2015-07-07, 13:39
Medlem
Svanen1s avatar
Vad vet ni om denna sidan? Någon som använt sig utav den här tjänsten?
Värderade min bil på sidan och priset verkade rimligt.

Frågan är om man vågar lita på sidan. Har inte kunnat hitta någon information någonstans,

Mvh!
Citera
2015-07-07, 13:53
Medlem
keyzexs avatar
Glöm det aldrig att jag skulle lita på det, nu fullföljde jag inte värderingen eftersom jag måste uppge e-post och telefon nummer för att se värderingen.

http://www.vikoperdinbil.se/

https://www.facebook.com/pages/Vik%C3%B6perdinbilse/1568158730119835

För mig är det Blocket som är väg ledande - några tusen i prut mån.
Senast redigerad av keyzex 2015-07-07 kl. 13:57.
Citera
2015-07-07, 21:21
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2015-09-29, 18:53
Medlem
Fick en helt orimligt hög värdering som jag gärna skulle sälja bilen för. Kändes som ett lockbete.

Nån som faktiskt gjort affärer med den här sajten?

De påstår att ca 20000 användare gett dom 4.9 av 5 i betyg...
Citera
2015-09-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strugatski
Fick en helt orimligt hög värdering som jag gärna skulle sälja bilen för. Kändes som ett lockbete.

Nån som faktiskt gjort affärer med den här sajten?

De påstår att ca 20000 användare gett dom 4.9 av 5 i betyg...

och att dom köpt +11000 bilar förra månaden, bara bullshit alltihopa!
Citera
2015-09-30, 20:17
Medlem
Haha, BS alltihopa.
Det är ett vinstdrivande företag som alla andra bilförsäljare, de måste tjäna på personen som säljer bilen.
Köpte i förra veckan en andrabil för 19k, dessa ville tydligen ge 12k för den.
Samma med förstabilen, bilar av samma typ går på Blocket för 170-180', jag skulle enligt deras hemsida få strax över 130'.
Citera
2015-10-01, 19:09
Medlem
Att de i slutändan betalar uselt räknar jag med. De erbjöd mig ca 33k för en bil som jag får 10k i inbyte för...

Det är snarare formuleringarna "vi betalar senast dagen efter" och "vi tar hand om ägarbytet" som ser suspekt ut.

Hoppas nån som faktiskt gjort affärer med dom kan berätta lite hur det gick. Blev det några parkeringsböter från Azerbadjan tex?
Citera
2015-10-21, 14:53
Medlem
tankermans avatar
Företaget gör en besiktning av bilen och tar bilder. Informationen läggs upp online och bilhandlare som är anslutna kan buda på bilarna. (De säljer bara till bilhandlare.) Det är denna budgivning som är själva "värderingen". Det är alltså en bilhandlare någonstans som köper bilen av säljaren, och VKDB lägger förstås på sin provision.

Det innebär att om man säljer sin bil via VKDB så ska först VKDB ha sin mellanskillnad, sedan ska även bilhandlaren ta sin, så pengarna till säljaren kan nog bli rätt dåliga. Den "värdering" som ligger på deras hemsida bör nog ses som ett tak för vad man kan få för sin bil och inget annat. I de flesta fall tror jag inte en budgivning mellan olika bilhandlare kommer upp i det beloppet. Men om den mot förmodan gör det så kan man nog ändå vara säker på att VKDB aldrig kommer betala ut mer än den onlinevärderingen, så då behåller de nog resten själva.

Så min slutsats är att det troligen är en legitim verksamhet. Idén verkar hållbar. De har riktiga lokaler och personal som ger ett seriöst intryck. Däremot blev det ingen affär för mig. Jag var där och värderade bilen, vilken enligt deras hemsida kunde vara värd 30 ungefär. Jag förväntade mig snarare 20. Deras slutliga bud var dock inte mer än 5. De rekommenderade mig inte att ta det budet utan försöka sälja den själv istället, vilket jag också gjorde och fick mina 20 ganska enkelt. Det kostade mig i alla fall inget förutom tiden att få en "värdering" hos VKDB.
Citera
2016-01-16, 19:48
Medlem
Jag har nyss sålt en bil men jag tyckte att de stora handlarna gav skambud, testade ett tag privat men ni vet hur det är, 100 intresserade, men när det väl kommer till kritan vill ingen komma eller lägger skambud.

