Citat:
Jag studerar fortfarande så jag har inte heller någon direkt insikt i hur det är för personer med invandrarbakgrund att få jobb i juristbranschen men jag ska försöka svara på din fråga ändå. Min uppfattning är att de flesta som anställer inom juristbranschen är väldigt måna om att anställa den mest lämpade. Om du är ung eller gammal, har svensk eller utländsk bakgrund eller är blond eller mörkhårig verkar inte spela någon som helst roll. Om du är bra eller dålig på juridik däremot, det verkar ha en avgörande betydelse. Jag funderar lite kring hur det är att bli jurist med invandrar bakgrund då det i allmänhet känns som ett mera ''gammaldags'' yrke än t.ex ekonomerna. Jag förstår att man inte direkt kan säga att invandrare går bort helt i denna traditionella roll utan saker som goda betyg,social kompetens,överlag kunskap och kontakter är större faktorer.
Dock har jag kollat runt bland dom flesta byråer och hittar att på sin höjd är kanske 1 utav 10 advokater med invandrar bakgrund. Det väcker ju givetvis en oro för min värsta mardröm skulle va att lägga ner hårt arbete och uppnå goda betyg men bli nekad för att jag saknar rätt namn eller utseende.
En annan fråga som jag har gäller betygen då jag läst en del i tråden och uppfattat det som att man måste ha goda betyg för att få jobb på en byrå, någonstans runt 60% AB för dom större byråerna ?
Jag undrar då om detta även gäller för mindre byråer eller om man kanske kan slinka in med t.ex 30-40% AB, 30-40 % BA och resterande B eller dylikt
skulle vara tacksam om någon med insikt tog sig tiden att svara
Dock har jag kollat runt bland dom flesta byråer och hittar att på sin höjd är kanske 1 utav 10 advokater med invandrar bakgrund. Det väcker ju givetvis en oro för min värsta mardröm skulle va att lägga ner hårt arbete och uppnå goda betyg men bli nekad för att jag saknar rätt namn eller utseende.
En annan fråga som jag har gäller betygen då jag läst en del i tråden och uppfattat det som att man måste ha goda betyg för att få jobb på en byrå, någonstans runt 60% AB för dom större byråerna ?
Jag undrar då om detta även gäller för mindre byråer eller om man kanske kan slinka in med t.ex 30-40% AB, 30-40 % BA och resterande B eller dylikt
skulle vara tacksam om någon med insikt tog sig tiden att svara
Och för att även svara på din andra fråga så verkar det var just betyg och andra meriter som arbetsgivarna använder sig av för att bedöma om du är bra eller dålig på juridik. Av den här tråden går det, som du säger, att utläsa att för en intervju på de stora advokatbyråerna krävs ungefär 50-70 % AB. Rimligen har de mindre stora byråerna lägre krav. Exakt vilka krav de ställer vet jag inte. Sedan förstår jag det som att du inte börjat juristprogrammet än. Det är mycket möjligt att du vill jobba med affärsjuridik på en stor byrå, men det kan också finnas massor av andra saker du hellre jobbar med. Det löser sig med tiden, och de allra, allra flesta får ett bra jobb
En sista sak angående din fråga med invandrarbakgrund som jag vill tillägga är att det är mycket viktigt med ett bra språk för en jurist. Det kan i vissa fall göra att personer med ett annat modersmål än svenska har lite svårare för att ta sig genom utbildningen, men det behöver verkligen inte vara så. Bara genom ditt inlägg här så är jag säker på att du absolut har tillräckligt bra svenska för att inte alls oroa dig över det. Det finns många personer i min årsull som har svenska som modersmål men skriver betydligt sämre.
Slutligen, om du vill bli jurist tycker jag verkligen inte att du ska välja bort det av rädsla för att inte få ett jobb p.g.a. ditt ursprung!
Undrar om någon svarade rätt på den frågan eftersom den, precis som du säger, inte går att hitta någonstans i litteraturen och principen har mig veterligen aldrig nämnts i några andra sammanhang.