2016-01-12, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Väldigt trovärdigt. Som LWGP skrev i juni - det måste vara någon som hon kände.

Nyckeln i låset, påse med tillhörigheter?
2016-01-12, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det går inte att tro på planteringsteorin. Det är alldeles för många osannolika händelser och jag menar att en sådan plan kräver en hel del planering. Dels var det första gången Lisa skulle åka hem själv. När fan har de samlat in NB:s blod? Och hur visste planteraren att NB inte skulle ha ett klockrent alibi?

NB hade skadat sina händer ofta och vad gör man när det blöder? Man torkar blod. Han hade torkat blod med något t ex papper och slängde till soppor. Man kan hitta mycket material med dna i soppor. Bland annat hade NB alibi från sin bror och fru, men den alibi knäcktes efter påtryckning i förhör i Vilnius.
2016-01-12, 10:23
Medlem
Står byssjan kvar på Martorp, dvs i boden man hittade Lisa?
Eller är den borttransporterad?
2016-01-12, 10:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Skulle hon ha lämnat nyckeln i låset om hon följde med någon som hon inte kände, menar du?
2016-01-12, 10:25
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det går inte att tro på planteringsteorin. Det är alldeles för många osannolika händelser och jag menar att en sådan plan kräver en hel del planering. Dels var det första gången Lisa skulle åka hem själv. När fan har de samlat in NB:s blod? Och hur visste planteraren att NB inte skulle ha ett klockrent alibi?
"Ditsättaren" behövde inte ens veta att det skulle bli NB som åker dit. Han har mördat Lisa, sen hade han 5 dagar på sig att plantera villospår. NB har lämnat kvar en del plagg lite här och var som kunde användas för DNA plantering, t ex en blodig näsduk från en ficka. Har du lyssnat på Helena Andersson?. Enlig FUP var blodet på byxorna och jackan mycket små besudlingar, det går att avsätta om det är fuktat blod. Den enda större blodfläcken är den som sitter på röret och den kan ha hamnar där i samband med arbetet i mjölkrummet. Snacket om dammet köper jag inte, det blir inget damm på rörets undersida efter avslutat arbete.

Det ska bli intressant att höra vad advokatens nya expertvittne säger om den saken.
Senast redigerad av klurigkluring 2016-01-12 kl. 10:46.
2016-01-12, 10:27
Medlem
yoloswagetcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decipi
Står byssjan kvar på Martorp, dvs i boden man hittade Lisa?
Eller är den borttransporterad?

Vad jag har hört så är den omhändertagen av polisen.
2016-01-12, 10:29
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Ang kritiken mot advokaten Rönnbäck.

Det är bara att ställa in sig i ledet. Hon kallar en "vittnesexpert" som ska ge sin syn på hur förhören gått till och om dom innehåller några oegentligheter, och även om dom skulle strida mot några lagar eller förordningar. Att behöva svara nej på åklagarens första frågor, alltså : Har du lyssnat igenom förhören? Har du läst hela förundersökningen? Ja då har man diskvalificerat sig själv redan på ruta ett.

Att komma så djävla dåligt påläst och illa förberedd till en hovrättsförhandling, i ett av dom största brottsmålsfallen i Sveriges historia, är ta mig faan skamligt. Och det torde ligga på åklagaren att se till att det vittne man kallar är så bra förberedd det bara går. Va faan, har dom inte pratat med varandra. Man går väl igenom dom frågor som kan komma. Och som erfaren utredare måste han ju veta att han SKA vara så insatt det bara går. Att få så bra betalt och ändå inte bemöda sig att göra ett bättre jobb än så. Ja vad ska man säga.

IR pratar om att leka med snören. Själv leker hon med andras liv.
2016-01-12, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahahaha - dubbla asgarv via första och sista meningen.

Glöm inte bort GW, Silbersky, Björkman, Tuhkanen, Bodström, Sarnecki, Alhem.. för att nämna några i sammanhanget!

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Jag blir mest ledsen, och vet inte längre hur man bemöter all dumhet.

Om man ska ta upp rättssäkerhet i resonemanget så menar jag att förutsägbarhet är en viktig komponent som inte kan överskattas!

Det blir ju nonsens att säga att man ska avvakta hovrättens dom, eller att ens komma på tanken att det finns en chans att ändra tingsrättens dom med all den bevisning som åklagaren presenterat!

