2015-12-23, 09:34
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Jag läser första terminen på master på HHS, och har under hösten gjort ett internship på en medelstor M&A-rådgivare i Stockholm, där jag nu har blivit erbjuden en heltidstjänst. Jag har trivts väldigt bra och är lockad att tacka ja, men att tacka ja skulle innebära att jag blir av med min plats på HHS. Är det värt att hoppa av mastern för detta?

Har sedan tidigare en kandidat från ett annat svenskt universitet.

Inkomst/karriärsmässigt är det förmodligen bättre att börja jobba. Jag hade dock gått klart masten (vilket jag gjorde trots möjlighet att börja jobba innan). Mastern är den klart roligaste delen av utbildningen, man läser enbart roliga grejer i två år och det är första gången man faktiskt lär sig något ordentligt.

Jobb kommer du få ändå. Dessutom är det väl alltid nyttigt att testa på flera ställen innan du bestämmer dig.
Citera
2015-12-23, 10:12
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Jag läser första terminen på master på HHS, och har under hösten gjort ett internship på en medelstor M&A-rådgivare i Stockholm, där jag nu har blivit erbjuden en heltidstjänst. Jag har trivts väldigt bra och är lockad att tacka ja, men att tacka ja skulle innebära att jag blir av med min plats på HHS. Är det värt att hoppa av mastern för detta?

Har sedan tidigare en kandidat från ett annat svenskt universitet.
Finansmaster på HHS är rätt bra (inte för att jag gick klart den men ändå), speciellt om du inte har bachelorn. Varför låter de dig inte plugga i två år på ett bra universitet med möjlighet att komma tillbaka senare? Låter som en keff arbetsplats.
Citera
2015-12-23, 10:43
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Finansmaster på HHS är rätt bra (inte för att jag gick klart den men ändå), speciellt om du inte har bachelorn. Varför låter de dig inte plugga i två år på ett bra universitet med möjlighet att komma tillbaka senare? Låter som en keff arbetsplats.
För att de behöver folk nu och inte om 2 år?
Citera
2016-01-09, 20:07
Medlem
Hur ser finansbranschen på att man har 1-3 tentor efter sig när man söker?

Har fått intervju men har inte fått tillbaka resultatet på de 3 sista tentorna, om jag nu skulle lyckas med att kugga en eller flera.

Kollar dom upp examen, räcker det med betyg, ska jag säga något på intervjun?

I värsta fall kan man väl bara ta jobbet till ett senare datum och göra klart de sista innan, alternativt att man tar det i sommar när man har semester?
Citera
2016-01-10, 00:07
Medlem
Rosahelikopterns avatar
Har sökt lite olika summer internships och har hittills fått 2 intervjuer som jag tyvärr har bommat. Har även sökt SW tidigare och märkte att jag slapp att göra numeriska tester på många av bankerna, är det för att mina gamla resultat ligger inne i deras system så de vet att jag har klarat det eller har man slutat med det på många banker?

Nästa höst så kommer jag förmodligen att påbörja min master på en "target school". Det jag undrar är om jag bör göra en ny inloggning på respektive bank till sommaren 2017 eller ska jag fortsätta på min gamla vid framtida ansökningar? Jag gissar att rekryterarna då kommer att se att jag har failade ansökningar sedan tidigare vilket knappast kan vara till min fördel?
Citera
2016-01-10, 07:59
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gath
Hur ser finansbranschen på att man har 1-3 tentor efter sig när man söker?

Har fått intervju men har inte fått tillbaka resultatet på de 3 sista tentorna, om jag nu skulle lyckas med att kugga en eller flera.

Kollar dom upp examen, räcker det med betyg, ska jag säga något på intervjun?

I värsta fall kan man väl bara ta jobbet till ett senare datum och göra klart de sista innan, alternativt att man tar det i sommar när man har semester?

Det förekommer absolut att folk blir anställda utan att ha en färdig examen. Jag vet en kollega som blev befordrad åtminstone till VP och fortfarande inte hade gjort klart sin examensuppsats.
Citera
2016-01-10, 08:05
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosahelikoptern
Har sökt lite olika summer internships och har hittills fått 2 intervjuer som jag tyvärr har bommat. Har även sökt SW tidigare och märkte att jag slapp att göra numeriska tester på många av bankerna, är det för att mina gamla resultat ligger inne i deras system så de vet att jag har klarat det eller har man slutat med det på många banker?

