2016-01-16, 16:47
Medlem
dindummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Okej! Ja, det kan det ju vara värt för att vara på säkra sidan.

Automat och gått 12.000 ungefär. Okej, vad är det med lådan som man höjer varningsfingret över? Vad kan gå snett och vad innebär det för kostnader? (Går växla manuellt också, om det är nån givande info i samhanget...)

Ska motortvätta holken snart så då får man väl passa på - med instruktionsboken i hand - att kolla vart allt sitter och vad det är!

Motortvätta gör du på sommaren eftersom det annars kommer att frysa under huven hur du än bär sig åt.
Citera
2016-01-16, 18:34
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
VW Passat TFSI Variant, årsmodell 2010
(Att det är Premium och R-line spelar kanske ingen roll?)

Bilen är som sagt redan köpt och den här frågan kanske jag borde ställt innan, kan tyckas! Men jag undrar bara om det är något jag behöver tänka på? Något jag bör förbereda mig inför? Några allmänna tips?

Tydligen drar motorn mycket olja? Hur ofta bör man byta? Någon pryl på/i bilen som är dyr att åtgärda/byta ut?* Rostkänsliga delar? Etc etc... Sånna grejer!

Hör av er!

Dom flesta brukar ta reda på detaljer om bilen innan dom köper...

Dessutom postade du TRE trådar inför ditt bilköp...tydligen i onödan...

Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Jag skulle aldrig köpa en bil med Dsg låda som inte har garanti kvar. Kostar apa att laga. Finns en massa trådar om problem med dessa. Här är några.

(FB) Vag-bilar och DSG, fortfarande skit?

(FB) Vågar man köpa en bil med DSG-låda?

(FB) VW DSG problem

Precis, problemen med DSG är välkända. Kör med bilen ett tag och sen byter du igen...
Senast redigerad av Moltas666 2016-01-16 kl. 18:45.
Citera
2016-01-16, 18:50
Medlem
ormbitens avatar
Jag vet dom som har kört 30000 och 40000 mil utan problem med DSG lådan.
Det fanns en hel del problem i barndomen med mechatronics enheterna och många byttes ut.
Dom där problemen är mer eller mindre utraderade idag. Jag verkligen älskar den sexväxlade DSG lådan. Med tanke på hur många DSG lådor som rullar på vägarna så är det väldigt sällan jag hör om problem, i alla fall bland mina verkstadskunder.
Sen finns det ju en hel del stora problem med vissa 7 växlade DSG lådor med torrlameller, men det handlar det ju inte om i TS bil.

Till Ts får jag säga att det är viktigt att byta olja i DSG lådan varje 6000 mil. Kostar mellan 3-3500 kr hos en verkstad, jag byter själv varje 5000 mil i min egen Passat.

I övrigt så ska TS titta efter små små små galvblåsor i lacken, galvet släpper från lacken och det uppstår små blåsor mindre än en halv lillfingernagel stora, det är ett litet problem som VW har brottats med och jag fick själv min 2012:a omlackerad på garantin för ett år sedan, kan vara MYCKET svårt att se dessa blåsor om inte bilen är helt rentvättad och man står i rätt ljus.

Och som någon annan redan sagt, byt motorolja varje 1500 mil istället för 3000 och använd kvalitativ olja.
Citera
2016-01-16, 20:36
Medlem
Ovcharkas avatar
*Byt växellådsolja var 5000:e mil (Samt byt omgående).
*Byt motorolja var 1500:e mil.
*Snåla inte med kvalitén på oljorna.

So far so good?

Ang. motortvätten planerades det att göra det inomhus, men det är kanske bäst ändå att vänta tills det är plusgrader dygnet runt?

Vilka garantier har jag att luta mig mot? Dels som köpare av bil hos bilhandlare, samt VW-grantier? (Bilen är som sagt en '10:a).
Citera
2016-01-16, 23:25
Medlem
Smart kan vara att googla runt lite på just din variant.

Kanske hittar du sådant här:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151117/volkswagen-audi-tsi-tfsi-problem-kamkedja-kolvringar-olja-bilhandlare-slutar-salja

VW verkar ha en gräns för goodwill när det gäller kvalitetsproblem och det som hörs är 7 år/15.000 mil. Dvs om du inte nått dessa så kan det vara smart att kika på vad som gäller din modell, vad som kanske redan gjorts.

När det gäller TFSI har det t ex hörts om stora problem med abnorm oljeförbrukning, omfattande åtgärder med kolvringsbyten etc (mycket dyrt, men oftast verkar det tagits som goodwill).

