2016-01-16, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har inte skrivit om krönikören heller förut men den kritik som kommer är pga av att hon skriver med känslor - om du kollar så är de mesta (rent spydiga) reaktionerna om någon skriver utifrån offrets perspektiv. Då anses det klibbligt, melodramatiskt och tårdrypande. Det ses ett mönster på kritiken.
Det är snarare viktigt att detta framkommer likaväl. Det finns en sorg, det finns anhöriga och det finns en människa som gått bort i ung ålder på ett extremt sätt. Det kan lätt glömmas bort och bli en teknisk diskussion som faktiskt till och med välter över till råhet och oetiskt.

Det är bra att någon betonar offrets perspektiv. I trippelmordet reagerade anhöriga på detta, deras dotter försvann mitt i det hela - den som levt, den de älskade och som de mindes. En siffra i statistiken, en anonym i ett brottsfall som kom i skymyndan.
Det finns således två perspektiv: mordfall och sorg och krönikören gör ett bra jobb som lyfter fram Lisa.
Jag har också reagerat över att många av de som kritiserar utredningen också skarpt reagerar på allt som har med känslor att göra, känslor för offret. Det kan vara en krönika av en journalist, en tidningsartikel eller när LH:s pappa eller Brandtler beskriver Lisa som en godhjärtad och snäll människa med empati. Kan också vara när LH:s familj beskrivs som en familj där mycket närhet och kärlek finns. Att man bryr sig om varandra. Kan vara när beskrivningar av familjens ofattbara sorg presenteras.
Kritikerna reagerar då med skällsord och kallar sådant för "känslomässigt svammel", "irrationellt och melodramatiskt" och man har t.o.m ifrågasatt varför det talas så mycket om att LH var en godhjärtat och skötsam människa och ondsinta vill få det till "att det är nog för att det var precis tvärtom".

Jag förstår inte dessa tankegångar, vad det är i detta de finner så hemskt? Hur kan man reagera negativt på känslor, familjeband, kärlek, godhet och att få vetskap om den oerhörda livslånga sorg som drabbat familjen? Obegripligt.
2016-01-16, 15:53
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Självklart har du rätt. Om IB hade varit med NB under den tid mordet begicks och skulle veta att han är oskyldig - då skulle hon komma hit och vittna om det. Det säger sig självt, det finns inga som helst bortförklaringar som duger. Ingen bortförklaring hon har kan ha en större tyngd än att hennes man ska dömas till livstid, oskyldig. Så är det bara. Hon vet att NB är skyldig och hon lär vara jävligt orolig för att det ska finnas minsta risk att han skulle släppas ut. Mår nog inte direkt bra av att pressas att ljuga av IR och förmodligen NB:s mor.

Att AB håller sig undan har däremot sin godtagbara förklaring. Han har ju sagt att han inte längre har en bror, efter det han förstått att NB gjort. AB lär bara vilja hålla sig borta från detta helvete. Han har också sagt sanningen om NB, berättat att han inte var hemma mordkvällen och att NB försökt förmå honom att ge alibi vid en par tillfällen. Han vet nog också de försök som gjorts av försvaret att smutskasta honom och att misstänkliggöra honom. Förmodligen kanske också utfryst av modern då han sagt sanningen om NB. Modern hävdar ju konspiration och att hon "vet" att NB var hemma, är oskyldig. Jobbigt familjeläge.
Exakt, vilken fru ifrån helvetet skulle vägra vittna till sin mans fördel på plats om hon skulle vara övertygad om sin mans oskuld när han riskerar livstid?
Jag tror hon resonerat som så att hon kan klara av att ljuga per telefon, lägga på, låtsas inte förstå, ha dålig mottagning etc. Men eftersom hon var rätt tagen efter häktningen tvekar hon på om hon kan klara av att ljuga direkt inför domstol. Hon har säkert känslor för NB, det har man om man levt ihop länge. Hon vill för närvarande inte honom illa, hon vill så gott hon kan underlätta för honom. Det kan dock ändras på lång sikt, innerst vet hon att han begått mordet och när hon orkar inse det fullt ut kan det hända hon skulle vilja döda honom personligen.

Jag tror att NB:s advokat för länge sedan insett sin klients skuld, har något minne av hon uttalade sig väl kryptiskt någon gång under senare delen av sommaren. Hon är väl tvungen att så gott det går göra allt för att så tvivel, men det är för jävligt att det tillåts lekas på detta sätt med skattemedel. Vilket jävla skämt till överklagan.
2016-01-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016

Helt rätt BlackMolly
;
Den fd; Polisen har inte mycket att komma med, han vill säkert bara komma i rampljuset.
Advokaten sitter och lyssnar på några individer här på tråden som tydligen söker andra GN:
Jag har fått reda på Vem....men det är inte lämpligt att nämna på tråden.

Men ta Er en titt på detta:

Kaféet stängde kl 18.00, ja.

Ang: Det nya vittnet Den pensionerade polisen Billy Bertilsson
*Är du helt säker på att det här var söndagen den 7 juni vid den här tiden?
Polisen Nya Vittne– Ja, mellan klockan 18.10 och 18.15. Blomberg är speciellt för oss. Vi har varit där ett otal gånger på fest och bröllop så vi körde väldigt, väldigt sakta förbi.

