2015-11-12, 23:23
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosahelikoptern
En liten fråga, vad är skillnaden mellan trading multiples och transaction multiples? Tycker det är lite otydligt vad skillnaden är och har försökt googla lite.

Om jag har förstått det rätt så kan t.ex. EV/EBITDA var båda? Bara att man använder trading multiples när man jämför med listade företag och transaction multiples när man jämför med priser på transaktioner som företag har gjort?

Transaction multiples är när man tittar på värderingen på tidigare M&A transaktioner.
Trading är börsnoterade bolag.

EV/EBITDA använder man på båda.
Citera
2015-11-15, 18:09
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosahelikoptern
En liten fråga, vad är skillnaden mellan trading multiples och transaction multiples? Tycker det är lite otydligt vad skillnaden är och har försökt googla lite.

Om jag har förstått det rätt så kan t.ex. EV/EBITDA var båda? Bara att man använder trading multiples när man jämför med listade företag och transaction multiples när man jämför med priser på transaktioner som företag har gjort?

Som ovan, de syftar till samma tal.

Andra som du bör ha koll på (men som du nog har) är: EV/sales, EV/EBIT, P/E möjligtvis P/B
Citera
2015-11-15, 23:04
Medlem
Hej! Hur skiljer sig egentligen securities research och investment banking? Har hört att securities har betydligt bättre arbetstimmar, medan investment banking generellt sätt har bättre kompensation. Dock skulle jag mycket gärna vilja veta hur en helt vanlig arbetsdag skiljer sig åt, vilka färdigheter som är utmärkande för respektive inriktning, samt hur karriärsmöjligheterna ser ut efter ett par års erfarenhet.

Tack på förhand!
Citera
2015-11-28, 02:56
Medlem
Skulle ni som intern/ analyst vågat använda ett par svarta double Monk straps till er annars mycket konservativa outfit? Jag gillar verkligen modellen och har fyndat ett par, men vet inte hur accepterat det är. Vill ju såklart undvika att göra en Faux pas. Antar att svaret är: "If you need to ask..."

Skulle ert svar skilja sig i London/ Stockholm?
Citera
2015-11-28, 04:31
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perserkatt
Skulle ni som intern/ analyst vågat använda ett par svarta double Monk straps till er annars mycket konservativa outfit? Jag gillar verkligen modellen och har fyndat ett par, men vet inte hur accepterat det är. Vill ju såklart undvika att göra en Faux pas. Antar att svaret är: "If you need to ask..."

Skulle ert svar skilja sig i London/ Stockholm?

Kör i vind, var och varannan har ju såna skor numera. Hellre det än ett par square toe loafers.
Folk klär sig generellt rätt mediokert, så undvik allt för flashiga modeller om du vill smälta in

Inget limmat skit bara!
Citera
2015-12-15, 16:29
Medlem
Rosahelikopterns avatar
Vilken byrå hade ni valt att arbeta för om ni fick välja mellan Grant Thornton eller BDO? (Givetvis inom corporate finance)

Hur väl anses ovan nämnda byråer jämfört med Big4 och andra aktörer? Stor skillnad?
Citera
2015-12-16, 08:03
Medlem
Hur mycket bryr sig arbetsgivare där konkurrensen är hög, om jag blankar många tentor för att erhålla A/B men håller mig inom 3 år för en ek kandidat? Mao kontrollerar arbetsgivare vilka månader som tentor skrivs vid ett eventuellt jobbtillfälle?
Citera
2015-12-16, 18:42
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vordnad
Hur mycket bryr sig arbetsgivare där konkurrensen är hög, om jag blankar många tentor för att erhålla A/B men håller mig inom 3 år för en ek kandidat? Mao kontrollerar arbetsgivare vilka månader som tentor skrivs vid ett eventuellt jobbtillfälle?

Jag kan personligen säga att jag aldrig orkade kolla sådana detaljer när jag gick igenom CV:n för att leta potentiella interns. Jag har svårt att tänka mig att någon annan orkar det heller med tanke på att man normalt har ganska många CV att gå igenom. Att ta examen på utsatt tid är viktigare eftersom det går snabbt att se det i ett CV.
Citera
2015-12-22, 11:01
Medlem
hobokens avatar
Jag läser första terminen på master på HHS, och har under hösten gjort ett internship på en medelstor M&A-rådgivare i Stockholm, där jag nu har blivit erbjuden en heltidstjänst. Jag har trivts väldigt bra och är lockad att tacka ja, men att tacka ja skulle innebära att jag blir av med min plats på HHS. Är det värt att hoppa av mastern för detta?

Har sedan tidigare en kandidat från ett annat svenskt universitet.
Citera
2015-12-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Jag läser första terminen på master på HHS, och har under hösten gjort ett internship på en medelstor M&A-rådgivare i Stockholm, där jag nu har blivit erbjuden en heltidstjänst. Jag har trivts väldigt bra och är lockad att tacka ja, men att tacka ja skulle innebära att jag blir av med min plats på HHS. Är det värt att hoppa av mastern för detta?

Kan du avsluta terminen och ta ett tillfälligt studieuppehåll? Hade själv gjort det och gett jobbet en chans.
Citera
2015-12-22, 15:58
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vordnad
Kan du avsluta terminen och ta ett tillfälligt studieuppehåll? Hade själv gjort det och gett jobbet en chans.
Nej, måste läsa 60 hp innan jag kan ta studieuppehåll.
Citera
2015-12-23, 00:44
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken

Vad hoppas du på att en master ska ge dig som är värt mer än arbetslivserfanhet och lön? förutom högskolepoäng och studielån?

känns som en no brainer att välja jobb före studier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in