Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-29, 01:25
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är inte konstigt. Men det ser vi väl inte så mycket av.

Det som man kan tycka är lite konstigt är väl att partier som kallar sig liberal eller kanske borgerliga driver en kommunistisk politik. Och det ser vi.


Har du läst det i Aftonbladet möjligen.

Sedan när blev ett parti som:
* vill förstatliga
* har/haft vinstförbud på partiprogrammet
* vill höja skattetrycket

ett högerparti? Hade du sagt vänsterparti hade jag hållit med.

Nej, jag har sett det i verkligheten. De stödjer, söker samarbete och agerar så i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Knappast. Läs partiprogrammet så framtonar sig per europeisk skala ett rätt normalt mittenparti. Detta främst pga. en hel del definitivt vänsterorienterade frågor som så att säga uppväger utspretarna högerut.

Rota fram ett Socialdemokratiskt partiprogram av 1990 års modell och sätt tummen över loggan, så fångar du huvuddragen av SDs politik rätt väl.

Sen att jag har noll förtroende för folket i toppen på SD är en annan fråga. Mattias Karlsson i synnerhet verkar vara en riktig orm, och sådana ska alltid hållas borta från verklig makt. Men partiprogrammet i sig läser som sagt som ett fullt normalt centerparti i europa.

Jag tycker den skiljer sig en hel del när det gäller arbetsmarknads och familjepolitik bl.a.
Hur förklara du att de oftast eller alltid stödje roch söker samarbete med högerpartier då?
Citera
2015-12-29, 02:29
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
...Och där blev du en del av dödsnazist-horden som befolkar internet, per de definitioner dina vänsterpolare upprättat i den offentliga debatten.

Synd, annars lät du rätt påläst och vettig, trots att du tillhör andra laget så att säga. Men men, sådana är spelreglerna idag.

Ja, det är tyvärr kulturvänstern som har monopol på den politiska diskursen.

Jag borde kanske anmäla mig till någon kurs på Södertörns Högskola så att de kan leda min värdegrund rätt... Eller inte.

Den politiska spelplanen ser ju helt annorlunda ut nu än för trettio år sedan. Själv har jag i stort sätt samma grundläggande politiska tankar nu som då.

Den stora skillnaden är att jag på 80-talet angreps av högern och liberalerna. Nuförtiden angrips jag av vänstern och liberalerna.

Något är sig inte likt.
__________________
Senast redigerad av Vansternationellt 2015-12-29 kl. 02:32.
Citera
2015-12-29, 02:47
  #147
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansternationellt
Ja, det är tyvärr kulturvänstern som har monopol på den politiska diskursen.

Jag borde kanske anmäla mig till någon kurs på Södertörns Högskola så att de kan leda min värdegrund rätt... Eller inte.

Den politiska spelplanen ser ju helt annorlunda ut nu än för trettio år sedan. Själv har jag i stort sätt samma grundläggande politiska tankar nu som då.

Den stora skillnaden är att jag på 80-talet angreps av högern och liberalerna. Nuförtiden angrips jag av vänstern och liberalerna.

Något är sig inte likt.

Hehe. Dagens vänsterynglingar från öfvre medelklass klär ut sig till arbetare och slåss med de riktiga arbetarbarnen, som numera röstar SD eftersom det röda laget inte på något vis representerar dem eller deras intressen. Allt som försöker skydda arbetare är per definition rasism och inget är mer föraktligt än den lågutbildade svennen i förorten. De är knappt ens mänskliga, SD-röstande monster som de är.

Visst är det intressant hur de som påstår sig vara vänster blev de nya fascisterna?
Citera
2015-12-30, 23:43
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansternationellt
Det är uppenbart att du inte är särskilt bekant med George Soros göranden, låtanden & omvärldsanalyser. Tyvärr överskattade jag din kunskap.
Förståelsen hade underlättats om du kunnat nämna vad du avser. Men telepatiska förmåga är något begränsad.
Är det att han pröjsade svartas universitetsutbildning i Sydafrika. Är du rädd för konkurrens från utbildade negrer, så det är därför du är missnöjd?

Citat:
Ursprungligen postat av Vansternationellt
Dessutom är du raljerande och etiketterar mig utifrån åsikter och förhållanden som jag inte uttryckt mig om. Jag föreslår att du googlar "argumentationsfel".
Etikettera folk för något de inte uttalat brukar jag undvika. Det jag insinuerat är väl att du är vänstermänniska. Det uppfattar jag dock framkommit ur det du skriver.
Jag kan backa på det, men då har du en svår förklaringsbörda du måste klara av först.

Citat:
Ursprungligen postat av Vansternationellt
De nordiska länderna har funnits i topp på alla tänkbara listor under många år. Vi har varit framgångsrika vad gäller både hälsa, välstånd & frihet.
Due to tidigare meriter.
Från 1968 när Singapore blev utkastade ur Malaysia och fick stå på egna ben samtidigt som en Kinastödd kommunist-gerilla mördade befolkningen, så har man lyckats ordna 600% högre BNP/capita-tillväxt än Sverige. Något med Sverige har inte varit riktigt bra under den tiden. Och varit bättre i Singapore.

Citat:
Ursprungligen postat av Vansternationellt
Tack vare en skattefinansierad välfärd, en i internationell jämförelse låg grad av korruption , upprätthållandet av rättsstaten och etnisk & kulturell homogenitet har vi i Norden haft en i det närmaste världsunik tillit till varandra i respektive land.
Jag skulle säga att tillgänglig data visar på ett mycket övertygande sätt att just den skattefinansierade välfärden är roten till Sveriges failure. Och avsaknaden av den samma receptet på Singapores framgång.

