2014-10-29, 10:25
Medlem
zebra121s avatar
Gjorde en FS-Lasik igår och det har gått ruskigt bra hittills.

Har i stort sett inte haft nån smärta eller rinnande ögon alls. Ser riktigt bra.
Rätt cool operation Ska på återbesök imorgon!
Citera
2014-11-02, 21:15
Medlem
zebra121s avatar
Hur länge tar det innan synen är fullt återställd efter en ögonlaseroperation? 3 månader?

Nån som vet? Har nämligen börjat se suddigt på ögonen nu.
Citera
2014-11-02, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Hur länge tar det innan synen är fullt återställd efter en ögonlaseroperation? 3 månader?

Nån som vet? Har nämligen börjat se suddigt på ögonen nu.

3-6 månader var det förr. Det som händer är ju att ögonen först blir översynta istället för närsynta. Efter 3-6 månader har det rättat till sig, så att man har korrekt syn.
Citera
2014-11-03, 19:24
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
3-6 månader var det förr. Det som händer är ju att ögonen först blir översynta istället för närsynta. Efter 3-6 månader har det rättat till sig, så att man har korrekt syn.

Okej, tack för infon! Då antar jag att det jag upplever är normalt.
Citera
2014-11-05, 10:36
Medlem
Moffins avatar
Har läst delar av tråden men skriver väl mest här själv för att jag ville ha nån sorts stöd

Jag har aldrig riktigt övervägt laser då jag helt enkelt inte vågar, är skiträdd för att bli blind eller få problem med ögonen för resten av livet.

Jag hade mellan typ 2011-2013 samma glasögon och vid undersökningen 2011 sade min optiker att min syn stabiliserat sig så pass att jag kanske skulle kunna göra en OP om jag ville, jag brydde mig dock inte om det. Fick nya glasögon 2013 då jag hade "minsta möjliga" försämring och såg lite suddigt på långt håll.

I juni i år så tyckte jag att jag såg dåligt och nu har det blivit sämre igen. Hade en annan optiker vid undersökning i oktober som sade att det blivit sämre. Beställde nya glas då med -7.75 på höger och -7.25 på vänster (ser alltså väldigt, väldigt dåligt..). Han sade att jag skulle ha kvar mina gamla glasögon och använda när jag sitter framför datorn eller läser vilket blir mycket då jag sitter framför datorn hela dagen på jobbet och sedan några timmar till på kvällarna.

Han sa att eftersom jag har såpass starka glas så typ "hjälper det till" att försämra min syn då det blir mer ansträngande för ögonen att hela tiden växla mellan nära (datorn) och längre ifrån (annat) och att en operation i längden kanske skulle vara bättre för min syn då jag liksom är i en ond cirkel nu där mina glasögon typ orsakar mitt synfel eller hur man ska säga..

Jag vet dock inte om jag vågar OP. Vet ett par som gjort men de såg inte i närheten så dåligt som jag gör. Är det någon här som har erfarenhet av OP med så dålig syn som min? Finns det fortfarande olika val osv? Är 27 år nu och har ju hört att det är bättre ju tidigare man gör det.
Citera
2014-11-06, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Har läst delar av tråden men skriver väl mest här själv för att jag ville ha nån sorts stöd

Jag har aldrig riktigt övervägt laser då jag helt enkelt inte vågar, är skiträdd för att bli blind eller få problem med ögonen för resten av livet.

Jag hade mellan typ 2011-2013 samma glasögon och vid undersökningen 2011 sade min optiker att min syn stabiliserat sig så pass att jag kanske skulle kunna göra en OP om jag ville, jag brydde mig dock inte om det. Fick nya glasögon 2013 då jag hade "minsta möjliga" försämring och såg lite suddigt på långt håll.

I juni i år så tyckte jag att jag såg dåligt och nu har det blivit sämre igen. Hade en annan optiker vid undersökning i oktober som sade att det blivit sämre. Beställde nya glas då med -7.75 på höger och -7.25 på vänster (ser alltså väldigt, väldigt dåligt..). Han sade att jag skulle ha kvar mina gamla glasögon och använda när jag sitter framför datorn eller läser vilket blir mycket då jag sitter framför datorn hela dagen på jobbet och sedan några timmar till på kvällarna.

Han sa att eftersom jag har såpass starka glas så typ "hjälper det till" att försämra min syn då det blir mer ansträngande för ögonen att hela tiden växla mellan nära (datorn) och längre ifrån (annat) och att en operation i längden kanske skulle vara bättre för min syn då jag liksom är i en ond cirkel nu där mina glasögon typ orsakar mitt synfel eller hur man ska säga..

Jag vet dock inte om jag vågar OP. Vet ett par som gjort men de såg inte i närheten så dåligt som jag gör. Är det någon här som har erfarenhet av OP med så dålig syn som min? Finns det fortfarande olika val osv? Är 27 år nu och har ju hört att det är bättre ju tidigare man gör det.

Hej,

Jag gjorde en operation för ca ett år sen. Va 27 då och hade ungefär lika dålig syn (ca -6.75 och -7.25 tror jag). Dock så använde jag linser och min syn hade inte ändrats. Vet inte om det du nämnde kring ansträngning och försämring närmare gäller just glasögon eller även kan gälla linser. Du kan absolut fortfarande välja mellan olika metoder, tror det är först vid -10 som dom (vad jag har läst) flaggar för att hanteras case-by-case.

