2016-01-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag är inte intresserad av en teoretiskt illustration av hur motorn fungerar i allmänhet.

Jag är intresserad av varför du hittar på saker som att motorn börjar fungera som en broms runt 800 kilometer i timmen, och hur effektiv denna broms i så fall är.

Enligt exempelvis Boeing kan inte de här planen nå den hastighet som man påstår vid låg höjd. Eftersom Boeing tillverkar planen borde de veta. Nu är då frågan, hur kan du veta att Boeing har fel om sina egna plan? Var har du för fakta om att de här planen klarar så mycket högre hastighet

Motorerna som sitter i trafikflygplan är av typen turbofläkt, de är tystare och drar inte lika mycket bränsle som turbojet. En turbofläkt har en extra propellersektion och kan dra nytta av mer luft men klarar inte alls lika höga hastigheter som en turbojet
Citera
2016-01-12, 21:29
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Det innebär inte att planet klarar av den hastigheten vid planflygning på den höjden. För att uppnå dessa hastigheter på den höjden krävs en kraftig dykning, vilket planet inte hade. Du får alltså inte upp planet i dessa hastigheter utan de siffrorna maximala och under extrema och andra förutsättningar som kraftigt dykning.
Det påstod han inte heller. Han påstod att teoretiskt maxhastighet var betydligt högre än den uppskattade hastigheten.

Det var alltså inte nödvändigt att flyga på det vis som skulle krävas för att uppnå teoretisk maxhastighet eftersom det inte var den hastigheten som uppnåddes.

Hela argumentationen är dessutom extremt korkad. Det förstår väl till och med en treåring att det inte var omöjligt för planet att flyga på det vis som det flög? Motsatsen är per definition omöjlig.

Har ni verkligen inte kommit längre än att ni fortfarande inbillar er att det inte fanns några flygplan? Är det hologramutrustade kryssningsmissiler som gäller än idag?
Citera
2016-01-12, 21:35
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Enligt exempelvis Boeing kan inte de här planen nå den hastighet som man påstår vid låg höjd. Eftersom Boeing tillverkar planen borde de veta. Nu är då frågan, hur kan du veta att Boeing har fel om sina egna plan?
Om du har någon källa på att Boing faktiskt har påstått att planen inte KAN nå denna hastighet så är det möjligen intressant att fundera på vad dom vet och inte vet om sina egna flygplan. Om du bara hittat på och ljuger så är det helt ointressant vad Boeing vet eller inte vet...

Citat:
Var har du för fakta om att de här planen klarar så mycket högre hastighet
Va? Skall jag motbevisa dina fantasier? Hur fan skall jag bevisa att det inte finns en rosa elefant i ditt vardagsrum? Plocka fram en kamera och ta kort på den så kan vi diskutera saken.

Citat:
Motorerna som sitter i trafikflygplan är av typen turbofläkt, de är tystare och drar inte lika mycket bränsle som turbojet. En turbofläkt har en extra propellersektion och kan dra nytta av mer luft men klarar inte alls lika höga hastigheter som en turbojet
Jasså det säger du? Hur hög är den där inte alls lika höga hastigheten då? Och var har du källan på det?
Citera
2016-01-12, 21:49
Medlem
Citat:
Det innebär inte att planet klarar av den hastigheten vid planflygning på den höjden. För att uppnå dessa hastigheter på den höjden krävs en kraftig dykning, vilket planet inte hade. Du får alltså inte upp planet i dessa hastigheter utan de siffrorna maximala och under extrema och andra förutsättningar som kraftigt dykning.

Det verkar inte som alla piloter och andra sakkunniga håller med dig vilket du kan se i länkarna.

https://www.metabunk.org/debunked-pilots-for-9-11-truth-wtc-speeds.t2942/page-2#post-122996

Citat:
Now....as I alluded to earlier, I have actual experience on that type airplane. I can tell you absolutely that even with the engines in flight idle, a descent can increase the airspeed right up to VMo. In fact, this is a situation they YOU as a passenger might have been onboard when it occurred. There is no need for any excessive nose down pitch angle. (You'd notice anything greater that 5° usually...and this is not atypical).

Since the speed can accelerate to the "barber pole" so easily with NO thrust, now consider what can be achieved with FULL thrust, and a bit more aggressive nose-down pitch attitude.

Mina fetningar.

https://www.metabunk.org/debunked-pilots-for-9-11-truth-wtc-speeds.t2942/page-2#post-123015

https://www.metabunk.org/debunked-pilots-for-9-11-truth-wtc-speeds.t2942/page-3#post-123049
Citera
2016-01-12, 21:58
Medlem
Citat:
Va? Skall jag motbevisa dina fantasier?

