2016-01-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Angående Arpis folietweets verkar det som jag hade fel, eller så är de tillbaka igen. Bra hursomhelst.
Nej, det var jätteskumt med dessa båda tweets igår. De fanns där, de försvann. Sedan var de tillbaka en stund innan de försvann igen. Men nu är de alltså tillbaka. Bra. Undrar just vad som hände? Beslutsångest eller tekniskt fel?

Hur som helst är det skönt att se att det finns vettiga - och modiga - människor även inom gammelmedia. Ivar Arpi, Staffan Dopping, ledarredaktionen på Nya Wermlands Tidningen och några andra - de är som ensamma fyrar av förnuft i ett hav av mörker.
Senast redigerad av Nebeltag 2016-01-13 kl. 17:14.
Citera
2016-01-13, 17:08
Medlem
NyheterIdags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philz93
För att sammanfatta DN:s lögn väldigt kort för er som inte är så insatta;

DN har sagt att man bara har haft kontakt med en anonym källa (psykologen) och att uppgifterna inte var bekräftade. Men igår kom NI med information om att psykologen också hade hänvisat DN till en polisinspektör som kunde bekräfta alltihop. Han hade nämligen varit på plats i Kungsträdgården. DN kontaktar denna polis via ett sms, och om jag har uppfattat det rätt så för man en dialog med denna polisinspektör. Men efter ett tag tappar DN helt plötsligt intresse för polisinspektörens information.

Lögnen ligger alltså i att DN påstår att man bara haft en anonym källa, vilket nu inte verkar stämma.

Ja, ungefär så. Problemet är att om DN tvingas kommentera att de inte bara kände till polismannen, utan även tog kontakt genom ett SMS, då blir det också svart på vitt att DN hade alla möjligheter att få övergreppen bekräftade inifrån polismyndigheten.

Det är just detta, att de hade en poliskälla redan i augusti, som de har haft kontakt med, som gör att vi går ut med att DN mörkar. Inte bara att de visste vad som hade hänt, de hade ju allt bekräftat också.

Det är därför DN konsekvent undviker att prata om den här poliskällan, de vill bara prata om psykologen.

Mvh /Chang
Citera
2016-01-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men de tjejer som råkar ut för denna nya typ av övergrepp får väl ingen upprättelse genom massmedia?

Det har du helt rätt i.

Däremot har media en möjlighet att lägga ett större press på att arbetet mot denna typ av övergrepp intensifieras. Media väljer dock att inte ta denna chansen och är därmed, vare sig de vill eller inte, med på att indirekt försena intensitetsökningen av arbetet med att bekämpa orsakerna till detta förfärliga agerande.
Citera
2016-01-13, 17:09
Medlem
cmbws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Ja, nu har jag läst igenom den igen. Att dn har valt att inte rapportera om detta pga ett bisarrt politiskt ställningstagande är uppenbart, men jag undrar vad själva smset bevisar om man väljer att tro vad dn säger? Kan man inte bara då hävda att "jo, vi skickade ett sms för att kunna bekräfta men lyckades aldrig göra det."?

Kan kan man.
Men tydligen ska detta sms mer vara utav intern betydelse, något i rävspelet mellan DN och NI.

At DN inte valt att kommentera detta mer precist (om jag inte missat det?) visar ju på att DN av någon anledning inte har som ambition att utmana NI på denna punkt.
Senast redigerad av cmbw 2016-01-13 kl. 17:13.
Citera
2016-01-13, 17:14
Medlem
Vem det än är som är polismannen som DN kontaktade så är det enbart denna person som just nu kan bekräfta en av de största skandalerna i Sverige någonsin. Troligtvis så kommer det aldrig att ske men man kan hoppas.
Citera
2016-01-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Vem det än är som är polismannen som DN kontaktade så är det enbart denna person som just nu kan bekräfta en av de största skandalerna i Sverige någonsin. Troligtvis så kommer det aldrig att ske men man kan hoppas.

