Citat:
Ursprungligen postat av
Skepdoc
Jag har nyss sålt en bil men jag tyckte att de stora handlarna gav skambud, testade ett tag privat men ni vet hur det är, 100 intresserade, men när det väl kommer till kritan vill ingen komma eller lägger skambud.
Så, jag bestämde mig för att testa viköperdinbil.se som ju tyvärr har en hemsida som gör att man direkt blir misstänksam, men jag blev verkligen positivt överraskad. Trevligt bemötande, först ringde de upp för att stämma om om man hade några frågor, väl på plats gjordes en seriös genomgång av bilen och man fick (precis som på besiktningen) tips på bilens styrkor och svagheter. Därefter fick man ett prisförslag som jag tyckte var ganska rimligt, visst det var inte i klass med privat köpare, men bra nära. Jag lyckades dessutom förhandla upp priset ett par tusen ovanpå deras förslag.
I slutändan sålde jag den ändå privat senare på dagen, men det tjänade jag bara några tusen extra på.
Så jag har ju inte testat om de fungerar hela vägen ut, men de kändes ändå seriösa.
Jag tror en del av problemet är att de flesta som använder såna här firmor kör dit med rishögar och väntar sig att få bättre betalt än på skroten, min bil var ganska välskött & hade inte gått jättelångt och det tycker jag de noterade och gav erbjudande för.
Så, min rekommendation (& hade jäkligt svårt att själv hitta info om företaget på nätet) är att testa, men ha inga orimlig förhoppningar på vad du får ut. Du betalar några tusen i mindre inkomst mot att slippa sälja den privat, bara du kan avgöra om det är värt det.
Hur kan man göra detta på plats menar du seriöst ?
Hur kan man kolla spindelleder m.m om en bil är placerad på en gata? dyker dessa under en bil och kollar vad?
Svårt se hur man kan upptäcka bristfälliga saker om man inte lyfter upp en bil och genomgår en riktig genomgång av detaljer ?