2016-01-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Se123
Tack för svar. Problemet är att jag förmodligen köpt när börsen har varit övervärderad (hade inte lika bra koll då...) nu har jag bättre koll men köpen är redan gjorda. Jag har dock en del likvider kvar så jag ligger kvar på det jag köpt och avvaktar för mer inköp.

Vad innebär det att blanka?
Folk har tyckt att börsen är övervärderad hela tiden, hade börsen inte fallit utan gått upp hade folk som hade sagt det hånats och nu är situationen den omvända men.. (och andra tvärtom.)

Å andra sidan heter det väl att en trend kan fortsätta längre än man tror och tar tar väl ett tag innan alla vänder riktning och flockbeteendet blir ett annat.

På 30 års sikt kommer ju antagligen inte slutresultatet bli dåligt iaf.

Att blanka är att låna värdepapper och sedan sälja dem för att senare köpa tillbaka dem (förhoppningsvis billigare) och sedan lämna tillbaka dem.

Det blir ju dock inget vidare om priset på värdepapprena stiger och om de säg betalar ut ränta eller aktieutdelningar vill ju den vars värdepapper du sålde få de pengarna oavsett. (Möjligen betalar du en ränta för risken att du inte kan köpa tillbaka värdepappret med eller liknande.)
Senast redigerad av aliquis 2016-01-15 kl. 22:42.
Citera
2016-01-16, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Utveckla snälla de två meningarna jag strukit under, jag vill lära mig hur man kommer fram till tex den fundamentala värderingen av HM eller Telia. Vilka nyckeltal avses? Finns det något sätt för mig at reproducera din analys, eller går du på magkänsla?
Det skulle bli en hel bok att skriva ner här.
Finns många bra böcker i ämnet och en hel del bloggar som handlar om värdeinvestering.
Men Graham, Buffet, Phillips e väl idolerna med en del eget och en del nytänk på hur man väljer att värdera bolag.
Citera
2016-01-16, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Folk har tyckt att börsen är övervärderad hela tiden, hade börsen inte fallit utan gått upp hade folk som hade sagt det hånats och nu är situationen den omvända men.. (och andra tvärtom.)

Å andra sidan heter det väl att en trend kan fortsätta längre än man tror och tar tar väl ett tag innan alla vänder riktning och flockbeteendet blir ett annat.

På 30 års sikt kommer ju antagligen inte slutresultatet bli dåligt iaf.

Att blanka är att låna värdepapper och sedan sälja dem för att senare köpa tillbaka dem (förhoppningsvis billigare) och sedan lämna tillbaka dem.

Det blir ju dock inget vidare om priset på värdepapprena stiger och om de säg betalar ut ränta eller aktieutdelningar vill ju den vars värdepapper du sålde få de pengarna oavsett. (Möjligen betalar du en ränta för risken att du inte kan köpa tillbaka värdepappret med eller liknande.)

Nja e väl ingen som sagt att börsen är övervärderad hela tiden?
Ganska ofta faktiskt så blir den billig, 08-09 senast tex.
Citera
2016-01-16, 06:56
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Många säger det, men vad är ett rimligt P/E på tex Investor, HM och Telia? Går du på 5/10-års snitt eller?

Vad spelar det för roll? Deras intäkter kommer att minska då efterfrågan sjunker och då kommer ju deras PE att öka pga det; om de får 0 i vinst går ju PE mot oändlighet. PE ser till det förflutna, det är relevant i en stabil ekonomisk situation, men nu när vi går in i en lågkonjunktur spelar det ingen roll längre.
Citera
2016-01-16, 12:22
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Vad spelar det för roll? Deras intäkter kommer att minska då efterfrågan sjunker och då kommer ju deras PE att öka pga det; om de får 0 i vinst går ju PE mot oändlighet. PE ser till det förflutna, det är relevant i en stabil ekonomisk situation, men nu när vi går in i en lågkonjunktur spelar det ingen roll längre.
Jag granskar svenska storbolag med god kreditvärdighet, om jag skulle tro att deras vinst skulle gå ner till noll kan jag lika gärna gå och lägga mig i sängen och stanna där. Råvarubolag investerar jag tex inte i, för jag föredrar kontracykliska bolag som går med vinst även igenom kriser, tex stora läkemedelsföretag.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Det skulle bli en hel bok att skriva ner här.
Finns många bra böcker i ämnet och en hel del bloggar som handlar om värdeinvestering.
Men Graham, Buffet, Phillips e väl idolerna med en del eget och en del nytänk på hur man väljer att värdera bolag.
Tyvärr alltså, jag får det till att du värderar bolag huvudsakligen med magkänsla/intuition som grund. Du kan väl nämna något? För jag läser en hel del, söker upp bolag, granskar nog, gör marknadsanalyser, makroekonomiska analyser och tycker att det finns en hel del bolag på large cap som inte är orimligt värderade. Givetvis kommer alla fram till olika analyser beroende på hur de värderar/viktar sin data, men du spenderar mycket tid på forumet och kan trots det inte ta några minuter till att formulera hur du kommer fram till din slutsats.
Citera
2016-01-16, 14:41
Medlem
Citat:
Jag granskar svenska storbolag med god kreditvärdighet, om jag skulle tro att deras vinst skulle gå ner till noll kan jag lika gärna gå och lägga mig i sängen och stanna där. Råvarubolag investerar jag tex inte i, för jag föredrar kontracykliska bolag som går med vinst även igenom kriser, tex stora läkemedelsföretag.

