Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-12, 20:33
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miikawise
Pojken lär inte få bo med sin pappa. Ett akut LVU har säkert redan tagits och han blir/har blivit förflyttad till ett låst Hvb-hem på någon akutplats. Under tiden letar soc. efter plats på en gissningsvis utredningsplats där de under ett par månader kommer att utvärdera honom. Sen bestämmer soc var han placeras. Boende på hem eller familjehem.
Eftersom han begått en så grov våldshandling kommer bedömningen bli att pappan inte haft förmågan att ta hand om honom på bästa sätt.
Och återfallsrisken bedöms aldrig som låg när man passerat gränsen som han gjorde. Han har ett helvete framför sig.
Ja ungen har två vägar att gå. Sköta sig gå i skolan som Hvb-hem met erbjuder och fortsätta vara en mönsterelev tills dagen är kommen. Eller så kan man gå i andra ungdomars fotspår på de där hemmen, droger, bondpermisar och slagsmål. Då tror jag inte LVU:t avskrivs förrän tiden går ut. Efter det blir det säkert lvm eller fängelse. Men vad kommer hända med pappan förutom att han blir av med vårdnaden?
Citera
2016-01-12, 20:34
Medlem
Enligt Aftonhoran är BO känd av polisen. Naturligtvis är det tragiskt det som hänt men brukar man inte säga att "Ilskna katter får rivet skinn". Eller citat ur bibeln: "Den som tillgriper svärd kommer att förgöras av svärd".

Men allt verkar onödigt! Jag menar det hade varit mycket bråk på skolan tidigare och föräldrar tillsammans med rektor och sociala myndigheten borde ha kunnat gjort mycket för att förhindra detta dåd.

Nu har ju inte heller den lille vanlige svensken bett om att få hit multikulturen, i alla fall inte jag.
Citera
2016-01-12, 20:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Men du är inte sann. Du har tystnadsplikt och har ingen som helst rättighet att skriva om dessa saker, hur sanna de än är.

Rent teoretiskt så kan hen publicera uppgifterna och så att säga framstå som någon hen inte är. Lägg ner det där sekretessbubblet nu, det går ändå inte att komma åt. Och som den skarpa forumdeltagare som du är borde du förstå att många här kan utge sig för att vara vem som helst, hetsa inte upp dig över fullt normala bagateller.
Citera
2016-01-12, 20:35
Medlem
Arminas föräldrar uttalar sig i Litausika media:http://lietuvosdiena.lrytas.lt/aktualijos/prabilo-svedijoje-nudurto-15-mecio-tevai.htm

Några tips från pappans uttalande:
1. Mordet är en revansch av inflyttning från Syrien.
Pappan uppger att Arminas fick bråk med mördare innan Jul. Arminas dog på grund av att skyddade och hjälpte en flicka från honom. Uttrycker även att Arminas fick godkännande från lärare att han uppförde sig rätt. Däremot gick föräldrarna till skolan efter ngn vecka och pratade de alla med lärare om detta.

2. Syrisk pojke lovade för att hämna. Förberedade han sig till för att mörda Arminas. Det var planerad mord och det har även Polisen sagt. Pappan sager även att mordaren med de andra inflyktningar vandrare runt och letade efter Arminas.

3. Det var inte så som Sveriges media skriver att Arminas mobbade honom. Pappan beskriver sin son som arbetsam, trevlig, som hade jättemånga kompisar i skolan och i Litauen och de gillade honom. Hjälpte till de äldre på kommunen med trädgårdsarbete och liknande. Ibland var han busig men lika mycket som de andra barn i hans ålder.

4. Pappan har bott och arbetat i Sverige i 6 år, mamman och son flyttade för 2-3 år sedan. Har lärt sig fungera på svenska ganska snabbt. Kommer från en liten stad Rudamina i Södra Litauen. Där är alla i omsorg, finns några intervju från hans bekanta och grannar.

