2016-01-11, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ett tredje alternativ för att dämpa oljud är att byta hjulen, många kontorsstolar har hjul av hårdplast och det kan låta rätt mycket speciellt på hårda golv, det finns hjul med gummibeklädnad som borde dämpa rulljudet.

http://www.clasohlson.com/se/Stolshjul/30-8329

Hade ändå tänkt köpa en ny datorstol (DX Racer med Blade Wheels som är gjorda helt i gummi), får väll ev. svänga förbi och köpa några sådana hjul som du länkade till sålänge, dock verkar dem vara av samma typ jag redan har, dv.s plast utan gummi?

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
låter inte som ett trevligt hus du bor i där minsta lilla hörs ner hade fan inte pallat bo i ett sånt hus, men det är säkert så att det spelar ingen roll säkert man måste ta hänsyn oavsett efter en viss tid på dygnet som i detta fall efter 22:00. Men enligt mig tycker jag inte att du gör nåt fel direkt.
Jag skulle inte vilja kalla det att jag inte har tagit hänsyn, jag har ju haft en sovande sambo i rummet intill alla gånger jag suttit vaken och hon har ju inte störts av det. Självklart vill jag visa mina grannar hänsyn, men jag är samtidigt chockad över att det kommer upp en granne helt rosen-rasande på kvällen och häver ur sig detta. (Hon hade även pratat med andra grannar om det innan hon kom till oss).
Citera
2016-01-11, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Nej, du får inte låta med din datorstol på nätterna och sitta och ha disskusioner som hörs in till grannarna. Det har ingen betydelse hur mycket du "måste" göra detta, kärringen har rätt.

Efter 22.00 skall särskild tystnad iakttas. Detta gäller rimligen fram till minst 06.00.

Du är vilsen. Jag hoppas vi blir grannar i framtiden så skall jag se till att göra oväsen mellan 22-06 specifikt. Med datorstolen om du så önskar
Citera
2016-01-11, 00:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryptass
dock verkar dem vara av samma typ jag redan har, dv.s plast utan gummi?
Hjulen är av pp med slitbana av Hytrel termoplastic, kolla först så tappen passar.
http://www.dupont.com/products-and-services/plastics-polymers-resins/thermoplastics/brands/hytrel-thermoplastic-elastomer.html
Citera
2016-01-11, 00:59
Medlem
Flaskhalsats avatar
Mucket gissningar och antaganden i tråden. Efter 22.00 skall det vara tyst hos grannen men du skall fortfarande kunna leva i lägenheten, inte duscha och sjunga men se på TV på rimlig volym, snacka i vanlig samtalston och skriva på tangentbordet. Stör såna aktiviteter är det upp till hyresvärden att lösa det. Du kan trumma och rulla vidare i din stol.
Citera
2016-01-11, 01:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Mucket gissningar och antaganden i tråden.
Och det är precis vad du gör.

Citat:
inte duscha...
Det finns inget strikt förbud mot att duscha så det varierar vad hyresvärden säger om det, där jag bor är det fullt tillåtet att duscha dag som natt.

Citat:
snacka i vanlig samtalston
Ändå skrivs det ut varningar efter att störningsjouren varit på plats och används som grund för uppsägning av hyreskontrakt.

Citat:
Stör såna aktiviteter är det upp till hyresvärden att lösa det.
Ett sätt att lösa det på är att varna den som stör.
Citera
2016-01-11, 01:23
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Hej! Fick precis en påhälsningen av grannen under som till en början var fly förbannad och stormade in i min lägenhet då sambon öppnade, hon skulle promt ha tag i mig.
Att rusa in i din lägenhet oinbjuden är knappast till hennes fördel. Nämn det för hyresvärden vid en tvist att du anser att det var olaga intrång (inte juridiskt korrekt men förmedlar andemeningen).

