Citat:
Ursprungligen postat av
zebra121
Berätta gärna mer hur dina första månader och veckor var.
Är intresserad då jag själv gjort en för 9 dgr sedan. Vad man kan förvänta sig?
Absolut, även om detaljerna kanske sviker mig en aning.
Det var efter ca 14 dagar hemma (ledig tid) som jag tyckte att det kändes normalt igen. Dvs, med tårersättning och sådant så var det inge problem att kolla lite på tv eller spela på datorn ett tag. När jag dock va tillbaks på jobbet efter tre veckor så blev ögonen dock väldigt ansträngda igen, antagligen pga kontorsbelysning och massa skärmar hela dagen. Detta försvann ca vecka 4 (och va aldrig outhärdligt, mer ett störande moment).
Månaderna efter så minns jag att jag hade dubbelsyn och halo effekter när man kollade på typ upplysta siffor i mörkret, t.ex. sifferpanel på ett kylskåp på natten, eller oranga siffror på busstidsskylten en vinterkväll.
Efter ganska precis 6 månader så slutade jag även med tårersättning. Fram tills dess så hade jag trappat ner gradvis och va väl nere på 1 gång om dagen ca. Vid halvårs kollen så hade jag även 1.20 på båda ögonen och dom tyckte inte jag behövde komma tillbaks på en enårskontroll om jag inte ville det själv.
Kan även tilllägga att jag varit väldigt flitid med solglasögon under hela tiden. Vet inte om det hjälpt/påverkat. Men i helhet så tog det 6 månader innan jag inte märkte av någonting alls. En månad fram tills det att ögonen inte längre kändes ansträngda i vardagen. Två veckor så var jag ok i hemmet.
Det är såklart kanske viss skillnad från person till person men jag är riktigt nöjd med hur det blev även om det var jobbigt i början.