Nästa höst så kommer jag förmodligen att påbörja min master på en "target school". Det jag undrar är om jag bör göra en ny inloggning på respektive bank till sommaren 2017 eller ska jag fortsätta på min gamla vid framtida ansökningar? Jag gissar att rekryterarna då kommer att se att jag har failade ansökningar sedan tidigare vilket knappast kan vara till min fördel?

Jag är osäker på om de i största allmänhet kollar upp sådant noga, men om de gör det så skulle jag tro att det baseras på ditt riktiga namn snarare än användarnamnet du använt för att logga in i ansökningssystemet. Det brukar ju hur som helst finnas fält där man ska fylla i ifall man bytt namn och i så fall vilket namn man gått under tidigare. Visserligen är huvudsyftet med det sannolikt att se till att bakgrundskontrollen blir ordentligt gjord och att man inte gjort några brott eller så i annat namn som antyder att man inte är "fit and proper" snarare än att kartlägga huruvida man misslyckats med någon intervju tidigare, men om det är så att vissa/många banker kollar eventuella tidigare intervjuresultat så kan man troligtvis inte komma runt det genom att bara registrera nytt konto.
Citera
2016-01-13, 16:28
Medlem
Har nyligen fått ett erbjudande att börja heltid på en av de topp tre nordiska investmentbankerna i Sverige. Vet någon hur möjligheten ser ut att senare byta till London om jag skulle vilja göra det? T.ex. om jag stannar här i cirka 6-12 månader och sedan försöker byta. Om jag istället skulle välja att stanna kvar här i 2-3 år och sedan vilja byta till PE i Sverige, går det? Jag tänker att många på de bättre PE-firmorna har erfarenhet från London. Kan tilläggas att jag endast har en BSc från SU. Tacksam för svar.
Citera
2016-01-13, 17:43
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobinho
Har nyligen fått ett erbjudande att börja heltid på en av de topp tre nordiska investmentbankerna i Sverige. Vet någon hur möjligheten ser ut att senare byta till London om jag skulle vilja göra det? T.ex. om jag stannar här i cirka 6-12 månader och sedan försöker byta. Om jag istället skulle välja att stanna kvar här i 2-3 år och sedan vilja byta till PE i Sverige, går det? Jag tänker att många på de bättre PE-firmorna har erfarenhet från London. Kan tilläggas att jag endast har en BSc från SU. Tacksam för svar.

De nordiska bankerna är väl allmänt inte så värst kända i London, så med bara 6-12 månaders erfarenhet så är det nog på sin höjd möjligt att komma på fråga för en intern transfer ifall den nordiska banken i fråga har ett kontor i London.

Någon annan får fylla på med svar på frågan om att gå från banking i Sverige till PE i Sverige.
Citera
2016-01-14, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
De nordiska bankerna är väl allmänt inte så värst kända i London, så med bara 6-12 månaders erfarenhet så är det nog på sin höjd möjligt att komma på fråga för en intern transfer ifall den nordiska banken i fråga har ett kontor i London.

Någon annan får fylla på med svar på frågan om att gå från banking i Sverige till PE i Sverige.

Tack för svar.

Jag är rätt kluven över hur jag ska göra, vet inte ens om jag riktigt vill till London. Det som lockar mest är väl egentligen att majoriteten av mina vänner börjar arbeta heltid där denna sommar. Alternativet är väl att läsa en MSc från en target school och sedan söka summer/graduate programme i London. Samtidigt om jag fortsätter här så kan man bli junior partner efter cirka sex år och då ha en årslön runt 2 msek (inkl. bonus). Men en början är väl att jag helt enkelt måste bestämma mig över vart jag vill jobba.
Citera
2016-01-23, 18:26
Medlem
Jag har blivit kallad på intervju till SEBs MB Summer Internship, tänkte höra om någon har någon erfarenhet från SEBs MB Summer Internship? Hur är det/Vilket avdelning satt du på isåfall? Hur är intervjun? Några tips?
Citera
2016-01-26, 17:22
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrettyRecklesss
Jag har blivit kallad på intervju till SEBs MB Summer Internship, tänkte höra om någon har någon erfarenhet från SEBs MB Summer Internship? Hur är det/Vilket avdelning satt du på isåfall? Hur är intervjun? Några tips?

Vad är din profil? Lärosäte/årskurs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in