Citat:
Ursprungligen postat av
Mustellaminuta
Det här t.ex.
https://www.youtube.com/watch?v=HpdcMkSPa4o
I beskrivningen till videon står det att han som
mördades slog mördaren för att han i sin tur hade
gjort dumma saker.
Vad ska man tro...
Jag står fast vid att den som mobbar utan anledning,
för att de tycker att det är kul, inte borde bli
förvånade den dag mobbingoffret bestämmer sig för
att ge tillbaka.
Det är naturligtvis alltid en tragedi att nån blir mördad.
Du har inte noterat vattenmärket på videon med arabisk text?
Tror du att beskrivningen är opartisk när du har noterat vattenmärket? Därtill: Arminas pekar nedåt mot korridoren på någonting. Rent instinktivt tolkar jag det som att det här är en hänvisning, en frågeställning gentemot GM. Det är uppenbart att konfrontationen inte är utan tidigare provokation från GM:s håll. Om det skett tio sekunder eller tio minuter innan videon spelades in är inte relevant.
Otroligt förövrigt att folk tar örfilar som något grovt. Jag spöade många av mina och andras mobbare när jag var barn och då var det bortom örfilar, det var rent hat. Trots att jag är tjej.
Nej, en örfil nöjer man sig inte med om man är riktigt arg. En örfil är en varning och en tillsägelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lilljonsson
Fast den filmen visar ju inte att BO var mobbare. Hur fungerar det där uppe?
Det denna person säger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Geggamoja
Det är mycket möjligt att Ahmad eller hans kompisar gjort idiotiska grejer. Men att spöa honom var väl inte det allra smartaste. Tjejerna som blivit illa behandlade skulle pratat med sina föräldrar och med vuxna på skolan. Om det stämmer att rektorn inte brydde sig när tjejen tog upp trakasserierna med honom är det katastrofalt.
I en bra miljö fungerar dialog. Skolreformen på 90-talet mördade av alla möjligheter till en bra skolmiljö med rättvisa för mobbare. För att få något igenom och undvika relativiseringarna fick man som elev ta tag i sina mobbare själv och låta dem smaka på respekt och vad som händer när du har en taskig kvinnosyn mot fel kvinna. Snäll dialog fungerar inte på personer som beter sig som att de är mentalt skadade men förmodligen inte är det utan bara gått hela sitt liv utan att ta ansvar för sina handlingar och lärt sig konsekvenstänk.
Jag har förlåtit mina mobbare, men inte villkorslöst. Det är bara efter att jag noterat att de faktiskt har förändrats som personer inte naturligt, utan på grund av konsekvenserna av deras mobbande. För det är ett tecken på en människa med hjärna.