2016-01-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JR1987
tack för info o svar. lättnad. bara chockad hur dem säger till en berusad man som har ''500 kr i handen'' att dem inte tvingar någon till betalning, sjuka regler
Polisen verkligen skiter i oss taxi förare. Jag kör tillbaka till samma plats där jag plockade upp de om jag inte får betalt vad som står på taxometer. So far so good, fick betalt varje gång
Citera
2016-01-12, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukaszSe
Polisen verkligen skiter i oss taxi förare. Jag kör tillbaka till samma plats där jag plockade upp de om jag inte får betalt vad som står på taxometer. So far so good, fick betalt varje gång

ah går väll snabbt ibland, öppnar kunden dörren ere ju inte de bästa o trycka gasen i botten, vilket man 'skulle' vilja med visa pers,

ere inte brott då du inte släpper av kunden, ? och kör iväg mot ens vilja, ? bara nyfiken fråga,
Citera
2016-01-12, 17:55
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Man har rätt att hålla kvar en person som försöker smita från betalning.

Lita aldrig på polisen. Ring dem aldrig. De kommer inte hjälpa dig med någonting.

Du har rätt i att man får kvarhålla personer som inte betalar då det räknas som ett envarsgripande eftersom kunden gjort sig skyldig till bedrägligt beteende som har fängelse i straffskalan. Du måste dock kontakta polis när du håller kvar någon eftersom du annars kan bli anmäld för olaga frihetsberövande.
Citera
2016-01-12, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Du har rätt i att man får kvarhålla personer som inte betalar då det räknas som ett envarsgripande eftersom kunden gjort sig skyldig till bedrägligt beteende som har fängelse i straffskalan. Du måste dock kontakta polis när du håller kvar någon eftersom du annars kan bli anmäld för olaga frihetsberövande.

Aa, hade kontakt med polisen, när denna personen var kvar i bilen,
Citera
2016-01-12, 22:26
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Aa, hade kontakt med polisen, när denna personen var kvar i bilen,

Sverige i ett nötskal
Citera
2016-01-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Sverige i ett nötskal

Någon som är el vet hur det funkar gällande sjuk-skrivning längre period ?
Citera
2016-01-13, 13:23
Medlem
Citat:
ah går väll snabbt ibland, öppnar kunden dörren ere ju inte de bästa o trycka gasen i botten, vilket man 'skulle' vilja med visa pers,

ere inte brott då du inte släpper av kunden, ? och kör iväg mot ens vilja, ? bara nyfiken fråga,
Bryr mig inte...jag har försökt få hjälp av polisen många gånger utan resultat så jag gör vad som jag tycker funkar.
Citera
2016-01-13, 15:55
Medlem
bnks avatar
Ni som tagit taxikortet på senare år, vilket prov ansåg ni var svårast? Och angående körprovet. Säger den man åker med till vilken del av fordonskollen och t ex säkerhetsgenomgång som han vill att man ska visa eller måste man göra en hel fordonskoll?
Citera
2016-01-13, 16:58
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bnk
Ni som tagit taxikortet på senare år, vilket prov ansåg ni var svårast? Och angående körprovet. Säger den man åker med till vilken del av fordonskollen och t ex säkerhetsgenomgång som han vill att man ska visa eller måste man göra en hel fordonskoll?

Kartprovet är ju en liten nöt att knäcka. Just att mäta med en stel linjal i en kartbok med småvägar kan bli frustrerande.
Uppkörningsläraren sa att jag bara skulle kolla alla ljus på bilen, sen va säkerhetskontrollen avklarad.
Likadant när jag körde upp för B-kort så skulle jag bara göra invändiga kontrollen.

Är det någon som faktiskt gör allt på säkerhetskontrollen vid en uppkörning?
Citera
2016-01-13, 17:26
Medlem
bnks avatar
Jag minns faktiskt inte riktigt hur det var när jag tog mitt b-kort.

Gjorde lagstiftningsprovet idag med godkänt resultat. Har resten nästa vecka.
Citera
2016-01-13, 17:29
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukaszSe
Bryr mig inte...jag har försökt få hjälp av polisen många gånger utan resultat så jag gör vad som jag tycker funkar.

Ju fler gånger man har att göra med rättsväsendet, ju mindre tillit har man till det.

Jävla lekstuga. En gång skallade en kille mig och hotade. En polispatrull åkte förbi. Svaret jag fick var "jaha, och va ska vi göra åt det då?" så åkte dom vidare.

Samma sak med skatten. Finns ju ingen jävla lag eller skattemoral så som det här landet sköts där man bara får skit och inga pengar i plånboken om man sköter sig. Istället lägger vi pengarna på kriminella och illegala.

Fy fan. Nu har jag inte bidragit med en skattekrona på tre månader som tur är.
Senast redigerad av Bbobi 2016-01-13 kl. 17:31.
Citera
2016-01-13, 19:56
Medlem
Unlimited-Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bnk

Genomförde alla proven i november/december. Första två teoriproven var relativt enkla. Jag satt dock rätt mycket med teoriprogrammet dagarna innan då jag ville vara väl föreberedd. Kartprovet är inte svårt rent teoretiskt eller tidsmässigt, men som andra har nämnt är det viktigt att man mäter ganska snabbt med linjal i boken, landsbyggd som stad. Träna hemma.

Första uppkörningen var jag i Trafikverkets Volvo som jag aldrig suttit i tidigare eftersom min dåvarande egna bil vägde mindre än 1200kg. Var ganska nervös och blev också kuggad på att han bl.a. tyckte att det inte flöt på tillräckligt och att jag inte kollade hastighetsbegränsningarna, "Det här är behörighet till yrkestrafik, det är inte som att tuffa runt i en B-uppkörning". Jag höll med honom i det han sa så det var inte mycket mer med det. Tyckte dock att mycket var bilens fel då jag aldrig kört en Volvo V40 tidigare. Abysmal sikt bakåt i mitt tycke.

Till andra gången köpte jag en ny bil att köra upp i och klarade. Fick köra till en helt annan stad så inte samma runda som första uppkörningen. Var en annan gubbe denna gång. Han var mer pratsam.

Första uppkörningen fick jag gå igenom bilens reglage inne.
Andra uppkörningen när vi satt oss i bilen sa han till mig att jag skulle kolla "bilens lampor", inne som ute. Han sa att de alltid talar om vad de vill att man kollar, Inre/yttre fordonsbesiktning. Sedan fick jag svara på frågor om skolskjuts och bilstolsanordningar, minsta längd på passagerarsidan osv.

Nu ska man bara hitta ett jobb också. Vill inte köra i storstadsregionerna :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in