2016-01-10, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Nej, du får inte låta med din datorstol på nätterna och sitta och ha disskusioner som hörs in till grannarna. Det har ingen betydelse hur mycket du "måste" göra detta, kärringen har rätt.

Efter 22.00 skall särskild tystnad iakttas. Detta gäller rimligen fram till minst 06.00.

Skitsnack. Det är inte lag på att ljusen går ut och alla måste ligga i sina sängar efter 22. Vad som gäller är att du inte får störa grannarna med höga ljud såsom att borra, spela hög musik, spola vatten tex. Men att TS sitter i en stol, knappar på ett tangentbord och pratar med normal röst när han spelar kallas att leva i lägenheten.

TS: jag skulle själv ha problem med dig som granne eftersom jag har sömnproblem, och när man själv släckt ner och gått och lagt sig så hörs allt annat så mycket tydligare. Men eftersom hon ansåg att du inte gjorde några överdrivna ljud när hon var hos dig så betyder ju det att det helt enkelt är väldigt lyhört och att hon störs för att hon själv har dämpat ner och gått och lagt sig. Att få hyresvärden att ljudisolera lägenheterna låter som en långdragen önskedröm. Kan du inte ge grannen ett par öronproppar så att ni båda får lov att leva i era lägenheter?
Citera
2016-01-10, 23:50
Medlem
Axis.bold.as.love är ute och cyklar och jag svarar precis motsatt.

Du har rätt att vara vaken vilken tid om dygnet du vill och kan bete dig hur du vill så länge det inte stör andra. Det finns ingen lagstiftning som säger att det ska vara tyst vissa tider på dygnet, gränsen går när man stör andra. Om du inte gör oskäligt mycket väsen av dig (sitta och använda datorn, prata i normal samtalston, gå i lägenheten är helt okej) är det inga problem.

Du verkar ha tagit diskussionen på helt rätt sätt och tänker också helt rätt i att kontakta hyresvärden och ta upp saken innan grannen gör det. Förklara för hyresvärden samma saker som du förklarat för grannen. Betoningen ska ligga på att du just inte väsnas utan beter dig normalt / under normala volymnivåer.

Du kan i värsta fall få en varning om grannen gnäller på rätt sätt och hyresvärden känner för det.

Att det är lyhört ligger inte på hyresvärdens ansvar.
Citera
2016-01-10, 23:52
Medlem
Japhys avatar
Det går att enkelt "ljudisolera" själv. Eftersom du inte för oväsen borde några mattor av tjockare modell duga. Hör med hyresvärden om det är okej att du sätter upp dem i taket, så blir nog granntanten lite lugnare.
Citera
2016-01-10, 23:55
Avstängd
Citat:
Nej, du får inte låta med din datorstol på nätterna och sitta och ha disskusioner som hörs in till grannarna. Det har ingen betydelse hur mycket du "måste" göra detta, kärringen har rätt.

Efter 22.00 skall särskild tystnad iakttas. Detta gäller rimligen fram till minst 06.00.

Vilken tidsålder tillhör du? Finns inga krav på något sådant alls. Läs hyreslagen.
Citera
2016-01-11, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Skitsnack. Det är inte lag på att ljusen går ut och alla måste ligga i sina sängar efter 22. Vad som gäller är att du inte får störa grannarna med höga ljud såsom att borra, spela hög musik, spola vatten tex. Men att TS sitter i en stol, knappar på ett tangentbord och pratar med normal röst när han spelar kallas att leva i lägenheten.

TS: jag skulle själv ha problem med dig som granne eftersom jag har sömnproblem, och när man själv släckt ner och gått och lagt sig så hörs allt annat så mycket tydligare. Men eftersom hon ansåg att du inte gjorde några överdrivna ljud när hon var hos dig så betyder ju det att det helt enkelt är väldigt lyhört och att hon störs för att hon själv har dämpat ner och gått och lagt sig. Att få hyresvärden att ljudisolera lägenheterna låter som en långdragen önskedröm. Kan du inte ge grannen ett par öronproppar så att ni båda får lov att leva i era lägenheter?

