2015-12-07, 21:06
Medlem
zebra121s avatar
Jag börjar även nu att se sämre på mitt högeröga märker jag, inte alls kul. Kan en omoperation med LASEK rädda detta? Är knappt ett år sedan jag gjorde operationen och jag jobbar med IT/Datorarbete.

Ligger på -0.75 och typ nånstans mellan -0.50 -0.25 på det andra.

Nej detta var inte bra.
Citera
2015-12-07, 21:35
Medlem
Så jag har varit på förundersökning för en No-Cut.

Allt känns väl helt okej. Men jag har en fråga till er som har gjort en No-cut och varit studenter. Är det möjligt att göra det? Snubben sade att det kan ta upp till 1-3 veckor innan jag kan komma tillbaka till skolan och börja läsa böcker igen, vilket är rätt lång tid och jag kommer nog förlora för mycket om jag ska vara borta i 3 veckor
Citera
2015-12-11, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Hej gubbar!

Sitter själv och funderar (har gjort i flera år) på ögonlaser.

Så som jag förstår det sammanfattningsvis är allt en och samma behandling men med lite olika tillvägagångssätt. Rätta mig gärna om det är fel någonstans!

LASEK: använd alkohol för att lösa up yttersta delen av hornhinnan för att sedan behandla med laser.

NoCut: Istället för alkohol gör en laser den yttre behandlingen för att sedan behandla med en (annan?) laser.

LASIK: Skär bort en tunn bit av hornhinnans ytterlager med "kniv", behandla med, you guessed it, laser och vik tillbaka fliken.

inLASIK (FS LASIK): Skär bort ytterlagret med laser och behandla sedan med en (annan?) laser. Vik sedan tillbaka den.

Detta är de stora ingreppen som alla bygger på samma funktion men använder olika metoder för att komma runt hornhinnan.

Argumentet för NoCut är att inget skärs vilket ska vara bättre/mindre riskfyllt. Argumentet för inlasik är detsamma egentligen då det är en laser som gör snittet, dock görs det ett snitt.

Det folk skriver om att LASIK/inLASIK är att det bortskurna stycket ska kunna lossna igen när man gnuggar eller, se och häpna, får ett slag i ögat. Det de utelämnar är att det bara kan hända under läkningsprocessen, alltså de första typ 3 månaderna när den fortfarande bara sugit sig fast. Efter det är risken lika liten som innan operationen då den vuxit fast igen. Detta är viktig info då vissa som jag kan tro att "Oh shit, gnuggar jag ögat någon gång under mina resterande år kommer jag paja ögat!".

Är det också så att man nu lyckats "lyfta" locket igen på hornhinnan så fixar de det (I alla fall Novius som jag pratade med).

Sen har vi självklart de olika läkningstiderna / smärtorna. Efterbesvär är helt olika och oavsett ingrepp har jag läst om folk som har haft problem med tårar, torrhet, dålig syn första veckan, ljuskänslighet, etc. Vi lever olika liv och belastar ögonen olika mycket. Läste i denna tråd om någon som efter 3:e dagen satt framför 3 skärmar i 6 timmar innan han kände att han kanske borde åka hem. Visst använde han ögondroppar som fan men det funkade. Andra har gått i 14 dagar innan synen till fullo återhämtat sig.

Min poäng är denna: Vad som ska spela in i ditt val av ögonlaser är ekonomi ( som vanligt) samt bekvämlighet/läktid. INTE teknik då det iprincip är samma skit de stämplar nya namn på. Kolla istället hur gamma deras utrustning är och hur många operationer kirurgen gjort. Kolla garantivillkoren också.

Jag undrar detta: Tycker ni, efter att gå igenom det grundliga i det hela, att det är värt med dagens Groupon deal (19990kr för båda ögonen med inLASIK) eller ska man ta t.ex. NoCut för 8000kr mer?

Glöm propaganda och tänk på vad de egentligen gör. De fifflar med hornhinnan och kör laserbehandling. Sen om det skärs och flikas tillbaka eller om det löses upp eller bränns bort så läker det oavsett.

Vill gärna ha lite input från någon som är insatt i detta mer än vad jag lyckats googla fram under förmiddagen. Inte folk som säger "bästa jag gjort" för det har jag läst mycket om. Någon som gjort en av dessa ör över 2 är sedan?

Om jag ska jämnföra endast ekonomin så kostar linser ca. 2000kr per år inkl undersökning samt vätska. Betalar jag 20000kr vill jag gärna att mitt synfel inte blir värre endast 3 år senare.

Jag är 26 och har -4,25 och -4,0. Är inte hundra på om jag sitter med astigmatism. Återigen, har jag någonstans fel info, rätta mig gärna. Vill vara informerad om detta!

PS. Vet någon hur mycket man sparar på en bruttolöneavdragsbehandling? Någon som gjort en sådan deal med sin arbetsgivare?