När jag tänker på rättssäkerhet så är ju legalitet viktigt. Om det är förbjudet enligt lag att mörda, och om någon kan bindas till ett mord med så många bevis som i denna sak, så borde det inte vara så komplicerat, eller hur?

Men för att det ska bli enkelt för vanligt folk att fatta, så behöver de att en av "experterna" i din lista, tänker åt dem. Nu yttrar sig "experterna", innan folk eller media vågar gissa på livstid åt Mördar-Nero. Men hur i helvete, ska det vara så svårt att räkna ut själv att det inte finns något legalt alternativ, att döma till annat straff än livstid?

Det är en tankeställare att folk tror att det går att komma undan med munväder när det finns så mycket som binder mördaren till brottet. Det enda som har betydelse i en rättegång är bevis och hur bevis hanteras och värderas. Utgår man ifrån bevisen så kan inte en domstol frikänna Nero. Det är så enkelt.

Det saken handlar om nu och borde vara vårt fokus är hur ritualen framskrider, hur processen går till och hur de alla agerar för att uppfylla kraven på en rättvis rättegång.

Min tanke är att Inger Rönnbäcks agerande är ett hot mot rättssäkerheten och kan bli en resningsgrund i framtiden. Som när Nero i framtiden vill ut, lär sig svenska. Kompisarna på Kumla kommer lära honom lite rännstensjuridik. Sen så finns det fler timsugare där ute bland advokaterna som gärna tar sig ett dubiöst uppdrag åt alla dessa mördare som uppmuntras att tro att de har "rättigheter".
Senast redigerad av Vresrosen 2016-01-12 kl. 10:56.
2016-01-12, 10:34
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Den första planteringen innan man började söken.
2016-01-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Tvättmaskin! Kläderna tvättades samma dag som Lisa försvann. Detta enligt fru Irina.

Men snälla hasselmuz vi pratade om arbtetskläder som var i byssjan! Vi pratade om kläder som Lisas kropp var täckt med.
Menar du att IB hade tvättat dom?
2016-01-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Skulle hon ha lämnat nyckeln i låset om hon följde med någon som hon inte kände, menar du?

Räknade hon med att åka bil hem hade hon troligen
tagit med sig alla prylar.

Om hon trodde att hon skulle hjälpa någon lite snabbt i ladan så
är det troligare att hon lämnade grejer kvar.
Min åsikt.
2016-01-12, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja du sammanfattar det så bra, - kränkning av offret. Det är exakt vad Inger Rönnbäck håller på med. En del i tråden menar att det är advokatens roll. Det håller jag inte med om. I våldtäkts rättegångar kan man se den här jargongen. Men här är det en stor skillnad. Lisa 17 år finns inte i livet längre. Hon kan inte värja sig mot alla groteska påståenden som Inger Rönnbäck vräker ur sig i en enda lång spya.
Det handlar om Lisa Holm 17 år, ett barn som hade hela livet framför sig. En levnadsglad ordningsam tjej som så brutalt fick sätta livet till för att behaga en mycket sjuk människas fantasier om sex och makt.
Företräder advokat Inger Rönnbäck verkligen sin klient i linje med god advokatsed ? Hon spretar och lägger ord i munnen på sin klient, spekulerar hej vilt utan att klienten understryker hennes cirkusuppvisning när han får ordet. Ta hans broders skuld som exempel.
Av alla advokater jag beskådat tycker jag att Inger Rönnbäck inte bara företräder ondskan i samhället, hon är också en del av den. Hela hennes försvar bygger på att kränka brottsoffret och hennes familj gång på gång.
Mycket bra skrivet!

Skrev själv ett inlägg igår där jag tog upp det här, b.la kränkningen av offer och familj och fick ett elakt svar, precis som du skriver - "att det är advokatens roll" och att jag tänkte med "aphjärnan".

Just det här som du skriver är verkligen exakt hur man uppfattar situationen
Citat:
Företräder advokat Inger Rönnbäck verkligen sin klient i linje med god advokatsed ? Hon spretar och lägger ord i munnen på sin klient, spekulerar hej vilt utan att klienten understryker hennes cirkusuppvisning när han får ordet. Ta hans broders skuld som exempel.
Av alla advokater jag beskådat tycker jag att Inger Rönnbäck inte bara företräder ondskan i samhället, hon är också en del av den. Hela hennes försvar bygger på att kränka brottsoffret och hennes familj gång på gång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in