2016-01-12, 08:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Moretex är lysande som vanligt. Ja, i de flesta mordfall brukar det vara ganska enkelt att få en förståelse för mördarens motiv, psykologi, tillvägagångssätt osv. Även om man inte har alla bitar av pusslet så framträder en någorlunda tydlig bild av vad som skett. Här är det dock något som inte stämmer. De olika bitarna matchar inte varandra. En del beskyller oss tvivlare för att stirra oss blinda på detaljer och inte se helheten, och så brukar ofta vara fallet med sk "alternativteoretiker", men i det här fallet tycker jag det är tvärtom. Bland de som tvivlar på NB:s skuld finner vi de mest vidsynta och förnuftigt resonerande individerna, medan åklagaranhängarna ensidigt fokuserar på DNA-spåren utan att göra några ytterligare reflektioner eller analyser.

- Varför inte lämna kroppen i panik eller använda gödselstacken bakom ladan?

Detta är en intressant fråga som jag inte tror att någon ställt tidigare. Det är ett väldigt riskabelt företag att förflytta ett lik i dagsljus på det vis som NB skulle ha gjort enligt åklagarens gärningsbeskrivning. Varför skulle han utsätta sig för den risken? Han hade bara kunnat lämna kroppen i ladan och åka hem så snabbt som möjligt och skaffa alibi. Då hade han haft ett bättre utgångsläge än nu.

Han vinner ingenting på att transportera kroppen till byssjan utom att öka risken att bli upptäckt samt utöka tiden för vilken han saknar alibi. Teorierna om att den var tänkt som tillfällig förvaringsplats kan lätt avfärdas då kroppen var ordentligt intryckt i ett skåp, och NB har inte gjort några ansatser till att återvända till platsen för vidare förflyttning. Att han skulle haft planer på att göra sig av med kroppen när han träffade Missing People följande fredag ter sig befängt då det återigen var fullt dagsljus, han var i sällskap med sin bror och liket hade helt säkert börjat ruttna.

Om han visste var liket låg borde han ha erbjudit sig att själv delta i letandet och sett till att bli den första som hittade det, då hade DNA-spåren från honom fått en naturlig förklaring och det hade aldrig gått att fälla honom för mordet.

Oavsett varför byssjan valdes som dumpningsplats så har jag svårt att tänka mig att den som placerade LH där inte gjorde detta i skydd av mörkret. Och vid den tiden befann sig NB i sitt hem.

Jag gillar din vidsynthet, ett intellektuellt friskhetstecken, måste bara säga det, alltid retar det någon.

För mig finns det bara en sak som kan ge det osammanhängande som du pekar på en förklaring, NB har gjort något liknande tidigare. Han har kommit undan genom ett liknande förfarande och trodde sig kunna komma undan en gång till. Förmodligen är det någon faktor i det här fallet som inte stämmer med förra gången, NB har missat den, därför åkte han dit.
2016-01-12, 08:09
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
Tror ni fanskapet stod och runkade när Lisa kämpade för sitt liv?
RIKTIGT sjukt............

Han måste ju haft caféet under uppsikt sannolikt under en längre tid och kartlagt?
Och därmed sett att Lisa blev ensam kvar....

JA
2016-01-12, 08:11
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Britta Svensson är en mkt intressant krönikör i Expressen
Och hon har sammanfattat denna oerhört tragiska händelse på ett bra sätt:
det goda är starkare än det onda

Får väl tro det åtminstone men tvivlar starkt om man tittar på samhället, mord misshandel pyromaner, är det onda på väg att segra? Kanske för folk tänker inte till och hur vore det om denne NB kom ut frikänd, håll er inne tjejer/kvinnor nästa gång kanske det är just en annan som blir offret.
2016-01-12, 08:14
Medlem
CatTheHunters avatar
Hoppas det går lika bra idag som igår! IR ville ju inte ens tala med media efter rättegången utan sjappade fort, det gjorde däremot inte den säkrare sidan ursprungliga åklagarsidan

Tjingeling!
2016-01-12, 08:51
Medlem
Citat:

Han måste ju haft caféet under uppsikt sannolikt under en längre tid och kartlagt?

Den dag han bredde ut plast i skuffen på sin bil hada han planen klar. Mitt tips.
2016-01-12, 09:10
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Britta Svensson är en mkt intressant krönikör i Expressen
Och hon har sammanfattat denna oerhört tragiska händelse på ett bra sätt:
det goda är starkare än det onda

Instämmer, hon skriver på ett väldigt bra sett och visar en sympati för dom som drabbats av det ohyggliga brottet.
Man saknar det ibland tycker jag.
2016-01-12, 09:20
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:

Leif GW sa att "han har nog laddat länge för det här " det tror jag också.
Självklart har fanskapet sett Lisa från ladan och runkrummet, men han var beredd att ta vem som helst av tjejerna i Blomberg det visar ju försöket på lördagskvällen.
2016-01-12, 09:26
Medlem
DjPuttes avatar
NB:s advokat skjuter ju sig själv i foten hela tiden undrar om inspirationen finns i tv serier från USA för hon verkar ju mest famla i ett mörker, Hennes första stora case och hon faller långt innan målsnöret kommer för hon misstänker flertalet av hennes kollegor lär skaka på huvudet åt hon för här näst är det småmål för hon som gäller!

