2016-01-14, 16:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Åtminstone armarna lär ha varit fixerade.Om den tydliga löpsnaran som satt kvar runt LH:s hals mm redovisades i detalj kanske man skulle kunna komma någonstans.

Så är det ju, men jag tycker att det är märkligt att om de stumpar man har hittat är de bitar som har utgjort snaran så bör det ha räckt med att skära av där offret hängde, men då skulle allt sitta ihop, han kunde lindat snöret runt halsen, varför skära upp i bitar, hur kommer det sig att stumpar ligger i slaktrummet intill mordrummet, jag får inte ihop det riktigt?
2016-01-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Man måste inte topsa alla. Men för att jobba förutsättningslöst och brett så bör man topsa dom som bevisligen varit i närheten den aktuella tiden. Otrevligare människor får man leta efter. Får jag tro att det inte stämmer att det var 0 främmande spår på ALLA saker utan att ni svär och är otrevliga?
Man kan inte bara hoppa på folk och topsa dem - det krävs åklagarbeslut om varje topsning, om inte topsningskandidaten själv frivilligt ställer upp. Åklagarbeslutet förutsätter att den tilltänkte är skäligen misstänkt för brott som har fängelse på straffskalan. Att ha varit i närheten är inte sådant skäl. Man hade fått lov att artigt fråga om lov (påtryckningar är förbjudna, nekande svar får inte tolkas som tecken på misstanke t ex). Du talar omedvetet om personer, som haft något brottsligt för sig men inte ådragit sig misstanke, som skulle ha ställt upp frivilligt för att hjälpa polisen, om de bara haft intresset att fråga....
2016-01-14, 16:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så är det ju, men jag tycker att det är märkligt att om de stumpar man har hittat är de bitar som har utgjort snaran så bör det ha räckt med att skära av där offret hängde, men då skulle allt sitta ihop, han kunde lindat snöret runt halsen, varför skära upp i bitar, hur kommer det sig att stumpar ligger i slaktrummet intill mordrummet, jag får inte ihop det riktigt?
Vissa stumpar kan också härröra från tillfället då snaran förbereddes. Eftersom vi inte vet hur den varit anordnad är det svårt att komma vidare i den delen.
2016-01-14, 16:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Visst, men ändå sådan sinnesnärvaro att han emballerade kroppen. Jag menar bara, låt säga att snöret var i ett stycke, varför skära upp det i bitar? Jag tycker att verkar som om att armar och ben har varit bundna på något vis?

Hur snaran var riggad kanske man kan utläsa av snörstumparna, antalet?
Ja, det kan man. Snöret som sannolikt användes vid hängningen består av fyra delar:
G089 gick runt halsen och upp till plaströret.
S169 gick runt röret och kapades till 13 cm, samma som rörets omkrets, vid nedtagning.
S170 gick också runt plaströret och skadades 13 cm från änden vid nedtagning.
S208 hängde ner på motsatta sidan röret.
2016-01-14, 16:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Håll käften din idiot, jag är SÅ jävla trött på att höra på dej och dina vänners inbicilla inlägg, det finns ju INGEN PRÄCIS info angående VEM & NÄR Lisa's kropp kläddes av, enbart i FUP vilka personer som signat sitt namn i protokollen, och angående HAs förhör i Tingsrätten så finns det INTE heller där någon präcis info angående detta!!!
Om du menar dig att det finns, så ta och skriv ut vad HA säger !!!
Vad ditt helflippade utspel bottnar i vet jag inte - men jag vet att JAG med mina sk imbicilla inlägg försöker förklara en arbetsprocess utifrån dina märkliga slutsatser om att rättsläkare Ström har kontaminerat.

# ATT namn på teknikern finns med i tekniskt protokoll betyder ATT endast de har hanterat fynd och i detta fall Lisas kläder.

1. Krim.tekniker kallas till Martorp via fynd av jacka. Ungefär följande förlopp sker vid en spårsäkring när de anländer till en fyndplats eller brottsplats:
- Tittar och iakttar noga. Bildar sig en allmän uppfattning, analyserar (okulär)
- Fotograferar
- Golv/mark säkras
- Arbetar sin utifrån och in

Exakt detta beskriver HA i TR: De säkrar spår framför rishögen.