Citat:
Hon menade på att hon hörde precis varenda ord jag säger när jag sitter och spelar på nätterna

Jag frågade om hon tyckte att jag skrek när jag spelade, men det tyckte hon inte, det var bara att jag pratade normalt hon hörde och datorstolen
Jag skulle föreslå att du ber om ett möte med henne hos henne för att själv höra ljuden. Låt en vän eller din sambo ta din plats och be dem att prata och rulla i stolen. På det viset får du en uppfattning om hon har rätt i sak eller är extra ljudkänslig på grund av sjukdom eller lägenhetens struktur. Därutöver, även om det är osannolikt, så kan du se om hennes lägenhet har någon form av tillbyggnad/förändring som ökar ljuden från omgivande lägenheter. Innertak borttaget, en extra vägg eller någon form av pelare från golv till tak. Motsvarande i din bostad kan vara svikt i golv som gör att bjälklagret fungerar som en resonanslåda eller får andra möbler att "gunga". Med andra ord, rullar du försiktigt på en matta så kan det få en möbel att vibrera lite och driva grannen till vansinne.

Citat:
Kan tillägga att huset är väldigt lyhört och både jag och min sambo kan höra henne när hon pratar i sin lägenhet och hennes hund som skäller.
Skulle hunden skälla mitt i natten så för loggbok på det. Kan komma till nytta vis en eventuell tvist. Ett vanligt ark där ni noterar datum, tid och ljudstörning.

Har ni sovrum som har lägre i tak än övriga rum? Då kan det finnas ljudisolering i fastighetens sovrum eftersom de i såfall är avsedda för nattvila. Om då din granne sover i det som ska vara hennes vardagsrum (sovrum brukar ligga ovanpå varandra för att minska buller) kanske hon inte ens är medveten om att rummen har olika funktioner och använder lägenheten "fel". Det finns inga krav på att använda sovrum som sovrum, men om ljuden upplevs som störande kan en ommöblering kanske underlätta hennes liv. Eller så kanske hon kan få hyresvärden att ta dit en akustikfirma som bygger ett bra innertak som bullerskydd. Lycka till!
Citera
2016-01-11, 03:28
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Och det är precis vad du gör.

Det finns inget strikt förbud mot att duscha så det varierar vad hyresvärden säger om det, där jag bor är det fullt tillåtet att duscha dag som natt.

Ändå skrivs det ut varningar efter att störningsjouren varit på plats och används som grund för uppsägning av hyreskontrakt.

Ett sätt att lösa det på är att varna den som stör.

En dusch har decibelkrav på sig vid tillverkning som övergår gränserna som krävs för tystnad efter 22.00 så duschning är generellt inte godkänt.
Citera
2016-01-11, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Att rusa in i din lägenhet oinbjuden är knappast till hennes fördel. Nämn det för hyresvärden vid en tvist att du anser att det var olaga intrång (inte juridiskt korrekt men förmedlar andemeningen).

Jag skulle föreslå att du ber om ett möte med henne hos henne för att själv höra ljuden. Låt en vän eller din sambo ta din plats och be dem att prata och rulla i stolen. På det viset får du en uppfattning om hon har rätt i sak eller är extra ljudkänslig på grund av sjukdom eller lägenhetens struktur. Därutöver, även om det är osannolikt, så kan du se om hennes lägenhet har någon form av tillbyggnad/förändring som ökar ljuden från omgivande lägenheter. Innertak borttaget, en extra vägg eller någon form av pelare från golv till tak. Motsvarande i din bostad kan vara svikt i golv som gör att bjälklagret fungerar som en resonanslåda eller får andra möbler att "gunga". Med andra ord, rullar du försiktigt på en matta så kan det få en möbel att vibrera lite och driva grannen till vansinne.

Skulle hunden skälla mitt i natten så för loggbok på det. Kan komma till nytta vis en eventuell tvist. Ett vanligt ark där ni noterar datum, tid och ljudstörning.

