB skypar ihop med honom, ligger i sängen bredvid osv.
Senast redigerad av develi 2016-01-17 kl. 15:39.
2016-01-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Som du kanske minns åkte GJ förbi ladan strax före kl. 19.00 och såg då en bil som kan antas ha varit NB:s. - Såg NB även GJ:s bil?

NB kan mycket väl ha gjort en avstickare till bostaden för att visa upp sig i sitt jagande efter alibi. Övertäckt i hans bagageutrymme låg i så fall LH. Fynden utefter grusvägen slutar också där han bör ha svängt av för att snabbt nå bostaden och om möjligt hinna fram samtidigt med GJ; något han fick hjälp med då GJ genom samtalet med sin bror HJ i allén blev försinkad c:a 3 min och vilket gjorde att NB kunde slänga sig ned på trappan utanför bostaden och ta en cig innan han skulle fortsätta mot Martorp. - I detta läge har IB hört honom komma och slitit sig från sitt änglaspel för att samröka:
IB i förhör:
Eftersom NB har funnits i bostaden 19.00 när Gustav och dottern kom från Årnäs och körde in till herrgården och sedan åkte därifrån, finns det väl ingen möjlighet att han begått något mord på Lisa.
Vid förhören säger AB som är NB:s bror att NB kom till bostaden 17.30 och fanns i bostaden tills han åkte med sin fru Irina vid 20.00 tiden till Källby och köpte pizza.
Efter att Irina och NB satt på trappen när Gustav och dottern åker hem till Gum vid 19.00 tiden och kanske något senare, då ser Irina att knäna på NB:s byxor är dammiga och föreslår att hon tvättar dem tillsammans med annan tvätt i maskinen som hon har.
Vid 19.30 tiden skypar NB med sin mor i Litauen och sedan vid 20.00 tiden åker de till Källby och köper pizza.
De personer som helt säkert vet om NB är någon gärningsman är AB och Irina och när man ser till förhören som förhörsledarna gjort med NB AB och Irina kan det inses att NB var ingen gärningsman.
De här förhörsledarna är mycket skickliga att finna ut om någon skulle komma med osanning, med tre personer inblandade om samma sak är det en omöjlighet att de skulle ha kunnat komma med lögner.
Det är också mycket grundliga förhör som gjorts med personerna.
2016-01-17, 15:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Jag vänder mig mot uttrycket alternativteoretiker.
Det gör alla alternativteoretiker. Men nåt ska de ju kallas för, och alternativteoretiker är mer neutralt än många andra tänkbara benämningar. Du är välkommen att hitta på nåt bättre.

Citat:
Att LB har mördat henne är också ett alternativ. Ett alternativ som domstolen har fastnat för, men är överklagat.
Alternativ i alternativteoretiker är det "ojämlika" alternativ som föreligger i uttrycket alternativ till, och som finns till exempel i alternativmedia, inte det alternativ som bär konceptet två eller flera valmöjligheter.

Citat:
Hur kan det vara en oväsentlig detalj om du har en bil som vars bagageutrymme du kan se rätt in i. Han skulle alltså sitta där och röka och ha detta lik i bilen. Och inte ett enda mm av spår efter henne i den bilen efter teknikers genomgång. Hur kan det vara en oväsentlig detalj?
Det finns absence of evidence på det ena eller andra området i samtliga mer komplexa mordfall där den misstänkte nekar. Typiskt för alternativteoretiker är att de fokuserar på de områden där det inte finns full bevisning, och resonerar som om det skulle vara kritiskt för fallet att full bevisning inte föreligger just där. Men så tyckte inte tingsrätten, och det finns, vad jag kan se, inte mycket som tycker på att hovrätten ska göra det heller.
2016-01-17, 15:42
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Felet många gör det är att försöka normalisera NB.
Att försöka hitta detaljer som ter sig ologiskt för en normalt tänkande individ.
Inget i hans agerande i hans gärning är att betrakta som normalt.
Se istället på sammanhanget, den solida tekniska bevisningen samt vittnesbevisningen.
Läs domen, där redogörs på ett ganska enkelt och pedagogiskt vis hur de ser på detta fall.
Tingsrättens slutsats är därför att det är ställt utom rimligt tvivel att det varit Nerijus Bilevicius som med avsikt berövat Lisa Holm livet på sätt åklagaren påstått.
Det finns en anledning till att han dömdes till livstid och det är att han faktiskt är skyldig.

