2016-01-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag minns bara byxor, men NB hade 5 dagar på sig att få alla kläder tvättade och det tog han nog chansen till.

Nog... Men var det så? Fanns inte byxorna omhändertagna, dammiga/skitiga...?
2016-01-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nu hittar du allt på. Fadäserna med polisers bristande avspärrningar samtidigt som det drällde av annat folk där - inte minst militärer som fanns där dygnet runt som IR så förtjänstfullt redogjorde för. Vem som helst hade tillgång till ladan i dagar innan det spärrades efter örhängenas "upphittande".

Ur fup:
Avspärrningen i ladan hävdes första gången 8 juni 11.40 och spärrades igen 10 juni 22.15. Gott om tid att drälla för alla och envar.

Har du någon information om var försvaret övar förmågan att plantera DNA? Vilket regemente? Hur stort förband använder man då man fejkar DNA? Bataljon? Kompani? Pluton? Alla vi skattebetalare brinner av nyfikenhet nu när försvarsförmågan ifrågasätts.
2016-01-14, 19:57
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
kl 18:23 7 juni LH sms till pappan.
Hon fickringer "så var det klart" kan vara nedtagning av glassflaggorna, efter sms.
kl 19:21 betalar NB med kort hos "Handlarn" i KÄLLBY.
Hur hinna locka över LH in i ladan överfalla, hänga/strypa henne etc, transportera till Marby byssjan, bära in kroppen, med svårigheter få in henne i skåpet...tar tid. Köra till Handlarn, gå in, handla och betala med bankkortet, registrerat 19:21 och verka helt vanlig?
Det verkar vara helt omöjligt allt inom ca 50 min? Har jag missförstått något ang tiderna?

Det var efter 20 som han handlade. Dock var han hemma och ringde sin mamma på Skype 19.35 så det blir fortfarande svårt att få det hela att gå ihop tidsmässigt. Det är klart att det går rent tekniskt att utföra alla momenten på den tiden men det känns föga realistiskt. Varför NB överhuvudtaget skulle transportera kroppen till Martorp är svårbegripligt. Hade kroppen grävts ner någonstans så hade det varit förståeligt men det finns ingen poäng för honom, om han är mördaren, att flytta kroppen från en plats till en annan och enbart öka risken för att bli upptäckt. Den som placerade LH:s kropp i byssjan valde sannolikt platsen utifrån rationella bevekelsegrunder, och det bör rimligen ha skett efter mörkrets inträde.
2016-01-14, 19:58
Moderator
OYs avatar
Hur pass noggrann är en DNA och fingeravtrycksundersökning på ett föremål, finns det utrymme för att NFS missar en yta där det finns DNA eller fingeravtryck, tar man bara slumpmässiga prover på en yta på ett föremål?

Jag tänker på silvertejpen runt offrets huvud, där hittades inga fingeravtryck.
2016-01-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Övertyger dig detta påstående?

Eftersom det är en subjektiv bedömning och vi inte vet men vi (som är kritiska och inte godtagande) har sett och ser hur fupen är en partsinlaga. Det leder till slutsatsen att detta "inte vill illa"-påstående bör ifrågasättas.
2016-01-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Nog... Men var det så? Fanns inte byxorna omhändertagna, dammiga/skitiga...?

Det minns jag inte riktigt...fanns dom? Visste polisen ens vilka byxor det var?
2016-01-14, 20:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
kl 18:23 7 juni LH sms till pappan.
Hon fickringer "så var det klart" kan vara nedtagning av glassflaggorna, efter sms.
kl 19:21 betalar NB med kort hos "Handlarn" i KÄLLBY.
Hur hinna locka över LH in i ladan överfalla, hänga/strypa henne etc, transportera till Marby byssjan, bära in kroppen, med svårigheter få in henne i skåpet...tar tid. Köra till Handlarn, gå in, handla och betala med bankkortet, registrerat 19:21 och verka helt vanlig?
Det verkar vara helt omöjligt allt inom ca 50 min? Har jag missförstått något ang tiderna?

Ja, 19.21 var på nationaldagen 6/6 (lördagen).

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, kollegorna åkte 18:10-18:15, och då var flaggorna nedtagna och kaféet låst.

Ja, enligt dem själva i tidiga intervjuer.
Jag tyckte det var lite mystiskt att deras avfärd visade sig vara senare i FUP. Kul att du nämnde detta, för jag tänkte just på det. Jag minns dock inte vad någon av dem sa i tingsrätten
2016-01-14, 20:09
Medlem
Citat:
Det kan inte stämma, för i så fall var ladan avspärrad när handsken hittades må fm.

Rätt uppgift, ladan spärrades av första gången må kl 11:40, och den avspärrningen hävdes on kl 15:32, sid 780.

Tack, det var korrekt. Men det är fortfarande gott om tid med drällandet.
2016-01-14, 20:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, 19.21 var på nationaldagen 6/6 (lördagen).

Ja, enligt dem själva i tidiga intervjuer.
Jag tyckte det var lite mystiskt att deras avfärd visade sig vara senare i FUP. Kul att du nämnde detta, för jag tänkte just på det. Jag minns dock inte vad någon av dem sa i tingsrätten
Rebecka sa 18:10-18:15.
2016-01-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Har du någon information om var försvaret övar förmågan att plantera DNA? Vilket regemente? Hur stort förband använder man då man fejkar DNA? Bataljon? Kompani? Pluton? Alla vi skattebetalare brinner av nyfikenhet nu när försvarsförmågan ifrågasätts.

Det har redan länkats till artiklar att militära specialförband är mycket medvetna om att platser kan "utnyttjas" och måste "iordningställas" för att det inte ska ske. Slutsatser av detta får du dra själv.
2016-01-14, 20:14
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Rebecka sa 18:10-18:15.

Är det sant? I så fall har vi ju ett rejält tidsgap, där man kan undra vad som hände, mellan 18.15 och 18.22.
2016-01-14, 20:15
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Onanera finns inget bevis för. Tycker du att det är mer möjligt att NBs+IBs DNA hamnat på offrets kläder utan att han är mördaren?
eftersom "han" inte fysiskt våldtagit LH och njutningen består av att "se" så om han onanerat eller det gått för honom bara av situationen spelar ingen roll, men det är svårt att se att NB hunnit med allt detta från 18:25/30 till 18:47 samt tagit ned henne fått in henne i bilen och kört iväg till 18:48 med sekundmarginal. Det är tungt att hänga upp och ta ned en livlös person. Det finns motkamp före etc. 17 minuter! Se det i ett logiskt tidsperspektiv - det är det enda jag bryr mig om just nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in