Säkerligen en önskedröm om att dom ska göra någonting, det räknar jag heller inte med. Men jag ville mest framföra att jag inte kan behöva ändra mitt liv, lika lite som hon skall behöva ändra sitt. Hon snackade om att byta sovrum och jag sade att det låter tråkigt om det skall behöva vara så illa. Att ge henne öronproppar känns som att det kan slå ganska snett, om kärringen tycker jag är dryg som ger henne det.

Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Axis.bold.as.love är ute och cyklar och jag svarar precis motsatt.

Du har rätt att vara vaken vilken tid om dygnet du vill och kan bete dig hur du vill så länge det inte stör andra. Det finns ingen lagstiftning som säger att det ska vara tyst vissa tider på dygnet, gränsen går när man stör andra. Om du inte gör oskäligt mycket väsen av dig (sitta och använda datorn, prata i normal samtalston, gå i lägenheten är helt okej) är det inga problem.

Du verkar ha tagit diskussionen på helt rätt sätt och tänker också helt rätt i att kontakta hyresvärden och ta upp saken innan grannen gör det. Förklara för hyresvärden samma saker som du förklarat för grannen. Betoningen ska ligga på att du just inte väsnas utan beter dig normalt / under normala volymnivåer.

Du kan i värsta fall få en varning om grannen gnäller på rätt sätt och hyresvärden känner för det.

Att det är lyhört ligger inte på hyresvärdens ansvar.

Ja hon tänkte tydligen också ringa, men det sade hon på slutet efter att jag sa att jag skall ringa imorgon. Vad hon kommer säga har jag ju ingen aning om, men vi verkade iaf vara överens om att jag inte gjorde några ljud ifrån mig i avsikt att störa henne eller någon annan. Jag frågade henne (då jag vet hur man kan bli när man sitter och spelar) om hon tyckte att jag skrek eller var livad, men det tyckte hon inte, det var bara att jag pratade och det "fick" jag tydligen inte göra när hon skall sova tyckte hon.

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det går att enkelt "ljudisolera" själv. Eftersom du inte för oväsen borde några mattor av tjockare modell duga. Hör med hyresvärden om det är okej att du sätter upp dem i taket, så blir nog granntanten lite lugnare.

Vet inte hur mattor i taket hos mig skall hjälpa henne, då hon bor under mig.

Jag hade helt klart förstått att jag måste ändra mig om jag hade spelat musik eller levt fan om nätterna, men nu handlar det ju inte om det utan enbart att jag sitter framför datorn, reser mig och går iväg till köket, på toa eller något annat och när stolen då rullar så låter det tydligen som jag renoverar... Stolen står redan på en matta och efter att kärringen var här har jag lagt dit ett täcke som skall dämpa lite extra. Men kvarstår gör ju problemet att jag inte skall få kommunicera i normal samtalston i min egen lägenhet. Skulle hyresvärden gå på hennes linje lär jag ju ha rätt till en rejäl hyresreducering då jag inte kan använda det rum som jag flyttade hit för?
Senast redigerad av Stryptass 2016-01-11 kl. 00:07.
Citera
2016-01-11, 00:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryptass
Jag vill inte störa mina grannar, men jag måste väll för fan få använda min lägenhet? Och att samtala och sitta i en kontorsstol kan väll inte vara att anse att störa någon? Detta måste väll ligga på hyresvärdens ansvar?
Bara för att du inte tycker det hörs nåt från kontorsstolen betyder inte att det är tyst i lägenheten under, vibrationer från hjulen kan fortplantas genom stommen och ned till grannen under men det finns några enkla lösningar du skulle kunna testa.
Själv har jag använt en bit heltäckningsmatta med bra resultat, överskott så köptes för växelpengar sen finns det underlägg för kontorsstolar, underlägg skyddar dessutom golvet.

Citat:
Behöver jag oroa mig på kärringen? Kan jag få en varning för detta?
Du kan få en varning för det ja, sök finns mängder med trådar som tar upp faktiska händelser med bla störningsjour.

Citat:
Tänkte ändå ringa hyresvärden imorgon och snacka med dem...
Gör det men räkna inte med åtgärd, det ska extremt mycket till innan en hyresvärd blir skyldig att göra något.

Citat:
Ursprungligen postat av E1
Du har fel, en stol kan i allra högsta grad räknas som störning när den rullar på golvet.
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-01-11 kl. 00:10.
Citera
2016-01-11, 00:10
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Många skriver att jag hävdat att lagen säger si eller så. Det har jag inte. Läs om, tänk rätt.

