2016-01-16, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Jo men här snackar vi blodfläckar. Som enligt expertisen INTE kan överföras genom nåt jädra vatten i hoar eller liknande.

Vet vi detta med säkerhet?
Vad jag har förstått så kan även gammalt blod som uppblötts t.ex med vatten överföras.
2016-01-16, 17:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Bra då vet vi!
Som sagt tar inte ställning!
Ville påvisa att DNA kan överföras.
Blod kanske också kan överföras?
Så det var det du ville - bara visa? Erinrar mig slutklämmen på din mening...
Vem vet inte att blött blod kan överföras? En unge vet att det kan ske.
Dock krävs det en hel del mer än att skicka länkar med touch DNA som ett slags bevis eller att NB släpat runt henne i ladan som hittills varit argument från IR relaterat till annat DNA i form av fjäll vid psoriasis.
2016-01-16, 17:49
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Vet vi detta med säkerhet?
Vad jag har förstått så kan även gammalt blod som uppblötts t.ex med vatten överföras.

Enligt expert i tråden är det inte möjligt då de vita blodkropparna ( där DNA finns i cellkärnan) förstörs, och dessutom är det stor skillnad i utseende enligt teknikerna. Dvs man ser om det är fuktat gammalt blod.
2016-01-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahahaahaa - lycka till med dina inslag om DNA. Speciellt länkarna.
Rekommenderar dig återigen att ta del av TR samt FUP - eller kan du inte öppna den så du kan läsa i sin helhet?

Tack 😀 Har tagit del av den och står fast vid att det finns frågetecken.
Vad gäller dna och tillförlitlighet så står jag även där fast vid vad jag tycker. Och det är lugnt för mig att du har största förtroendet för experterna här istället för att läsa tex "Genetic witness" av Jay D Aronson eller "Felaktigt dömda" av JK:s rättssäkerhetsprojekt, eller forskningsrapporter från världen över.
2016-01-16, 17:55
Medlem
Citat:
Ska man bevisa att ett äpple är ett äpple - så visar med det inte via att ta fram ett päron.

Exakt vad menar du med det? Bevisen i detta fall är dna, eller?
2016-01-16, 18:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Tack 😀 Har tagit del av den och står fast vid att det finns frågetecken.
Vad gäller dna och tillförlitlighet så står jag även där fast vid vad jag tycker. Och det är lugnt för mig att du har största förtroendet för experterna här istället för att läsa tex "Genetic witness" av Jay D Aronson eller "Felaktigt dömda" av JK:s rättssäkerhetsprojekt, eller forskningsrapporter från världen över.
NFC i tingsrätten. Har sammansatt de delar som återfaller i samma ämne om både rena träffar och blandbild. Även testerna för blandning finns skriftligt protokoll på. Finns det ingen annan person så finns det ingen okänd profil så finns det inget annat DNA:
Citat:
NFC:....Och sen när vi gör själva jämförelsen så har vi ju ett antal personer som vi jämför mot och får man en överensstämmelse mot dom personerna så behöver man inte gå vidare att göra nån ytterligare jämförelse eller söka i nåt register.
I det här fallet har vi inte träffat på några okända profiler på några av materialen.