Fast flickorna stängde senare. Vittnesuppgift finns i FUP där en kvinna långsamt passerar kaféet och iakttar
Lisa vid mopeden och kollegerna i bilen vid södra parkering.
Hon tittar på sin klocka som visar på 18.20.
Flickorna hade lite bråttom denna dag eftersom L*wa skulle hinna med bussen. R*becka uppger tiden till runt 18.20.
Vittnet som kommer norrifrån och som passerar de tre flickorna uppger även hon tidpunkten till 18.20.

S.118: När åkte ni från cafét?
Rebecca tror att klockan var ca 18.20.
Samma sak säger Julia.
Skrev ut sig 18.15 då de andra var kvar inne, höll på med mobilen, tog snapchat och uppger tiden 18.20 - då har de andra inte kommit ut än (först ut och hem vill
18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa
18:25 Pizzavittnet ser på sin högra sida en man, X, vara på väg ut ur ladan; denne befinner sig c:a 45 m från mopedplatsen - Det antas ta pizzavittnet 5 min + 1 min 30 sek att hämta och betala sina förbeställda pizzor
18.26 "Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart".
18.27 - 18.34 - Anfalls Lisa och Tappar örhänge och handske in till Ladan.
18.34 Blir Lisa indragen in i ladan med snara om halsen och blir indragen/buren in mot slaktrummet.
Lisa tappar ännu ett örhänge vid vattenslang in till slaktrummet. Se foto FUP:
Lisa är då redan medvetslös eller död när NB hänger upp henne.
Han påbörjar sin ritual.
18:36 Pizzavittnet passerar ladan men ser varken människor eller bilar. Vid Cafe.
18.39 Lisas telefon är fortfarande påslagen.
18:48 GJ passerar ladan och ser bil samt övergiven moped
18.52 Gustav Jönsson åker förbi. Ser moped på parkering och ljus bil vid dörr.
En ljus hantverkarbil Skåp/pickup.
18.54 Lastar han in Lisa i bilen.
18.55 Nerijus Åker sedan bort från ladan Till Martorp i hög fart.
I hög fart Troligen slängs då Lisa,s saker efter vägen.
Han valde den vägen för att inte åka förbi sin bostad.
18.56 Henrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen
19.00 Vittnena Lars och Malin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp.
19.05 – 19.10 Malin Björkholm, ser en ljus bil i hög fart. Komma ut ifrån grusväg.
[19.10-19.25 (Under denna tid är det mest troligt att Nerijus gömmer Lisas kropp i byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.
19.25 Åker NB från Martorp mot sin bostad.]
19.30 Vittnerna Thomas och Annika ser Nerijus köra på vägen från Martorp mot Blomberg.
Dom bor inte långt ifrån NB,s bostad och känner väl till dom och deras bil.
[Irina ser att Nerijus kommit hem. Sitter och röker på trappan.]
[Irina ser att Nirijus byxor är vitdammiga nedanför knäna och lägger dem i tvättmaskinen.]
19.35-19.51 Nerijus talar med sin mamma på Skype.
20.00 Nerijus och Irina åker till Källby.
20.07-20.11 Neriijus och Irina köper pizza hos Handlar'n i Källby.
20:15 - Lisas mor ringer ägaren av kaféet och frågar när lisa gått, tiden styrks av att kaféägarinnan säger sig kollat sitt armbandsur när hon fick frågan. (Bekräftat i flera intervjuer, bland annat i Expressen)
20.30-21:00 - Pappan framme vid kaféet. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kaféet.
21:30 - Poliser är på plats. Här har också ägarinnan av kaféet kontaktat de andra anställda

Bit i det här så får Ni känna vad FAKTA är.

Din fantasi - vi det.
Men du bör ju åtminstone ange korrekta tekniska data.
Det är inte 1859 mobilen var avslagen - det är 1959 den var garanterat ur funktion.
Lustigt att du anger samma felaktiga tekniska uppgift som fupen genomgående gör igenom alla förhören. Niklas Lindström kan inte heller läsa data korrekt.
Senast redigerad av nopomil 2016-01-16 kl. 16:08.
2016-01-16, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Går det här att översätta till svenska: "efter det han förstått att NB gjort"? Vad är det brorsan har förstått? Vad har NB gjort?
Mördat och skändat Lisa.
2016-01-16, 15:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Friskhet kan betyda helt olika saker beroende på vilket sammanhang man avser syfta till.
Jajemen - och i min värld utifrån ett rått sexualsadistiskt mord är han inte frisk, vid sina sinnens fulla bruk, helt rubbad, pucko, idiot samt ett äckel. Jag har till och med gjort en alldeles egen skattningskala bortom Hare alternativt en ICD-kod med nr 666.
Vad sen professionen ställer för diagnos eller inte återstår att se. Tills dess kan vi fundera om han är frisk (vilket du tar för troligt) eller inte frisk (enligt mig). Är han frisk diagnosmässigt sett så är han ändå ett rikspucko enligt mig via sin vidrighet.
Skillnaden är att man inte blandar äpplen och päron och har koll på vem som utför rättspsykiatrisk undersökningen.
2016-01-16, 15:58
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Mördat och skändat Lisa.