Tyvärr alltså, jag får det till att du värderar bolag huvudsakligen med magkänsla/intuition som grund. Du kan väl nämna något? För jag läser en hel del, söker upp bolag, granskar nog, gör marknadsanalyser, makroekonomiska analyser och tycker att det finns en hel del bolag på large cap som inte är orimligt värderade. Givetvis kommer alla fram till olika analyser beroende på hur de värderar/viktar sin data, men du spenderar mycket tid på forumet och kan trots det inte ta några minuter till att formulera hur du kommer fram till din slutsats.
The Intelligent Invester har många bra förslag på hur man kan värdera ett bolag. Buffet har sedan utvecklat detta ännu mer.
Poängen är faktiskt mest att man skall själv sätta upp ett värde som man kan leva med och sedan långt i förväg bestämt vad man skall göra vid vissa situationer som tex om aktien rusar eller rasar eller byter inriktning eller byter ledning osv..
Om man tex med olika värderingsmetoder kommer fram till att en aktie är värd 200 om man går efter vad de har i kassan, värd 250 om man går efter omsättning med en avkastning på 8% osv.. Så då vet man i alla fall att 200 är billigt, 250 är ok och 300 är dyrt.
Om man då i förväg har bestämt vad man skall göra vid de olika prisnivåerna så behöver man inte dras med av rädsla när en aktie rasar eller tvärtom få hybris när den rusar.

Tex vet jag till vilket pris jag köper H&H nästa gång, kommer den aldrig ner till den nivån så köper jag den aldrig.
Självklart blir det många trista år när börsen går upp hela tiden och man inte kan köpa. Men jag har "turen" att ha lån så jag kan amortera extra de åren börsen är för dyr, när börsen blir billig kan jag hellre då ge fan i att amortera och lägga allt på börsen de 2-3 åren den är rimligt värderad.
Citera
2016-01-16, 21:25
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:

Gott, men jag anmärkte specifikt på din fundering kring PE för Investor, H&M och Telia som ju mycket väl kan tappa mycket vinst i en lågkonjunktur, Investor äger tex råvarubolag. H&M brukar för all del klara sig. Sedan vet jag inte om jag skulle kalla läkemedelsbolagen kontracykliska, deras aktier brukar också ta stryk vid börsoro, men visst är de mindre utsatta, det kanske är det som avses.
Citera
2016-01-16, 23:41
Medlem
omjagvarenturks avatar
Försent att sälja av allt eller tror ni det rasar ännu mer?
Citera
2016-01-16, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omjagvarenturk

Personligen tycker jag att det är en dålig idé att sälja av allt på en gång. Har det fundamentala förändrats så pass mycket sedan du köpte värdepappret? Om svaret är nej så skulle jag avvakta och syna mer makro/kvartalsrapporten.

Om du vill dra ner risken i portföljen kan du sälja av 5-10% i veckan tills du når en nivå där du känner dig komfortabel. Det är viktigt att man inte låter känslorna styra när det svänger på börsen, försök att hålla huvudet kallt och gör välgrundade beslut.

En bra tumregel är att inte sälja av/köpa upp allt på en gång, gör det i intervaller.

Det är vid tillfällen som detta man får "betalt" för bolagsanalysen man har gjort innan man investerade, på så vis är det lättare att fatta beslut. Om man kommer fram till att bolaget inte bör påverkas av rådande situationen kan det vara ett perfekt läge att utöka positionen i bolaget.
Senast redigerad av Bomben1 2016-01-16 kl. 23:55.
Citera
2016-01-17, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omjagvarenturk

Jag är lite av en pessimist, det kommer rasa. Vill du göra dig själv en tjänst sälj av dig 50-70% på varje post. Skulle det bli sämre sitter du inte i sjön. Skulle det gå bättre så kommer det inte göra det speciellt länge.
Citera
2016-01-17, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Jag är lite av en pessimist, det kommer rasa. Vill du göra dig själv en tjänst sälj av dig 50-70% på varje post. Skulle det bli sämre sitter du inte i sjön. Skulle det gå bättre så kommer det inte göra det speciellt länge.

Självklart kan börsen rasa vidare, dock är det viktigt att man tittar på den faktiska datan som finns om ekonomin och tar beslut därefter.

Ett mönster tycks jag se i den här tråden iallafall när tråden letar sig upp bland "aktuella ämnen" så brukar botten vara nära. Tog ett handplock av reaktioner från dippen hösten 2014. Från 2014-10-16 till 2014-11-14 gick börsen upp ca 12%.

Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Jag fegade ur och gick över till räntefonder. Jag antar att man inte kan gå på så mycket mer än känsla när det gäller sånt här, och jag känner instinktivt att botten inte riktigt är nådd...
Skrevs 2014-10-13, 17:25

Citat:
Ursprungligen postat av balletralle1234
Nu smäller det gott folk!! Tror vi ska ner minst 7-10 % till innan årsskiftet.
2014-10-15, 15:59

Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Jag tänkte sitta kvar i mina aktiefonder, men fegade ur. Gick back 500kr.
Nu sitter jag på 100% räntefonder.
2014-10-15, 17:45
Citera
2016-01-17, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Självklart kan börsen rasa vidare, dock är det viktigt att man tittar på den faktiska datan som finns om ekonomin och tar beslut därefter.

Ett mönster tycks jag se i den här tråden iallafall när tråden letar sig upp bland "aktuella ämnen" så brukar botten vara nära. Tog ett handplock av reaktioner från dippen hösten 2014. Från 2014-10-16 till 2014-11-14 gick börsen upp ca 12%.

Skrevs 2014-10-13, 17:25

2014-10-15, 15:59

2014-10-15, 17:45

Vad ser du som positivt just nu om vi pratar börs? Vad tror du om Irans olja när den kommer ut på marknaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in