Citat:
ÅK: På alla dom sökningar ni gjort så har ni inte fått en enda okänd träff så att säga?
NFC: Nej,ingen sån ren okänd profil. Vi har ju ett par blandbilder men dom här blandbilderna har vi ju också kunnat få överensstämmelse mot personer - både den tilltalade och målsägaren.
Citat:
IR: Rent teoretiskt så vill jag fråga dig om det är så att det finns andra personer som har inblandning i detta, skulle man kunna ha missat dom?
NFC: Nej, men om man vill ha det så skulle man tex på dom här blandbilderna så skulle man kunna gå in och få ett skriftligt protokoll på det.
Citat:
ÅK: jag har en fråga där. Jag vet inte ens om jag förstod det där sista - "inte ta med" säger du men som du har rapporterat har du inte fått några träffar på nån okänd?
Nej, vi har inga okända profiler att jämföra med nån annan.
ÅK: Jag vill bara vara tydlig där för jag tyckte du sa det förut men du sa att kluster av blod skulle kunna överföras men i det här ärendet så vi alltså blod dels på jackan och dels på jeansbyxorna.
NFC: Ja.
ÅK: Och då sa du där att...
NFC: Att det är mer förväntat att det har varit en direkt kontakt där i och med att det är blodlika besudlingar och så fall skulle det varit en fuktig besudling som har överförts.
Lagman: Jag måste fråga dig där också, ej okända personer att jämföra med, det har inte funnits några okända profiler?
NFC: Precis. Vi har inte fått fram några DNA resultat som vi inte har kunnat knyta till person.
Lagman: Som ni inte har kunnat knyta till person?
NFC: Nej. Så det har vi inte fått fram nånting i våra resultat så då har vi inte behövt jämföra det mot - det finns inga såna resultat - man kan inte jämföra nåt med nån annan.
2016-01-16, 18:08
Medlem
Det finns en bra artikel om hur lätt det är att överföra DNA från ett föremål till annat.
Googla The Trouble with DNA Evidence

Att plantera DNA är inga problem, exempelvis vid rättegången mot OJ Simson fanns hans DNA i en handske som skulle ha gjort honom skyldig, men rätten friade honom.
Orsaken var den att man misstänkte att polisen hade planterat hans DNA i handsken för att fälla honom.
Det framkom senare att polisen hade gjort det också.
2016-01-16, 18:09
Medlem
Citat:
Här kom det "foliehattar", bara för att man ställer frågor.
Varför skulle inte "gammalt blod" kunna bli smittat med nytt DNA?
Expertisen som säger att det inte är möjlig att överföra gammalt blod med DNA, var hittar man dem eller de rapporterna?
Börja med att fråga Hamilkar, eller läs hans inlägg här i tråden
2016-01-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Börja med att fråga Hamilkar, eller läs hans inlägg här i tråden

Har läst dem!
2016-01-16, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det finns en bra artikel om hur lätt det är att överföra DNA från ett föremål till annat.
Googla The Trouble with DNA Evidence

Att plantera DNA är inga problem, exempelvis vid rättegången mot OJ Simson fanns hans DNA i en handske som skulle ha gjort honom skyldig, men rätten friade honom.
Orsaken var den att man misstänkte att polisen hade planterat hans DNA i handsken för att fälla honom.
Det framkom senare att polisen hade gjort det också.
Klart som f att det inte är problem att överföra dna. Räcker med en handpåläggning så har du blivit smittad med dna, dock så lever inte den dnan så länge om handpåläggningen skett på kroppen. Men det är väl inte det som gäller nu?
2016-01-16, 18:14
Medlem
Citat:
Har läst dem!
Ja vad var oklart?
2016-01-16, 18:19
Bannlyst
Citat:
Vänta nu. Eftersom jag har tydliggjord vad jag diskuterar versus hur en diagnostisering sker så är den saken avklarad.
Om sen en RPU begärs innan påföljd vet ingen. Om de blir fällande dom men ingen RPU så vet ingen diagnos heller. Ha en helvetiskt bra dag där du sitter.

På kammaren sitter jag.

Påföljden blir livstid utan RPU. Det behöver vi inte debattera destumera. Detta kan jag, så även dina fallstudier oavsett språkbruk. Men .....

.... som jag önskar en RPU. Såklart blir den rättspsykiatriska undersökningen hemligstämplad, endast resultatet får vi. Men serru jag som du har också erfarenhet, utbildning,o s v. Att du har nja..... Tror inte så då en kunnig person inte länkar amerikanska fallstudier, inte heller diagnostiserar man likt du gör utan underlag. Men du... Vi har alla vår lediga tid hursomhaver. Du är tydligen ledig, ett längre tag.

Aj,aj, aj. Det tar ont i mitt hjärta, mitt psykiatriska hjärta.
Senast redigerad av LKVN 2016-01-16 kl. 18:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in