2. De tittar sig sen runt (okulär bedömning) och upptäcker grenar i dörren till boden (suspekt) och går dit.

3. Rättsläkare beställs. De inväntar så att denna ska få vara med hela förloppet gällande urtagning ur skåp. Under tiden säkras jacka, hjälm, hörlurar. Utsidan kontrolleras.

4. Krim.tekniker säkrar/hanterar/tar i Lisas kläder.
Krim.tekniker som är klädd i engångsutrustning (hel skyddsdräkt, sko-, mun-, hårskydd, handskar). Ingen annan får ta i fynd vilket inkluderar kläder på en brottsplats och fynden ÄR dokumenterade. Vi vet vem som säkrat/vidrört/tagit/klätt av i dem:
Ex om trosan: Satt nere runt smalbenen på målsäganden Lisa Holm Sänt till NFC. Tillvarataget av: Brodén/Almgren/Carlsson.
Sen står samma sak på varje plagg - de läggs direkt ner i en påse, märkning, dokumenteras inför NFC.

5. Krimtekniker är specialutbildad polis som säkrar och tolkar spår på BP för rekonstruktion. Spår är fynd som likaväl inkluderar kläder som övriga saker, besudlingar etc.
Rättsläkaren är underställd brottsplatsundersökare aka krimtekniker. Rättsläkaren får inte vidröra ett enda dugg på en brottsplats och lyder krimteknikerns direktiv. Detta ingår därmed i två yrkeskategoriers utbildning dvs process och förfarande (rättsläkare och krimtekniker).

Backa tillbaka till punkt 1. Boden är nu en ny plats som säkras på samma sätt som utsidan. Mellan varje plats byts kläder, mellan varje fynd byts handskar. Spårsäkring sker framför skåpet så att golvet ska kunna beträdas öht. Hela tiden sker dokumentation och fotografering.

6. Rättsläkarens roll är att undersöka den döda och är underställd den som är ansvarig på brottsplatsen. Denna är klädd identiskt på samma sätt som krimtekniker för att inte kontaminera och förstöra spår. Denne registrerar (vidrör inte) fynd som är av betydelse för rättsintyg och pratar in i diktafon (läge, fynd runt om, besudlingar etc) - förutom kroppen.

7. Efteråt stoppas kroppen i en body bag och utvidgad obduktion beställs i detta rättsfall. Det innebär att krimtekniker måste närvara vid obduktion. Body bag får ej öppnas innan krimtekniker är på plats (som den lämnade platsen). Sen sker yttre undersökning med diktering och det fotograferas och övergår till inre undersökning dvs obduktion. Fortsatta spårsäkring sker av krimtekniker på plats.

Sensmoral.
HA som arbetar med Lisa har lång yrkeserfarenhet. Överläkare Ström lär ha erfarenhet och har därmed sett Lisas kropp inkl. snaran innan. Hon är med vid utvidgad obduktion ihop med Bercowicz, rättsmedicinsk assistent samt 2 krimtekniker. Du däremot har inte tillgång till all dokumentation - det har dock rätten och andra.
Citat:
Ja det vet jag mycket väl, MEN...vi vet inte VEM som helt exakt, helt konkret klädde av offret sina kläder, tog i dom, rörde vid dom, bara vem som står angivet i FUP protokollen, och vi vet överhuvudtaget INTE heller vilken tid Lisa's kropp blev avklädd iom polisen & ÅK har valt att gömma den upplysningen i den hemliga delen av FUP vilket ju är jätte konstigt, jag menar VARFÖR ska den upplysningen hållas hemlig ???

Backa tillbaka till FUP. Det finns ett kriminaltekniskt protokoll och "undersökningar som befunnits relevanta för utredningen" finns uppvisat i FUP. Det innebär att vi ser delar som är en sammanställning. Delar som sammanfaller mellan krimtekniker samt rättsläkare är även sekretessbelagda - av hänsyn till offer och anhöriga. Det är med andra ord inte minsta märkligt och lagstadgat och främst: det finns men är inte till allmän beskådan.