Så, jag bestämde mig för att testa viköperdinbil.se som ju tyvärr har en hemsida som gör att man direkt blir misstänksam, men jag blev verkligen positivt överraskad. Trevligt bemötande, först ringde de upp för att stämma om om man hade några frågor, väl på plats gjordes en seriös genomgång av bilen och man fick (precis som på besiktningen) tips på bilens styrkor och svagheter. Därefter fick man ett prisförslag som jag tyckte var ganska rimligt, visst det var inte i klass med privat köpare, men bra nära. Jag lyckades dessutom förhandla upp priset ett par tusen ovanpå deras förslag.
I slutändan sålde jag den ändå privat senare på dagen, men det tjänade jag bara några tusen extra på.

Så jag har ju inte testat om de fungerar hela vägen ut, men de kändes ändå seriösa.
Jag tror en del av problemet är att de flesta som använder såna här firmor kör dit med rishögar och väntar sig att få bättre betalt än på skroten, min bil var ganska välskött & hade inte gått jättelångt och det tycker jag de noterade och gav erbjudande för.

Så, min rekommendation (& hade jäkligt svårt att själv hitta info om företaget på nätet) är att testa, men ha inga orimlig förhoppningar på vad du får ut. Du betalar några tusen i mindre inkomst mot att slippa sälja den privat, bara du kan avgöra om det är värt det.
Citera
2016-01-16, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skepdoc
Jag har nyss sålt en bil men jag tyckte att de stora handlarna gav skambud, testade ett tag privat men ni vet hur det är, 100 intresserade, men när det väl kommer till kritan vill ingen komma eller lägger skambud.

Så, jag bestämde mig för att testa viköperdinbil.se som ju tyvärr har en hemsida som gör att man direkt blir misstänksam, men jag blev verkligen positivt överraskad. Trevligt bemötande, först ringde de upp för att stämma om om man hade några frågor, väl på plats gjordes en seriös genomgång av bilen och man fick (precis som på besiktningen) tips på bilens styrkor och svagheter. Därefter fick man ett prisförslag som jag tyckte var ganska rimligt, visst det var inte i klass med privat köpare, men bra nära. Jag lyckades dessutom förhandla upp priset ett par tusen ovanpå deras förslag.
I slutändan sålde jag den ändå privat senare på dagen, men det tjänade jag bara några tusen extra på.

Så jag har ju inte testat om de fungerar hela vägen ut, men de kändes ändå seriösa.
Jag tror en del av problemet är att de flesta som använder såna här firmor kör dit med rishögar och väntar sig att få bättre betalt än på skroten, min bil var ganska välskött & hade inte gått jättelångt och det tycker jag de noterade och gav erbjudande för.

Så, min rekommendation (& hade jäkligt svårt att själv hitta info om företaget på nätet) är att testa, men ha inga orimlig förhoppningar på vad du får ut. Du betalar några tusen i mindre inkomst mot att slippa sälja den privat, bara du kan avgöra om det är värt det.
Hur kan man göra detta på plats menar du seriöst ?
Hur kan man kolla spindelleder m.m om en bil är placerad på en gata? dyker dessa under en bil och kollar vad?
Svårt se hur man kan upptäcka bristfälliga saker om man inte lyfter upp en bil och genomgår en riktig genomgång av detaljer ?
Senast redigerad av sopabanan 2016-01-16 kl. 20:02. Anledning: fel
Citera
2016-02-05, 13:19
Medlem
Var där med min andrabil. En gammal V70 som går oförskämt bra men inte är särskilt kul. De erbjöd 10 på nätet och efter besiktning blev jag erbjuden tusen spänn... Bara att åka hem och slänga ut på blocket...
Citera
2016-02-15, 22:58
Medlem
Brales avatar
Jag sålde min där för ett tag sedan och fick ett klart vettigt bud. Precis som fler sagt var det seriöst folk man hade att göra med på plats och allt funkade prima.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in