Citat:
Ursprungligen postat av
Stryptass
Hej! Fick precis en påhälsningen av grannen under som till en början var fly förbannad och stormade in i min lägenhet då sambon öppnade, hon skulle promt ha tag i mig.
Att rusa in i din lägenhet oinbjuden är knappast till hennes fördel. Nämn det för hyresvärden vid en tvist att du anser att det var olaga intrång (inte juridiskt korrekt men förmedlar andemeningen).
Citat:
Ursprungligen postat av
Stryptass
Hon menade på att hon hörde precis varenda ord jag säger när jag sitter och spelar på nätterna
Jag frågade om hon tyckte att jag skrek när jag spelade, men det tyckte hon inte, det var bara att jag pratade normalt hon hörde och datorstolen
Jag skulle föreslå att du ber om ett möte med henne hos henne för att själv höra ljuden. Låt en vän eller din sambo ta din plats och be dem att prata och rulla i stolen. På det viset får du en uppfattning om hon har rätt i sak eller är extra ljudkänslig på grund av sjukdom eller lägenhetens struktur. Därutöver, även om det är osannolikt, så kan du se om hennes lägenhet har någon form av tillbyggnad/förändring som ökar ljuden från omgivande lägenheter. Innertak borttaget, en extra vägg eller någon form av pelare från golv till tak. Motsvarande i din bostad kan vara svikt i golv som gör att bjälklagret fungerar som en resonanslåda eller får andra möbler att "gunga". Med andra ord, rullar du försiktigt på en matta så kan det få en möbel att vibrera lite och driva grannen till vansinne.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stryptass
Kan tillägga att huset är väldigt lyhört och både jag och min sambo kan höra henne när hon pratar i sin lägenhet och hennes hund som skäller.
Skulle hunden skälla mitt i natten så för loggbok på det. Kan komma till nytta vis en eventuell tvist. Ett vanligt ark där ni noterar datum, tid och ljudstörning.
Har ni sovrum som har lägre i tak än övriga rum? Då kan det finnas ljudisolering i fastighetens sovrum eftersom de i såfall är avsedda för nattvila. Om då din granne sover i det som ska vara hennes vardagsrum (sovrum brukar ligga ovanpå varandra för att minska buller) kanske hon inte ens är medveten om att rummen har olika funktioner och använder lägenheten "fel". Det finns inga krav på att använda sovrum som sovrum, men om ljuden upplevs som störande kan en ommöblering kanske underlätta hennes liv. Eller så kanske hon kan få hyresvärden att ta dit en akustikfirma som bygger ett bra innertak som bullerskydd. Lycka till!