2016-01-15, 20:14
Bannlyst
Orkar inte vänta. Nu är klimatet helt åt helvete. Vill inte se vilka som tar chipet. För fan va synd
2016-01-15, 22:45
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReageraNu
Orkar inte vänta. Nu är klimatet helt åt helvete. Vill inte se vilka som tar chipet. För fan va synd

Vadå klimatet helt åt helvete? På vad sätt då?
2016-01-16, 00:48
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Krig, hungersnöd osv är inte tecken på slutet, och vi har inte sett tecken på den sista stora nöden heller. Det står bl a att ingen skulle överleva om Gud inte ingriper, och de "tecken" ni hänvisar till (krig, hungersnöd och katastrofer) har vad jag vet inte dödat eller hotat att döda miljarder människor. Såna saker har hänt under alla dessa år sedan Jesus tid på jorden. Alltså är slutet INTE nära ÄN. Kyrkans tid? Var har du fått det ifrån? Du borde apologize för dina åsikter för det är inte vad den du kallar din herre har sagt. Han har uttryckligen varnat oss för att följa de som säger att slutet är nära när vi inte har sett alla tecken gå i uppfyllelse än.

Bibeln varnar aldrig för människor som säger att slutet är nära. Bibeln varnar mot falska profeter o lärare. T.o.m Jesus talade om sista tiden i "nu-tid".

Det är inte jag som nekar min herre o Gud. Det är du som nekar Jesus, som är herre och Gud

2016-01-16, 01:50
Medlem
cold17s avatar
Jorden gråter på grund av människor. Jorden har blivit sjuk och vem kan hela jorden om inte dennes Skapare? Så långt och i sådan stor utsträckning som människor har passerat alla tänkbara gränser, har man inte lyckats någonsin tidigare. Det kommer gå illa för jordens invånare (tyvärr) , då Gud inte går att förhandla med och på så sätt få på sin sida. Antingen tillhör man Honom eller så går man under tillsammans med övriga laglösa, när den tiden kommer och med tanke på hur det ser ut i dagens värld, så bör det inte dröja allt för länge.

Jesaja skriver:
"Jorden sörjer och tynar bort,*världen försmäktar
och vissnar bort,*jordens stolta folk försmäktar.*5*
Jorden har blivit orenad
under sina invånare,*ty de har överträtt
Guds undervisning,*kränkt lagarna*och brutit det eviga förbundet.*6*
Därför förtär en förbannelse jorden,*de som bor på den måste straffas för sin skuld.*Därför tynar jordens invånare bort, bara några få är kvar.*"

"Jorden har blivit orenad
under sina invånare,*ty de har överträtt
Guds undervisning
Oh, de har inte bara överträtt Guds undervisning utan också förbjuder den då den "anses vara kränkande", den är "gammaldags och bör uppdateras för att passa dagens sjuka normer" och "helst förbjudas".
2016-01-16, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Bibeln varnar aldrig för människor som säger att slutet är nära. Bibeln varnar mot falska profeter o lärare. T.o.m Jesus talade om sista tiden i "nu-tid".

Det är inte jag som nekar min herre o Gud. Det är du som nekar Jesus, som är herre och Gud
Jesus säger det varje gång att krig, pest, hungersnöd och katastrofer INTE är tecken på slutet. Det är tecken på att vi lever i den sista tiden, men inte tecken på slutet.

Han svarade: ”Se till att ni inte blir vilseledda. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Det är jag, och: Tiden är nära. Men följ dem inte. När ni får höra om krig och oroligheter, så tappa inte besinningen. Detta måste först hända, men det är ännu inte slutet.” Och han sade till dem: ”Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike. Det blir svåra jordbävningar och pest och hungersnöd på den ena platsen efter den andra. Förfärliga ting skall ske och väldiga tecken visa sig på himlen. Lukas 21:8-11

Även om han varje gång nämner jordbävningar och sånt EFTER krig och orden "det är ännu inte slutet" står det klart att han nämner dessa tecken i samma mening eftersom "folk skall resa sig mot folk" är också krig. Allt detta är alltså INTE tecken på slutet.

I alla evangelier nämns nämligen nåt ännu värre, den sista stora nöden, innan slutet kommer. Läs Lukas 21:20-28. Du hittar samma ord i Matteus och Markus.
Senast redigerad av DindooNuffin 2016-01-16 kl. 02:34.
2016-01-16, 04:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Han svarade: ”Se till att ni inte blir vilseledda. [b]Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Det är jag, och: Tiden är nära.

