Citat:
Ursprungligen postat av
bnk
Ni som tagit taxikortet på senare år, vilket prov ansåg ni var svårast? Och angående körprovet. Säger den man åker med till vilken del av fordonskollen och t ex säkerhetsgenomgång som han vill att man ska visa eller måste man göra en hel fordonskoll?
Genomförde alla proven i november/december. Första två teoriproven var relativt enkla. Jag satt dock rätt mycket med teoriprogrammet dagarna innan då jag ville vara väl föreberedd. Kartprovet är inte svårt rent teoretiskt eller tidsmässigt, men som andra har nämnt är det viktigt att man mäter ganska snabbt med linjal i boken, landsbyggd som stad. Träna hemma.
Första uppkörningen var jag i Trafikverkets Volvo som jag aldrig suttit i tidigare eftersom min dåvarande egna bil vägde mindre än 1200kg. Var ganska nervös och blev också kuggad på att han bl.a. tyckte att det inte flöt på tillräckligt och att jag inte kollade hastighetsbegränsningarna, "Det här är behörighet till yrkestrafik, det är inte som att tuffa runt i en B-uppkörning". Jag höll med honom i det han sa så det var inte mycket mer med det. Tyckte dock att mycket var bilens fel då jag aldrig kört en Volvo V40 tidigare. Abysmal sikt bakåt i mitt tycke.
Till andra gången köpte jag en ny bil att köra upp i och klarade. Fick köra till en helt annan stad så inte samma runda som första uppkörningen. Var en annan gubbe denna gång. Han var mer pratsam.
Första uppkörningen fick jag gå igenom bilens reglage inne.
Andra uppkörningen när vi satt oss i bilen sa han till mig att jag skulle kolla "bilens lampor", inne som ute. Han sa att de alltid talar om vad de vill att man kollar, Inre/yttre fordonsbesiktning. Sedan fick jag svara på frågor om skolskjuts och bilstolsanordningar, minsta längd på passagerarsidan osv.
Nu ska man bara hitta ett jobb också. Vill inte köra i storstadsregionerna :P