2016-01-11, 09:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jamen för fasen den som har tagit bilden står ju på en av dom kullarna och man ser tydligt jackan.

Och sen är det ju et fullständigt idiotiskt resonemang och säga att "baksidan är det ingen som beträder", jag menar alla vet ju att när folk letar efter en försvunnen, kanske mördad, person
ja då letar man ju inte först och främs på de mest synliga ställen utan man försöker förståss att tänka som den eventuella kidnapparen och eller mördaren tänker när han/hon ska gömma ett offer, dennes tillhörigheter eller mordvapen etc. och dom försöker förståss först och främs att gömma offer och föremål på INTE synliga ställen och därför är det förståss sånna ställen man letar, som till ex BAKSIDAN av en rishøg.

Comprende ?

Du uttalar dig som om du var på plats och såg jag själv.

Faktum är att den som hittade jackan stod relativt nära och I rätt vinkel.
Jag menar att om du vet vad du letar efter så hittar man lättare.
Letar du efter en rosa jacka är den lätt att missa om det är det mörka fodret som syns mest.
2016-01-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarkens
Förhöret

Kom att tänka på hur lik hagamannen han är. Dom verkar dessutom gå till samma frisör och lär väl få fortsätta med det också...

IN HELL

Det som advokaten säger att "NB pressas" känns väldigt mycket som att hon precis kollat på How to make a murderer... Hon borde säga upp sig, pinsammare advokat får man leta efter...
Hon sitter för fan med på förhöret, men nu i efterhand så har förhörsledaren "pressat NB"... Haha...
Senast redigerad av chrisemil 2016-01-11 kl. 09:31.
2016-01-11, 09:34
Medlem
Reviewss avatar
[quote=Theforeigner|55978471]HELT Fel, det är endast detta fall, Vatchareeya Bangsuan fallet i Boden och ett High profile case i CalifoRnien där jag varit kritisk imot polisens utredning och med tanke på att jag har researchat mordfall på en daglig basis i snart 15 år ja då får du problem med att kalla mig rättshaverist eller polishatare, jag är otrolig glad för att polisen finns och menar att 90 % av alla poliser är fina arbetsamma människovänner som gör alt vad dom kan för att skapa ett tryggt samhälle för landets medborgare.
Citat:
Men visst finns det ruttna, korrupta och eller obegåvade äpplen bland polisen också, precis som blandt alla andra manniskor och om du inte förstår det då har du ett problem.
Vare sig Blackmolly123 eller någon annan "åklagarkramare" saknar insikt i att korrupta poliser existerar, det är en vanlig missuppfattning från er sida. Vad som är skillnaden är kanske att flertalet människor behöver andra indikationer på att så skulle vara fallet, än en sann konspirationsteoretiker. En blå jacka (avig) med rosa detaljer som missas av en helikopter är som exempel inget vi övriga härinne ser som ett "tecken" på en konspiration. Om du helt och hållet tänker bort ordet konspiration - vad skulle orsaken kunna vara till att jackan missades och att man fann den efter fem dagar? Fundera i nya, jordnära banor bara, utan en tanke på att "vinna" diskussionen.
Citat:
konspirationsteoretiker? jo visst om det finns anledning att misstänka en konspiration då ska det förståss kollas upp om det ligger något i det.
Konspirationer är ju inte det samma som bigfoot och flygande tefat utan det är något som händer varenda dag i större eller minde mått.

