2016-01-16, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Knappast någotdera, någon myndighet i Vilnius borde kunna hjälpa till och övervaka att vittnesmålet går rätt till.

Sverige har begärt rättshjälp så det sker nog på ett rättssäkert sätt.
2016-01-16, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Knappast någotdera, någon myndighet i Vilnius borde kunna hjälpa till och övervaka att vittnesmålet går rätt till.
Menade naturligtvis Vilnius. blandade ihop dessa baltstater. Tack för rättelsen.
2016-01-16, 17:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
En länk till: http://www.ibtimes.co.uk/how-forensic-dna-can-place-innocent-people-scene-crime-1526154

Det är helt uppenbart att det går att "transferera" DNA från en person trots att den inte ens har varit i närheten.
Inte bara i labbmiljö utan även via material som varit i kontakt med person/personliga tillhörigheter.

Ett scenario kan vara att gärningsman (tar inte ställning till vem) torkar av sina handskförsedda händer från smuts/blod med t.ex en tröja som tillhört NB och smittar ner BO.

Innan ni hackar ner mig som "alternativteoretiker" så ber jag er läsa rapporterna, och förstår ni inte fråga mamma eller pappa!
Touch DNA, sekundär överföring vs NBs blod? Hälsa mamma och pappa.
2016-01-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

NB's Blod källa på det!
Enligt morsan så är det blodfläckar (smittade?) me NB's DNA.
2016-01-16, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Källa till det du påstår:
1. Han har ju sagt att han inte längre har en bror, efter det han förstått att NB gjort.
2. NB försökt förmå honom att ge alibi vid en par tillfällen.
Finns det inspelat? Finns protokoll?

1. Han har sagt i förhör att om det är sant som sägs om vad NB har gjort så har han ingen bror. Ett tag hade han en bror. Nu har sanningen sjunkit in. Nu har han ingen bror.
2016-01-16, 17:14
Medlem
Citat:
En länk till: http://www.ibtimes.co.uk/how-forensic-dna-can-place-innocent-people-scene-crime-1526154

Det är helt uppenbart att det går att "transferera" DNA från en person trots att den inte ens har varit i närheten.
Inte bara i labbmiljö utan även via material som varit i kontakt med person/personliga tillhörigheter.

Ett scenario kan vara att gärningsman (tar inte ställning till vem) torkar av sina handskförsedda händer från smuts/blod med t.ex en tröja som tillhört NB och smittar ner BO.

Innan ni hackar ner mig som "alternativteoretiker" så ber jag er läsa rapporterna, och förstår ni inte fråga mamma eller pappa!

Det finns mkt att läsa om det, även en hel del svenska från forskare och experter. Har inte orkat länka allt som jag själv har läst om detta då alla idiotförklarar en och hänvisar till andra experter, som tex dom här i tråden som hävdar att det inte är möjligt att kontaminering skett, eller att det kan vara slarvigt/felaktigt redovisade svar eller provtagningar.
Men jag håller med dig, förekomst av dna är egentligen inte bevis på mer än att dna finns på testat material.
2016-01-16, 17:16
Medlem
Citat:

Läs rapporter om tillförlitligheten i att avgöra sekundär överföring.
2016-01-16, 17:18
Medlem
Citat:

Är inte speciellt förvånad över ditt svar.
Jag vill inte ta ställning till vem som är skyldig, önskar givetvis att det blir rätt person som sitter.
Vad jag vill påvisa var att det är fullt möjligt att transferera DNA från en person/tillhörighet via en annan person. Trots vad "experterna" på detta forum har påstått.
2016-01-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Jo men här snackar vi blodfläckar. Som enligt expertisen INTE kan överföras genom nåt jädra vatten i hoar eller liknande.
2016-01-16, 17:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Berätta utifrån länkarna.
2016-01-16, 17:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Är inte speciellt förvånad över ditt svar.
Jag vill inte ta ställning till vem som är skyldig, önskar givetvis att det blir rätt person som sitter.
Vad jag vill påvisa var att det är fullt möjligt att transferera DNA från en person/tillhörighet via en annan person. Trots vad "experterna" på detta forum har påstått.
Nej det förstår jag men undrar fortfarande vad det har med blod+4 att göra.
2016-01-16, 17:23
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte ett dugg på dig utan inväntar en RPU. Antingen är han en "ren" sexualsadist och mördare eller så har han en diagnos. Jag vet inte och ingen annan heller. Jag ser dock drag som inte ter sig friska som sagt - främst själva mordet. Han behöver kartläggas och det granskas även om det är en debut eller finns annat.

Vänta då i all evighet för en RPU får du icke. Å andra sidan har du redan diagnostierat NB på luft. Du har ju ÅK:ens hypotes och därifrån löper du vidare. Både utbildning och kännedom säger du dig ha så Vi får väl tro dig där då ......

KSP har rätt! Lyssna till denne och ta inte i från tårna och skrik; sexualsadist. Mordet har, säger TR, sexuella inslag, NL säger "kan" ha och du tar steget vidare och diagnostiserar NB via amerikanska fallstudier

Ja ja så kan det gå.

Summa summarum. Vi får ingen RPU och oavsett ifall vi fick så, läs KSP,s inlägg igen. Där har du svaret!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in