Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Ätit en del Japanska efterrätter, som jag inte kommer ihåg namnet på nån.
Men samtliga bleka och tråkiga.
Så där har man ett litet jobb att hitta nått bra när det väl blir Japansk vecka.
Var i västra Japan tidigare i somras och åt på en dyrare restaurant där de serverades mestadels tofu-rätter.
Åt en intressant tofu-dessert, så det kanske kan vara ngt. att titta till?
Silken tofu brukar gå att köpa på asiatisk thai-butik i Sverige.
Vad gäller Vietnam så finns det en "mother of all dishes" och det är Pho.
Då jag varit i ett 3 årigt förhållande med en vietnamesiska tidigare har jag smakat riktig Pho,
jag har prövat att laga Pho flera gånger själv men aldrig riktigt blivit nöjd.
Endast en vietnamesisk kvinna med flera år av Pho-lagning kan göra den riktiga Phon!
Det är ett hantverk, alla kryddor och löken som ska karameliseras i ungen ska vara av högsta kvalitet och ingen av kryddorna får det vara för mkt. eller för lite av då det rubbar balansen i smaken, och det absolut viktigaste är buljongen man kokar på köttet innan man tillagar själva soppan.
Den ska helst vara av oxfötter eller liknande vilket ger en fet nästan oljig buljong, OTROLIGT gott när det är riktigt tillagat.
Till och med vietnameserna kan misslyckas med Phon ibland, och man kan se på dem att de inte är nöjda, ibland blir resultatet okej, ibland blir det gudomligt.
Nudlarna får inte koka för länge, och de helst vara av den platta, vita sorten.
Detsamma gäller de tunna bitarna kött, dessa kan man bada i soppan någon halv minut max för att sedan avnjuta, kokar man köttet för länge blir det segt och tappar smak.
Grönsaksbladen, basilikan och böngroddarna måste också helst vara pinfärska. Glöm inte röd chili (om du klarar det).
Det man bör komma ihåg med Pho är att den lagas olika beroende på var i Vietnam personen kommer ifrån; norra vietnam har oftast en mera kryddig Pho, men lite fattigare på ingredienser, inte sällan lagas den med kyckling,
medans i södra vietnam så lagar man Pho med riklig smak, gärna fetare buljong med oxben eller biff, vilket är min favorit, och man äter den ofta med hoisinsås, vilket är mer ovanlgit i norra vietnam. Yummy