Konspiration (av latinets conspirare: 'andas tillsammans'), eller sammansvärjning, syftar på ett hemligt samarbete mellan en grupp individer med dunkelt, olagligt eller illasinnat syfte.
Och i det här fallet rör det sig enligt dig om ett hemligt samarbete poliser emellan?
Citat:
Misstro mot andra människor, nej du jag har nog hamnat i det motsatta diket, tror altid det bästa om folk och blir ju därför då och då besviken men den pris betalar jag gärna
En överdriven misstänksamhet och misstro gentemot mot andra människor brukar vara egenskaper som eldar på konspirationsidéer, därmed inte sagt att just du besitter de egenskaperna.
Citat:
"avsaknad av förmågan att ta till sig logisk argumentation" du tycker att du är bra på att ta till sig logisk argumentation, och jag tycker jag är bra på att ta till mig och själv prästera logisk argumentation, och det är nog bara bäst att vi blir eniga om att vara oeniga på den punkten.
Min uppfattning är att skribenten du svarar har förmåga att ta till sig logiska argument som hen resonerar utifrån på ett logiskt och förnuftigt vis. Logiken följer, liksom matematiken vissa lagar och därför faller till större del ett personligt "tyckande" om vad som kan anses vara logiskt, bort här.
2016-01-11, 09:36
Medlem
Ur chatten från Aftonbladet..

Citat:
09:30

- Nerijus nekar ansvar för mord. Han ska skiljas från skadestånd till målsägandena. I andra hand yrkar han att straffet nedsätts, säger Inger Rönnbäck om sin klients inställning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22059699.ab

Tycker det låter som att Inger Rönnbäck säger att Nerijus har med mordet att göra, men han vill inte inte dömas för mord..

Eller?
2016-01-11, 09:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: GW om Nerijus: "Jag ville titta på honom"
Citat:
– Jag vet inte vad som skulle kunna hända då faktiskt. Det är omöjligt att bortförklara den här bevisningen, speciellt med tanke på den historia han själv har berättat. Den enda förklaringen till det skulle vara att någon planterat hans DNA på de där bevisföremålen, och det vi inte så vana vid här i landet, säger GW – och förklarar:
2016-01-11, 09:47
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
Ur chatten från Aftonbladet..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22059699.ab

Tycker det låter som att Inger Rönnbäck säger att Nerijus har med mordet att göra, men han vill inte inte dömas för mord..

Eller?

Ärligt talat tror jag att inte ens IR innerst inne anser att NB är oskyldig.
2016-01-11, 10:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Fortsättningen:

Citat:
– Det som talat mot det är att det är förekomst av DNA på olika bevisföremål: Hennes kläder, den där snörstumpen och lite annat. De har säkrats av olika poliser vid olika tidpunkter, och enligt anvisningarna ska de förpackas separat och skickas vidare för teknisk undersökning. Så, är det en konspiration, riktad mot honom, så innefattar det goda delar av den här utredningsgruppen, säger GW.

Är det sannolikt?

– Nej, jag tror ju faktiskt inte det. Det har visserligen hänt, men inte i Sverige. Utomlands har poliser gjort på det där viset. Och om det skulle ha skett här så är det första gången. Så det verkar väldigt långsökt.
2016-01-11, 10:07
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Fortsättningen:
Uppenbarligen inte en konspiration i detta fall. Bara fantasier.
2016-01-11, 10:18
Medlem
Theforeigners avatar
[quote=Reviews|55979483]
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
HELT Fel, det är endast detta fall, Vatchareeya Bangsuan fallet i Boden och ett High profile case i CalifoRnien där jag varit kritisk imot polisens utredning och med tanke på att jag har researchat mordfall på en daglig basis i snart 15 år ja då får du problem med att kalla mig rättshaverist eller polishatare, jag är otrolig glad för att polisen finns och menar att 90 % av alla poliser är fina arbetsamma människovänner som gör alt vad dom kan för att skapa ett tryggt samhälle för landets medborgare.
Vare sig Blackmolly123 eller någon annan "åklagarkramare" saknar insikt i att korrupta poliser existerar, det är en vanlig missuppfattning från er sida. Vad som är skillnaden är kanske att flertalet människor behöver andra indikationer på att så skulle vara fallet, än en sann konspirationsteoretiker. En blå jacka (avig) med rosa detaljer som missas av en helikopter är som exempel inget vi övriga härinne ser som ett "tecken" på en konspiration. Om du helt och hållet tänker bort ordet konspiration - vad skulle orsaken kunna vara till att jackan missades och att man fann den efter fem dagar? Fundera i nya, jordnära banor bara, utan en tanke på att "vinna" diskussionen.

