2016-01-15, 10:43
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelMorra
Att många cyklar utan både lyse och reflexer och ändå tror att dom är självlysande i mörkret gör ju inte saken bättre
Samma sak gäller gående vid övergångsställen. Mörkklädda ungdomar med luvan uppfälld så de inte ser nåt kliver ut i gatan utan att tveka, ivrigt knappande på sina mobiler. De "vet" att de har företräde, och anser sig för övrigt vara odödliga dessutom.
Citera
2016-01-15, 16:29
Medlem
Börjar störa mig mer och mer på avsaknaden av trafikpolisen i trafiken.
Folk det är vilda västern på vägarna till och från jobbet, och lite synliga poliser hade inte skadat.

Vart är dom??
Citera
2016-01-15, 16:37
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Folk det är vilda västern på vägarna till och från jobbet, och lite synliga poliser hade inte skadat.

Vart är dom??
Ptja, det finns inte mer än lite drygt 410 trafikpoliser i Sverige. Så det är väl redan nu nästan laglöst på vägarna. Trist utveckling faktiskt.
Citera
2016-01-15, 16:45
Medlem
kobents avatar
Ärligt talat, det som stör mig mest är folk som håller hastighetsgränserna till punkt och pricka..

Förstår att mitt tänk är fel moraliskt och enligt lagen.

Men ärligt talat, på morgonen kl 06.30 när jag har bråttom till jobbet på en Lååååååång (3km) 30 sträcka så kan jag ibland slita av mig håret om jag hamnar bakom någon kärring som tydligen har all tid i världen och ligger i 30 prick.

Med det sagt så ligger jag inte i 80 på 30 vägar, däremot närmare 40 och ibland uppåt 45.

Så länge man inte kör över 50 så är det lugnt, skiter fullständigt i böter.

Motorvägar med 80 i hastighetsgräns är helt rimligt att man håller enligt mig, t.ex. motorvägarna utanför Stockholm innan det blir 70. T.ex från Västberga söderut på E4.

Annars måste jag säga att folk generellt kör bra i Stockholm, undviker rusningen så gott det går men under rusningen så kommer folks dåliga sidor fram och det ser man ofta när man är tvungen att köra vid dessa tider, framförallt på morgonen.

En sak som dock är livsfarlig är alla taxibilar och vanliga bilar som bränner på i 80 blås i bussfilen när trafiken bredvid rullar i 3km/h. Behövs inte mycket för att missa en bil i döda vinkeln när man ska ta av på en avfart där bussfilen går igenom.

En liten rolig incident jag var med om, kommer fram mot en sån här delad körbana eller vad det kallas. http://imgur.com/7vXMYlh

Det är en uppförsbacke framför mig och nedför den kommer en longboard i full fart (finns cykelbana bredvid) och eftersom jag har rätt att köra så kör jag, killen drar rakt in i sidan av bommen och blir rasande på mig eftersom jag ej stannade fast jag har rätten att köra.

Killen lär ju ha saknat körkort och dessutom såg jag killen när det var för sent, den här vägen går på autopilot för mig då jag kör där varje dag. Bilar respekterar denna skylt väldigt bra.
Jag vevade ner rutan och pekade på cykelbanan och skrek skyll dig själv, sen drog jag.

Såg i backspegeln hur han kastade longboarden mot min bil, nu i efterhand hade ett välriktad batongslag i käken passat helt rätt.
Senast redigerad av kobent 2016-01-15 kl. 16:50.
Citera
2016-01-15, 17:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Vart är dom??
Vart? Söder ut. Menar du var så är de närmare bestämt i Malmö. Trafiken får stå tillbaka för ID-kontroller, knivningar i förorterna, bränder på flyktingförläggningar, personrån på äldre, handgranatsattacker och andra sprängdåd, balkongflygningar, kränkta HBTQ-fånar, tafsande nordafrikaner, knarkjuggar och lite till. Inte fan finns det tid till trafikövervakning.
Citera
2016-01-15, 17:17
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Ärligt talat, det som stör mig mest är folk som håller hastighetsgränserna till punkt och pricka..

Men ärligt talat, på morgonen kl 06.30 när jag har bråttom till jobbet på en Lååååååång (3km) 30 sträcka så kan jag ibland slita av mig håret om jag hamnar bakom någon kärring som tydligen har all tid i världen och ligger i 30 prick.

Med det sagt så ligger jag inte i 80 på 30 vägar, däremot närmare 40 och ibland uppåt 45.

Om jag räknar rätt så tar det 6 minuter att köra 3 km om du håller 30 km/h. Kör du 45 km/h så tar det 4 minuter. Jag beklagar att du blir av med håret och dessutom kommer två minuter för sent till jobbet

Allvarligt talat så är det nog mer den mentala känslan, att tycka sig bli uppbromsad av någon annan när man vill fram snabbare, snarare än någon större tidsvinst.
Citera
2016-01-15, 17:24
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobent

Motorvägar med 80 i hastighetsgräns är helt rimligt att man håller enligt mig, t.ex. motorvägarna utanför Stockholm innan det blir 70. T.ex från Västberga söderut på E4.

