2016-01-15, 15:23
  #3229
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Många säger det, men vad är ett rimligt P/E på tex Investor, HM och Telia? Går du på 5/10-års snitt eller?

Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Ingen här kommer kunna ge dig ett rimligt svar på det här. "Börsen är för dyr och övervärderad" är vad du kommer få höra utan det minsta bevis på att så skulle vara fallet. Nån dåre sitter hemma i pojkrummet och väntar på en börskrasch för "börsen är dyyyr" så han kan investera sina 2000 kr han sparat ihop
HM är en helt ok påfyllningskandidat, men andra tillväxtbolag som exempelvis NetEnt och Assa är dyra. Industribolag med modest tillväxt som exempelvis Atlas Copco är väldigt dyra, särskilt med tanke på att råvaror verkar braka åt helvete. Det börjar bli dags för lite vinstvarningar där.

Telia är jag inte alls intresserad av att äga, ej heller byggbolag eller banker mtp bostadspriserna och belåningsgraden i Sverige.
Citera
2016-01-15, 16:16
  #3230
Medlem
Wildsomes avatar
Vad ni tramsar er med era domedagsprofetior, ni hetsar ju upp er så ni tror er själva. Investera i bolag ni tror på och noja inte så mycket över svängningarna. Så fort börsen rör sig några procent uppåt så skriker man: "NYA FINGERPRINT; NYA FINGERPRINT", så fort den går neråt så är det det ekonomiska systemets kollaps. Hur klarar era nerver av det där, har ni inte bättre saker att oroa er för?
Citera
2016-01-15, 16:55
  #3231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
HM handlas till exempel till ett PE som är lägre än såväl 5-års snittet som 10-års snittet, dock högre P/FCF än historiskt. Direktavkastningen är densamma som 10-års snittet och RoE ligger i intervallet 42-43 som den gjort sedan finanskrisen.
Telia handlas till rekordlåg P/FCF, vilket nog är det mest intressanta måttet för innehavarna av Telia-aktier.
Nordea handlas till PE 10,5. 5-års snittet är 11,4 och 10-års snittet är 9,5. P/FCF är 2,5. 10-års snittet är 5,7. P/B är lägre än 10-års snittet och RoE är stabilt på 11,3 sedan finanskrisen.

Jag skriver inte det här för att gå i polemik, utan jag undrar ärligt vilka mått som används när folk menar att börsen är övervärderad (eller till och med kraftigt övervärderad). Visst finns det bolag som jag kollat närmre på som är kraftigt övervärderad (när man jämför diverse nyckeltal och intjäningsförmåga med 5- resp. 10-års snittet), men långt ifrån alla är det.

Fundamenta säger att H&M är värd under 250.
Telia är värd 39-40kr.
Nordea är jag inte intresserad av vad den är värd för den vill jag inte äga.

Så JO trots 10% nedgång i år så är börsen för högt värderad.
Men tycker du annorlunda så är det bara att gå in och handla, själv väntar jag till OMXSPI går under 350.
Citera
2016-01-15, 16:58
  #3232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Vad ni tramsar er med era domedagsprofetior, ni hetsar ju upp er så ni tror er själva. Investera i bolag ni tror på och noja inte så mycket över svängningarna. Så fort börsen rör sig några procent uppåt så skriker man: "NYA FINGERPRINT; NYA FINGERPRINT", så fort den går neråt så är det det ekonomiska systemets kollaps. Hur klarar era nerver av det där, har ni inte bättre saker att oroa er för?
Passa på att storhandla då nu när du har chansen, själv följer jag min plan.
Citera
2016-01-15, 17:09
  #3233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Omx 30 ligger ca 20 i p/e vilket är långt från rekordet under början av 2000 talet.
Bara ett exempel på vad som skrevs i april när börsen stod på all time high på 1700, nu är den nere på 1300.
Gå tillbaka i tråden till denna tiden, kul läsning
Citera
2016-01-15, 18:12
  #3234
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fundamenta säger att H&M är värd under 250.
Telia är värd 39-40kr.

Nordea är jag inte intresserad av vad den är värd för den vill jag inte äga.

Så JO trots 10% nedgång i år så är börsen för högt värderad.
Men tycker du annorlunda så är det bara att gå in och handla, själv väntar jag till OMXSPI går under 350.

Utveckla snälla de två meningarna jag strukit under, jag vill lära mig hur man kommer fram till tex den fundamentala värderingen av HM eller Telia. Vilka nyckeltal avses? Finns det något sätt för mig at reproducera din analys, eller går du på magkänsla?
Citera
2016-01-15, 20:06
  #3235
Bannlyst
Snart är det dags grabbar...snart kommer raset och katastrofen. Väntar bara på FEDs nästa uttalande och lite mer kalabalik i Kina, sen kommer det.
Citera
2016-01-15, 20:24
  #3236
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim-reaper
Snart är det dags grabbar...snart kommer raset och katastrofen. Väntar bara på FEDs nästa uttalande och lite mer kalabalik i Kina, sen kommer det.
Ja börsen är alldeles för högt värderad. Se på Boliden till exempel. För några år sedan, inte så många, på 20kr typ. Inget motiverar 114 i dessa tider med dessa råvarupriser. Lång väg ned kvar att gå för de flesta företag faktiskt.
Citera
2016-01-15, 21:29
  #3237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ja börsen är alldeles för högt värderad. Se på Boliden till exempel. För några år sedan, inte så många, på 20kr typ. Inget motiverar 114 i dessa tider med dessa råvarupriser. Lång väg ned kvar att gå för de flesta företag faktiskt.
Om råvaror är billiga, då borde det gå bra för boliden?
Citera
2016-01-15, 22:09
  #3238
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Om råvaror är billiga, då borde det gå bra för boliden?

Boliden producerar och säljer råvaror, sjunker världsmarknadspriserna så drabbar det givetvis också boliden i form av sämre intäkter.
Citera
2016-01-15, 22:18
  #3239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Boliden producerar och säljer råvaror, sjunker världsmarknadspriserna så drabbar det givetvis också boliden i form av sämre intäkter.
Jag tänker att om råvaror är billigt, som olja och metaller, borde det vara fårmånligt för företag som producerar saker, till bilar exempel. Då borde produktionsmarginalerna minska.
Citera
2016-01-15, 22:28
  #3240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag tänker att om råvaror är billigt, som olja och metaller, borde det vara fårmånligt för företag som producerar saker, till bilar exempel. Då borde produktionsmarginalerna minska.

Det stämmer, nu ser inte läget ut så. De flesta sitter stort i tillväxtbolag och teknik aktier.

Nu jävlar smäller det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in