Har dock bara haft positiva erfarenheter efter operationen men det är klart att det finns risker, dock kanske inte att bli blind nu för tiden. Jag valde att göra no-cut på Vårda i Stockholm. Den återhämtar man sig inte lika snabbt efter men man skär inte heller i ögat så min(!) känsla va att det kändes bättre och tryggare i längden. Riskerna så som jag bedömde dem gällde främst att resultatet kanske inte blev perfekt (fortfarande en förbättring), att mörkerseendet kunde försämras och möjligen att man efteråt (även efter läkningsprocessen) kunde bli torrare i ögonen (just detta har jag bara hört generellt om ögonoperationen, inte just no-cut). Kan dock gladeligen säga att min syn blev perfekt, 1.20 på båda ögonen efter 6 månader och torrheten gick över ungefär vid den tiden också.

Om det blir aktuellt snart och du funderar på no-cut så kan jag rekommendera att göra det inför Julen som jag gjorde. Kunde ta 2.5 veckor ledigt med alla helgdagar och så är det mörkt ute vilket hjälper mycket första 2-3 dagarna.
Citera
2014-11-06, 21:12
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinin
Hej,

Jag gjorde en operation för ca ett år sen. Va 27 då och hade ungefär lika dålig syn (ca -6.75 och -7.25 tror jag). Dock så använde jag linser och min syn hade inte ändrats. Vet inte om det du nämnde kring ansträngning och försämring närmare gäller just glasögon eller även kan gälla linser. Du kan absolut fortfarande välja mellan olika metoder, tror det är först vid -10 som dom (vad jag har läst) flaggar för att hanteras case-by-case.

Har dock bara haft positiva erfarenheter efter operationen men det är klart att det finns risker, dock kanske inte att bli blind nu för tiden. Jag valde att göra no-cut på Vårda i Stockholm. Den återhämtar man sig inte lika snabbt efter men man skär inte heller i ögat så min(!) känsla va att det kändes bättre och tryggare i längden. Riskerna så som jag bedömde dem gällde främst att resultatet kanske inte blev perfekt (fortfarande en förbättring), att mörkerseendet kunde försämras och möjligen att man efteråt (även efter läkningsprocessen) kunde bli torrare i ögonen (just detta har jag bara hört generellt om ögonoperationen, inte just no-cut). Kan dock gladeligen säga att min syn blev perfekt, 1.20 på båda ögonen efter 6 månader och torrheten gick över ungefär vid den tiden också.

Om det blir aktuellt snart och du funderar på no-cut så kan jag rekommendera att göra det inför Julen som jag gjorde. Kunde ta 2.5 veckor ledigt med alla helgdagar och så är det mörkt ute vilket hjälper mycket första 2-3 dagarna.

Berätta gärna mer hur dina första månader och veckor var.
Är intresserad då jag själv gjort en för 9 dgr sedan. Vad man kan förvänta sig?
Citera
2014-11-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Berätta gärna mer hur dina första månader och veckor var.
Är intresserad då jag själv gjort en för 9 dgr sedan. Vad man kan förvänta sig?

Absolut, även om detaljerna kanske sviker mig en aning.

Det var efter ca 14 dagar hemma (ledig tid) som jag tyckte att det kändes normalt igen. Dvs, med tårersättning och sådant så var det inge problem att kolla lite på tv eller spela på datorn ett tag. När jag dock va tillbaks på jobbet efter tre veckor så blev ögonen dock väldigt ansträngda igen, antagligen pga kontorsbelysning och massa skärmar hela dagen. Detta försvann ca vecka 4 (och va aldrig outhärdligt, mer ett störande moment).

Månaderna efter så minns jag att jag hade dubbelsyn och halo effekter när man kollade på typ upplysta siffor i mörkret, t.ex. sifferpanel på ett kylskåp på natten, eller oranga siffror på busstidsskylten en vinterkväll.

Efter ganska precis 6 månader så slutade jag även med tårersättning. Fram tills dess så hade jag trappat ner gradvis och va väl nere på 1 gång om dagen ca. Vid halvårs kollen så hade jag även 1.20 på båda ögonen och dom tyckte inte jag behövde komma tillbaks på en enårskontroll om jag inte ville det själv.

Kan även tilllägga att jag varit väldigt flitid med solglasögon under hela tiden. Vet inte om det hjälpt/påverkat. Men i helhet så tog det 6 månader innan jag inte märkte av någonting alls. En månad fram tills det att ögonen inte längre kändes ansträngda i vardagen. Två veckor så var jag ok i hemmet.

Det är såklart kanske viss skillnad från person till person men jag är riktigt nöjd med hur det blev även om det var jobbigt i början.
Citera
2014-11-12, 11:34
Medlem
Lasek om några timmar på Capioi sthlm. Återkommer med berättelse när jag återhämtat mig!
Citera
2014-11-21, 02:52
Medlem
Loveisgones avatar
Vilka nackdelar finns det ifall man vill göra operationen när man är 21? Hört att det oftast blir bäst att göra den efter 30.
Citera
2014-11-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisgone
Vilka nackdelar finns det ifall man vill göra operationen när man är 21? Hört att det oftast blir bäst att göra den efter 30.

Risken är väl chansen att synen fortsatt ändras så om jag varit yngre så skulle jag kolla extra noga på tidigare syntester för att vara säker att den är stabil.

Men är man hyffsat säker på stabiliteten av synen så skulle jag säga att ju förr desto bättre iom att man får ut mer år av det innan synen ändras pga ålder (läsglasögen etc vid 40-60)
Citera
2014-11-21, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisgone

Förr sas det alltid motsatsen. Jag gick igenom den som 20-åring. Det var på 90-talet. Synen har bara försämrats en liten aning på de åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in