Ja om man utgår ifrån att ingen person i det här landet har blivit oskyldigt dömd av en domstol så kan man diskutera som du gör. Det är mycket i det här fallet som väcker frågetecken. NB har bott på Kinnekulle i tre år. Första året helt ensamt. Inte en enda gången har det framkommit att någon i området har försökts locka in någon i en bil. Inte under andra året heller och inte under tredje året heller förrän samma vecka som Lisa försvinner. Tycker du inte det är märkligt om personen ifråga har de här sjuka sexuella drifterna. Har de sexuella drifterna kommit helt plötsligt nu? GW säger visserligen har det hänt att polis har planterat bevis när de trott att någon varit skyldig, men inte i Sverige. Jag är inte så säker på det. Och tar man allt sammantaget i detta fall så finner du en hel del märkliga omständigheter i och omkring utredningen.
2016-01-17, 15:45
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Irina anser att hon var utsatt för psykologisk stress vid förhören i Sverige. När hon sov var det bland annat någon som knackade på ett fönster och tittade in som att hon var en apa påstod hon.
Sanningen var nog den att det var för hennes egen säkerhet att hon inte skadar sig själv.
Jag har själv läst förhören med Irina och det finns ingenting att kritisera förhörsledarna, de upplyser henne att det bästa för henne är att säga sanningen.
Vid förhöret med NB och Irina överensstämmer alla de här detaljerna helt, som bevisar att NB fanns i bostaden vid 19.00 tiden, som gör att han kan inte ha någonting med Lisas försvinnande att göra.
Vid förhöret i Litauen säger Irina att hon är 100% säker att NB fanns i bostaden 19.00 den 7 juni.
Det finns väl ingen orsak för Irina att åka till Sverige och upprepa samma sak som hon gjort många gånger tidigare, utan det borde kunna göras via Skype.
Kanske Irina misstänker att det är något annat på gång mot henne.
Eftersom Irina påstår vid förhören att NB fanns i bostaden 19.00, som gör att han är oskyldig till mordet på Lisa, men blivit dömd ändå för mordet, borde hennes förtroende för det svenska rättsväsendet vara mycket lågt.

Jag tror det mest var själva häktningen som traumatiserade IB. Det är inte lätt att sitta inlåst i en trång cell och endast ha kontakt med elaka plitar, särskilt om man inte har begått något brott och är helt oförberedd på det. Hon utsattes i och för sig för hot av förhörsledaren men inte i samma utsträckning som NB. http://www.homokozo.se/lh/hr/aktbil-59.pdf Däremot är jag rätt säker på att polisen uppmanade häktespersonalen att göra upplevelsen så svår som möjligt för de båda gripna anhöriga för att bryta ner dem och kunna tvinga ur dem så mycket information som möjligt den begränsade tid som det var möjligt att hålla dem frihetsberövade.

Väldigt mycket talar som du säger för att NB var hemma vid 19-tiden. Att han trots detta skulle vara skyldig till mordet är inte realistiskt. Det finns inga vittnesuppgifter som talar för att han ska ha åkt hem en snabbis för att visa upp sig med LH liggande i bagaget. Varför han överhuvudtaget skulle transportera kroppen från brottsplatsen utan att ha för avsikt att gräva ner eller bränna upp den är svårbegripligt.
2016-01-17, 15:51
Medlem
När NB sitter på trappen och röker kommer Gustav och dottern från Årnäs och då är klockan ca 19.00, NB sitter på trappen och Irina kommer nu ut också på trappen för att ta en rök, och båda två Irina och NB ser när Gustav och dottern lämnar herrgården för att åka till Gum.
NB bedömer att de stannade max 5 minuter i herrgården, som verkar sannolikt därför han kunde inte sitta och röka en mycket lång tid där på trappen.
Gustav skulle åka hem för att byta kläder från kostym till något annat och kom sannolikt tillbaka till herrgården senare, men varken Irina eller NB såg något sådant, de kanske kom dit när de åkte till Källby för pizza inköpet Irina och NB.
2016-01-17, 15:54
Medlem
Annvonplatens avatar
[quote=Hamilkar|56048950]Det gör alla alternativteoretiker. Men nåt ska de ju kallas för, och alternativteoretiker är mer neutralt än många andra tänkbara benämningar. Du är välkommen att hitta på nåt bättre.

Ja då förslår jag sanningssökare. Och grunden till det är att jag litar helt enkelt inte på att allt har gått rätt till i denna polisutredning och det av den anledningen kan finnas en möjlighet att han faktiskt är oskyldig.
Senast redigerad av Annvonplaten 2016-01-17 kl. 16:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in