Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-13, 16:07
Medlem
Ttoclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Jag tänkte när jag fick höra om det här mordet:

"Hoppas att han som dog var en mobbare"

Nu verkar det som om han var det trots allt.
Hoppas att detta får alla skolor i Sverige att
sätta in ännu hårdare åtgårder mot
mobbingen pga det som har skett, och att
det inte stannar vid att man BARA tycker
synd om honom som dog.

Han som mördade hade tidigare sextrakasserat någon/några flickor i skolan(klassen?). Arminas hade då gått i mellan och gett neandertalaren en lavett.
Är det mobbning?

*Som jag har uppfattat situationen?
Senast redigerad av Ttoclaw 2016-01-13 kl. 16:16.
Citera
2016-01-13, 16:09
Medlem
Redas avatar
Om nu den mördade kanske skulle vara en mobbare, vi vet inte, så ger det inte en nyanländ ökenråtta rätt att hugga ihjäl denne.

Alla vänsterextremister och expoiter som här på betald arbetstid kommenderats ut för att försvara den bestialiske mördaren borde skämmas.
Citera
2016-01-13, 16:10
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepside88
Var väl en tjej som skrev att han låg på en bänk. Då blir det väl inte så svårt att smyga upp bakifrån och hugga i hjärtat?
Men jag har inte hängt med hela tråden iofs.
med uttrycket bakifrån kanske avses att BO var omedveten om att GM smög sig på honom från den sida av bänken som huvudet var vänt åt
Citera
2016-01-13, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilljonsson
Fast den filmen visar ju inte att BO var mobbare. Hur fungerar det där uppe?

Vad är det som fattas för att det ska vara mobbing
menar du? Om BO i videon gjorde det han gjorde utan
anledning, då var han en mobbare.

Men du kanske menar att han bestraffade mördaren
av den anledningen som det står om i kommentarerna
till videon?

Det är infekterat för mig eftersom jag själv blev
mobbad.
Citera
2016-01-13, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ttoclaw
Han som mördade hade tidigare sextrakasserat någon/några flickor i skolan(klassen?). Arminas hade då gått i mellan och gett neandertalaren en lavett.
Är det mobbning?

Nej det är absolut inte mobbing om det stämmer.
Citera
2016-01-13, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det är mycket möjligt att Ahmad eller hans kompisar gjort idiotiska grejer. Men att spöa honom var väl inte det allra smartaste. Tjejerna som blivit illa behandlade skulle pratat med sina föräldrar och med vuxna på skolan. Om det stämmer att rektorn inte brydde sig när tjejen tog upp trakasserierna med honom är det katastrofalt.

Nä, det var väl inte smart att spöa "Ahmad" med tanke på att han senare straffades med att bli knivmördad,
samma med tjejerna, du skriver att de borde gått till vuxna och berättat om trakasserierna... ungdomar funkar inte så! det händer nog inget på länge om de tar det den vägen därför bad hon/de sin killkompis om hjälp som agerade på stört och senare fick plikta med sitt liv.
Nu med facit i hand så är det nog en hel del som behöver ändras på i skolvärlden!
Citera
2016-01-13, 16:15
Medlem
countdowns avatar
Citat:
Det här t.ex.

https://www.youtube.com/watch?v=HpdcMkSPa4o

I beskrivningen till videon står det att han som
mördades slog mördaren för att han i sin tur hade
gjort dumma saker.

Vad ska man tro...

Jag står fast vid att den som mobbar utan anledning,
för att de tycker att det är kul, inte borde bli
förvånade den dag mobbingoffret bestämmer sig för
att ge tillbaka.

Det är naturligtvis alltid en tragedi att nån blir mördad.

Du har inte noterat vattenmärket på videon med arabisk text?
Tror du att beskrivningen är opartisk när du har noterat vattenmärket? Därtill: Arminas pekar nedåt mot korridoren på någonting. Rent instinktivt tolkar jag det som att det här är en hänvisning, en frågeställning gentemot GM. Det är uppenbart att konfrontationen inte är utan tidigare provokation från GM:s håll. Om det skett tio sekunder eller tio minuter innan videon spelades in är inte relevant.

Otroligt förövrigt att folk tar örfilar som något grovt. Jag spöade många av mina och andras mobbare när jag var barn och då var det bortom örfilar, det var rent hat. Trots att jag är tjej.
Nej, en örfil nöjer man sig inte med om man är riktigt arg. En örfil är en varning och en tillsägelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Lilljonsson
Fast den filmen visar ju inte att BO var mobbare. Hur fungerar det där uppe?

Det denna person säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det är mycket möjligt att Ahmad eller hans kompisar gjort idiotiska grejer. Men att spöa honom var väl inte det allra smartaste. Tjejerna som blivit illa behandlade skulle pratat med sina föräldrar och med vuxna på skolan. Om det stämmer att rektorn inte brydde sig när tjejen tog upp trakasserierna med honom är det katastrofalt.

I en bra miljö fungerar dialog. Skolreformen på 90-talet mördade av alla möjligheter till en bra skolmiljö med rättvisa för mobbare. För att få något igenom och undvika relativiseringarna fick man som elev ta tag i sina mobbare själv och låta dem smaka på respekt och vad som händer när du har en taskig kvinnosyn mot fel kvinna. Snäll dialog fungerar inte på personer som beter sig som att de är mentalt skadade men förmodligen inte är det utan bara gått hela sitt liv utan att ta ansvar för sina handlingar och lärt sig konsekvenstänk.

Jag har förlåtit mina mobbare, men inte villkorslöst. Det är bara efter att jag noterat att de faktiskt har förändrats som personer inte naturligt, utan på grund av konsekvenserna av deras mobbande. För det är ett tecken på en människa med hjärna.
Senast redigerad av countdown 2016-01-13 kl. 16:22.
Citera
2016-01-13, 16:19
Medlem
Citat:
Vad är det som fattas för att det ska vara mobbing
menar du? Om BO i videon gjorde det han gjorde utan
anledning, då var han en mobbare.

Men du kanske menar att han bestraffade mördaren
av den anledningen som det står om i kommentarerna
till videon?

Det är infekterat för mig eftersom jag själv blev
mobbad.

Fast du vet ju inte varför BO gjorde som på videon så det visar ju ingenting mer än att han gav GM en örfil eller liknande.
Citera
2016-01-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countdown
Du har inte noterat vattenmärket på videon med arabisk text?

Jag vet inte vad ett vattenmärke är.
Citera
2016-01-13, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Om nu den mördade kanske skulle vara en mobbare, vi vet inte, så ger det inte en nyanländ ökenråtta rätt att hugga ihjäl denne.

Nej men det är förståeligt, eller hur?
Citera
2016-01-13, 16:24
Medlem
Redas avatar
Citat:
Nej men det är förståeligt, eller hur?

Nej absolut inte!
Citera
2016-01-13, 16:26
Medlem
countdowns avatar
Citat:
Jag vet inte vad ett vattenmärke är.

Ett vattenmärke kan man sätta digitalt på foton eller video och syftet är att antingen visa/hänvisa tillbaka till en källa för att förhindra att materialet sprids med uppsåt att dölja eller att till och med själv förvanska originalkällan. Ibland, som det kanske är i det här fallet, så sätter vissa vattenmärke på ett foto eller en video för att visa t.ex. vilken nyhetskälla det kom ifrån och få det att verka mer exklusivt och hett.

http://imgur.com/YPYUzCh

Ovan finns ett bra exempel på vattenmärke ganska tydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in