2016-01-10, 22:16
Medlem
Ironfleets avatar
Innan jag började jobba som förare så brukade jag inte dricksa taxichaufförer (åkte iofs inte taxi så ofta, några gånger per decennium). Men nu när man är på andra sidan så uppskattas dricks rätt mycket. Om man har 15-20 kunder och alla dricksar 10kr så blir det en extra 150-200 kr per pass, vilket är som om man skulle ha kört in 500-600kr mer än vad man har gjort då dricksen går rakt i fickan (betalar ej skatt på det).

De få gånger jag har jobbat vardagar så hamnar man oftast på 100-140kr dricks per pass, och när man jobbar helg nätter så snittar jag oftast 200kr per pass.

Då jag endast jobbar helgnätter så blir det ju en hel del pengar som du får skattefritt på en månad.

Självklart så ska man inte bara dricksa för att du måste det, men om chauffören har gett dig bra service så tycker jag att man kan lägga på några slantar. De allra flesta jämnar bara ut summan, så om notan slutade på 278kr så kanske de betalar 280 eller 300, osv osv.
Citera
2016-01-11, 17:46
Medlem
fick en körning hade en man o hans sambo i bilen,
resan gick på ''450' kr när vi väll är framme vill dem betala 300kr, 'kört korrekt väg,
''ingen fast pris som vi kommit överens innan utan körningen enligt taxa-m

prat hit tjafs dit, slutade med att jag kallar dit polisen, förklarar mitt o dem sitt, så säger han fortfarande att han tänker betala 300 och jag talar om för polisen det går inte och ni ser att taxan e stoppad på 450 det är vad det kostar,

han har en 500kr i handen, ''ser ut o va ganska villig o betala nu om polisen bara gör rätt'' tänkte jag

men istället för dem ska försöka lite extra o säga åt honom, Säger ena polisen aahh men nu äre så att vi inte tänker eller kan tvinga någon till betalning, '''så säger kunden'' ah men då åker rödingen ner i plånboken där den skall vara,

FICK INTE 1kr för resan ''450'' kr,
mannen som åkte taxin anmäler mig för ''kidnappning av hans fru, ??
Citera
2016-01-11, 17:52
Medlem
Ironfleets avatar
Har du motanmält de?
Citera
2016-01-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironfleet
Har du motanmält de?

Nej, el polisen då polisen skrev in en "annälan" raport,

Nån som har låst dörrar, o blivit anmält ?
Citera
2016-01-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JR1987
fick en körning hade en man o hans sambo i bilen,
resan gick på ''450' kr när vi väll är framme vill dem betala 300kr, 'kört korrekt väg,
''ingen fast pris som vi kommit överens innan utan körningen enligt taxa-m

prat hit tjafs dit, slutade med att jag kallar dit polisen, förklarar mitt o dem sitt, så säger han fortfarande att han tänker betala 300 och jag talar om för polisen det går inte och ni ser att taxan e stoppad på 450 det är vad det kostar,

han har en 500kr i handen, ''ser ut o va ganska villig o betala nu om polisen bara gör rätt'' tänkte jag

men istället för dem ska försöka lite extra o säga åt honom, Säger ena polisen aahh men nu äre så att vi inte tänker eller kan tvinga någon till betalning, '''så säger kunden'' ah men då åker rödingen ner i plånboken där den skall vara,

FICK INTE 1kr för resan ''450'' kr,
mannen som åkte taxin anmäler mig för ''kidnappning av hans fru, ??

Bättre att de tre hundra som du blev erbjuden. Så hade jag gjort eftersom jag hade märkt på kunden att detta blir strul. Bättre att bli av med dom och snabbt ta en ny körning.

Jag vet att det är surt att inte få fullt betalt, men ibland är det bättre att få en del pengar än inga alls och massa strul. De 150 kr är det bara att redovisa till åkaren som bom. I din hand hade dessa gett ca 40 kr netto. Klarar man sig utan.
Citera
2016-01-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Bättre att de tre hundra som du blev erbjuden. Så hade jag gjort eftersom jag hade märkt på kunden att detta blir strul. Bättre att bli av med dom och snabbt ta en ny körning.

Jag vet att det är surt att inte få fullt betalt, men ibland är det bättre att få en del pengar än inga alls och massa strul. De 150 kr är det bara att redovisa till åkaren som bom. I din hand hade dessa gett ca 40 kr netto. Klarar man sig utan.

