2016-01-14, 16:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Tack för svar. Visst det borde finnas anhörigas dna på hennes kläder. Och det borde finnas nära vänners och kollegors dna. Kallas hennes arbetskollegor och vänner som KÄNDA personer, eller som OKÄNDA?
Inga DNA-resultat har tagits fram som inte kunnat knytas till person och därför har man inte behövt några andra profiler att jämföra med; varken kända eller okända. - Värt att nämna är också att betr. de blandbilder man fått fram har överensstämmelse med LH:s resp. NB:s DNA kunnat fastställas. - Vidare söker man givetvis DNA på relevanta ställen där man kan förvänta sig att finna DNA; man söker inte helt planlöst för att kanske träffa på vänners och kollegors DNA. - Enligt den ansvariga för DNA-undersökningarna har man fått in 200 material och undersökt 133. Diskussioner har löpande ägt rum för att bl.a. hushålla med resurserna och för att inte ägna sig åt huvudlösa och för utredningen icke relevanta DNA-sökningar.
2016-01-14, 16:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vissa stumpar kan också härröra från tillfället då snaran förbereddes. Eftersom vi inte vet hur den varit anordnad är det svårt att komma vidare i den delen.
Han skär troligen av där man ser snörstumpar sticka upp mellan tejpen vid hennes hals - offret nedtaget. Han skär sen ner resterande som sitter på röret. Krånglar det hela så kan snörbitarna härröra från detta. Att han lämnar dem kvar är inget märkligt som du skrev: stress, bråttom, adrenalinpåslag. Han slarvar i efterförloppet. På väg ut kan han ha kastat ifrån sig denna del som satt på röret (återfinns på diskhon) - han ska trots allt hantera och baxa ut en kropp. Han glömmer uppenbarligen (och tacknämligt) och har ingen mer chans att städa upp. På morgonen har han brodern hack i häl och ladans arbetare finns redan på plats. Han arbetar sen vid Blomberg 10 och när han återkommer har ladan spärrats av. Han börjar darra på manchetten, åker hem vid lunch och röker med de andra två på trappan: Nu börjar han prata om spår, tröja och ber dem säga att han varit hemma från kl 18.

Edit: Lisas hårstrå finns drygt två meter upp vid infarten till röret. Dess ena del sitter i murbruket. NB har högst troligt överfört detta från henne vid nedtagning av snöre från rör via en tröjärm eller handen.
Citat:
På S169 ( snöre på golvet under röret) fanns blandning av DNA från Lisa Holm (Grad +4) och Nerijus Bilevicius (Grad +3).
På S208 (snöre på diskbänken) fanns Lisas hårstrå samt blandning av DNA från Lisa Holm (Grad +3) och Nerijus Bilevicius (Grad +3)
.. för övrigt fanns Lisas DNA på den andra snörbiten på golvet under röret.
Senast redigerad av develi 2016-01-14 kl. 17:13.
2016-01-14, 16:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bra fråga. Samma fråga kan man ställa när man ser att just de fyra delarna och inga andra har Lisas DNA.

Jag är inte lika insatt i detaljerna kring de här fynden, men det är säkert du, brukar ju ha koll på sånt.

Jag tycker bara att man borde kunna bilda sig en förståelse för vad som rimligen har hänt genom att detaljgranska bevisföremålen, det är väl så man brukar göra, men det är kanske bara jag som tycker så.

Jag hänger inte med riktigt här, vad menar du med att just de fyra delarna har Lisas DNA, vilka delar har inte DNA och var låg de? Vad är märkligt?

Tycker att det här är intressant.

EDTI;Någon skrev att NB kanske skar ner snöret från röret efter att offret tagits ner. Då undrar jag, varför låg de inte under röret. Varför skar han ner snöret för att lägga det i slaktrummet, det måste finnas en anledning till att skära ner snöret.
Senast redigerad av OY 2016-01-14 kl. 16:58.
2016-01-14, 17:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är inte lika insatt i detaljerna kring de här fynden, men det är säkert du, brukar ju ha koll på sånt.