Skrev detta i mars men fick inget svar, provar igen. Hoppas någon har lite info!
Citera
2015-12-15, 20:36
Medlem
.Charrua.s avatar
För att summera:
  • PRK-metoden användes i början på 1990-talet. Lång läktid.
  • LASIK-metoden kom i mitten på 1990-talet.
  • LASEK/ELSA-metoden utvecklades i början på 2000-talet.
  • FS-LASIK-metoden utvecklades under 2008-2009.
  • NoCut-metoden är den senaste (december 2015) varianten av ögonkirurgi
Kan rekommendera att man läser igenom http://www.varda.se/metoder/ogonlaser/

Ett bruttolöneavdrag betyder att du betalar operationen med oskattade pengar. Beroende på hur hög lön du har och hur mycket du betalar i skatt blir rabatten omkring 30–56 procent på räkningen. För företaget blir det ingen kostnad, tvärtom slipper man löneskatter på beloppet.
Citera
2015-12-18, 21:20
Medlem
Genomförde en FS-LASIK operation tidigare idag på Globen ögonklinik, Carlos Sjöholm hette läkaren. Tror att själva operationen var klar 12:30, tog mig hem och somnade några timmar efteråt. När jag vaknade, klockan 17:00 kanske, så var min syn nästan precis lika bra som med glasögon innan.

Jag upplever en hyfsat stark halo effekt kring starkare ljuskällor, men förutom det är allting perfekt. Ingen märkbar nedsättning i mörkerseendet till exempel.

Visserligen så fick jag höra att jag var ett väldigt enkelt fall, ett ganska milt synfel, ca -2 båda ögonen, helt utan skelögdhet, starr eller astigmatism. Ögontryck och tjocklek på hornhinna var allt helt normalt.

Är med andra ord otroligt nöjd.
Citera
2015-12-19, 12:28
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruncher
Genomförde en FS-LASIK operation tidigare idag på Globen ögonklinik, Carlos Sjöholm hette läkaren. Tror att själva operationen var klar 12:30, tog mig hem och somnade några timmar efteråt. När jag vaknade, klockan 17:00 kanske, så var min syn nästan precis lika bra som med glasögon innan.

Jag upplever en hyfsat stark halo effekt kring starkare ljuskällor, men förutom det är allting perfekt. Ingen märkbar nedsättning i mörkerseendet till exempel.

Visserligen så fick jag höra att jag var ett väldigt enkelt fall, ett ganska milt synfel, ca -2 båda ögonen, helt utan skelögdhet, starr eller astigmatism. Ögontryck och tjocklek på hornhinna var allt helt normalt.

Är med andra ord otroligt nöjd.

Intressant och spännande att höra. För mig var det också så men efter ung. en vecka så försämrades mörkerseendet rätt snabbt.
Citera
2015-12-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Intressant och spännande att höra. För mig var det också så men efter ung. en vecka så försämrades mörkerseendet rätt snabbt.

Var mörkerseendet något som förbättrades senare? Annars känns det ännu bättre idag, skarpare syn och mycket mindre halo. Dock så är det bara 24 timmar sedan jag opererades så det är väl för tidigt att säga om det lyckat eller inte.
Citera
2015-12-22, 19:35
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruncher
Var mörkerseendet något som förbättrades senare? Annars känns det ännu bättre idag, skarpare syn och mycket mindre halo. Dock så är det bara 24 timmar sedan jag opererades så det är väl för tidigt att säga om det lyckat eller inte.

Nej det har inte förbättrats någonting för mig. Jag gjorde operationen i slutet av oktober 2014.
Citera
2015-12-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Nej det har inte förbättrats någonting för mig. Jag gjorde operationen i slutet av oktober 2014.

Väldigt tråkigt att höra, hoppas det inte är alldeles för jobbigt för dig! Nu har det inte ens gått en vecka visserligen, men förutom den fortfarande starka halo-effekten märker jag inga större biverkningar. Mild huvudverk efter att ha suttit vid datorn i några timmar oavbrutet, känslor av trötthet i ögonen. Hade i några dagar efter operationen rätt torra ögon men det är något som börjat avta nu.
Citera
2015-12-23, 16:15
Medlem
http://lasikcomplications.com
Citera
2016-01-02, 14:20
Bannlyst
Finns det ens argument kvar att använda LASIK framför LASEK eller NoCut bortsett från smärtan?

Jag ser LASIK som en förlegad metod, en del pilotskolor accepterar inte ens LASIK som metod för att förbättra synen vilket säger en del om metoden.
Citera
2016-01-13, 23:55
Medlem
Överväger starkt en NoCut-operation, jag har -4.0, -3.75 på höger respektive vänster öga och har använt linser sedan 2010~. Är detta en för snabb ökning i synfel? -1.0 till -4.0 på ungefär 5 år? Har hört att det kan vara "problem" och synfelen kan komma tillbaka då. Vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in