2016-01-12, 19:01
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongas12
Jag funderar lite kring hur det är att bli jurist med invandrar bakgrund då det i allmänhet känns som ett mera ''gammaldags'' yrke än t.ex ekonomerna. Jag förstår att man inte direkt kan säga att invandrare går bort helt i denna traditionella roll utan saker som goda betyg,social kompetens,överlag kunskap och kontakter är större faktorer.

Dock har jag kollat runt bland dom flesta byråer och hittar att på sin höjd är kanske 1 utav 10 advokater med invandrar bakgrund. Det väcker ju givetvis en oro för min värsta mardröm skulle va att lägga ner hårt arbete och uppnå goda betyg men bli nekad för att jag saknar rätt namn eller utseende.

En annan fråga som jag har gäller betygen då jag läst en del i tråden och uppfattat det som att man måste ha goda betyg för att få jobb på en byrå, någonstans runt 60% AB för dom större byråerna ?

Jag undrar då om detta även gäller för mindre byråer eller om man kanske kan slinka in med t.ex 30-40% AB, 30-40 % BA och resterande B eller dylikt

skulle vara tacksam om någon med insikt tog sig tiden att svara
Jag studerar fortfarande så jag har inte heller någon direkt insikt i hur det är för personer med invandrarbakgrund att få jobb i juristbranschen men jag ska försöka svara på din fråga ändå. Min uppfattning är att de flesta som anställer inom juristbranschen är väldigt måna om att anställa den mest lämpade. Om du är ung eller gammal, har svensk eller utländsk bakgrund eller är blond eller mörkhårig verkar inte spela någon som helst roll. Om du är bra eller dålig på juridik däremot, det verkar ha en avgörande betydelse.

Och för att även svara på din andra fråga så verkar det var just betyg och andra meriter som arbetsgivarna använder sig av för att bedöma om du är bra eller dålig på juridik. Av den här tråden går det, som du säger, att utläsa att för en intervju på de stora advokatbyråerna krävs ungefär 50-70 % AB. Rimligen har de mindre stora byråerna lägre krav. Exakt vilka krav de ställer vet jag inte. Sedan förstår jag det som att du inte börjat juristprogrammet än. Det är mycket möjligt att du vill jobba med affärsjuridik på en stor byrå, men det kan också finnas massor av andra saker du hellre jobbar med. Det löser sig med tiden, och de allra, allra flesta får ett bra jobb

En sista sak angående din fråga med invandrarbakgrund som jag vill tillägga är att det är mycket viktigt med ett bra språk för en jurist. Det kan i vissa fall göra att personer med ett annat modersmål än svenska har lite svårare för att ta sig genom utbildningen, men det behöver verkligen inte vara så. Bara genom ditt inlägg här så är jag säker på att du absolut har tillräckligt bra svenska för att inte alls oroa dig över det. Det finns många personer i min årsull som har svenska som modersmål men skriver betydligt sämre.

Slutligen, om du vill bli jurist tycker jag verkligen inte att du ska välja bort det av rädsla för att inte få ett jobb p.g.a. ditt ursprung!
Citera
2016-01-12, 19:10
Medlem
Stort tack för alla tips i tråden om lärare i CA på SU, uppskattar det verkligen.

In other news blankade jag Europarätten på SU idag.

Första frågan (7p) var helt okej, skrev sannolikt 7p av 7, räknande med 6p för säkerhets skull.

Andra (13p) började med en riktig rövfråga (3p); förhållandet mellan EU-rättens krav på oinskränkt företräde och nationella lagar/grundlagar som vilkorar överlämnande av befogenheter till EU (RF 10:6).

Långt och krångligt svar krävdes alltså, och fan vet som vanligt vad som är poänggivande och ej. Räknade med 1,5p av 3 i alla fall.

Resten var bara att förklarar grundläggande unionsrättsliga principer (proportionalitet, subsidaritet, lojalitet, tilldelade befogenheter, 2p styck). Räknade med 0,5 avdrag per fråga för att ha marginal för slarvfel.

Sen kommer sista frågan; "förklara innebörden av samhörighets- och koherensprincipen" (2p).

What the _fuck_?
Aldrig hört talas om. Har inte missat ett seminarium eller en föreläsning. Har läst alla böcker, har med mig alla böcker. Slår i första bokens register, andra tredje, fjärde, kollar alla böcker en extra gång, inte ett piss.

Konstaterar att jag utan poäng på denna fråga ligger på 13,5 p av 20, alltså under 75%.
Svär och lämnar in blankt.