Jag tycker bara att man borde kunna bilda sig en förståelse för vad som rimligen har hänt genom att detaljgranska bevisföremålen, det är väl så man brukar göra, men det är kanske bara jag som tycker så.

Jag hänger inte med riktigt här, vad menar du med att just de fyra delarna har Lisas DNA, vilka delar har inte DNA och var låg de? Vad är märkligt?

Tycker att det här är intressant.
G089 satt runt Lisas hals när hon hittades. S169 och S170 låg under plaströret. S208 låg i slaktrummet. Just dessa fyra delar hade Lisas DNA, det fanns inte på något annat undersökt snöre.
2016-01-14, 17:07
Medlem
Citat:
Det står sannolikt. Vad tror du?

Jag tror på en variant av timmerstek. Två varv runt halsen och fäst den lösa änden som då man gör ett timmerstek. Se på bilden på "snaran" (jag skulle sagt ligaturen) 5503/26565-15/G089. Man kunde inte göra en mikroskopisk koppling. Men man kan göra en makroskopisk. Rena snitt är gjorda av polisens tekniker då de lossade snaran. Ett uppfransat snitt nedtill vänster är från då snöret slutade göra tjänst runt balen. Där finns en "permanentad" 90 gradersböj som också kommer från balen. Det är den fria änden då han knyter upp lisa. Till höger mitt i bilden finns ett skuret snitt med lite slitning. Det var när han avlastade Lisa delvis och skar ner henne. Mitt i bilden har vi den 180 gradersböj som hör till timmerstekets kännemärken. Den och mönstret av besudling och rent blått snöre som härrör från tvinningen vid avslutningen av steket. (Bildgoogla "timmerstek igen!) Upptill mitt i bilden ser man resterna av 90 gradersböjen som leder från "snaran" upp till PEM-röret. Lisa hade nog vid närmare eftertanke händerna fria. Men istället för att krafsa på kaklet fokuserade hon på mer närliggande problem; "snaran". Hon hade inte många sekunder på sig men de ägnade hon åt att försöka lossa på snöret. Därför är också den del som ledde upp mot röret delvis besudlat. Jag bollar gärna idéer med dig om detta. Snart har vi det nog.
2016-01-14, 17:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag tror på en variant av timmerstek. Två varv runt halsen och fäst den lösa änden som då man gör ett timmerstek. Se på bilden på "snaran" (jag skulle sagt ligaturen) 5503/26565-15/G089. Man kunde inte göra en mikroskopisk koppling. Men man kan göra en makroskopisk. Rena snitt är gjorda av polisens tekniker då de lossade snaran. Ett uppfransat snitt nedtill vänster är från då snöret slutade göra tjänst runt balen. Där finns en "permanentad" 90 gradersböj som också kommer från balen. Det är den fria änden då han knyter upp lisa. Till höger mitt i bilden finns ett skuret snitt med lite slitning. Det var när han avlastade Lisa delvis och skar ner henne. Mitt i bilden har vi den 180 gradersböj som hör till timmerstekets kännemärken. Den och mönstret av besudling och rent blått snöre som härrör från tvinningen vid avslutningen av steket. (Bildgoogla "timmerstek igen!) Upptill mitt i bilden ser man resterna av 90 gradersböjen som leder från "snaran" upp till PEM-röret. Lisa hade nog vid närmare eftertanke händerna fria. Men istället för att krafsa på kaklet fokuserade hon på mer närliggande problem; "snaran". Hon hade inte många sekunder på sig men de ägnade hon åt att försöka lossa på snöret. Därför är också den del som ledde upp mot röret delvis besudlat. Jag bollar gärna idéer med dig om detta. Snart har vi det nog.
På vilket sätt motsäger detta min beskrivning av snöret som Lisa hängde i?
2016-01-14, 17:15
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Absolut kan han åkt förbi även efter caféets öppettid, men det ser onekligen mer ut som hans tips bestått i att han noterat en mopedist i samband med att han gästat caféet, vilket i praktiken utesluter att det är Lisa han har sett.
Jag tror tidsnotering och beskrivning i hans tips har fått polisen att härleda observationen till den andra tjejen, och därmed inte ens hört honom.