Du kräver klockslag och detaljer som faller på sin orimlighet via sekretessbelagda delar. För att du då inte kan se detta så startar du upp dina antaganden och som nu - kallar inläggen imbecilla och är otrevlig. Jag tror du ska grunda mer i baskunskap om respektive process inom respektive profession oavsett om du granskat case i 15 år som du säger. Det torde bli mer begripligt då.
2016-01-14, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag ser inget motiv, annat än ett tokbryt eller stundens ingivelse som kan ha gått snett. Det finns ju inga direkta klara och hållbara bevis på någonting annat än DNAn. Allt är indicier och indiciekedjan är inte direkt uppenbar och klar. Utan det måste fyllas i ganska rejält. Vi är många som påtalar detta utan att alla för den skull tror att det är frågan om plantering. Min förklaring är att det är en ganska dålig utredning, men du själv påtalar ju att den i jämförelse är gedigen, vilket gör att man blir lite mörkrädd för hur det egentligen står till med rättssäkerheten i Sverige idag.
Din teori om "tokbryt" eller stundens ingivelse är både logisk och trolig. Med tanke på att NB nekar till att överhuvudtaget ha träffat Lisa så döms han på den sammanlagda tekniska bevisning som föreligger.ä och vittnesmål. Ja, jag är av den åsikten efter att ha läst igenom fup ett flertal gånger, att utredningen är gedigen utifrån de givna förutsättningarna. Som du säkert känner till så anser potentater i den juridiska svären sak samma. Vad jag tycker grundar jag på den erfarenhet jag erhållit av mångårigt utredningsarbete och av att under många år läst förundersökningar.

Jag är övertygad om att domen i hovrätten blir densamma som i tingsrätten.
2016-01-14, 16:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Man kan inte bara hoppa på folk och topsa dem - det krävs åklagarbeslut om varje topsning, om inte topsningskandidaten själv frivilligt ställer upp. Åklagarbeslutet förutsätter att den tilltänkte är skäligen misstänkt för brott som har fängelse på straffskalan. Att ha varit i närheten är inte sådant skäl. Man hade fått lov att artigt fråga om lov (påtryckningar är förbjudna, nekande svar får inte tolkas som tecken på misstanke t ex). Du talar omedvetet om personer, som haft något brottsligt för sig men inte ådragit sig misstanke, som skulle ha ställt upp frivilligt för att hjälpa polisen, om de bara haft intresset att fråga....

Men släpp det där med topsning...
Det finns inga omatchade DNA-spår - man har fått träff på de spår man har. Vi kan topsa samtliga människor på jorden men utfallet blir ändå det samma: träff på NB.
2016-01-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Hennes anhöriga som ett exempel.

Tack för svar. Visst det borde finnas anhörigas dna på hennes kläder. Och det borde finnas nära vänners och kollegors dna. Kallas hennes arbetskollegor och vänner som KÄNDA personer, eller som OKÄNDA?
2016-01-14, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, det kan man. Snöret som sannolikt användes vid hängningen består av fyra delar:
S169 gick runt röret och kapades till 13 cm, samma som rörets omkrets, vid nedtagning.

Är det så? Eller tror du att det är så? Jag tror något annat.
2016-01-14, 16:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Är det så? Eller tror du att det är så? Jag tror något annat.
Det står sannolikt. Vad tror du?
2016-01-14, 16:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Tack, och det hela snöret som utgjorde snaran sammanföll i fyra delar när offrets skars ner?

Borde inte de lösa bitarna ligga under röret i så fall, varför utspridda i slaktrummet?
2016-01-14, 16:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tack, och det hela snöret som utgjorde snaran sammanföll i fyra delar när offrets skars ner?

Borde inte de lösa bitarna ligga under röret i så fall, varför utspridda i slaktrummet?
Bra fråga. Samma fråga kan man ställa när man ser att just de fyra delarna och inga andra har Lisas DNA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in