Som sagt, googla runt...
Citera
2016-01-17, 19:56
Medlem
Ovcharkas avatar
Min (fars) plan är att:
  • Byta växellådsolja var 5000:e mil (Samt byta omgående. Lär därför bara hinna bli ett byte innan nästa bilbyte).
  • Byta motorolja var 1500:e mil. Gärna omgående, om det inte byttes nyligen.
  • Inte snåla med kvalitén på oljorna.
  • Låta kunniga, aktoriserade personer kolla in kärran när något verkar strula etc osv - inte "Plåt-Niklas nere på hörnet" eller "Muhammeds bill servis"...
  • Hålla koll på kolvringarna.
  • Allmänt hålla bilen fräsch, både utanpå, innuti, under huv och under kaross.
  • Självklart laga och fixa ev. skador som uppstår med tiden, samt byta trasiga delar.
  • Vara snäll mot DSG-lådan.
  • Lämna in på rekond en gång per halvår.
  • Sälja kärran innan den nått 20.000 mil (Och låta nästa ägare bekymra sig över ev. ras...)

Har ni fler tips och råd så bara ös på!
Citera
2016-01-17, 22:33
Medlem
Citat:
Min (fars) plan är att:
  • Byta växellådsolja var 5000:e mil (Samt byta omgående. Lär därför bara hinna bli ett byte innan nästa bilbyte).
  • Låta kunniga, aktoriserade personer kolla in kärran när något verkar strula etc osv - inte "Plåt-Niklas nere på hörnet" eller "Muhammeds bill servis"...
  • Självklart laga och fixa ev. skador som uppstår med tiden, samt byta trasiga delar.
  • Vara snäll mot DSG-lådan.
  • Lämna in på rekond en gång per halvår.
  • Sälja kärran innan den nått 20.000 mil (Och låta nästa ägare bekymra sig över ev. ras...)

Har ni fler tips och råd så bara ös på!

rekond varje 6 månader är overkill men har han överdrivet med pengar så....

hur ska ni kolla kolvringarna?
Citera
2016-01-17, 23:26
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1
rekond varje 6 månader är overkill men har han överdrivet med pengar så....

Kanske är överdrivet mycket. Beror på vad det kostar. En invändig rekond för 1500-2000* pengar är ju inga problem årligen och överkomligt var sjätte månad. Exteriör rekond kan man skippa och roa sig med att göra själv, d.v.s. handtvätta bilen. (Not. att jag inte drar en 100%-ig parallell mellan ext. rekond och handtvätt)

Ang. kolvringarna vet jag inte. Sjukt dåligt påläst och väldigt okunnig när det kommer till bilar i allmänhet och mekanik i synnerhet.

*Har långt ifrån någon exakt koll på vad det kostar, men det ligger väl där nånstans?
Senast redigerad av Ovcharka 2016-01-17 kl. 23:28.
Citera
2016-01-17, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1

Man kollar inte kolvringarna, man kollar kompressionen.
Citera
2016-01-22, 00:06
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Man kollar inte kolvringarna, man kollar kompressionen.

Bra där. Ingår denna undersökning när man servar bilen?

-

Vad säger ni annars om planen för bilen?
  • Vara snäll mot DSG-lådan. (Tips på hur man är det, utöver oljan?)
  • Lämna in på rekond en gång per halvår. (Eller en gång per år)
Senast redigerad av Ovcharka 2016-01-22 kl. 00:11.
Citera
2016-01-22, 00:08
Medlem
http://vwpc.se

Ett forum om just passater!
Citera
2016-01-29, 01:33
Medlem
Ovcharkas avatar
Förbannat ovan vid turbo. Men när man gasar från 0rpm och når 2800rpm piskar nån jävel till bilen och den drar iväg ordentligt.

Så, mekaniskt okunnig som jag är: Är det bara turbon som kommer igång och levererar? ( = Helt naturligt och ingen fara ma.o.) Ska det vara "så" påtagligt? Eller är det tecken på något galet?

Det är absolut inte så att bilen är slö och låter/går dåligt innan de 2800 varven, ska tilläggas - bilen glider runt skönt och bekvämt utan hack eller hopp i låga farter.

edit: Efter viss forskning har jag kommit fram till att turboknuffen ska vara där och att den inte smyger med sin tillvaro.
Senast redigerad av Ovcharka 2016-01-29 kl. 02:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in