Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Jag är benägen att hålla med. Estranged är fantastiskt bra och den kombinerar så mycket av det jag tycker GN'R gjorde och gör bäst. Men så var Use Your Illusion II en av mina två först införskaffade skivor så den har alltid en speciell plats i mitt hjärta som få andra skivor kan mäta sig med. Det brukar vara så att de skivor man lyssnade mycket på under sina formativa år som barn aldrig riktigt kan falna såtillvida att det är skivor som är någorlunda mogna (dvs inte med musik som uteslutande vänder sig till barn eller unga ungdomar av typen Markoolio).
Ja, är det något Slash ska ha cred för är det hur han alltid lyckas väva in minnesvärda melodier i sina solon. Åtminstone under tiden i GN'R. Jag har inte lyssnat mycket på Velvet Revolver men jag minns inga sådana prestationer från honom där. Slash var aldrig ett teknisk geni men han visste betydelsen av att sätta en melodi. Det är hans egentliga storhet.
Det var pga de specifika studio-förutsättningarna som Velvet Revolver aldrig fick några bra Slash-solon.
Dvs Slashs modus operandi var vanligtvis annars att rigga upp högtalarna/förstärkarna inne i studion och sätta på den önskvärda volymen/inställningen - och sen sätta sig inne i kontrollrummet med gitarren och lyssna/spela utan hörlurar på sig. Där teknikerna etc satt och mixade och hade sig.
På det sättet menade Slash att han fick bäst känsla, något som påminde honom om Live-spelningar alltså.
När de spelade in VR:s första skiva lyckades de inte gör så eftersom studion var för liten och för primitiv.
De var tvungna att hyra in massa extra tillhörigheter, men pga rummens litenhet kunde inte de "episka" förutsättningarna infinna sig.
Enligt Slash själv alltså ...
Du skriver att Slash inte var något "tekniskt geni", och det är något allt för ånga brukar beslylla honom för.
Men efter vilka mallar har de, ni, du, dragit de slutsatserna?
Slash har väl mig veterligt aldrig spelat på ett sätt som visat upp några brister, vare sig "tekniska" eller annat.
Tvärtom så är det ju välkänt att han oftast satte de olika solona vid första inspelningarna.
Och jag tror aldrig jag hört honom spela oskickligt någon gång. Och ändå har han spelat live tillsammans med en hel del, från många olika genrer.
Jag tror att många gärna vill se en slags motsättning mellan "känsla" och "teknisk" när det kommer till gitarrspelandet.
Som om det finns en skillnad egentligen ...
Slash har på förfrågan svarat att han kan spela på många andra sätt, mer tekniskt krävande och snabbare etc, men att det han spelat in var det han ansåg vara det bästa för just det.
Så vi har itne så mycket att jämföra med.
Men tänk på att han både spelat med Dave Mustain och dessutom planerade att både bilda grupp och släppa skiva med honom.
Och Dave Mustain är ju en av de allra arrogantaste gitarrister som finns. Han hade knappast velat samarbeta seriöst med en medgitarrist som han tyckt var dålig ...
Liksom med en annan "teknisk" gitarrist - Zakk Wylde.
Slash är en av de främsta gitarristerna i rockvärlden, med få konkurrenter.