Har ni sovrum som har lägre i tak än övriga rum? Då kan det finnas ljudisolering i fastighetens sovrum eftersom de i såfall är avsedda för nattvila. Om då din granne sover i det som ska vara hennes vardagsrum (sovrum brukar ligga ovanpå varandra för att minska buller) kanske hon inte ens är medveten om att rummen har olika funktioner och använder lägenheten "fel". Det finns inga krav på att använda sovrum som sovrum, men om ljuden upplevs som störande kan en ommöblering kanske underlätta hennes liv. Eller så kanske hon kan få hyresvärden att ta dit en akustikfirma som bygger ett bra innertak som bullerskydd. Lycka till!

Ja jag sade till henne att jag gärna ville höra hur det låter nere hos henne, men det gick tydligen inte just då eftersom hennes barnbarn låg och sov. Men jag ska gå ner någon annan dag, så får vi se om hon har myror i huvudet eller vad det är frågan om.

Jag tänker inte anmärka på att folk lever i huset så länge dom gör det under normala former dv.s inte spelar musik på högsta volym på vardagar (kvällarna stör jag mig ju inte på eftersom jag jobbar natt och inte är hemma då iaf).

Detta handlar ju inte om varje dag heller som kärringen verkar vilja få det att framstå, utan någon gång i veckan eftersom jag som sagt vanligtvis inte är hemma om nätterna. Och vad fan ska jag göra om jag inte ens får sitta vid min dator om nätterna när jag är ledig för att det låter?

Är jävligt sugen på att snacka med hyresvärden om detta och sitter och väntar på att dom skall öppna kl 08.00, tänker inte lägga mig innan dess för jag tänker vara den första att prata med hyresvärden.
Citera
2016-01-11, 06:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
En dusch har decibelkrav på sig vid tillverkning som övergår gränserna som krävs för tystnad efter 22.00 så duschning är generellt inte godkänt.
Jag har till dags dato aldrig haft en hyresvärd som varken skriftligt eller muntligt förbjudit nattligt duschande, däremot har jag 4 hyresvärdar som sagt att det är ok att duscha efter 23.00.
Citera
2016-01-11, 08:20
Medlem
Har nu pratat med hyresvärden och berättat om mitt ovälkomna besök igår kväll, och sade vad hon klagade på (att jag sitter i min datastol på nätterna och att vi klampar i golvet). Hyresvärden sa ungefär "å herregud" och höll med mig om att man måste kunna få leva ett normalt liv i sin lägenhet. Jag sade också att det ju inte är någon jävla gungstol eller steppdans jag roar mig med utan precis som hon som svarade i telefonen en vanlig kontorsstol.

Det hela slutade iaf med att dom tackade väldigt mycket för att jag ringt, dom visste precis vem hon var då dom verkade haft med henne att göra innan och sade att om hon ringde dem och klagade idag så skulle dem ta en diskussion med henne om att hon faktiskt måste tåla att vi rör oss i lägenheten. Kunde hon inte begripa det skulle dom ge HENNE en varning!
Citera
2016-01-11, 12:29
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paffiserad
Du är vilsen. Jag hoppas vi blir grannar i framtiden så skall jag se till att göra oväsen mellan 22-06 specifikt. Med datorstolen om du så önskar
Varför vill du störa dina grannar?
Citat:
Hjulen är av pp med slitbana av Hytrel termoplastic, kolla först så tappen passar.
http://www.dupont.com/products-and-services/plastics-polymers-resins/thermoplastics/brands/hytrel-thermoplastic-elastomer.html
Jag har hellre Arne till granne. Eftersom han har sunt förnuft så kommer han heller knappast bli vräkt.

Jösses, folk som vill föra oväsen nattetid!
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-01-11 kl. 12:35.
Citera
2016-01-11, 12:31
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Va? En dusch med decibelkrav? Menar du isoleringen i själva badrummet eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in