2016-01-10, 16:39
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Menar du det ojämna området kring de främsta hålen? det är tidigare skador jag täppt igen men inte orkat lägga på lika många lager för att få det jämnt. Det är därför jag frågade här, att "laga" skador blir aldrig lika snyggt om man inte lägger ner en jäkla massa tid för att få antalet lager vax det samma och då kan man ju nästan lika gärna börja om så det i alla fall blir snyggt. Lyckas aldrig finna tid att sätta mig ned och bara kötta med vax.

Nej, jag menar att du använt för tjocka lager och lagt på för mycket polish redan från början. Det är också därför det blir så svårt "laga" när du slår av den tjocka massa av vax du byggt upp. En spitshine ska som sagt "flyta samman" mer med lädret, byggas upp med mycket tunnare lager vax än vad du gjort här.
Citera
2016-01-10, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Nej, jag menar att du använt för tjocka lager och lagt på för mycket polish redan från början. Det är också därför det blir så svårt "laga" när du slår av den tjocka massa av vax du byggt upp. En spitshine ska som sagt "flyta samman" mer med lädret, byggas upp med mycket tunnare lager vax än vad du gjort här.
Okej, jag som trodde att jag applicerade hyfsat tunna lager. Tar jag än mindre vax kommer det täcka ett så väldigt litet område av tåboxen men det kanske är här jag gjort fel, att jag försökt göra för stora cirkulära rörelser.

För att besvara din editering av din föregående post, jag skrev innan du lade till en del: Dessa skor har jag kört renomat på en eller två gånger och en gång testade jag att rensa vax med renovateur och avslutade med omninettoyant för att vara lite snällare mot lädret. Bestämmer jag mig för att börja om, vilket jag nu faktiskt har tid att göra (fru och dotter bortresta till torsdag) kör jag nog renovateur och omninettoyant.

Edit: angående mängd vax brukar jag lägga putsduk (lindat kring två fingrar) på vaxets yta och utan vidare tryck dra lite (ytterst kort sträcka) mot mig för att fånga upp lite vax då ytan är rätt hård och att dutta inte funkar så bra.
Senast redigerad av ChiLLon 2016-01-10 kl. 16:51.
Citera
2016-01-10, 17:01
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Okej, jag som trodde att jag applicerade hyfsat tunna lager. Tar jag än mindre vax kommer det täcka ett så väldigt litet område av tåboxen men det kanske är här jag gjort fel, att jag försökt göra för stora cirkulära rörelser.

För att besvara din editering av din föregående post, jag skrev innan du lade till en del: Dessa skor har jag kört renomat på en eller två gånger och en gång testade jag att rensa vax med renovateur och avslutade med omninettoyant för att vara lite snällare mot lädret. Bestämmer jag mig för att börja om, vilket jag nu faktiskt har tid att göra (fru och dotter bortresta till torsdag) kör jag nog renovateur och omninettoyant.

Edit: angående mängd vax brukar jag lägga putsduk (lindat kring två fingrar) på vaxets yta och utan vidare tryck dra lite (ytterst kort sträcka) mot mig för att fånga upp lite vax då ytan är rätt hård och att dutta inte funkar så bra.

Ja du kan ju alltid gå över de igen om du vill, men de har utsatts för väl mycket tvättar på rätt kort tid skulle jag säga.

Jag tar inte mer vax än så här för ett lager, och då lägger jag det sedan med en liten droppe vatten i snabba cirkulära rörelser över hela tån, flera vändor runt om, med lågt tryck: http://i.imgur.com/un8nYtU.jpg
Citera
2016-01-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Ja du kan ju alltid gå över de igen om du vill, men de har utsatts för väl mycket tvättar på rätt kort tid skulle jag säga.

Jag tar inte mer vax än så här för ett lager, och då lägger jag det sedan med en liten droppe vatten i snabba cirkulära rörelser över hela tån, flera vändor runt om, med lågt tryck: http://i.imgur.com/un8nYtU.jpg
Svårt att uppskatta hur mycket det där är då vilken mängd som helst skulle göra den trasan svart, men får ta en vit trasa och testa mig fram för att hitta rätt mängd. Känns bara som att området du startar på alltid kommer få majoriteten av vaxet och att du sedan sprider ut vad som inte redan "absorberats" över resten av tåboxen.