Han dyker upp, skulle jag tänka mig (om än kanske inte med namn och ansikte). Förr eller senare. Frustrationen inom poliskåren måste vara enorm.
Citera
2016-01-13, 17:23
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyheterIdag
Ja, ungefär så. Problemet är att om DN tvingas kommentera att de inte bara kände till polismannen, utan även tog kontakt genom ett SMS, då blir det också svart på vitt att DN hade alla möjligheter att få övergreppen bekräftade inifrån polismyndigheten.

Det är just detta, att de hade en poliskälla redan i augusti, som de har haft kontakt med, som gör att vi går ut med att DN mörkar. Inte bara att de visste vad som hade hänt, de hade ju allt bekräftat också.

Det är därför DN konsekvent undviker att prata om den här poliskällan, de vill bara prata om psykologen.

Mvh /Chang

Hon ringer själv till polisen.
Sen händer ingenting från polisen sida, de säger: "allt har gått lugnt till"
kjöler tror då att det var en tomte som ringde.

Sen uppdagas Köln. Då förstår Kjöler att det ligger nånting bakom det där första samtalet och börjar då rota i det igen. Hon vill ju skriva om det.

NyheterIdag försöker misskreditera DN varenda dag.

Frågan är varför Nyheter Idag inte har skrivit om det.
Varför mörkar ni själva om det nu är så djävla lätt...?
Citera
2016-01-13, 17:25
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Nej det är förstås ingen slump utan en ny sorts sexuella trakasserier som politikerna och polisen borde ta itu med och försöka stävja. Att skicka tillbaka alla som överbevisas är ett hårt och rättvist straff som borde få andra att tänka sig för.

Men de tjejer som råkar ut för denna nya typ av övergrepp får väl ingen upprättelse genom massmedia? Upprättelse kan de få genom rättsväsendet. Det är sverigedemokrater som vill ha upprättelse, som vill att deras attityder ska spridas i massmedia.

Men det är en illusion att tro att DN någonsin rapporterat allt som sker. DN har en ganska utarbetad kod för vad som rapporteras och vad som inte rapporteras.

Det är därför ointresset eller oviljan att publicera dessa massövergrepp på en stor festival i centrala Stockholm är så jävla konstig. DN anses ju vara det journalistiska flaggskeppet som gräver och ifrågasätter samt är Stockholmsinriktad. Naturligtvis kapar till sist SD eller vem som helst med en agenda ett ämne om etablerade media av någon anledning anser det opassande att rapportera. Att offer inte får upprättelse i media är mer standard än undantag men att man värderar eventuella rasistanklagelser eller "jobbig debatt" om misstänkta eller dömda gärningsmän tyngre än faktumet att någon har förgripit sig på tjejer, och misshandlat killar, så ska man inte syssla med media - begagnade bilar eller lobbyistfirma är lämpligare.

Om man dessutom säger sig sitta på arguemt som man tror på och fakta till varför vissa grupper eventuellt skulle göra något sådant så ser man väl för fan till att bemöta och tvåla till SD ordentligt.

Istället fick vi något desperat om att att alla män gör det och är skogstokiga. Jag minns inte att jag tagit någon på fittan på en Zara Larssonspelning...
Senast redigerad av Ratad 2016-01-13 kl. 17:28.
Citera
2016-01-13, 17:26
Medlem
Citat:
Nej det är förstås ingen slump utan en ny sorts sexuella trakasserier som politikerna och polisen borde ta itu med och försöka stävja. Att skicka tillbaka alla som överbevisas är ett hårt och rättvist straff som borde få andra att tänka sig för.

Men de tjejer som råkar ut för denna nya typ av övergrepp får väl ingen upprättelse genom massmedia? Upprättelse kan de få genom rättsväsendet. Det är sverigedemokrater som vill ha upprättelse, som vill att deras attityder ska spridas i massmedia.