För framtida bruk tänkte jag bara fråga nu; hör det vanligheterna att examinatorer på tenta drar fram helt nya grejer ur arslet som inte berörts under kursens gång?
Citera
2016-01-12, 19:17
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0ffin
Sitter och kollar in schemat och då står det på varje lektion kursens fulla namn "Terminskurs 1: Grundläggande juridisk metod, statsrätt och konstitutionell EU-rätt"
Jag funderar då på hur man ska förbereda sig, alltså om dessa ämnen avhandlas succesivt av alla lärare eller om vissa lärare har vissa ämnen helt eller mer?
Precis som vanligt så underlättar det för oss som ska svara om frågeställaren skriver vilket universitet hen läser på och det ökar chanserna för att frågeställaren ska få ett svar över huvud taget samt ett korrekt sådant.

Nu verkar du gå på UU och jag har ingen aning om hur de gör där uppe med sina scheman. Dock kände jag mig snäll så jag kollade upp schemat, men märk väl att det jag nu säger bara är hur jag, utan erfarenhet från UU, tolkar det.

Det långa namn du ser längst till vänster är just vad din kurs på T1 heter. Sedan kommer ni ha lektioner (L) och en jävla massa seminarier (S). Dessa kommer att behandla olika saker. Det är väldigt osannolikt att alla lektioner/seminarier skulle behandla metod, statsrätt och EU-rätt. Jag kan t.ex. gissa att ni i början jobbar med juridisk metod innan ni tar statsrätt och avslutar med EU-rätt. Med största sannolikhet kommer ni att få information om vad varje tillfälle kommer att handla om när ni har börjat. Det finns ingen anledning att stressa upp sig innan man har börjat programmet! Inför första tentan däremot, då hade jag varit stressad om jag var T1:a

100 inlägg!
Citera
2016-01-12, 19:21
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairenad
Stort tack för alla tips i tråden om lärare i CA på SU, uppskattar det verkligen.

Första frågan (7p) var helt okej, skrev sannolikt 7p av 7, räknande med 6p för säkerhets skull.

Andra (13p) började med en riktig rövfråga (3p); förhållandet mellan EU-rättens krav på oinskränkt företräde och nationella lagar/grundlagar som vilkorar överlämnande av befogenheter till EU (RF 10:6).

Långt och krångligt svar krävdes alltså, och fan vet som vanligt vad som är poänggivande och ej. Räknade med 1,5p av 3 i alla fall.

Resten var bara att förklarar grundläggande unionsrättsliga principer (proportionalitet, subsidaritet, lojalitet, tilldelade befogenheter, 2p styck). Räknade med 0,5 avdrag per fråga för att ha marginal för slarvfel.

Sen kommer sista frågan; "förklara innebörden av samhörighets- och koherensprincipen" (2p).

What the _fuck_?
Aldrig hört talas om. Har inte missat ett seminarium eller en föreläsning. Har läst alla böcker, har med mig alla böcker. Slår i första bokens register, andra tredje, fjärde, kollar alla böcker en extra gång, inte ett piss.

Konstaterar att jag utan poäng på denna fråga ligger på 13,5 p av 20, alltså under 75%.

För framtida bruk tänkte jag bara fråga nu; hör det vanligheterna att examinatorer på tenta drar fram helt nya grejer ur arslet som inte berörts under kursens gång?

Tycker att tentan var lätt förutom koherensprincipen som jag fortfarande inte har en jävla aning om vad den betyder Undrar om någon svarade rätt på den frågan eftersom den, precis som du säger, inte går att hitta någonstans i litteraturen och principen har mig veterligen aldrig nämnts i några andra sammanhang.
Citera
2016-01-12, 19:28
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ja. Ett annat vanligt tillvägagångssätt är att ställa frågor som är helt omöjlig att svara på på ett vettigt sätt. Man får göra det bästa av situationen. I alla fall är det så jag upplever att vi har det på GU.
Citat:

What the _fuck_?

Detta tyckte jag var ett väldigt intressant inlägg. Jag har alltid funderat lite på de som blankar, hur de kan veta om det är värt att blanka eller inte. Men du räknar alltså helt kyligt ut det. Jag menar inte att kritisera ditt val på något sätt men jag har själv väldigt svårt att veta hur många poäng jag har fått på en tenta. Och då har jag haft ändå några års erfarenhet.

Diskussionen om huruvida det är bra eller dåligt och blanka har redan diskuterats i tråden men det var väldigt intressant att så tydligt få veta hur en "blankare" tänkte. Tack!
Citera
2016-01-12, 21:06
Medlem
m0ffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Precis som vanligt så underlättar det för oss som ska svara om frågeställaren skriver vilket universitet hen läser på och det ökar chanserna för att frågeställaren ska få ett svar över huvud taget samt ett korrekt sådant.