5. Pappan säger att de inte får möjlighet för att uttala sig i Svenska media. Om han säger sant om den sista, är jag lite förvånad då eftersom AB har skrivit helt annan uppgift om det.
Senast redigerad av Monedika 2016-01-12 kl. 20:38.
Citera
2016-01-12, 20:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monedika
Arminas föräldrar uttalar sig i Litausika media:http://lietuvosdiena.lrytas.lt/aktualijos/prabilo-svedijoje-nudurto-15-mecio-tevai.htm

Några tips från pappans uttalande:
1. Mordet är en revansch av inflyttning från Syrien.
Pappan uppger att Arminas fick bråk med mördare innan Jul. Arminas dog på grund av att skyddade och hjälpte en flicka från honom. Uttrycker även att Arminas fick godkännande från lärare att han uppförde sig rätt. Däremot gick föräldrarna till skolan efter ngn vecka och pratade de alla med lärare om detta.

2. Syrisk pojke lovade för att hämna. Förberedade han sig till för att mörda Arminas. Det var planerad mord och det har även Polisen sagt. Pappan sager även att mordaren med de andra inflyktningar vandrare runt och letade efter Arminas.

3. Det var inte så som Sveriges media skriver att Arminas mobbade honom. Pappan beskriver sin son som arbetsam, trevlig, som hade jättemånga kompisar i skolan och i Litauen och de gillade honom. Hjälpte till de äldre på kommunen med trädgårdsarbete och liknande. Ibland var han busig men lika mycket som de andra barn i hans ålder.

4. Pappan har bott och arbetat i Sverige i 6 år, mamman och son flyttade för 2-3 år sedan. Har lärt sig fungera på svenska ganska snabbt. Kommer från en liten stad Rudamina i Södra Litauen. Där är alla i omsorg, finns några intervju från hans bekanta och grannar.

5. Pappan säger att det inte får möjlighet för att uttala sig i Svenska media. Om han säger rätt om den sista, är jag lite förvånad då eftersom AB har skrivit helt annan uppgift om det.

Precis, det överensstämmer vad en forumdeltagare redan har sagt, vi har hört storyn, och jag tror faktiskt på den.
Citera
2016-01-12, 20:39
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
en sak ja inte förstår, varför var det inga andra där som klubbade ner GM ordentligt? eller han kanske fick stryk?

Därför att media och Polisen har gjort svenska pojkar till fega mesar. Dels genom importen av våldskulturer. Dels genom att gapa om rasism så fort någon yttrar sig det minsta kritiskt.

Ingen vågar gå emot dessa. Du får stryk, du får släkten efter dig, du blir kallad rasist och blir utfryst.

Eller som för Arminas. Du blir mördad.
Citera
2016-01-12, 20:40
Medlem
loxas avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22078821.ab

Citat:
En film från händelsen spreds efteråt bland eleverna, bland annat via Snapchat. I filmen syns hur 14-åringen blir slagen och sparkad och sedan flyr.

Inte så förvånande, men bekräftar det som rapporterats i media samtidigt som det dementerar det som spridits här på Flashback.
Citera
Medlem
Rumpelstiltskinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dronegan
Ja det stämmer. BO är tidigare känd av polisen. BO verkar för övrigt inte vara någon ängel direkt och har ställt till med problem på skolan tidigare där polis ska ha varit inblandat.
GM är inte känd av polisen sen tidigare.
Detta är bekräftade uppgifter av polisen.

För övrigt så har teorin om att BO skulle ha försvarat flickor från GM bara en teori. Som har kommit från flashback (ett konto som utger sig vara en person på skolan)

Förstår att denna information kan vara lite jobbig för vissa här att ta in. Typ ni som runka till att GM är muslim och er världsbild om att alla muslimer är onda.

Hur som helst är det ett fruktansvärt dåd och minst sagt oroande.

Okej, nu måste du ta och lära dig ett par saker. Få människor är änglar, de allra flesta av oss bryter någon gång mot lagen, sårar någon eller på annat sätt gör misstag. Det innebär inte att vi förtjänar att bli mördade på grund av det.