Citat:
Ursprungligen postat av Vansternationellt
Att hävda att näringslivet byggde landet är riktigt. Ännu riktigare är att arbetarklassen genom lika hårt arbete bidrog till till samhällsbygget.
Tja, de arbetande fick betalt.
Välstånd skapas genom innovationer och processförbättringarn. Arbete med sådant drivs av profithunger och finansieras av riskkapitalister. Prova att stryka bort det och se hur mycket tillväxt som blir kvar.
Svaret är 0. Och vi hamnar i samma stagnationsträsk som Sovjet och öststaterna. Deras enda välståndsökning kom av att dom importerade innovationer från väst.

Och arbetarna där fick också slita hårt. Det är inte det som det handlar om. Du blundar för verkligheten och ägnar dig åt självbedrägeri vågar jag påstå.

Citat:
Ursprungligen postat av Vansternationellt
Liberalerna visade redan 1914 i samband med borggårdskrisen att de inte verkade för landets bästa. Och på den vägen har det varit.
"Landets bästa" är var och ens tyckande. Det säger exakt ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av Vansternationellt
Svenska universitetsexamina var tidigare internationellt gångbara. Det är de inte längre. En nybakad svensk civilingenjör har samma kunskapsbas som en gymnasist i framkant från fyraårig teknisk linje hade i början av 80-talet.

Ja, här fick jag faktiskt skratta högt. (Dels har du fel med första meningen då våra var för korta förr. Det har senare ändrats).

Här kan jag med säkerhet säga att du har precis ingen kolla alls. Svammel i kvadrat.
(En rekommendation är att undvika sådant då det sänker hela ditt inlägg och dig som debattör för lång tid. Efter en sådan här groda finns det ingen som tar dig på allvar).

Hade du skrivit att diagnostiska resultaten på proppen fallit under åren, så hade jag hållit med. Det finns data på det.
Men det du säger är helt verklighetsfrämmande. En som harvat igenom 4-årig teknisk linje i början på 80-talet kunde inte ens stava till det mesta som folk som utexamineras som civing idag lär sig.
Givet det du skriver kan du inte ha någon som helst koll på vad en teknisk högskola innebär nu och då.

Jag stannar här. Det sista citatet gör att det är som att skriva till någon som fantiserar ihop en novell. Det blir waste.
Citera
2016-01-10, 10:23
  #149
Medlem
Anusiktets avatar
Jan Guillou: Jag föredrar alltid bögar framför sverigedemokrater

Har Jan rätt i sitt resonemang att största parti inte självklart bör innebära acceptans? (Exempelvis i Sverige blir muslimska IS, Nazister, Hbtqpartiet eller SD största part i nästa val)

Övriga tankar om Jans politiska tankegångar?
Citat:
Att sverigedemokraterna fått många röster i riksdagsval är inget skäl att tolerera deras ideologi. Nazisterna i Tyskland fick en tredjedel av rösterna och blev därmed största parti.Och jag kommer alltid att föredra bögar framför sverigedemokrater hur skrämmande den inställningen än kan te sig för Svenska Dagbladets ledarsida.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle22065495.ab
__________________
Senast redigerad av Anusiktet 2016-01-10 kl. 10:52.
Citera
2016-01-10, 10:35
  #150
Medlem
Då skulle det vara intressant att veta vad Guillou anser om bögar som är SD.
Citera
2016-01-10, 10:45
  #151
Medlem
LeifD2s avatar
Men Jan Guillou har länge samarbetat med och stött islamister... Och alla vet vad dom tycker om bögar.
Kanske därför SD är ett av dom mest populära partierna bland landets fikusar. Jan Guillou är nog inte speciellt populär, däremot.
Citera
2016-01-10, 10:46
  #152
Medlem
fostroms avatar
Den gode Jan har tappat stinget. Han känns trött och förlegad. Synapserna är inte så snabba längre. Hans analys är mest pinsam. Tur för Janne att ingen bryr sig längre.
Citera
2016-01-10, 10:47
  #153
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Jans inställning är logisk. Finns inte mycket mer att säga. Han bör ta tillbaka ordet "alltid" dock. En bögs intressesfär över vad han vill ändra sträcker sig inte längre än hans egna liv, medan sverigedemokratens intressesfär överlappar ditt ganska rejält.

De flesta verkar ju hålla med, med tanke på att ingen hittills har presenterat något motargument. Bara substanslöst skitsnack i tråden hittills.

Sid note: Kommer för övrigt att tänka lite på Loks Rosa "Jag föredrar en bög!"
__________________
Senast redigerad av FlashbackImprover 2016-01-10 kl. 11:01.
Citera
2016-01-10, 10:49
  #154
Medlem
Sunimods avatar
Men bögarna föredrar inte Jan Guillou för de tycker han är äcklig.
Citera
2016-01-10, 11:02
  #155
Medlem
pantherTypeGs avatar
När han skriver att han föredrar bögar framför Sverigedemokrater så låter det som att han ser ner på bögar nästan lika mycket som sverigedemokrater?
Citera
2016-01-10, 11:04
  #156
Medlem
gurkmajjas avatar
Vem bryr sig om vad Jan Guillou tycker? Skriver man för Aftonbladet är bara det i sig ett bevis på att man är historia.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback