2016-01-14, 22:15
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/malmoff/article22089137.ab

MFF skeppar iväg en för alla helt okänd junis och drar in ungefär lika mycket deg som IFK G får för sin bästa spelare

Han var väldigt bra i Uefa Youth League. Trist att han lämnar.
2016-01-14, 22:25
Medlem
Shuyins avatar
Visserligen säljer ju Helsingborg hela laget men... varför lämnar Prica efter bara ett halvår?

http://svenskfotboll.se/allsvenskan/arkiv/allsvenskan/tt/2016/01/prica-atervander-till-israel/
Citat:
"Det var fantastiskt att få springa in på Olympia igen. Nu blev återkomsten bara ett halvår men det är ändå en tid jag aldrig kommer att glömma. När möjligheten dök upp och det fungerade med min familj kände jag att det var en chans jag inte kunde tacka nej till. Vem vet, kanske kan jag komma tillbaka till laget i mitt hjärta igen", säger Prica i ett pressmeddelande.

Jag tycker det känns ganska suspekt, frågan är om det är klubben som tvingar bort honom.
2016-01-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Visserligen säljer ju Helsingborg hela laget men... varför lämnar Prica efter bara ett halvår?

http://svenskfotboll.se/allsvenskan/arkiv/allsvenskan/tt/2016/01/prica-atervander-till-israel/

Jag tycker det känns ganska suspekt, frågan är om det är klubben som tvingar bort honom.
Lite kul att Prica varit Helsingborgs drömvärvning i hur många år som helst men det slutade med åtta matcher och två mål.
2016-01-15, 01:09
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Han var väldigt bra i Uefa Youth League. Trist att han lämnar.
Varför går man till ett championship lag i den där åldern, är väl större chans att slå igenom i MFF eller allsvenskan än i Englands nästa högsta division...
Gissar att man läser om honom om 2-3 år och han försöker starta om i division 1 i Sverige men hoppas jag har fel.
2016-01-15, 02:12
Medlem
frithiofssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin

Han har dock bara skrivit på till och med 31 maj med israelerna, 4,5 månader långt kontrakt. Kommer han tillbaka till HIF i sommar?

Helsingborg har en riktigt blek trupp nu, men har lite för många tongivande, rutinerade spelare på hög nivå för att vara aktuella för det absolut nedersta bottenträsket. Men något annat än en nedre mittenplacering är orimligt att tro för HIF.
2016-01-15, 02:32
Avslutad
Prica vill väl tjäna ihop lite till pengar till pensionskassan, sedan blir han delaktig i ett projekt mer som en förebild och utvecklare då jag läste att laget var ganska ungt och oerfaret. Troligtvis att han tjänar i topp i den klubben.

---

N.ham Forrest är väl ett bra steg, Championship ska väl klaras av som en av de bästa talangerna i MFF i sin ålder inom 2 år. Ett mittenlag med en av de högre ålderssnitten i ligan så börjar nog inskolningen av ungdomarna snart. Tror dock han får klara av 1-2 år i akademin först, kanske slängs in i en cup match nästa år?
2016-01-15, 08:12
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Varför går man till ett championship lag i den där åldern, är väl större chans att slå igenom i MFF eller allsvenskan än i Englands nästa högsta division...
Gissar att man läser om honom om 2-3 år och han försöker starta om i division 1 i Sverige men hoppas jag har fel.

Jag undrar också. Han kommer rätt snart att harva runt i en massa småligor och skitlag.

Citat:
Ursprungligen postat av ed1
N.ham Forrest är väl ett bra steg, Championship ska väl klaras av som en av de bästa talangerna i MFF i sin ålder inom 2 år. Ett mittenlag med en av de högre ålderssnitten i ligan så börjar nog inskolningen av ungdomarna snart. Tror dock han får klara av 1-2 år i akademin först, kanske slängs in i en cup match nästa år?

Men hur bra är Nottingham på att utveckla talang? Jag vet inte, men MFF har på kort tid skickat iväg två mittbackar till Serie A som hade spelat i klubben i från tonåren. Det går att ta sig fram som mittback om man spelar i MFF. Nu senast är Franz Brorsson på gång att etablera sig i truppen.
Senast redigerad av mishima 2016-01-15 kl. 08:15.
2016-01-15, 08:29
Medlem
Chew1907s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Lite kul att Prica varit Helsingborgs drömvärvning i hur många år som helst men det slutade med åtta matcher och två mål.
För ett par säsonger sedan kanske. Kan bara tala för mig själv men det var verkligen inte en drömvärvning för mig när han väl kom in. Hade inga direkt förväntningar på honom när han kom in i laget förra året och han levererade inte direkt. Hans första minuter på planen slutade i ett rött kort direkt för att ta ett exempel.

Kommer vi över 11 plats i år så är jag nöjd, är ruskigt orolig för årets säsong, välbehövligt att lyfta löneposter men frågan är om vi ens kan hålla oss kvar?
2016-01-15, 08:38
Medlem
Gallachers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chew1907
För ett par säsonger sedan kanske. Kan bara tala för mig själv men det var verkligen inte en drömvärvning för mig när han väl kom in. Hade inga direkt förväntningar på honom när han kom in i laget förra året och han levererade inte direkt. Hans första minuter på planen slutade i ett rött kort direkt för att ta ett exempel.

Kommer vi över 11 plats i år så är jag nöjd, är ruskigt orolig för årets säsong, välbehövligt att lyfta löneposter men frågan är om vi ens kan hålla oss kvar?

Nu är detta visserligen lite Off-T men ändå relevant då eran ekonomi berör truppen i högsta grad.
Är Helsingborg fortfarande beroende av att sina 4-5 (?) externa, lokala, finansiärer inte väljer att ta tillbaka sitt kapital, som dem har rätt till, som finns i klubben? Läste en artikel för något år sedan att hela klubbens likviditet hänger på att dessa herrarna väljer att ha kvar sina pengar i klubben. Allt som allt skulle det röra sig kring 6-7 miljoner. Är läget fortfarande oförändrat?
2016-01-15, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson

har ingen stenkoll på vad han kan tänkas tjäna i nottingham, men det bör väl vara bra mycket mer än i malmö? folk vill alltid få det till att alla ungdomar är dumma i hvuudet som går utomlands tidigt och drar upp massa exempel på spelare som förstört deras karriärer genom detta, men är det så jävla osmart att som 16-åring inse att bara för man är jävligt bra nu så finns det ingen garanti att man ens kommer hålla på allsvensk nivå i seniorålder?

han vill väl helt enkelt inte ta risken att behöva välja mellan att om 6-7 år läsa upp betygen eller starta företag med tony flygare utan tar pengarna där de finns. jag tycker inte det är så jävla idiotiskt att gå som ungdomsproffs till ett större fotbollsland (såvida de faktiskt nu tjänar mer än i sverige). då ställer jag mig istället mer frågande till redan etablerade fotbollsproffs som går till arabländerna eller kina mitt under deras prime.
Senast redigerad av M.S 2016-01-15 kl. 09:03.
2016-01-15, 09:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enokw

För DIF:s del hoppas jag att nån klubb köper Amartey jävligt dyrt från FCK så DIF kan ta in en vettig anfallare.

Amartey lär för övrigt vara lite småsur att FCK inte släppte honom till Leicester i somras...

Dif sålde honom för 20 miljoner väl? Om det finns 10% vidareförsäljningsklausul så är väl det 20% på allt över 20 miljoner.

Dvs, säljer FCK honom för så mycket som 60 miljoner, så får "Dif" 10% av 40 miljoner, dvs 4 miljoner. Sedan är ju frågan hur mycket av detta som tillfaller Dif efter att de investerare som var inblandade fått sin del av kakan.

Frågorna är alltså försäljningspriset, hur stor vidareförsäljningsklausulen är, om den gäller på allt över 20 miljoner, och om externa parter skall ha del av kakan. Som gårdare bör man inte utgå ifrån att det blir något större netto belopp som tillfaller Dif i slutändan.
2016-01-15, 09:42
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Dif sålde honom för 20 miljoner väl? Om det finns 10% vidareförsäljningsklausul så är väl det 20% på allt över 20 miljoner.

Dvs, säljer FCK honom för så mycket som 60 miljoner, så får "Dif" 10% av 40 miljoner, dvs 4 miljoner. Sedan är ju frågan hur mycket av detta som tillfaller Dif efter att de investerare som var inblandade fått sin del av kakan.

Frågorna är alltså försäljningspriset, hur stor vidareförsäljningsklausulen är, om den gäller på allt över 20 miljoner, och om externa parter skall ha del av kakan. Som gårdare bör man inte utgå ifrån att det blir något större netto belopp som tillfaller Dif i slutändan.
Vidareförsäljningsklausuler kan antingen vara på vinsten eller på totalsumman. Tror det handlar om totalsumman i det här fallet.

Jag tror du får justera lite hur du ser på vidareförsäljningsklausuler, det är en del av priset som den köpande klubben betalar. DIF avstår alltså från en del av den initiala övergångssumman (vilket gör affären billigare för FCK) för att i framtiden kunna göra en större vinst medan riskerna på den typen av spelare (ung och lovande) är ganska små för FCK som inte heller gör någon förlust när klausulen väl aktiveras eftersom att de kan justera försäljningspriset för att väga upp eventuella kostnader en försäljning kan medföra.

Utan klausuler hade Amartey kostat betydligt mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in