Citat:
Ursprungligen postat av
OmneHomoMendax
Jag granskar svenska storbolag med god kreditvärdighet, om jag skulle tro att deras vinst skulle gå ner till noll kan jag lika gärna gå och lägga mig i sängen och stanna där. Råvarubolag investerar jag tex inte i, för jag föredrar kontracykliska bolag som går med vinst även igenom kriser, tex stora läkemedelsföretag.
Tyvärr alltså, jag får det till att du värderar bolag huvudsakligen med magkänsla/intuition som grund. Du kan väl nämna något? För jag läser en hel del, söker upp bolag, granskar nog, gör marknadsanalyser, makroekonomiska analyser och tycker att det finns en hel del bolag på large cap som inte är orimligt värderade. Givetvis kommer alla fram till olika analyser beroende på hur de värderar/viktar sin data, men du spenderar mycket tid på forumet och kan trots det inte ta några minuter till att formulera hur du kommer fram till din slutsats.
The Intelligent Invester har många bra förslag på hur man kan värdera ett bolag. Buffet har sedan utvecklat detta ännu mer.
Poängen är faktiskt mest att man skall själv sätta upp ett värde som man kan leva med och sedan långt i förväg bestämt vad man skall göra vid vissa situationer som tex om aktien rusar eller rasar eller byter inriktning eller byter ledning osv..
Om man tex med olika värderingsmetoder kommer fram till att en aktie är värd 200 om man går efter vad de har i kassan, värd 250 om man går efter omsättning med en avkastning på 8% osv.. Så då vet man i alla fall att 200 är billigt, 250 är ok och 300 är dyrt.
Om man då i förväg har bestämt vad man skall göra vid de olika prisnivåerna så behöver man inte dras med av rädsla när en aktie rasar eller tvärtom få hybris när den rusar.
Tex vet jag till vilket pris jag köper H&H nästa gång, kommer den aldrig ner till den nivån så köper jag den aldrig.
Självklart blir det många trista år när börsen går upp hela tiden och man inte kan köpa. Men jag har "turen" att ha lån så jag kan amortera extra de åren börsen är för dyr, när börsen blir billig kan jag hellre då ge fan i att amortera och lägga allt på börsen de 2-3 åren den är rimligt värderad.