Annars måste jag säga att folk generellt kör bra i Stockholm, undviker rusningen så gott det går men under rusningen så kommer folks dåliga sidor fram och det ser man ofta när man är tvungen att köra vid dessa tider, framförallt på morgonen.

En sak som dock är livsfarlig är alla taxibilar och vanliga bilar som bränner på i 80 blås i bussfilen när trafiken bredvid rullar i 3km/h. Behövs inte mycket för att missa en bil i döda vinkeln när man ska ta av på en avfart där bussfilen går igenom.

En liten rolig incident jag var med om, kommer fram mot en sån här delad körbana eller vad det kallas. http://imgur.com/7vXMYlh

Det är en uppförsbacke framför mig och nedför den kommer en longboard i full fart (finns cykelbana bredvid) och eftersom jag har rätt att köra så kör jag, killen drar rakt in i sidan av bommen och blir rasande på mig eftersom jag ej stannade fast jag har rätten att köra.

Killen lär ju ha saknat körkort och dessutom såg jag killen när det var för sent, den här vägen går på autopilot för mig då jag kör där varje dag. Bilar respekterar denna skylt väldigt bra.
Jag vevade ner rutan och pekade på cykelbanan och skrek skyll dig själv, sen drog jag.

Såg i backspegeln hur han kastade longboarden mot min bil, nu i efterhand hade ett välriktad batongslag i käken passat helt rätt.
Jobbigt att hamna bakom en kärring som till skillnad mot dig åkte hemifrån i god tid va?
I övrigt kan jag bara konstatera att det är dig o inte din omgivning det är fel på.
Citera
2016-01-15, 18:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Vart är dom??
Trafikpoliser? Glöm det. De är avdelade till att hitta sexköpare i Stockholm. Sexköpare är det värsta hotet mot staten just nu. Ändå är trafikpolisen en av de bättre gynnade. Fortkörare och sexköpare är de värsta brottslingarna. Mördare, rånare, kvinnomisshandlare och våldtäktsmän kan man ha överseende med, likaså de som sextrakasserar flickor på musikfestivaler...

https://www.flashback.org/showthread.php?p=55993069&posted=1#p55993069
Citera
2016-01-16, 02:41
Medlem
Det eviga "vet inte vad blinkers sitter fenomenet" men idag fick personen sura. Står vid ja en t-korsning utfart från mack. Ser 1 bil i rondell som inte blinkar. Kör ut bort från rondellen. Oj då ska han köra upp i rövem o ligga o helljusa. Låg i 40 hela sträckan på 400m bara för att.

Min vän brukar göra samma sak dock så dem stoppplikt som de ignorerar. Men de kan inget säga då hans utfart är efter deras Stoppplikt
Citera
2016-01-16, 10:49
Medlem
kobents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Om jag räknar rätt så tar det 6 minuter att köra 3 km om du håller 30 km/h. Kör du 45 km/h så tar det 4 minuter. Jag beklagar att du blir av med håret och dessutom kommer två minuter för sent till jobbet

Allvarligt talat så är det nog mer den mentala känslan, att tycka sig bli uppbromsad av någon annan när man vill fram snabbare, snarare än någon större tidsvinst.

Problemet är nog att så få faktiskt orkar hålla 30 på dessa breda raka och långa vägar som utan problem skulle vara 50 väg. En sak med småvägar utanför skolor där det faktiskt knappt går att köra snabbare.

Mitt problem är att jag är så van att ingen håller 30 att när jag väl hamnar bakom någon som gör det så blir jag förvånad varje gång.

Kör mycket i södra Sthlm Hägersten framförallt. På dessa 30 sträckor ligger 80% runt 40 då det är en behagligare fart.

Hägerstensvägen är en sån väg där en stor majoritet kör för fort.

Edit: problemet är såklart att snuten inte har tid för sånt här i dessa tider. På två år har jag sett två laserkontroller på dessa vägar i Hägersten. Senast var det personnevägen på 30 sträckan för någon dag sedan.
Om snuten hade stått och skjutit oftare så hade folk blivit mkt mer försiktiga tror jag.
Senast redigerad av kobent 2016-01-16 kl. 10:52.
Citera
2016-01-16, 12:37
Medlem
Hubbe11s avatar
Skulle vara bra om det utvecklades någon organisation som har till uppgift att kolla trafiken så polisen slipper set jobbet och kan göra sånt som är större problem rent brottsligt
Citera
2016-01-16, 12:54
Medlem
Jag som cyklist måste nog erkänna att det förmodligen är sådana som mig som är de mest irriterande. Vi syns lite dåligt, cyklar lite hipp som happ, anser oss vara ett fordon men mest när det passar oss egentligen. För att inte tala om alla rödljus man cyklar mot. Även om jag sköter mig när det finns trafik i närheten så händer det ju att man missar ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in