Det du skall göra är att bevisa dina fantasier, kan du göra det? Jag vill gärna att du kläcker ur dig något som styrker dina åsikter innan jag visar mina
Citera
2016-01-12, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Mina fetningar.

https://www.metabunk.org/debunked-pilots-for-9-11-truth-wtc-speeds.t2942/page-2#post-123015

https://www.metabunk.org/debunked-pilots-for-9-11-truth-wtc-speeds.t2942/page-3#post-123049
De verkar glömma något där, den typ av turbofläktsmotor som finns på dessa plan fungerar inte speciellt bra i hög hastighet. Man har mycket kraft vid låg hastighet men desto snabbare det går desto sämre fungerar de. Lite av motsatsen till turbojet motorer. De fungerar dåligt vid låg hastighet i jämförelse men kan nå mycket högre topphastighet

När spetsarna på fläktbladen når över ljudhastigheten blir det problem med effektiviteten

Stridsplan som skall fungera bra vid dogfights behöver kraft vid låga hastigheter, några plan där verkar ha en slags turbofläktsmotor som sänker hastigheten när luften passerar fläktarna för att sedan öka igen när den antänds
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2016-01-12 kl. 22:07.
Citera
2016-01-12, 22:04
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Det du skall göra är att bevisa dina fantasier, kan du göra det? Jag vill gärna att du kläcker ur dig något som styrker dina åsikter innan jag visar mina
Men skärp dig nu. Det är du som påstår en massa saker som du inte har någon källa på.
Citera
2016-01-12, 22:09
Medlem
Citat:
De verkar glömma något där, den typ av turbofläktsmotor som finns på dessa plan fungerar inte speciellt bra i hög hastighet. Man har mycket kraft vid låg hastighet men desto snabbare det går desto sämre fungerar de. Lite av motsatsen till turbojet motorer. De fungerar dåligt vid låg hastighet i jämförelse men kan nå mycket högre topphastighet

När spetsarna på fläktbladen når över ljudhastigheten blir det problem med effektiviteten

DU verkar missa att de i princip hela tiden talar om just likvärdiga eller lika plan som i 9/11, vilka alltså har turbofan. Och de säger i de länkar jag gav att det är lätt att nå max hastighetsgränser med motorerna på idle med bara en svag nedstigning.
Citera
2016-01-12, 22:14
Medlem
Citat:
Men skärp dig nu. Det är du som påstår en massa saker som du inte har någon källa på.

Titta på vilket stridsflygplan som helst, de har vanligen fakta på hur snabbt planen går vid låg höjd. En siffra som är ganska meningslös för trafikplan. I princip alla plan har en topphastighet vid låg höjd som är strax under hälften av den som de har på hög höjd och det stämmer bra med lufttrycket då det är något mer än dubbelt vid markhöjd jämfört med högre höjd där man normalt flyger. Det är också därför som flygplan fungerar som en tryckkabin, hade man haft samma lufttryck inne i planet som utanför när de flyger på hög höjd hade det varit svårt att andas. Luften är för "tunn" och man får inte i sig tillräckligt med syre
Citera
2016-01-12, 22:15
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det innebär inte att planet klarar av den hastigheten vid planflygning på den höjden.
Jo det är precis vad det innebär - planet klarar av både dessa hastigheter och mer därtill utan att skaka sönder som KlokOchSnygg brukar hävda.

Citat:
För att uppnå dessa hastigheter på den höjden krävs en kraftig dykning, vilket planet inte hade. Du får alltså inte upp planet i dessa hastigheter utan de siffrorna maximala och under extrema och andra förutsättningar som kraftigt dykning.

Utöver Kurrekottes piloter härovan så verkar inte heller NTSB (National Transport Safety Board) hålla med dig angående flygplanens nedstigningshastighet.
Se sid 4 i denna PDF för flight 11: http://nsarchive.gwu.edu/NSAEBB/NSAEBB196/doc01.pdf
Se sid 4 i denna PDF för flight 175: http://nsarchive.gwu.edu/NSAEBB/NSAEBB196/doc03.pdf

Här är några normalare flygkurvor att jämföra med.
http://www.retinalphysician.com/articleviewer.aspx?articleID=104852
https://www.google.se/search?q=flight+pressure+altitude&client=safari&rl s=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjjg5y1l6 XKAhVpp3IKHY4_AHUQ_AUIBygB&biw=1489&bih=1220#imgrc =8NLySDd4HpMqcM%3A
Citera
2016-01-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Citat från den länken
Citat:
As I said before you can glide at 300 knots in a Boeing jet with 3 degrees down, like going down hill you can exceed the speed limit coasting.

Vilket skitsnack, att ett så stort plan skulle kunna glidflyga med tre graders lutning i över 500 km/h

Då får det vara låååångt upp i luften där luftmotstånd knappt existerar
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2016-01-12 kl. 22:32.
Citera
2016-01-12, 22:36
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Citat från den länken

Vilket skitsnack, att ett så stort plan skulle kunna glidflyga med tre graders lutning i över 500 km/h

Då får det vara låååångt upp i luften där luftmotstånd knappt existerar
Är du igång och gissar nu igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in