2016-01-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det finns ingen anledning att bestämma funktionernas derivator var för sig. Det du behöver göra är att bilda funktionen h(x) = f(x) - g(x) och derivera h för att hitta max- och minvärdena för h.

h(x) = 3x^2 -8x +6

h´(x) = 6x - 8 = 0

x = 8/6 = 4/3

Förstår inte riktigt.
Citera
2016-01-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ja, 0.4 är den nivå som den ursprungliga variabeln X ska vara större än eller lika med. Det står uttryckligen i uppgiften om du läser igenom den en gång till. Sedan transformerar man X till Z och då transformerar man samtidigt värdet 0.4 på samma sätt.
Jaha tror förstår nu. Så (0.4*√35) är samma formel som "X-μ/σ" ? Då förstår jag. där det blir "0.4-0/(1/√35)" = 0.4*√35. Very nice. Tack för hjälpen.
Citera
2016-01-10, 14:35
Medlem
DissociativePandas avatar
lim n→∞
n
∑ 3*(1/7)^k
k=2

vet hur man ska hantera den med k = 0. Då måste man väll ta bort när k=2 och k=1.

3*(1/7)^1 = 3/7 3*(1/7)^2 = 3/49... Men i facit så står det -3 -3/7 + 3* ∑ 3*(1/7)^k k = 0. så jag får fram 3/7 och förstår allt annat... men vart får man 3ifrån?
Citera
2016-01-10, 14:37
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klas.svensson
h(x) = 3x^2 -8x +6

h´(x) = 6x - 8 = 0

x = 8/6 = 4/3

Förstår inte riktigt.

Ja, och sedan bestämmer du värdet för h(x) när x = 4/3 så får du minimivärdet för avståndet mellan f och g. Det finns enligt WolframAlpha inga nollställen, så värdet av h(x) för x = 4/3 blir det minsta avståndet (under förutsättning att du räknat rätt, vilket jag inte kontrollerat). Man kan se på h(x) att det inte finns något högsta värde eftersom det är en andragradsfunktion med positiv koefficient framför x².
Citera
2016-01-10, 14:38
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av universal89
Jaha tror förstår nu. Så (0.4*√35) är samma formel som "X-μ/σ" ? Då förstår jag. där det blir "0.4-0/(1/√35)" = 0.4*√35. Very nice. Tack för hjälpen.

Det stämmer, det är så det fungerar.
Citera
2016-01-10, 14:40
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DissociativePanda
lim n→∞
n
∑ 3*(1/7)^k
k=2

vet hur man ska hantera den med k = 0. Då måste man väll ta bort när k=2 och k=1.

3*(1/7)^1 = 3/7 3*(1/7)^2 = 3/49... Men i facit så står det -3 -3/7 + 3* ∑ 3*(1/7)^k k = 0. så jag får fram 3/7 och förstår allt annat... men vart får man 3ifrån?

Den fristående trean kommer av fallet då k = 0 eftersom 3*(1/7)⁰ = 3*1 = 1. Du beräknar alltså summan från k = 0 och sedan subtraherar du termerna där k = 0 respektive k = 1.
Citera
2016-01-10, 14:43
Medlem
Citat:
Det stämmer, det är så det fungerar.
Yes. Har ju hållt på med det ett tag nu, kan formeln utantill men har aldrig hållt på med tal där my och sigma inte är annat än hela tal. Ställde till det i hjärnan lite när det helt plötsligt inte blev ett helt normalt tal. Trodde det rörde sig om en annan formel specifikt för stickprov nu
Citera
2016-01-10, 14:43
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jo, alltså det är jag med på. Svaret på första frågan borde vara precis som du skriver (vilket är rätt uppenbart). Jag förstår bara inte varför man inte gör en jämn utvidgning på (-π,π), då sin²(x) är en jämn funktion? Grejen är att i facit står det dessutom som svar på a): F-cossinusserien är -1/2 + cos(2x)/2 vilket spär på mina misstankar om att det står fel i uppgiftslydelsen. Det borde alltså stå f(x) = -sin²(x) i uppgiften. Eller så gör man en udda utvidgning av en jämn funktion, som jag tycker är konstigt. Har aldrig sett det göras.

Ah, jag läste ditt förra inlägg lite slarvigt och insåg inte att det var uppgiften b) du frågade om. Jag håller med om att det ser ut som att de använt f(x) = -sin²(x), men även det är ju en jämn funktion. Att sätta ett minustecken framför förändrar inte en funktion från jämn till udda eller tvärtom. Kanske är poängen att man ska göra funktionen udda genom att sätta att f(x) = sin²(x) för x < 0 och f(x) = -sin²(x) för x > 0?
Citera
2016-01-10, 14:44
Medlem
Citat:
Ja, och sedan bestämmer du värdet för h(x) när x = 4/3 så får du minimivärdet för avståndet mellan f och g. Det finns enligt WolframAlpha inga nollställen, så värdet av h(x) för x = 4/3 blir det minsta avståndet (under förutsättning att du räknat rätt, vilket jag inte kontrollerat). Man kan se på h(x) att det inte finns något högsta värde eftersom det är en andragradsfunktion med positiv koefficient framför x².

Så om det inte finns något nollställe för f och g så använder jag mig av h(4/3)?

Vad händer om det skulle finnas ett nollställe. Om funktionen skulle se annorlunda ut?
Citera
2016-01-10, 14:46
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klas.svensson
Så om det inte finns något nollställe för f och g så använder jag mig av h(4/3)?

Vad händer om det skulle finnas ett nollställe. Om funktionen skulle se annorlunda ut?

Det spelar ingen roll om f och g har nollställen var för sig. Det som spelar roll är om h har nollställen. Om h hade haft nollställen så hade det minsta vertikala avståndet mellan f och g varit noll, eftersom vi konstruerade h som differensen mellan f och g och noll är det minsta möjliga avståndet.
Citera
2016-01-10, 14:50
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll om f och g har nollställen var för sig. Det som spelar roll är om h har nollställen. Om h hade haft nollställen så hade det minsta vertikala avståndet mellan f och g varit noll, eftersom vi konstruerade h som differensen mellan f och g och noll är det minsta möjliga avståndet.

Tack
Citera
2016-01-10, 15:18
Medlem
En fråga utifrån ett ickematematiskt kunnande.
Om jag har ett hjul med 8 färglagda fält i centrum. Om jag sen skapar ytterligare 7 hjul med 8 färglagda fält blir antalet fält 64. Om jag snurrar på det innersta hjulet har jag givetvis en chans på 8 att få en på förhand bestämd färg. Om vi tar röd färg som exempel är chansen en på 64 att den kommer upp två gånger på raken, sen en på 512 osv.Sen ökar det drastiskt mot hjul 8. En chans på dryga16 miljoner att få en given färg i en rad. Som att slå en tärning av D8 modell och få samma siffra.
Men nu vill jag fråga min lärda panel två frågor.
Givet att hjulen har färgerna i samma ordning på alla hjul och således endast 8 olika färger- hur många kombinationer kan jag få totalt?
Och om , den här är svår för mig, jag använder alla 8 färgerna i alla fält men utan att ta hänsyn till positioner och utan att behöva hålla mig till 8 av varje. Utgår från att det blir astronomiska tal, men hur sker uträkningen ut?
Tacksam för hjälp.[url][/Uhttps://kjellbrellsworld.wordpress.com/2016/01/06/losa-funderingar-kring-tal-8/RL]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in