Vad gäller att strippa vax med renovateur, vad för mängd reno bör användas? När jag testade kändes det bara som att jag gned en torr trasa över skon utan vidare effekt och tog därmed mer reno rätt kontinuerligt. Är detta helt knas?
Citera
2016-01-10, 17:38
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Svårt att uppskatta hur mycket det där är då vilken mängd som helst skulle göra den trasan svart, men får ta en vit trasa och testa mig fram för att hitta rätt mängd. Känns bara som att området du startar på alltid kommer få majoriteten av vaxet och att du sedan sprider ut vad som inte redan "absorberats" över resten av tåboxen.

Vad gäller att strippa vax med renovateur, vad för mängd reno bör användas? När jag testade kändes det bara som att jag gned en torr trasa över skon utan vidare effekt och tog därmed mer reno rätt kontinuerligt. Är detta helt knas?

En tåbox är inte stor, är inget problem att få ut det jämnt över hela. Det är ju så tunna lager åt gången att man inte märker alls att det lägger sig något, det är när det blir många sådana på varandra som resultatet kommer.

Jag har aldrig strippat skor med renovateur.
Citera
2016-01-13, 15:37
Medlem
Vilka butiker förutom NK säljer Loake i Stockholmsområdet?

Förutom Loake, vilka tillverkare i samma prisklass (2500-3500) är vettiga alternativ? Har inget emot att sköta själva inköpet på nätet men skorna vill jag prova i butik.

Söker främst ett par Chukka Boots, Brogues samt Loafers. Är oerhört svag för mocka, helst mörkbrunt.
Citera
2016-01-13, 16:27
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenTunnaVitaLinjen

Förutom Loake, vilka tillverkare i samma prisklass (2500-3500) är vettiga alternativ? Har inget emot att sköta själva inköpet på nätet men skorna vill jag prova i butik.

Söker främst ett par Chukka Boots, Brogues samt Loafers. Är oerhört svag för mocka, helst mörkbrunt.

Lägg på 200 och du får ett par Carmina. Då kommer du upp betydligt högre i kvalitetsnivå.

http://www.skoaktiebolaget.se/collections/carmina

Därmed inte sagt att Loake inte är bra skor.

Edit:

Finns ju Mano också.. Passar också in i den prisklassen.

http://manoskoservice.se/
Senast redigerad av Sapphirus 2016-01-13 kl. 16:39.
Citera
2016-01-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenTunnaVitaLinjen

Bäckmans skomakeri saluför Loake.
Citera
2016-01-13, 21:29
Medlem
GlasKupas avatar
Vet någon här vart man kan finna en derby likt denna modell, men i brunt? SkoAB hade samma modell i brunt (som SA äger om jag inte missminner mig), och dom sa att den skulle komma in till hösten. Det gjorde den såklart inte och nu är den bortplockad från sidan.

En MTO från Yanko kan ju vara ett alternativ. Av någon anledning känns det dock fult att kopiera en modell rakt av.
Citera
2016-01-13, 21:42
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlasKupa
Vet någon här vart man kan finna en derby likt denna modell, men i brunt? SkoAB hade samma modell i brunt (som SA äger om jag inte missminner mig), och dom sa att den skulle komma in till hösten. Det gjorde den såklart inte och nu är den bortplockad från sidan.

En MTO från Yanko kan ju vara ett alternativ. Av någon anledning känns det dock fult att kopiera en modell rakt av.

Jag har också en sån Tycker inte att du ska känna att det är konstigt att kopiera modellen, du kommer ju ändå få en lite annorlunda läst. Det är bara modellen som är likadan. GG Hove or EG Dover är ju också rätt lika.. Finns modellen inte så att du kan få tag på den så kör den via en MTO istället.
Citera
2016-01-13, 21:57
Medlem
Citat:

Måste det vara punched toe cap? Om inte har du denna:
http://www.grafford.se/skor/derby/norwich14b
Citera
2016-01-13, 23:15
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

Äsch, tror du att Carmina har uppfunnit just den modellen? Att de var först med att sätta en tandad brogue cap på en derby? De har i sin tur sneglat på någon som i sin tur sneglat på någon, och så vidare i oöverskådligt antal led. Du för bara en fin tradition vidare om du skulle välja att göra en egen tolkning.

Min Yanko-MTO i blått såg ut sådär i planeringsstadiet, tills jag valde blücher istället för derby och lät broguen fortsätta upp längs snörningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in