Japp; det finns ju som bekant 34.000 mer eller mindre olika versioner av kristendomen ... av vilka en stor del hävdar SITT tolkningsföreträde. Så kristen apologetik skall tas med en nypa salt.
2016-05-15, 17:45
Medlem
Reguluss avatar
Uppenbarelseboken: vad tror vi om den?

I den här tråden tänkte jag att vi skulle ta ett samlat grepp på ett ofta återkommande ämne: uppenbarelsebokens autenticitet och värde som religiös skrift.

Bakgrundsfakta:

• Uppenbarelseboken skrevs i slutet av första århundradet av någon som kallar sig Johannes och påstår sig ha fått en uppenbarelse på den grekiska ön Patmos. Textanalys talar för att det inte var samma person som skrev Johannesevangeliet eller Johannes' två brev.

• Innehållet skiljer sig från resten av nya testamentet och hör i stället till en apokalyptisk tradition som producerat ett antal uppenbarelser och apokalypser. Johannes uppenbarelse var dock den enda av dessa skrifter som togs med i den kristna kanon.

• Uppenbarelseboken var länge omstridd, och flera kyrkofäder tvivlade på dess autenticitet. Det var den allra sista boken som togs med i nya testamentet, 419 e.Kr. Den accepterades inte av den nestorianska kyrkan som redan avskiljts från den övriga kristenheten vid den här tiden.

• Även senare har uppenbarelseboken ifrågasatts. Luther ansåg t.ex. att den varken var profetisk eller apostolisk, och ville först inte ha med den i sin bibelöversättning, men övertalades av sina anhängare att låta den vara kvar.

• Inom evangeliska och apokalyptiska kristna samfund har uppenbarelseboken dock fått en mycket stor betydelse, eftersom den avhandlar den yttersta domen, som dessa samfund lägger stor vikt vid.

Frågor att diskutera:

1. Vem skrev uppenbarelseboken? Vem var Johannes från Patmos?

2. Vad handlar den om? Är den som en del kristna tror en detaljerad profetia om kommande händelser, eller handlar den om historiska händelser i Romarriket?

3. Varför var en del kyrkofäder skeptiska till uppenbarelseboken? Var det på grund av tvivlet om dess autenticitet eller därför att innehållet skiljer sig så mycket från resten av nya testamentet?

4. Varför togs just uppenbarelseboken med i kanon, men inte andra apokalypser, som Petrus' uppenbarelse och Paulus' apokalyps?

5. Lägger evangeliskt kristna för stor vikt vid uppenbarelsebokens dunkla och svårtolkade profetior?

6. Hör uppenbarelseboken hemma i den kristna kanon? Eller hade Luther rätt som ville plocka bort den?

Observera att topic inte är frågor om Guds existens, om bibeln har rätt, eller om det är ett "argumentationsfel" att tro si eller så. Fokus bör ligga på en analys av uppenbarelseboken och den apokalyptiska tradition inom vilken den hör hemma.

Länkar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Revelation

http://en.wikipedia.org/wiki/Authorship_of_the_Johannine_works

http://en.wikipedia.org/wiki/Apocalyptic_literature

http://www.bible-researcher.com/antilegomena.html (Luthers företal till UB)
2016-05-15, 20:49
Medlem
Reguluss avatar
Några fler länkar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_biblical_canons

http://en.wikipedia.org/wiki/Development_of_the_New_Testament_canon

http://en.wikipedia.org/wiki/Antilegomena

http://en.wikipedia.org/wiki/Luther%27s_canon

http://en.wikipedia.org/wiki/New_Testament_apocrypha

http://en.wikipedia.org/wiki/Pseudepigrapha
2016-05-15, 22:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Frågor att diskutera:

