Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-12, 19:56
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Har aldrig hört talas om att man skyddar förövarens anhöriga. Det är osmakligt som fan i min mening. Likadant som när man skyddade ockupantboendet efter att boende där våldtagit och rånat folk, det är riktigt riktigt sjukt.

EDIT; Såg även nu att fadern i familjen dillat en massa om "heder" osv. Anser det vara snudd på uppvigling då det antagligen eldat på GM´s redan planerade dåd.

Det är ganska vanligt och inget fel med det. Hans anhöriga är inte dom som har begått brottet och bör därför skyddas om risken finns att dom blir utsatta för brott.

Har ingen koll på vad som har hänt riktigt men ena sidan säger säger att gm var mobbad och slog tillbaka mot sina förövare och andra säger att gm har ofredat kvinnor, så vilken version stämmer?
Citera
2016-01-12, 19:57
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
var star det att han dillat om heder??
Här:

Citat:
Pappan upplever inte att hans larm togs på allvar.
– Skolan gjorde inget för att hjälpa honom och upprätta hans heder. I stället var min son tvungen att träffa 15-åringen varje dag i skolan. Det gjorde honom väldigt upprörd. Men jag kunde aldrig i mitt liv föreställa mig att han skulle försöka döda någon.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22074760.ab
Citera
2016-01-12, 19:59
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
så om din släkting dödar nån så är det ok om jag kommer hem o misshandlar/dödar dina barn/dig?

Ge mig ett fall där en svensk har mördat och dennes anhöriga fått polisbeskydd. Jag nämnde aldrig huruvida det var rätt eller fel att ge sig på anhöriga. Jag påtalade endast att det är osmakligt som fan att man väljer att lägga resurser på att skydda dom.
Citera
2016-01-12, 20:01
Medlem
loxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Har ingen koll på vad som har hänt riktigt men ena sidan säger säger att gm var mobbad och slog tillbaka mot sina förövare och andra säger att gm har ofredat kvinnor, så vilken version stämmer?

Flera människor insatta i situationen har berättat för bl.a. Aftonbladet att GM var mobbad.
Det där med att GM skulle ha ofredat kvinnor är en konspirationsteori som startades här på Flashback.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Det är ganska vanligt och inget fel med det. Hans anhöriga är inte dom som har begått brottet och bör därför skyddas om risken finns att dom blir utsatta för brott.

Det finns nog ingen på FB som kan säga vad som är helt korrekt.
Blir nog även svårt att få reda på hela sanningen då GM är minderårig = inget facit kommer via dom mm
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Hur länge har GM funnits i Sverige?

Alldeles förlänga tyvärr. Nu liknar detta mer och mer fallet i Trollhättan. Överlagt mord.
Det står att han känd för polisen sedan tidigare också.
Aftonbladets snyfthistoria att göra denna utländska mördare till offer påminner om Ikea mordet också. Mönstret för aftonbladet består men jag tror Svensson börjar förstå Sverige verklighet med våra sk nyanlända.

Frågan är hur många som ska få sätta livet till pga av svensk invandrarpolitik
Citera
2016-01-12, 20:02
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Ge mig ett fall där en svensk har mördat och dennes anhöriga fått polisbeskydd. Jag nämnde aldrig huruvida det var rätt eller fel att ge sig på anhöriga. Jag påtalade endast att det är osmakligt som fan att man väljer att lägga resurser på att skydda dom.

Varför anser du att det vore osmakligt att skydda oskyldiga människor mot ett konkret hot?

För du anser väl inte att GM:s släkt bär skuld till mordet?
Citera
2016-01-12, 20:04
Medlem
Wajis avatar
någon som har filmen som aftonbladet hänvisar till?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Varför anser du att det vore osmakligt att skydda oskyldiga människor mot ett konkret hot?

För du anser väl inte att GM:s släkt bär skuld till mordet?

Om det är så att GM's far har pratat med honom om att hans heder är i fara om han inte hämnas och liknande, då har han en skuld. Vi vet inte men det finns indicier på att fadern är mycket djupt troende muslim, och verkar hålla hårt på familjehedern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Är det rutin att börja en utredning om föräldrarnas lämplighet vid varje sånt här fall? De har ju trots allt uppfostrat en pojke som vid 14 års ålder planerar och genomför mord med sina bara händer. I vissa kretsar kanske det är tufft och något att slå sig om bröstet över men inte här inte.

Pojken lär inte få bo med sin pappa. Ett akut LVU har säkert redan tagits och han blir/har blivit förflyttad till ett låst Hvb-hem på någon akutplats. Under tiden letar soc. efter plats på en gissningsvis utredningsplats där de under ett par månader kommer att utvärdera honom. Sen bestämmer soc var han placeras. Boende på hem eller familjehem.
Eftersom han begått en så grov våldshandling kommer bedömningen bli att pappan inte haft förmågan att ta hand om honom på bästa sätt.
Och återfallsrisken bedöms aldrig som låg när man passerat gränsen som han gjorde. Han har ett helvete framför sig.
Citera
2016-01-12, 20:05
Medlem
UACs avatar
På Facebooksidan "112 Tyringe med omnejd" finns ett inlägg från en person som skriver att BO räddat hans syster från ett fysiskt angrepp av en utländsk person.
Citera
2016-01-12, 20:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
var star det att han dillat om heder??

Aftonbladet uppger att dom intervjuat GMs far:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22074760.ab

Citat från GMs far, enligt Aftonbladet:
– Jag ringde till skolan och berättade att han mådde dåligt,
men de gjorde inget, säger pappan till Aftonbladet.
– Skolan gjorde inget för att hjälpa honom och upprätta hans heder.

Läs gärna hela artikeln i Aftonbladet för att få en mer fullständig bild.

mvh/Bo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in