Citat:
Ursprungligen postat av
Theforeigner
Håll käften din idiot, jag är SÅ jävla trött på att höra på dej och dina vänners inbicilla inlägg, det finns ju INGEN PRÄCIS info angående VEM & NÄR Lisa's kropp kläddes av, enbart i FUP vilka personer som signat sitt namn i protokollen, och angående HAs förhör i Tingsrätten så finns det INTE heller där någon präcis info angående detta!!!
Om du menar dig att det finns, så ta och skriv ut vad HA säger !!!
Vad ditt helflippade utspel bottnar i vet jag inte - men jag vet att JAG med mina sk imbicilla inlägg försöker förklara en arbetsprocess utifrån dina märkliga slutsatser om att rättsläkare Ström har kontaminerat.
# ATT namn på teknikern finns med i tekniskt protokoll betyder ATT
endast de har hanterat fynd och i detta fall Lisas kläder.
1. Krim.tekniker kallas till Martorp via fynd av jacka. Ungefär följande förlopp sker vid en spårsäkring när de anländer till en fyndplats eller brottsplats:
- Tittar och iakttar noga. Bildar sig en allmän uppfattning, analyserar (okulär)
- Fotograferar
- Golv/mark säkras
- Arbetar sin utifrån och in
Exakt detta beskriver HA i TR: De säkrar spår framför rishögen.
2. De tittar sig sen runt (okulär bedömning) och upptäcker grenar i dörren till boden (suspekt) och går dit.
3. Rättsläkare beställs. De inväntar så att denna ska få vara med hela förloppet gällande urtagning ur skåp. Under tiden säkras jacka, hjälm, hörlurar. Utsidan kontrolleras.
4.
Krim.tekniker säkrar/hanterar/tar i Lisas kläder.
Krim.tekniker som är klädd i engångsutrustning (hel skyddsdräkt, sko-, mun-, hårskydd, handskar).
Ingen annan får ta i fynd vilket inkluderar kläder på en brottsplats och fynden ÄR dokumenterade. Vi vet vem som säkrat/vidrört/tagit/klätt av i dem:
Ex om trosan: Satt nere runt smalbenen på målsäganden Lisa Holm Sänt till NFC. Tillvarataget av:
Brodén/Almgren/Carlsson.
Sen står samma sak på varje plagg - de läggs direkt ner i en påse, märkning, dokumenteras inför NFC.
5. Krimtekniker är specialutbildad polis som säkrar och tolkar spår på BP för rekonstruktion. Spår är fynd som likaväl inkluderar kläder som övriga saker, besudlingar etc.
Rättsläkaren är
underställd brottsplatsundersökare aka krimtekniker. Rättsläkaren får inte vidröra ett enda dugg på en brottsplats och
lyder krimteknikerns direktiv. Detta ingår därmed i två yrkeskategoriers utbildning dvs process och förfarande (rättsläkare och krimtekniker).
Backa tillbaka till punkt 1. Boden är nu en ny plats som säkras på samma sätt som utsidan. Mellan varje plats byts kläder, mellan varje fynd byts handskar. Spårsäkring sker framför skåpet så att golvet ska kunna beträdas öht. Hela tiden sker dokumentation och fotografering.
6. Rättsläkarens roll är att undersöka den döda och är
underställd den som är ansvarig på brottsplatsen. Denna är klädd identiskt på samma sätt som krimtekniker för att inte kontaminera och förstöra spår. Denne registrerar (vidrör inte) fynd som är av betydelse för rättsintyg och pratar in i diktafon (läge, fynd runt om, besudlingar etc) - förutom kroppen.
7. Efteråt stoppas kroppen i en body bag och utvidgad obduktion beställs i detta rättsfall. Det innebär att krimtekniker måste närvara vid obduktion. Body bag får ej öppnas innan krimtekniker är på plats (som den lämnade platsen). Sen sker yttre undersökning med diktering och det fotograferas och övergår till inre undersökning dvs obduktion. Fortsatta spårsäkring sker av krimtekniker på plats.
Sensmoral.
HA som arbetar med Lisa har lång yrkeserfarenhet. Överläkare Ström lär ha erfarenhet och har därmed sett Lisas kropp inkl. snaran innan. Hon är med vid utvidgad obduktion ihop med Bercowicz, rättsmedicinsk assistent samt 2 krimtekniker.
Du däremot har inte tillgång till all dokumentation - det har dock rätten och andra.
Citat:
Ja det vet jag mycket väl, MEN...vi vet inte VEM som helt exakt, helt konkret klädde av offret sina kläder, tog i dom, rörde vid dom, bara vem som står angivet i FUP protokollen, och vi vet överhuvudtaget INTE heller vilken tid Lisa's kropp blev avklädd iom polisen & ÅK har valt att gömma den upplysningen i den hemliga delen av FUP vilket ju är jätte konstigt, jag menar VARFÖR ska den upplysningen hållas hemlig ???
Backa tillbaka till FUP. Det finns ett
kriminaltekniskt protokoll och "undersökningar som befunnits
relevanta för utredningen" finns uppvisat i FUP. Det innebär att vi ser delar som är en sammanställning. Delar som
sammanfaller mellan krimtekniker samt rättsläkare är även sekretessbelagda - av hänsyn till offer och anhöriga. Det är med andra ord inte minsta märkligt och lagstadgat och främst: det finns men är inte till allmän beskådan.
Du kräver klockslag och detaljer som faller på sin orimlighet via sekretessbelagda delar. För att du då inte kan se detta så startar du upp dina antaganden och som nu - kallar inläggen imbecilla och är otrevlig. Jag tror du ska grunda mer i baskunskap om respektive process inom respektive profession oavsett om du granskat case i 15 år som du säger. Det torde bli mer begripligt då.