1. Vem skrev uppenbarelseboken? Vem var Johannes från Patmos?
Vet ej mer än att det är en pseudepigrafi, ingen aning.
Citat:
2. Vad handlar den om? Är den som en del kristna tror en detaljerad profetia om kommande händelser, eller handlar den om historiska händelser i Romarriket?
Alltid hävdat att den är skriven av en person som troligen lider av schizofreni och har återgivit sina psykoser och sedan kryddat dem med lite extra utfyllning. Personen är inte högt bildad har man konstaterat, med det inte sagt av låg börd, för man var rätt unik på den tiden om man var skriv och läskunnig på den tiden. Så boken kan ha varit en diktamen eller framställd av en lågbördig/slav som lärt sig skriva i andra sammanhang som att föra ordning på räkenskaperna hos en handelsman eller liknande eller möjligen an person i statlig tjänst som tulltjänsteman.
Citat:
3. Varför var en del kyrkofäder skeptiska till uppenbarelseboken? Var det på grund av tvivlet om dess autenticitet eller därför att innehållet skiljer sig så mycket från resten av nya testamentet?
Var säkert både och, pseudepigrafi var ju något som var vanligt förekommande redan 500 år f.Kr så man var väl medveten om problemen. Och innehållet, vad fasiken är det? Låter ju som om hela himmelriket är ett dårhus.
Citat:
4. Varför togs just uppenbarelseboken med i kanon, men inte andra apokalypser, som Petrus' uppenbarelse och Paulus' apokalyps?
Popularitet kanske, skräckfilmer har ju sin tjusning idag, i historien i literatur och i folk lore, så varför inte under antiken?
Citat:
5. Lägger evangeliskt kristna för stor vikt vid uppenbarelsebokens dunkla och svårtolkade profetior?
När jag själv var kristen garvade jag högt åt denna historia och undrade vilka tabletter den författaren ätit. De som tar detta seriöst rekommenderar jag med handen på hjärtat och med all uppriktighet jag kan uppbringa att uppsöka hjälp på VC snarast. Det är trams.
Citat:
6. Hör uppenbarelseboken hemma i den kristna kanon? Eller hade Luther rätt som ville plocka bort den?
Nej absolut inte, Ja.
2016-05-15, 22:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Popularitet kanske, skräckfilmer har ju sin tjusning idag, i historien i literatur och i folk lore, så varför inte under antiken?

Vad jag undrade var egentligen varför man gjorde ett undantag just för Johannes uppenbarelse när man inte släppte in någon av de andra apokalypserna i den kristna kanon. Dessa tillskrevs ju också kända författare som Petrus och Paulus.

Men det kan förstås vara så enkelt att Johannes uppenbarelse var mer populär än de övriga apokalypserna.
2016-05-15, 22:41
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Vad jag undrade var egentligen varför man gjorde ett undantag just för Johannes uppenbarelse när man inte släppte in någon av de andra apokalypserna i den kristna kanon. Dessa tillskrevs ju också kända författare som Petrus och Paulus.

Men det kan förstås vara så enkelt att Johannes uppenbarelse var mer populär än de övriga apokalypserna.
Det är ju svårt och svara på. Petrus var ju populär i alla fall men det kanske var så att man bara ville ha en bild av himlen och inte ett gäng. Hade gärna sett att man hade haft TV på plats vid ett par utav de där konventen så man hade fått en inblick i hur de tänkte.
Senast redigerad av MeanME 2016-05-15 kl. 22:43. Anledning: Peter/Petrus, vi bor ju i Sverige...
2016-05-15, 22:43
Medlem
Citat:

Den handlar om den "sista tiden", "herrens dag":

"Jag kom i hänryckning på Herrens dag och hörde bakom mig en stark röst, som en basun" (Upp 1:10 Bibel2000)

"för ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten."(1 Thess 5:2 Bibel2000)

"Solen skall vändas i mörker och månen i blod innan Herrens dag kommer, den stora och strålande." (Apg 2:20 Bibel2000)

"Men Herrens dag kommer som en tjuv. Den dagen skall himlarna försvinna med dån, himlakropparna upplösas i eld och jorden och allt som människan gjort där förgås." (2 Petr 3:10 Bibel2000)

Men herrens dag skulle inte komma före avfallet från sann kristendom:

"När det gäller vår herre Jesu Kristi ankomst, då vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte strax tappa fattningen och bli uppskrämda, om man hänvisar till Anden eller till något som vi skulle ha sagt eller skrivit och säger att Herrens dag är här. Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske" (2 Thess 2:1-3 Bibel2000)

Johannes beskrev detta avfall från sann kristendom med att flera "antikrister" hade trätt fram ungefär på 100-talet e.Kr.

Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. (1 Joh 2:18 Bibel2000)

Dessa hade "utgått från" kristna, och sade sig vara kristna, men dom lärde ut falska läror, emot Kristi läror, alltså antikrister.

Här får man inte heller blanda ihop sista tiden för apostlarna och dom sanna kristna, med sista tiden för kungarna på jorden och onda människor, alltså Herrens dag då han ska gå till rätta med jordens befolkning:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna." (Matteus 25:31-32 Bibel2000)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in