Nu verkar du gå på UU och jag har ingen aning om hur de gör där uppe med sina scheman. Dock kände jag mig snäll så jag kollade upp schemat, men märk väl att det jag nu säger bara är hur jag, utan erfarenhet från UU, tolkar det.

Det långa namn du ser längst till vänster är just vad din kurs på T1 heter. Sedan kommer ni ha lektioner (L) och en jävla massa seminarier (S). Dessa kommer att behandla olika saker. Det är väldigt osannolikt att alla lektioner/seminarier skulle behandla metod, statsrätt och EU-rätt. Jag kan t.ex. gissa att ni i början jobbar med juridisk metod innan ni tar statsrätt och avslutar med EU-rätt. Med största sannolikhet kommer ni att få information om vad varje tillfälle kommer att handla om när ni har börjat. Det finns ingen anledning att stressa upp sig innan man har börjat programmet! Inför första tentan däremot, då hade jag varit stressad om jag var T1:a

100 inlägg!

Ursäkta min obetänksamhet.. Du kan ju vara det bästa som hänt mig! Tack så ofantligt mycket för hjälpen. Jag är sjukt stressad! Eller... ivrig att vara väl förberedd
Haha, bra försök till att spä på den linjärt stingande (delvis även väldigt positiva) nervositeten och spänningen, men den har precis anlänt till mitt studentrum så är alldeles för lyrisk..
Citera
2016-01-12, 21:40
Medlem
Citat:

What the _fuck_?

Seeegtt.. går ju inte ens att få fram något vettigt om man söker på google, riktigt jävligt gjort av examinator. Det lär dock leda till att betygsgränserna sänks.
Citera
2016-01-13, 02:47
Medlem
Hej!

Någon som nyligen har läst Rättsinformatik på SU?
Står inför val av seminariegrupp och alltid intressant att höra om någon lärare ses som bättre/roligare/strängare än de övriga. All erfarenhet uppskattas!

Tack på förhand!
Citera
2016-01-13, 03:12
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Hej!

Någon som nyligen har läst Rättsinformatik på SU?
Står inför val av seminariegrupp och alltid intressant att höra om någon lärare ses som bättre/roligare/strängare än de övriga. All erfarenhet uppskattas!

Tack på förhand!

De är alla bra - ffa Edenroth, men jag har har positiva erfarenheter/har hört positivt om de andra också - kursen är värdelös, och det går inte att misslyckas med att få poäng på seminarierna. Men jag var först på nya studieordningen; ofta ökar de eldkraften terminen efter provsprängningen.
Citera
2016-01-13, 09:37
Medlem
Det var länge sedan jag besökte denna tråd, främst av rädsla för att läsa ångestrenderande besked om hur mycket tid andra jur studs lägger ner på sina studier.

Min fråga riktar sig främst till studenter vid UU: hur lång tid brukar det ta att få tentan rättad? Utöver att vara nervös inför resultatet, behöver jag högskolepoängen för att ansöka om studiemedel för våren 2016. Jag var klantig nog att blott söka för höstterminen och inte hela studieåret.

Tack!
Citera
2016-01-13, 09:57
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Det var länge sedan jag besökte denna tråd, främst av rädsla för att läsa ångestrenderande besked om hur mycket tid andra jur studs lägger ner på sina studier.

Min fråga riktar sig främst till studenter vid UU: hur lång tid brukar det ta att få tentan rättad? Utöver att vara nervös inför resultatet, behöver jag högskolepoängen för att ansöka om studiemedel för våren 2016. Jag var klantig nog att blott söka för höstterminen och inte hela studieåret.

Tack!
Runt 5 veckor, riktlinjen är att tentorna ska vara rättade inom 25 kalenderdagar på UU.

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.uu.se/student/rattigheter/arbetsvillkor/
5.4 En student har, om det inte finns särskilda skäl, rätt att få tentamen eller annan examination rättad och betygsatt inom högst 25 kalenderdagar, dock minst 14 kalenderdagar före omtentamen. Tentamensresultat ska efter avslutad rättning och betygsättning snarast dokumenteras i Uppdok.
Citera
2016-01-13, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Runt 5 veckor, riktlinjen är att tentorna ska vara rättade inom 25 kalenderdagar på UU.
Nu skrev du fel. Alternativt så vet du inte vad kalenderdagar betyder. Drygt tre veckor brukar rättningen ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in