Citat:
Ursprungligen postat av
E1
Skitsnack. Det är inte lag på att ljusen går ut och alla måste ligga i sina sängar efter 22. Vad som gäller är att du inte får störa grannarna med höga ljud såsom att borra, spela hög musik, spola vatten tex. Men att TS sitter i en stol, knappar på ett tangentbord och pratar med normal röst när han spelar kallas att leva i lägenheten.
TS: jag skulle själv ha problem med dig som granne eftersom jag har sömnproblem, och när man själv släckt ner och gått och lagt sig så hörs allt annat så mycket tydligare. Men eftersom hon ansåg att du inte gjorde några överdrivna ljud när hon var hos dig så betyder ju det att det helt enkelt är väldigt lyhört och att hon störs för att hon själv har dämpat ner och gått och lagt sig. Att få hyresvärden att ljudisolera lägenheterna låter som en långdragen önskedröm. Kan du inte ge grannen ett par öronproppar så att ni båda får lov att leva i era lägenheter?
Säkerligen en önskedröm om att dom ska göra någonting, det räknar jag heller inte med. Men jag ville mest framföra att jag inte kan behöva ändra mitt liv, lika lite som hon skall behöva ändra sitt. Hon snackade om att byta sovrum och jag sade att det låter tråkigt om det skall behöva vara så illa. Att ge henne öronproppar känns som att det kan slå ganska snett, om kärringen tycker jag är dryg som ger henne det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regentia
Axis.bold.as.love är ute och cyklar och jag svarar precis motsatt.
Du har rätt att vara vaken vilken tid om dygnet du vill och kan bete dig hur du vill så länge det inte stör andra. Det finns ingen lagstiftning som säger att det ska vara tyst vissa tider på dygnet, gränsen går när man stör andra. Om du inte gör oskäligt mycket väsen av dig (sitta och använda datorn, prata i normal samtalston, gå i lägenheten är helt okej) är det inga problem.
Du verkar ha tagit diskussionen på helt rätt sätt och tänker också helt rätt i att kontakta hyresvärden och ta upp saken innan grannen gör det. Förklara för hyresvärden samma saker som du förklarat för grannen. Betoningen ska ligga på att du just inte väsnas utan beter dig normalt / under normala volymnivåer.
Du kan i värsta fall få en varning om grannen gnäller på rätt sätt och hyresvärden känner för det.
Att det är lyhört ligger inte på hyresvärdens ansvar.
Ja hon tänkte tydligen också ringa, men det sade hon på slutet efter att jag sa att jag skall ringa imorgon. Vad hon kommer säga har jag ju ingen aning om, men vi verkade iaf vara överens om att jag inte gjorde några ljud ifrån mig i avsikt att störa henne eller någon annan. Jag frågade henne (då jag vet hur man kan bli när man sitter och spelar) om hon tyckte att jag skrek eller var livad, men det tyckte hon inte, det var bara att jag pratade och det "fick" jag tydligen inte göra när hon skall sova tyckte hon.
Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Det går att enkelt "ljudisolera" själv. Eftersom du inte för oväsen borde några mattor av tjockare modell duga. Hör med hyresvärden om det är okej att du sätter upp dem i taket, så blir nog granntanten lite lugnare.
Vet inte hur mattor i taket hos mig skall hjälpa henne, då hon bor under mig.
Jag hade helt klart förstått att jag måste ändra mig om jag hade spelat musik eller levt fan om nätterna, men nu handlar det ju inte om det utan enbart att jag sitter framför datorn, reser mig och går iväg till köket, på toa eller något annat och när stolen då rullar så låter det tydligen som jag renoverar... Stolen står redan på en matta och efter att kärringen var här har jag lagt dit ett täcke som skall dämpa lite extra. Men kvarstår gör ju problemet att jag inte skall få kommunicera i normal samtalston i min egen lägenhet. Skulle hyresvärden gå på hennes linje lär jag ju ha rätt till en rejäl hyresreducering då jag inte kan använda det rum som jag flyttade hit för?