Det allra mesta som skrivs på Flashback är teorier tills dess att vi får ta del av ett förundersökningsprotokoll och/eller en dom. Vilket de allra flesta av oss också vet och således inte behöver få förklarade för oss av andra medlemmar.

Du menar alltså att den "informationen" du lämnar skulle vara jobbig för många av oss? Till att börja med så har du ju inte lämnar någon information av värde.

Till sist måste du förstå att ingen kan säga att alla muslimer är onda. Den världsbilden de flesta av oss har är dock den att dessa människor är överrepresenterade vad gäller våldsbrott och sexualbrott. Du kan försöka bevisa mig motsatsen i den frågan men bespara både dig och mig den tiden.

Jag gick i en skola med enbart svenska barn och det var aldrig ens någon som tänkte tanken på att ett sexualbrott eller våldsbrott kunde ske. Det värsta som hände under min tid i skolan var då årskurs 9 gjorde inbrott en natt och skrev "Rektorn är ett fetto" med senap på dennes dörr. Polisen kom och spärrade av hela skolan och var och en av oss var livrädda efter det. Ja inte för årskurs 9 utan för polisen. Det berodde på respekt. När jag var tonåring hade man respekt för polisen, ja, man hade respekt för alla människor som var äldre.

BTW. Jag är kvinna så jag har svårt att runka och finner det inte särskilt attraktivt att GM är muslim.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Litauisk media rapporterar mer korrekt om situationen:

http://lietuvosdiena.lrytas.lt/aktualijos/prabilo-svedijoje-nudurto-15-mecio-tevai.htm

Zydrunas bor i Sverige och Jasmine Pilecki väcker allvarliga frågor - varför en fjortonårig syrier 14 år attackerade och knivhögg deras son Armina, som dittills inga problem och konflikter i skolan har?

"Svensk press skriver att Arminas misshandlade honom. Men så var det inte. Arminas hade en konflikt med pojken. Det ägde rum i slutet av december. Den personen antastade flickor. Och vår son såg att pojken tog flickan. Han gick emot tonåringen och de hamnade i ett slagsmål"

(översatt via Google translate och fritt rättat till bättre Svenska)
Citera
2016-01-12, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är inte en korrekt beskrivning. En korrekt beskrivning är Uppfattningen att GM skulle ha ofredat flickor kommer från kommentarer på skolans facebooksida, och på facebooksidan "Vi som stöttar Arminas", som förefaller, men inte kan säkerställas, komma från personer som kände Arminas.

Personen som startade facebooksidan ''Vi som stöttat Arminas" är säkert någon som kände Arminas. Det är dock en öppen sida och vem som helst kan skriva vad som helst där, utan att ha känt Arminas. Det verkar en hel ha gjort också, inledningsvis för att få reda på GM:s identitet. Och med Bjästa-fallet i färskt minne kan jag inte ge mycket för den här typen av "karaktärsvittnen" som vill stödja BO/GM.
Citera
2016-01-12, 20:42
Medlem
104procents avatar
Är det någon som har en kopia av snapchat klippet?
Citera
2016-01-12, 20:43
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22078821.ab

Inte så förvånande, men bekräftar det som rapporterats i media samtidigt som det dementerar det som spridits här på Flashback.

Varför är du så otroligt benägen att smutskasta brottsoffret och försvara gärningsmannen? Det verkar konstigt.

Jag har nu sett trovärdiga källor på Facebook (trovärdiga vanliga personer under eget namn) som intygar att Arminas var en hygglig kille som hade försvarat en tjej mot ett angrepp från GM. Samma uppgifter rapporteras i Litauisk media.

Det "berömda" filmklippet där det ska ha framgått hur "Arminas har slagit GM" eller hur "Arminas har smutskastat GM" verkar vara spårlöst försvunnet och står inte att finna. Eller rättare sagt, det har med stor sannolikhet aldrig funnits. Det har bara funnits i Aftonlögnens fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in