Om hans tips hade rört sig inom det kritiska tidsspannet, då hade han garanterat hörts direkt, och uppgiften hamnat i antingen FUP eller slasken.

Skulle tro att han hördes redan igår, men han har ännu inte godkänts och jag tror faktiskt inte att han kommer kallas heller, men vi lär förhoppningsvis få reda på vad hans tips bestått i.

Mitt fetade: nu verkar det som att han kommer att kallas:

"Sent under torsdagseftermiddagen meddelade Göta hovrätt att man låter både Arne Jönsson och den pensionerade polisen vitttna". http://www.skovdenyheter.se/article/polisvittnet-hors-under-torsdagen/

Intressant, för det bör ju betyda att båda nya vittnen enligt HR har någonting av värde att tillföra målet.
2016-01-14, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men släpp det där med topsning...
Det finns inga omatchade DNA-spår - man har fått träff på de spår man har. Vi kan topsa samtliga människor på jorden men utfallet blir ändå det samma: träff på NB.
Du svarade nog fel postare. Jag har inte drivit topsningsidén - jag pekade på ytterligare en orimlighet i det som en av dessa hävdade.
2016-01-14, 17:20
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När krimteknikerna började samla in material, när det var trolig brottsplats, visste man inget om hur LH avlidit eller vetskap om NBs existens.

Man bara samlade in slumpmässigt vad man trodde kunde vara intressant för analys. Det skickades til NFC.

Resultat

Jackpot NB.

Fetade, ja precis det jag menar ju, hade man dammsugit ladan och testat alla snorpapper , handskar verktyg etc så hade man fått många andra träffar, men dom är ju helt ointressanta för caset.

Så chilla mannen vi har samma uppfattning att det är rätt gubbe som sitter.

Det är bara uppfattningen runt NB:s slughet som vi har olika uppfattning. JAg tror att han är för korkad för att vara en seriemördare som kommit undan, som doch troligen inte gjort något tidigare i Sverige utan det skulle då ha vartit i LT eller UK. Nja jag undrar det, är man så korkad som han visat i detta case, då vettefan asså om han inte stämmer in på min tidigare gm profil :P

2016-01-14, 17:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: nu verkar det som att han kommer att kallas:

"Sent under torsdagseftermiddagen meddelade Göta hovrätt att man låter både Arne Jönsson och den pensionerade polisen vitttna". http://www.skovdenyheter.se/article/polisvittnet-hors-under-torsdagen/

Intressant, för det bör ju betyda att båda nya vittnen enligt HR har någonting av värde att tillföra målet.
Huvudförhandlingsplan
Citat:
Dag 6, den 22 januari 2016, kl. 09.00 till 16.00

Förhandlingen börjar kl. 09.00. Under förmiddagen hålls vittnesförhör med den tilltalades hustru, Anne Kihlgren och Arne Jönsson. Paus för lunch beräknas ske ca kl. 12.00 till 13.15. Kl. 13.15 hålls vittnesförhör med Billy Bertilsson. Därefter kommer den tilltalades personliga förhållanden att behandlas.
2016-01-14, 17:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Det är bara uppfattningen runt NB:s slughet som vi har olika uppfattning. JAg tror att han är för korkad för att vara en seriemördare som kommit undan, som doch troligen inte gjort något tidigare i Sverige utan det skulle då ha vartit i LT eller UK.
Det kan vara debut, dock tror jag inte denna sorts mord poppar upp i huvudet vid 35 års ålder. Eller som en erfaren GMP:are sa typ:
uppehåll eller ingen brottslighet behöver inte innebära frånvaro av brott - det är frånvaro i registren..
Att fantisera vid sexualsadism och sen iscensätta (living the macabre dream..) innebär planering - sen avgörs väl resten hur förslagen denna är som du säger.
2016-01-14, 17:39
Medlem
Citat:
På vilket sätt motsäger detta min beskrivning av snöret som Lisa hängde i?

Det kanske det inte gör. Ber om ursäkt i så fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in