2024-07-08, 18:30
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Hittade en ny burk på systemet idag som jag aldrig sett tidigare, Lucky Bait 33cl burk.
Den röda burken med en fisk på kostade endast 9,50 och eftersom min bolåneränta är strax under 5% så kände jag att det här är värt en provsmakning med tanke på min numera strama ölbudget. Det står att ölen går under kategorierna ljus lager, modern stil och india pale lager. Spännande tänkte jag och plockade på mig 2 burkar. 5,4% dessutom, klart en bonus med de där åtråvärda 0,4 procenenheterna när det nalkas fredagsfylla.

Väl hemkommen stoppas en burkjävel in i frysen en dryg timme och hälls upp i ett billigt pintglas från IKEA. Ser ut som en vanlig blasköl, pissgul färg och toppad med ett skral skara skumkronemolekyler. Den doftar ändå ganska okej och lite IPA-associationer får man allt när dofter som tallbarr, grapefrukt samt aprikos dansar runt på flimmerhåren. Illusionen om den perfekta budgetIPAn dör dock tvärt när jag ser den (bokstavligt talat) fula fisken på burken stirra rätt in i min helgalkade själ. Den sosseröda fisken hånar mig för att jag nyss kört 2,5 mil till närmsta systembolag för att hämta hem min helgranson av rusdryck. Ja haven värms ju upp snabbare när man är tvungen att köra 5 mil tur och retur för att hämta hem fredagsmyset, det tycker säkert fiskfan är skönt, men var är miljötänket?

Ölen smakar som dålig IPA blandat med lättöl. Den är alldeles för spretig och ickearomatisk för att klassas som en medioker fulöl, den här är sämre! Läser på burken att det är spendrups som ligger bakom eländet. Förvånar mig inte då det här känns som en utspädd och mycket sämre variant av deras Flat Tire som jag dock anser vara en habil och prisvärd öl med lite karaktär. Den här "fiskölen" är dock inget jag rekommenderar någon.

Betyget blir 1 av 5 rödingar. Hade det inte varit för det överkomliga priset hade det blivit 0.

Någon annan som smakat denna styggelse?

Trist att du inte gillade den. Själv tycker jag att den var otroligt bra för det priset, så bra att jag faktiskt nyss var och handlade på mig 10st är nog den bästa budgetölen sen Beervana gick i graven för en sådär tio år sedan enligt mig
Citera
2024-08-30, 21:30
Medlem
zatars avatar
Har på senare tid börjat uppskatta belgisk öl i alla dess former - ale:r, saison. Ikväll korkades det upp en storflaska Tripel Karmeliet till att börja med, därefter mindre lyxiga Gauloise. Vet att det finns bättre och dyrare klosteröl, men TK börjar bli en favorit för enkelt hemköp på vägen hem en fredag. Min mindre belevade lillebror tyckte det smakade "ruttet hö", vilket jag anser kan känneteckna en bra smakprofil - jmf. surströmming fast i ölform, även om ej så illa. Men man börjar bli gammal, tungan likaså.
Citera
2024-08-31, 16:53
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatar
Har på senare tid börjat uppskatta belgisk öl i alla dess former - ale:r, saison. Ikväll korkades det upp en storflaska Tripel Karmeliet till att börja med, därefter mindre lyxiga Gauloise. Vet att det finns bättre och dyrare klosteröl, men TK börjar bli en favorit för enkelt hemköp på vägen hem en fredag. Min mindre belevade lillebror tyckte det smakade "ruttet hö", vilket jag anser kan känneteckna en bra smakprofil - jmf. surströmming fast i ölform, även om ej så illa. Men man börjar bli gammal, tungan likaså.
Har du provat Vreta Klosters öl? Bästa belgiska ölen utanför Belgien.
Citera
2024-08-31, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810

Håller helt med dig, man kommer så nära belgisk stil som möjligt.

Testade deras utbud på Ö&W mässan.
Citera
2024-08-31, 21:18
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmfinest93
Jag har mängder av westvleteren 12. Wow vilken magisk öl.

Någon som vill testa?

Den ligger på bucketlistan. Min nr 1000 på untappd blev en Westvleteren 8 😁
Citera
2024-08-31, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmfinest93
Jag har mängder av westvleteren 12. Wow vilken magisk öl.

Någon som vill testa?
Ge mig alla!
Citera
2024-09-14, 13:15
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:

Vreta gör bra öl, trevligt att man kan beställa enbart en flaska om man känner för det. Det brukar annars bli ett projekt när man måste köpa 24st eller 12 stora. Abbedissan 12 brukar jag beställa 2-3st av varje år men jag slår även ett slag för deras säsongs-öl.
Citera
2024-09-14, 17:17
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:

Den där ligger på smaklistan att prova, Med tanke på att jag är Linköpingsbo

Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Vreta gör bra öl, trevligt att man kan beställa enbart en flaska om man känner för det. Det brukar annars bli ett projekt när man måste köpa 24st eller 12 stora. Abbedissan 12 brukar jag beställa 2-3st av varje år men jag slår även ett slag för deras säsongs-öl.

Kan man köpa styckvis på Systembolaget eller måste man köpa lådor med 12 st i??
Citera
2024-09-15, 14:33
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179

Beroende på vad man beställer så måste man ibland köpa en låda. 24x33 eller 12x75c.
Senast redigerad av Bewnhur 2024-09-15 kl. 14:35.
Citera
2024-09-15, 14:44
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179

Vreta Klosters öl har jag beställt styckvis.
Citera
2024-09-15, 14:47
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Beroende på vad man beställer så måste man ibland köpa en låda. 24x33 eller 12x75c.

Citat:
Vreta Klosters öl har jag beställt styckvis.

Tack för svaren båda två. Såg dock att den finns som mellan öl men det är nog inget
alternativ i mitt fall. Även om det vore gott med en Alkoholfri variant med så klart.
Men jag måste ta & prova Vreta Klosters Öl förr eller senare
Citera
2024-09-30, 21:22
Medlem
Brooklyn East India Pale Ale var prisvärd redan när den kostade 26(?) spänn flaskan, nu finns den på burk och flaska för 17:90. Antar att prissänkningen åtminstone delvis har att göra med att den numera är licensbryggd av Carlsberg i Sverige. Detsamma gäller för övrigt Brooklyn Lager, som tydligen bryggts i Sverige sedan 2020.

IPA:n smakar ganska exakt som jag minns originalet, men lagern tycker jag inte håller samma nivå som förr. Fler som märker skillnad eller är det mina smaklökar som förändrats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in