NB sitter var han sitter och frugan hans går fri som GARANTERAT haft ett eller annat finger med i detta mord för ensam har han inte verkat!
2016-01-12, 09:29
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
En del beskyller oss tvivlare för att stirra oss blinda på detaljer och inte se helheten, och så brukar ofta vara fallet med sk "alternativteoretiker", men i det här fallet tycker jag det är tvärtom. Bland de som tvivlar på NB:s skuld finner vi de mest vidsynta och förnuftigt resonerande individerna, medan åklagaranhängarna ensidigt fokuserar på DNA-spåren utan att göra några ytterligare reflektioner eller analyser.
Förmågan att ha koll på detaljer som kan fogas ihop till ett fungerande helhetssammanhang kallas ofta för helikoptersyn i arbetslivet. En oumbärlig egenskap i större utredningssammanhang. Det finns många detaljer som inte stämme i detta fall.

Händelseförloppet kan vara mycket enklare än det som utredarna har fantiserat ihop. Utan att redogöra all detaljer som skulle kunna passa till en indiciekedja visar jag detta exempel på möjlig allternativ i ord och bild, som inte är undersökt.

Jag tror jag att en bilburen bekant dök upp vid caféet just då Lisa skulle starta sin färd hemåt och blev erbjuden att få åka bol istället. Något gick snett på vägen som resulterade i Lisas våldsamma död. Resten torde vara arrangerade villospår. Planteringsteorin är högs relevant om man inte blundar för den. GM hade gott om både tillfällen och tid att få polisen att se något annat än vad det egentligen var fråga om innan Lisa hittades.
Senast redigerad av klurigkluring 2016-01-12 kl. 09:36.
2016-01-12, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så bra skrivet. En helt korrekt analys.

När människan ifråga dristar sig just till den där spekulationen att Lisa kunde ha varit i lektagen
och hamnat i ladan av alla platser eller gör det oerhörda påståendet att hon kan ha levt i flera
dagar och allt talar för det, så överskrider hon en gräns och framstår som oseriösare
än någonsin i sina ansträngningar för sin hopplöst förlorade klient.

Hon ska visserligen som advokat kämpa för sin klient, men exemplen ovan och fler därtill
i försvarsarbetet, hamnar ju på en nivå där det närmast blir rena kränkningar av offret
som det stormas fram obetänksamt och helt verklighetsfrånvänt. Faktaföraktande.

Nån jävla måtta får det väl lov att vara på saker och ting.
IR tappade tidigt målet. Redan vid de tidiga utspelen i media i somras.
Tappat är det och tappat förblir det.

Ja du sammanfattar det så bra, - kränkning av offret. Det är exakt vad Inger Rönnbäck håller på med. En del i tråden menar att det är advokatens roll. Det håller jag inte med om. I våldtäkts rättegångar kan man se den här jargongen. Men här är det en stor skillnad. Lisa 17 år finns inte i livet längre. Hon kan inte värja sig mot alla groteska påståenden som Inger Rönnbäck vräker ur sig i en enda lång spya.

Det handlar om Lisa Holm 17 år, ett barn som hade hela livet framför sig. En levnadsglad ordningsam tjej som så brutalt fick sätta livet till för att behaga en mycket sjuk människas fantasier om sex och makt.

Företräder advokat Inger Rönnbäck verkligen sin klient i linje med god advokatsed ? Hon spretar och lägger ord i munnen på sin klient, spekulerar hej vilt utan att klienten understryker hennes cirkusuppvisning när han får ordet. Ta hans broders skuld som exempel.

Av alla advokater jag beskådat tycker jag att Inger Rönnbäck inte bara företräder ondskan i samhället, hon är också en del av den. Hela hennes försvar bygger på att kränka brottsoffret och hennes familj gång på gång.
2016-01-12, 09:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SR P4 Skaraborg: Direktrapport: Lisa Holms mördare åter på Kinnekulle
Citat:
Här rapporterar vi vad som händer när hovrätten och den morddömde 35-åringen i dag besöker de aktuella platserna på Kinnekulle.
2016-01-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Förmågan att ha koll på detaljer som kan fogas ihop till ett fungerande helhetssammanhang kallas ofta för helikoptersyn i arbetslivet. En oumbärlig egenskap i större utredningssammanhang. Det finns många detaljer som inte stämme i detta fall.

Händelseförloppet kan vara mycket enklare än det som utredarna har fantiserat ihop. Utan att redogöra all detaljer som skulle kunna passa till en indiciekedja visar jag detta exempel på möjlig allternativ i ord och bild, som inte är undersökt.

Jag tror jag att en bilburen bekant dök upp vid caféet just då Lisa skulle starta sin färd hemåt och blev erbjuden att få åka bol istället. Något gick snett på vägen som resulterade i Lisas våldsamma död. Resten torde vara arrangerade villospår. Planteringsteorin är högs relevant om man inte blundar för den. GM hade gott om både tillfällen och tid att få polisen att se något annat än vad det egentligen var fråga om innan Lisa hittades.

Väldigt trovärdigt. Som LWGP skrev i juni - det måste vara någon som hon kände.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in