Citat:
Ursprungligen postat av
se_där...
När jag pratar om att gå ner i lön, så pratar jag om att han skall spela "gratis" (missförstå mig rätt) i IFK. Alltså, inte ens med allsvenska mått mätt, skall han ha en bra lön iom att IFK inte har pengar för det.
För att Hysen skall hamna i IFK:
1. Antingen kan IFK ge han en skälig lön i Sverige, typ 150k-200k i månaden plus sign on.
2. Eller så går Hysen ner från lämpliga 150k-200k till typ 50k i månaden
Problemet med 1. är att IFK inte har dessa pengar (väl?)
Problemet med 2. är att Hysen måste ha en grym kärlek till klubben för att tacka nej till 15 miljoner om året i Kina för att hjälpa IFK för en årslön på, vad, 600 tusen (50k i månaden).
Jag missar något här...
Klart han kommer gå ner i lön, det förstår vem som helst. Att han kommer tjäna så lite som 50 000 tror jag absolut inte dock, Blåvitt kommer, om de får chansen, erbjuda bättre villkor än så.
Han flyttade till Kina för att säkra upp ekonomin för framtiden, dvs bli ekonomiskt oberoende, han har säkert redan en del sparade medel, då han enligt uppgift tjänade 200 000, brutto, i Blåvitt, men om han har lagt undan 20 MSEK efter två år i Kina så har han ju i princip, gjort sig ekonomiskt oberoende, fast det beror sig på den kostnadsnivå hushållet har här hemma.
En försiktig(konservativ) beräkning:
20 MSEK med en genomsnittlig direktavkastning på 3% per år ger en årsnettolön på 420 000 SEK.
20 000 0000/100= 200 000
600 000 x 0,70 = 420 000
Dvs 35 000 i månaden efter skatt. Det är så att säga hans pension som säkrats upp i Kina. Att han kommer sitta still på häcken efter fotbollen tror jag nog inte är aktuellt dock. Men kapitalinkomsterna i sig, givet mitt räkneexempel, borde täcka en rätt stor del av hushållets utgifter. Om nu inte både Tobbe och hans fru väljer att förtidspensionera sig innan de är 40 år, så kommer de dock även att ha andra inkomster.
Angående Kamratgården, så såldes den i praktiken för 38 MSEK(minst), inte 10 MSEK, då Blåvitts långfristiga skulder nu tas över av fastighetsbolaget Varbergs Stenfastigheter, dvs, Blåvitt har inga långfristiga skulder längre, vilket ger både skatteekonomiska fördelar och samtidigt eliminerar räntekostnaden för dessa lån. Blåvitts räntekostnader låg på 1,2 MSEK förra året. Dvs en kostnad på 1,2 miljoner, utöver detta amorteringssparade klubben 750 KKR. Så det är i runda slängar 2 MSEK som ej "belastar" verksamheten framöver. Det återstår att se vad de betalar i hyra för Kamratgården, men enligt det jag hört, skall avtalet vara ganska förmånligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
se_där...
Du menar att Shanghai köper ut Hysen? Ja det skulle isf vara en rimligare förklaring än de som diskuterats.
Precis, det är det som varit aktuellt hela tiden, ingen har funderat på att köpa loss honom. Utan det hänger helt och hållet på vad Kineserna värvar. De får bara ha 3 snubbar från utlandet, tar de in en ny spelare, måste någon lämna, alltså bli utköpt från kontraktet, och Hysen är den spelare som antagligen då lämnar.