Men det är en illusion att tro att DN någonsin rapporterat allt som sker. DN har en ganska utarbetad kod för vad som rapporteras och vad som inte rapporteras.

Om du medger att det inte var en slump så medger du också att det är en fråga om etnicitet och/eller kultur, alltså en invandrarfråga, tvärtemot vad du tidigare hävdade. Bra att du kan backa från en orimlig ståndpunkt.

Det är riktigt att DN har en tydlig kod för vad som rapporteras. Den handlar bl.a. om att förtiga gärningsmännens etnicitet och om att inte i onödan sprida nyheter som kan gynna SD. Det är precis vad som hände i det här fallet. Om gärningsmännen varit etniska svenskar hade de inte tvekat en sekund om att publicera.
Citera
2016-01-13, 17:36
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
]Det är därför ointresset eller oviljan att publicera dessa massövergrepp på en stor festival i centrala Stockholm är så jävla konstig.[/b] DN anses ju vara det journalistiska flaggskeppet som gräver och ifrågasätter samt är Stockholmsinriktad. Naturligtvis kapar till sist SD eller vem som helst med en agenda ett ämne om etablerade media av någon anledning anser det opassande att rapportera. Att offer inte får upprättelse i media är mer standard än undantag men att man värderar eventuella rasistanklagelser eller "jobbig debatt" om misstänkta eller dömda gärningsmän tyngre än faktumet att någon har förgripit sig på tjejer, och misshandlat killar, så ska man inte syssla med media - begagnade bilar eller lobbyistfirma är lämpligare.

Om man dessutom säger sig sitta på arguemt som man tror på och fakta till varför vissa grupper eventuellt skulle göra något sådant så ser man väl för fan till att bemöta och tvåla till SD ordentligt.

Istället fick vi något desperat om att att alla män gör det och är skogstokiga. Jag minns inte att jag tagit någon på fittan på en Zara Larssonspelning...

Ändå var det DN som gjorde avslöjandet och inte Nyheter Idag eller avpixlat. De kom tvåa på bollen.
Citera
2016-01-13, 17:37
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Bra fråga, har inget vettigt svar dock. DN föll i Nyheter Idags fälla som dom nu med andra etablerade medier försöker fäkta sig ur med att skylla på alla andra.
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Nej, något bevis är det nog inte, men det går nog inte att komma längre än så här. DN är som OJ Simpson som blir frikänd trots allt att alla vet att han är skyldig. Men det viktigaste i den här frågan är trots att alla vet att DN är skyldiga och att hela medie-Sverige ställt upp på DN:s sida. Detta har Chang och hans kollega åstadkommit helt på egen hand och det är stort.
Frikänd precis som alla politiker och andra myndighetspersoner. Det är svårt att inte tänka på många journalister som politiker med tanke på de massiva mängder pengar de tar emot från staten. Man slutas aldrig förvånas av vad dessa personer kommer undan med.

Jag vänder mig bara mot att sms:et i sig skulle bevisa något. Alltså, de som inte trodde att dn mörkade detta innan kommer fortfarande att tro det även efter att ha läst artikeln. Varför får man inte telefonloggar eller något som bevisar omfattande samtal eller någon slags bekräftelse från polisen? Jag är helt övertygad om att det finns mer komprometterande bevis som skulle slå hårdare mot dn.
Citat:
Ursprungligen postat av cmbw
Kan kan man.
Men tydligen ska detta sms mer vara utav intern betydelse, något i rävspelet mellan DN och NI.
Vad skulle detta rävspelet vara för något exakt? Varför inte bara släppa alla bevis man har? Eller misstolkar jag dig?
Citera
2016-01-13, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Ändå var det DN som gjorde avslöjandet och inte Nyheter Idag eller avpixlat. De kom tvåa på bollen.
du menar att dn avslöjade att de själva mörkat?? det är det traden handlar om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in