Och i det här fallet rör det sig enligt dig om ett hemligt samarbete poliser emellan?

En överdriven misstänksamhet och misstro gentemot mot andra människor brukar vara egenskaper som eldar på konspirationsidéer, därmed inte sagt att just du besitter de egenskaperna.

Min uppfattning är att skribenten du svarar har förmåga att ta till sig logiska argument som hen resonerar utifrån på ett logiskt och förnuftigt vis. Logiken följer, liksom matematiken vissa lagar och därför faller till större del ett personligt "tyckande" om vad som kan anses vara logiskt, bort här.

För det första så har jag ENDAST diskuterat/argumenterat för att det var ett himla konstigt och risikabelt ställe att kasta ut sitt mordoffers jack och hjälm både därför att dom var synliga och därmed lätta att hitta, dels iom att dom låg bara få meter från där själva mordoffret låg gjömd, för hittar du man jackan och hjälmen ja då tänker man ju med detsamma, är liket också här i närheten och letar extra noga i närheten, ganska jordnär resonemang tycker jag.

Helikopter teorien har jag aldrig diskuterat.

För det andra så postade jag bara en förklaring, wikipedia tror jag det var, eller nått liknande, på vad konspiration är iom att det inte är något konstigt och ovärkligt utan, som jag skrev, något som händer hela tiden.
Angående detta fallen vet jag inte om det föregår någon konspiration, men visst är det en möjlighet, särskilt om NB är oskyldig, för om han är det varför har utredningen varit SÅ himla stenhårt fokuserad på att få honom dömd ?
Men visst, han kan vara skyldig men om han är det, i så fall är han en helt extremt ovanlig sorts sjuk mäniska, som har hårdheten att kunna neka SÅ länge och samtidigt framstå som en mycket emotionel människa, det går liksom inte ihop.

Å andra sidan om han är oskyldig så krävs det ju inte någon hårdhet att neka för att det ju är sant när han nekar, och känslig det är hans natur i alla fall tror jag att det är så.

Och med hänsyn till logiken här i tråden, så ska jag vara riktigt snäll ... med den är det liksom lite som med ordspråket, -några tycker om mamman, andra om dottern...
2016-01-11, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ärligt talat tror jag att inte ens IR innerst inne anser att NB är oskyldig.

Tror faktiskt inte jag heller, det ända hon ser är pengarna och kanske en liten klapp på axeln. DNA träff/träffar på 3-4+ talar sitt klara språk, helt omöjligt att personen inte har varit å fingrat på Lisa då.
Får iaf hoppas att HD blir en snabb process så att Lisas nära&kära kan få sörja ifred och bli av med media drevet runt-om-kring-dom.
2016-01-11, 10:20
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det som advokaten säger att "NB pressas" känns väldigt mycket som att hon precis kollat på How to make a murderer... Hon borde säga upp sig, pinsammare advokat får man leta efter...
Hon sitter för fan med på förhöret, men nu i efterhand så har förhörsledaren "pressat NB"... Haha...

IR var endast med i 5 av de 14 förhör som hölls med NB, NB hade en annan advokat de början av utredningen som byttes ut pga jäv.
2016-01-11, 10:24
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Citat:
– Jag vet inte vad som skulle kunna hända då faktiskt. Det är omöjligt att bortförklara den här bevisningen, speciellt med tanke på den historia han själv har berättat. Den enda förklaringen till det skulle vara att någon planterat hans DNA på de där bevisföremålen, och det vi inte så vana vid här i landet, säger GW – och förklarar:

Intressant att GW nämner plantering
Och till och med nämner möjligheten att det skulle kunna vara en konspiration innom polisen haha,
och ja ja ja ta det lungt, jag vet att han dessutom säger att det är långsökt, dock säger han ochså att sådant har hänt i utlandet.
Senast redigerad av Theforeigner 2016-01-11 kl. 10:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in