Håller med dig, helt rätt men bara så jävla trist fick nog denna gång att folk ej kan uppföra och göra rätt från sig, man går väll inte in på Elgiganten o drar med
Sig ut en tv utan o betala el, 😄smile och ba mhmh 1000kr blir bra för de här

Förstår inte och är riktigt förbannad på denna polis som säger "vi tvingar inte nån betala" när han då väll hade sin 500kr i handen,
Citera
2016-01-11, 22:03
Medlem
Citat:
Håller med dig, helt rätt men bara så jävla trist fick nog denna gång att folk ej kan uppföra och göra rätt från sig, man går väll inte in på Elgiganten o drar med
Sig ut en tv utan o betala el, 😄smile och ba mhmh 1000kr blir bra för de här

Förstår inte och är riktigt förbannad på denna polis som säger "vi tvingar inte nån betala" när han då väll hade sin 500kr i handen,

Trösta dig med att med 98% av alla kunder är det inget strul, tvärtom de är bara glada att komma fram.

Dock tror jag att polisen gjorde fel för när det handlar om belopp på 450 kr och kunden icke vill betala räknas det som bedrägeri (har jag för mig). Troligen var det en osedvanligt slö polis patrull som inte orkade skriva papper och bli kallade till rättegång, vilket är väldigt vanligt.

Därför skall man av samma anledning aldrig skriva på alla möjliga papper som polisen vill att du skall skriva på för dvs trafikförseelser, dom är för slöa att följa upp det och inget händer. Poliser generellt sett är jävligt slöa och dåliga på pappersarbete, då skiter dom i det hellre.
Citera
2016-01-11, 22:34
Medlem
Citat:
Trösta dig med att med 98% av alla kunder är det inget strul, tvärtom de är bara glada att komma fram.

Dock tror jag att polisen gjorde fel för när det handlar om belopp på 450 kr och kunden icke vill betala räknas det som bedrägeri (har jag för mig). Troligen var det en osedvanligt slö polis patrull som inte orkade skriva papper och bli kallade till rättegång, vilket är väldigt vanligt.

Därför skall man av samma anledning aldrig skriva på alla möjliga papper som polisen vill att du skall skriva på för dvs trafikförseelser, dom är för slöa att följa upp det och inget händer. Poliser generellt sett är jävligt slöa och dåliga på pappersarbete, då skiter dom i det hellre.

Ja, nåntig sånt. Frågan e bara vad som kmr ske hört att de kan vara allvarligt brott"kidnappning"

Senat blev jag tvungen i gullmarsplan skriva på en böter "då polisen vinna in mig
Till buss filen, och säger att jag "kom körande på den filen vilket inte var så då jag "siktade på Medis" vart mkt otrevliga och tvinga mig skriva under den boten men kmr ej skriva under
Nån mer gång
Citera
2016-01-11, 23:07
Medlem
Citat:
Ja, nåntig sånt. Frågan e bara vad som kmr ske hört att de kan vara allvarligt brott"kidnappning"

Senat blev jag tvungen i gullmarsplan skriva på en böter "då polisen vinna in mig
Till buss filen, och säger att jag "kom körande på den filen vilket inte var så då jag "siktade på Medis" vart mkt otrevliga och tvinga mig skriva under den boten men kmr ej skriva under
Nån mer gång

Precis så gör dom. De hotar och har sig, för att när du skrivit på den där böteslappen har du erkänt. De behöver endast skicka in kopian till åklagaren sen kommer ett bötesföreläggandet från åklagaren med posten, med inbetalningskort.

Jag var sambo med en polis i fem år samt har två polare där en var och en är polis, så jag vet.

Kidnappningen kommer att bli avskriven då det inte är någon kidnappning. Hade det varit det hade du redan varit med i tidningen då kidnappning är ett grovt brott.
Citera
2016-01-12, 01:18
Medlem
Citat:
Precis så gör dom. De hotar och har sig, för att när du skrivit på den där böteslappen har du erkänt. De behöver endast skicka in kopian till åklagaren sen kommer ett bötesföreläggandet från åklagaren med posten, med inbetalningskort.

Jag var sambo med en polis i fem år samt har två polare där en var och en är polis, så jag vet.

Kidnappningen kommer att bli avskriven då det inte är någon kidnappning. Hade det varit det hade du redan varit med i tidningen då kidnappning är ett grovt brott.

tack för svar, lite lättnad, får se vad det kmr
För brev och vad det blir av utav de,
Citera
2016-01-12, 07:08
Medlem
Dan88s avatar
Man har rätt att hålla kvar en person som försöker smita från betalning.

Lita aldrig på polisen. Ring dem aldrig. De kommer inte hjälpa dig med någonting.
Citera
2016-01-12, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Man har rätt att hålla kvar en person som försöker smita från betalning.

Lita aldrig på polisen. Ring dem aldrig. De kommer inte hjälpa dig med någonting.

tack för info o svar. lättnad. bara chockad hur dem säger till en berusad man som har ''500 kr i handen'' att dem inte tvingar någon till betalning, sjuka regler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in