Ja, fast mer korrekt: 1. skändat och 2. mördat och 3. skändat.
2016-01-16, 16:02
Medlem
Citat:
Intressant. Så det går att gissa på att att han är frisk men inte teoretisera om vissa tecken på störning? Vi vet inte ett skit om diagnos men vi vet att den här personen är gött rubbad som utfört denna sorts mord. Ja, liknande mord utförs över världen och den forskningen är intressant att ta del av. Personligen tror jag inte att värst många extrema sexualsadister som utför mord och anses friska. Dock fullt medveten om sin handling vid psykopati.

Jag menar att NB och detta mord inte kommer att anses tillföra något annat än fängelse. Psykopati, sexual sadism eller inte.
2016-01-16, 16:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Exakt, vilken fru ifrån helvetet skulle vägra vittna till sin mans fördel på plats om hon skulle vara övertygad om sin mans oskuld när han riskerar livstid?
Jag tror hon resonerat som så att hon kan klara av att ljuga per telefon, lägga på, låtsas inte förstå, ha dålig mottagning etc. Men eftersom hon var rätt tagen efter häktningen tvekar hon på om hon kan klara av att ljuga direkt inför domstol. Hon har säkert känslor för NB, det har man om man levt ihop länge. Hon vill för närvarande inte honom illa, hon vill så gott hon kan underlätta för honom. Det kan dock ändras på lång sikt, innerst vet hon att han begått mordet och när hon orkar inse det fullt ut kan det hända hon skulle vilja döda honom personligen.

Jag tror att NB:s advokat för länge sedan insett sin klients skuld, har något minne av hon uttalade sig väl kryptiskt någon gång under senare delen av sommaren. Hon är väl tvungen att så gott det går göra allt för att så tvivel, men det är för jävligt att det tillåts lekas på detta sätt med skattemedel. Vilket jävla skämt till överklagan.
Jag är med dig hela vägen om vad som försiggår. Är helt i samma banor om skeenden. Bra skrivet!
Senast redigerad av develi 2016-01-16 kl. 16:10.
2016-01-16, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys

Helt rätt.
Ljuga kan hon klara i telefonen.
Vill inte stå i rätten öga mot öga med LH:s familj.
Blir det för jobbigt kan alltid linjen "brytas".
Det funkar inte i så rätten.
Så småningom när hon är starkare så kommer hon ta avstånd, skilja sig.
Hon vet att han är skyldig, längtar knappast tillbaka till psykot som begått detta vidriga mord.
NB har haft makt och kontroll över IB, hon har varit väldigt undergiven och beroende av honom.
En del av den makten finns kvar, då NB via IR pressar henne att ljuga i förhör.
Vågar inte annat. Är fortfarande rädd och undergiven.
2016-01-16, 16:05
Medlem
Citat:
Jajemen - och i min värld utifrån ett rått sexualsadistiskt mord är han inte frisk, vid sina sinnens fulla bruk, helt rubbad, pucko, idiot samt ett äckel. Jag har till och med gjort en alldeles egen skattningskala bortom Hare alternativt en ICD-kod med nr 666.
Vad sen professionen ställer för diagnos eller inte återstår att se. Tills dess kan vi fundera om han är frisk (vilket du tar för troligt) eller inte frisk (enligt mig). Är han frisk diagnosmässigt sett så är han ändå ett rikspucko enligt mig via sin vidrighet.
Skillnaden är att man inte blandar äpplen och päron och har koll på vem som utför rättspsykiatrisk undersökningen.

Jag säger inte emot. Du får ha egna åsikter om friskhet, vad jag vill påpeka är att den juridiska synonymiteten för friskhet inte alltid överensstämmer med den gemene mans åsikter om dito.
2016-01-16, 16:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag menar att NB och detta mord inte kommer att anses tillföra något annat än fängelse. Psykopati, sexual sadism eller inte.
Och jag menar: rätten att fundera kring vad det här helvetet är för nåt innan en eventuell diagnos sätts via en profession. Gång efter annan under dialogernas gång har det tydligt klargjorts vem som sätter diagnosen om psykiatrisk sjukdom.
2016-01-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Så är det. Visst är han skyldig men så synd att vi inte har mer än dennes egna berättelse(personutredning) att göra. I o m den utredningen, den som lagmannen i TR "köper" så blir vi mer eller mindre ovetandes.. Fan att lagmannen gjorde så, "köpte" historien. Hade mer än gärna hört NB,s fd fru som han har dottern tillsammans med. Dagens fru IB har man inte så mycket att säga om. Det enda hon får (får se förstås) sagt är mer eller mindre oärligt och säkerligen har hon egna syftemål, syftemål som gynnar familjen o s v.

Ja, mycket om hans handhavanden och beteenden ligger i det fördolda. Det skulle vara intressant att förhöra framförallt ex. fru, ex. flickvänner. Den nuvarande kommer inte att tillföra något, är jag rädd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in