Citat:
Ursprungligen postat av
Fagro
Vid alla förhören som är många är hon helt övertygad att NB satt på trappen när Gustav åker till Gum från herrgården vid 19.00 tiden.
NB sitter ensam på trappen när Gustav och dottern kommer till herrgården från Årnäs.
Det finns mycket detaljer när Gustav och dottern åker från herrgården vid 19.00 tiden.
Hon uppger INTE kl 19 i alla förhören.
GJ kommer till AJ vid 19-tiden - det står klart med tanke på hans brors uppgifter.
Det finns sen en person till i sammanhanget:
Citat:
Hur länge var Gustav och Victoria kvar på söndagskvällen på Blomberg?
Adriana vet inte säkert, men tror 1-2 timmar.
Med tanke på att Adriana uppger 1-2 tim, GJ tror 20.30 är rimligt tid de åker hem - så faller tidpunkten kl 19.
Tittar man på vad NB säger så stärker det ytterligare att kl 19 är helt fel.
I förhör gissar NB på kl 19-20, tror det är strax innan resan till Källby och kopplar det samman med Skypesamtalet och det är rakt inte kl 19.
Sen ska IBs uppskattning om
en halvtimme innan Källby även tas med i sammanhanget.
Då hamnar kl på c:a 19.30 och inte 19.
NB:
Citat:
"klockslag det var när han alltså körde därifrån, och men det borde ha varit mellan klockan sju och åtta, när (ohörbart) körde därifrån"
"det var alltså nån gång mellan klockan sju och åtta, antingen så var det alltså före samtalet med mamma eller efter samtalet med mamma då jag gick, då jag gick ut för att röka, ja, jag alltså jag är säker på och, och jag minns med säkert på att det var Gustav som körde därifrån"
"fråga även Arnes son Gustav som körde ut äh, därifrån och äh, och han borde ju ha sett min bil men nu är jag osäker vilket äh, klockslag det var när han alltså körde därifrån, och men det borde ha varit mellan klockan sju och åtta"
"och min hustru satt bredvid och det var före åtta, och jag tror att efter det här vi direkt åkte till Källbymacken"
"och jag tror Gustav hälsade på mig, jag såg ju det på trettio meters avstånd"
10 juli
"Ja, inte säker men jag vet att det var innan jag åkte till macken"
IB ser enbart GJ lämna stället, finns inga mer detaljer.
IB får det till att vara när hon ser honom på trappan, strax innan tvätt och skype vill säga (c:a 19.30). Hon säger att han varit hemma som
längst en halvtimme innan Källby.
Citat:
" så går det högst en halvtimme och som kortast tio minuter och så åker ni till
handlarn?
Mhm, ja, mhm"
han är hemma mellan tio minuter och en halvtimme och så åker ni till handlarn, och handlar pizza?
Mhm
Det är riktigt?
Ja. "
"Så mycket som gör säker på mig, inte mer än halvtimme, inte kortare än tio minuter"
"mmm kanske, kanske det blir halvtimme, inte mer än halvtimme"
"om du säger vad är den längsta tiden han kan ha varit hemma innan ni åkte till Källby och vad är den kortaste tiden han kan ha varit hemma? Kan du ge ett intervall inom vilket du är säker, som längst och som kortast?
Halvtimme är jag helt säker på
Att det var minst eller mest?
Inte mer"
Ingenting sen tidigare förhör med varken NB eller IB talar för tidpunkten kl. 19 oavsett när GJ lämnade sin far.
För övrigt ljuger han
6 ggr när han säger att IB skypar ihop med honom, ligger i sängen bredvid osv.