Citat:
Ursprungligen postat av
RMgX
Jag tror nog DN och HK klarar sig helskinnade ur det här, med viss rätt.
Det är sant att NI var före DN med nyheten, det är också fullt möjligt att DN publicerade i respons till NI men utan att direkt ge kredd till NI.
Att DN däremot skulle ha mörkat de omfattande sexuella övergreppen begågna av "enasmkommande barn" mot svenska flickor enbart p.g.a. politiska hänsyn är dock svårt att för i bevis. Det är givetvis rimligt att "kvalitetsmedia" kontrollerar sina uppgifter. I ett känsligt ämne som går emot agendan så dubbelkollar man såklart.
Att polisen som då enligt uppgift gjort massgripanden skriver att det gått lungt till och inte rapporterar om massgripanden ger då en anledning att man inte går vidare med uppgifterna.
För gemene man tror jag inte det låter orimligt att man inte går vidare med publicering när uppgifterna motsägs av polisens officiella uppgifter.
Huruvida intresset försvann p.g.a. uppgifter om gärningsmännens etnicitet eller ej, här står ord mot ord.
Att DN driver en agenda som går ut på massinvandring till norra Europa och mot nationella intressen är nog inte något de ens själva skulle förneka.
En intressantare fråga tycker jag är hur DN väljer att gå vidare med detta, nu när de själva har bekräftat det vidriga beteendet som de svenska flickorna utsattes för. Kommer man försöka verka för en politik som innebär ännu fler ensamkommande, vilket leder till ännu fler övergrepp eller kommer man att verka för ett tryggare samhälle där man gör allt för att motverka den sortens övergrepp som man rapporterade om, inte bara i Sverige utan på många andra platser i Europa.
På samma sätt har DN tidigare publicerat uppgifter om vilka enorma summor man lägger på flyktingmottagandet, samt hur underrepresenterade just flyktingar är på arbetsmarknaden.
Jag kan köpa att man inte rapporterade, p.g.a. att uppgifterna avvek från polisens rapportering. Jag kan inte acceptera om man med berått mod verkar för en politik som kommer leda fler övergrepp (samt en sänkt ekonomi).
Ja, DN rider nog ut stormen någorlunda. Det som går att bevisa klart är att de är tämligen bleka som journalister. Som norska Journalisten konstaterade hade de mycket lätt kunnat få uppgifterna bekräftade om de varit lite alerta. Att de medvetet mörkat är i min subjektiva bedömning sannolikt, och vissa av Fricks detaljer tyder på det, men det är inte odiskutabelt och det kommer sannolikt aldrig att noteras av allmänheten. Vem bryr sig om vad som skrivs i Norge eller vad suspekta nätsajter säger?
Annars är DN:s linje nu att vara mycket mer öppen vad gäller kontroversiella frågor kring invandring och flyktingar. Man har känt av att den officiella linjen förändrats i och med regeringens plötsliga övergång till en väldigt restriktiv politik. Nu är det viktigt för DN, som den pompösa makttidning man vill vara, att ligga rätt i förhållande till den nya åsiktskorridor som håller på att etableras gentemot trilskande vänster- och centerpartister. Samtidigt har stora delar av den bildade medelklassen kvar sina humanistiska värderingar, som för dem innefattar idén att det inte finns någon gräns för invandringen, vilket gör det delikat för DN att finna rätt balans så att man inte stöter bort dem.
Så sett är den nuvarande nätvågen mot dem lite extra irriterande, eftersom de i mycket redan övergått till att lansera åsikter som intill nyligen bara förespråkades av nättmobben. Men de kan sannolikt vända den aktuella affären till att bli ett ställningstagande mot nätfascisterna, vilket kommer att hjälpa dem att behålla den kulturella medelklassens förtroende trots att tidningen svänger till en mer invandringskritisk linje. Och här har de ju inte helt fel. Många av aktörerna på nätet är ju ännu mer agendabesatta än DN, och med allmänt osmaklig agenda. Ta bara alla inlägg som går ut på att Wolodarski ska bort eftersom han är "semit". Klart att normala människor föredrar DN. Att Nyheter idag inte riktigt är en vanlig fascistisk publikation (snarare populitisk-invandringskritisk-libertariansk) kommer få att lägga märke till ens.
Tillägg: Det stämmer inte som RMgX skriver att NI var före DN med nyheten. Det var Lasse Wierup på DN som var först. Och det är ett exempel på det jag säger, att DN håller på att byta linje helt i invandringsrelaterade frågor.