Att störa grannarna nattetid är inte att betrakta som "normala levnadsljud". Är ni själva okej med att någon sitter i rummet ovanför er och snackar samt rör en datastol över golvet när ni ligger och ska slagga i rummet rakt under? Ni kan svara även om ni bor i villa. Fanns inte en chans på kartan att jag kunde sitta uppe på natten när jag bodde hemma i villa i rummet rakt ovanför mina föräldrars sovrum och snacka och dra datastolen över golvet. Då hade de sagt till mig "Vi ska upp och jobba, sluta".

Jag tror inte de var av en särskilt känslig sort och jag kan på rak arm säga att varken lagen eller det specifika hyresbolaget är okej med att du genererar ljud på nätterna som stör grannarna ts.
Citera
2016-01-11, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stryptass
Ja hon tänkte tydligen också ringa, men det sade hon på slutet efter att jag sa att jag skall ringa imorgon. Vad hon kommer säga har jag ju ingen aning om, men vi verkade iaf vara överens om att jag inte gjorde några ljud ifrån mig i avsikt att störa henne eller någon annan. Jag frågade henne (då jag vet hur man kan bli när man sitter och spelar) om hon tyckte att jag skrek eller var livad, men det tyckte hon inte, det var bara att jag pratade och det "fick" jag tydligen inte göra när hon skall sova tyckte hon.

Prata är helt okej, men du kan ju vara en hygglig granne och lägga extra vikt vid vilken volym du pratar i. Ofta höjer jag själv rösten till följd av hög volym i headset eller när jag pratar i TS- och liknande miljöer.

Som någon var inne på kan det ju höras mycket hos henne (om stolen) även om det inte hörs så mycket hos dig. På samma sätt kan du uppfatta din volym som normal när den för henne är störande.

Ta ett snack med hyresvärden och hoppas denne är förstående och att du kan visa denne hur mycket ljud du gör ifrån dig. Vill du vara hygglig så lägg in en matta för stolen.

Det låter som att grannen är resonlig (efter en stund) och du också, så detta ska säkert gå att lösa för er båda.
Citera
2016-01-11, 00:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Många skriver att jag hävdat att lagen säger si eller så. Det har jag inte. Läs om, tänk rätt.
Å andra sidan, saxat från jordabalken.

25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt 24 § första stycket.
Om det förekommer störningar i boendet, skall hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst, underrätta social- nämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
Andra stycket gäller inte om hyresvärden säger upp hyresavtalet med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning (särskilt allvarliga störningar i boendet).
Om hyresgästen vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten. Lag (1993:400).

Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Prata är helt okej, men du kan ju vara en hygglig granne och lägga extra vikt vid vilken volym du pratar i. Ofta höjer jag själv rösten till följd av hög volym i headset eller när jag pratar i TS- och liknande miljöer.
Telefoner...
Citera
2016-01-11, 00:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ett tredje alternativ för att dämpa oljud är att byta hjulen, många kontorsstolar har hjul av hårdplast och det kan låta rätt mycket speciellt på hårda golv, det finns hjul med gummibeklädnad som borde dämpa rulljudet.

http://www.clasohlson.com/se/Stolshjul/30-8329
Citera
2016-01-11, 00:16
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Å andra sidan, saxat från jordabalken.

25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt 24 § första stycket.
Om det förekommer störningar i boendet, skall hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst, underrätta social- nämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
Andra stycket gäller inte om hyresvärden säger upp hyresavtalet med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning (särskilt allvarliga störningar i boendet).
Om hyresgästen vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten. Lag (1993:400).

Telefoner...
Absolut. Jag menade bara att jag inte yppade något om lag i mitt första inlägg. Ändå började folk snacka om att jag skrivit det.
Citera
2016-01-11, 00:19
Medlem
swebarbs avatar
låter inte som ett trevligt hus du bor i där minsta lilla hörs ner hade fan inte pallat bo i ett sånt hus, men det är säkert så att det spelar ingen roll säkert man måste ta hänsyn oavsett efter en viss tid på dygnet som i detta fall efter 22:00. Men enligt mig tycker jag inte att du gör nåt fel direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in