Citat:
Ursprungligen postat av
thunk
Litauen kan behöva få lite bättre rykte i det här landet, t ex med tanke på
vad som just nu pågår i en hovrätt i västra delen av Sverige. Ett brottsoffer
kan vara bra då.
Förstår att det är svårt att ha perspektiv på ett ganska anonymt och litet land. Låt mig berätta lite.
Det senaste decenniet har Litauen rest sig otroligt mycket. Faktiskt mer än sina grannar, som fortfarande hyser mycket kulturella inslag från forna Sovjet, dagens Ryssland och inte minst Polen. Litauerna ligger bäst till av dem alla, de har skapat ett kulturellt och nationellt eget värde som tas om hand. Den tidigare påtvingade katolska religionen har äntligen fått se konkurrens från de gamla hedniska religionerna som nu är ett stort kulturkapital som är av intresse för många historiker, och det med rätta efter att Litauen sedan 1500-talet har blivit tvingade till det ena eller andra och inte riktigt varit sina egna förrän nu.
Bra saker händer när folk värnar om sin kultur och ser till att ryska och polska minoriteter inte kan få sina konservativa pro-ryska agendor igenom. Med andra ord, risken är att de som lämnar Litauen (och gör det pga annat än jobb) inte har rent mjöl i påsen eller inte kan eller vill assimileras i landets nya moderna profil.
Framförallt i Litauens kulturella konst- och keramikdistrikt, finns de trevligaste, vettigaste och mest öppna människorna jag stött på när jag rest. De skulle inte byta den miljön mot nåt i Sverige, ens om de är fattiga konstnärer.
Och visst bekräftar detta att kultur är en företeelse som i allra högsta grad påverkar beteende, värderingar och tro, även om det senare även bygger upp kulturen så är det inte bara åt ett håll.
Vad anbelagar Lisa Holm så har jag goda skäl att tro att snubben blev ditsatt, men det hör inte till den här tråden och det tänker jag inte ta upp p.g.a. jag inte kan outa mig eller de som delgett mig insikt om fallet.