2016-01-16, 00:11
Medlem
Ovcharkas avatar
VW Passat TFSI Variant, årsmodell 2010
(Att det är Premium och R-line spelar kanske ingen roll?)

Bilen är som sagt redan köpt och den här frågan kanske jag borde ställt innan, kan tyckas! Men jag undrar bara om det är något jag behöver tänka på? Något jag bör förbereda mig inför? Några allmänna tips?

Tydligen drar motorn mycket olja? Hur ofta bör man byta? Någon pryl på/i bilen som är dyr att åtgärda/byta ut?* Rostkänsliga delar? Etc etc... Sånna grejer!

Hör av er!

*Så att man kan tänka på att vara lite varsam med prylen/delen i fråga, för plånbokens skull...
Citera
2016-01-16, 00:17
Medlem
Iloveludas avatar
Byt olja och filter var 1500 mil istället för 3000. Kostar lite i förhållande till dom stora riskerna för dyra haverier vid för många mil.
Citera
2016-01-16, 00:20
Bannlyst
Om det är en automat och långmilare så borde du låta någon kolla upp lådan.
Citera
2016-01-16, 01:23
Medlem
Öppna huven och kolla där du byter lampa. Gör dig även redo mentalt för detta simpla ingrepp. Det kommer bli ett helvete. Det är trångt så man måste skruva bort en massa saker för att komma åt.

jag vet inte om det gäller just din passe, men har haft en liknande. Och jag tänkte ett tag platta ihop hela kärran med grävmaskin. Annars är det bra bilar!
Citera
2016-01-16, 02:01
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Byt olja och filter var 1500 mil istället för 3000. Kostar lite i förhållande till dom stora riskerna för dyra haverier vid för många mil.

Okej! Ja, det kan det ju vara värt för att vara på säkra sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Om det är en automat och långmilare så borde du låta någon kolla upp lådan.

Automat och gått 12.000 ungefär. Okej, vad är det med lådan som man höjer varningsfingret över? Vad kan gå snett och vad innebär det för kostnader? (Går växla manuellt också, om det är nån givande info i samhanget...)

Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
Öppna huven och kolla där du byter lampa. Gör dig även redo mentalt för detta simpla ingrepp. Det kommer bli ett helvete. Det är trångt så man måste skruva bort en massa saker för att komma åt.

Ska motortvätta holken snart så då får man väl passa på - med instruktionsboken i hand - att kolla vart allt sitter och vad det är!
Citera
2016-01-16, 02:10
Bannlyst
Kan inte förklara det i detalj riktigt men det är typ felkonstruktion med växelföraren som kan ge sig runt 20.000 mil och då blir det ryckiga växlingar. Kostar runt 15-20.000 att fixa om jag kommer ihåg rätt.

Med dina 12.000 kan du vara lugn om den fungerar som den ska.
Senast redigerad av GatorG 2016-01-16 kl. 02:13.
Citera
2016-01-16, 02:47
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Kan inte förklara det i detalj riktigt men det är typ felkonstruktion med växelföraren som kan ge sig runt 20.000 mil och då blir det ryckiga växlingar. Kostar runt 15-20.000 att fixa om jag kommer ihåg rätt.

Med dina 12.000 kan du vara lugn om den fungerar som den ska.

Ojdå!

Går det förebygga (Rätt ord?`detta problem, eller är det bara att ställa in sig på att det kommer att ske?
Citera
2016-01-16, 02:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Ojdå!

Går det förebygga (Rätt ord?`detta problem, eller är det bara att ställa in sig på att det kommer att ske?

Vad jag hört så sker det mellan 20-30.000 mil. Vet inte om det går att förebygga mer än vara normallugn med högerfoten.
Citera
2016-01-16, 15:21
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar: Köpråd --> Bilar
/Moderator
Citera
2016-01-16, 15:32
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka

Automat och gått 12.000 ungefär. Okej, vad är det med lådan som man höjer varningsfingret över? Vad kan gå snett och vad innebär det för kostnader? (Går växla manuellt också, om det är nån givande info i samhanget...)
Jag skulle aldrig köpa en bil med Dsg låda som inte har garanti kvar. Kostar apa att laga. Finns en massa trådar om problem med dessa. Här är några.

(FB) Vag-bilar och DSG, fortfarande skit?

(FB) Vågar man köpa en bil med DSG-låda?

(FB) VW DSG problem
Citera
2016-01-16, 16:05
Medlem
byta växellådsolja omgående är ett bra tips. Kolla efter rostfläckar i skärmkanter bak och på andra utsatta ställen.
Citera
2016-01-16, 16:45
Medlem
dindummers avatar
Som sagt: Kolla skärmkanterna efter rost och stenskott, har du stenskott så behöver detta likt rost åtgärdas omgående, speciellt nu på vintern. Kolla oljan regelbundet vid varje tankning nu i början så att du får ett hum om vad den drar, borde dock finnas oljenivåmätare på det där bilen som börjar lysa innan oljetryckslampan börjar lysa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in