2016-01-09, 17:59
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talica
Jag tror det är meningen att man ska visa det utan trigonometri. Det är deduktiv geometri jag pysslar med.

OK. I så fall är du "on your own" är jag rädd, om inte någon annan kan bidra med något insiktsfullt.
Citera
2016-01-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
OK. I så fall är du "on your own" är jag rädd, om inte någon annan kan bidra med något insiktsfullt.

Tusen tack för att du försökte!
Citera
2016-01-09, 18:03
Medlem
DissociativePandas avatar
Citat:
Nej, du räknar fel igen.

Du har sin(x)/x * x/(2−√(x+4)) och förlänger med (2+√(x+4)) vilket gör att den andra faktorn blir x*(2+√(x+4))/(-x) = {förkorta bort x} = -(2+√(x+4)) och det går ju mot -4 då x går mot noll.
suck... har suttit för länge tack så mycket!
Citera
2016-01-09, 18:07
Medlem
Citat:

Iofs...
"Visa att om motstående vinklar i en fyrhörning är lika så är fyrhörningen en parallellgram."

Jag har försökt med bara 2 av vinklarna och inte dem andra 2. Så om man tar hänsyn till att båda motstående vinklar är lika så blir det genast mycket enklare!
Citera
2016-01-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Gör likadant, men multiplicera max och min med 6.

Det vanliga fallet:
max { Q(x) : |x| = 1 } = max { λ : λ egenvärde till matrisen för Q }

Detta fall:
max { Q(x) : |x| = √6 } = { sätt y = x/|x| = x/√6 } = max { Q(y√6) : |y| = 1 }
= { Q kvadratisk form } = max { (√6)² Q(y) : |y| = 1 } = 6 max { Q(y) : |y| = 1 }
= 6 max { λ : λ egenvärde till matrisen för Q }

Alright då ska jag komma ihåg att multiplicera största och minsta egenvärdet med vad jag nu har jag i högerledet om jag inte har 1 där. Tack för hjälpen!
Citera
2016-01-09, 19:33
Medlem
Jag har sum från k=1 till ∞ av a(k) där a(k) = 1/k^2 * 1/sqrt(e) * e^(O(1/k)). Min bok säger att a(k)konvergerar eftersom summan 1/k^2 konvergerar. Detta är jag inte riktigt med på. Jag förstår att O(1/k) <= N*(1/k) där N är en konstant men N beror väl på k så att O(1/k) <= N(k)*(1/k) och då kan man väl inte säga något speciellt om summan?
Citera
2016-01-09, 20:41
Medlem
Citat:
Uttrycket för F innehåller ju både G, m, M och r. Av dessa är det visserligen bara r som realistiskt kan ändras från en tidpunkt till en annan, men det finns andra samband där en variabel beror på flera andra. Då använder man begreppet "derivata med avseende på en variabel" för att visa att det är den som ska betraktas som en variabel medan de andra storheterna i ekvationen betraktas som konstanta.

Om du kommer ihåg vad du gick igenom om derivatans definition så handlar det om att man skapar ett uttryck för en förändringskvot, exempelvis Δy/Δx, och sedan låter man längden på intervallet gå mot noll. Det är där beteckningen dy/dx kommer in i bilden - man skriver dx och menar Δx när Δx går mot noll och dy motsvarar det Δy som det motsvarar. Med andra ord så är dx en oändligt liten förändring i variabeln x. Att bara skriva dF/r skulle därför inte ha någon meningsfull betydelse eftersom det skulle beteckna en oändligt liten förändring av F dividerat med ett konstant värde på r. Det skulle alltså i princip ha värdet noll, eftersom dF är något som går mot noll medan r är ett konstant värde.

Jag förstår. Det blir ju, med derivatans definition, (a+h)-a där h är detta lilla, lilla tal.

Vad är det mest proffsiga sättet att beteckna derivatan på? D(x) körde väl Euler?
Citera
2016-01-09, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voun
Jag har sum från k=1 till ∞ av a(k) där a(k) = 1/k^2 * 1/sqrt(e) * e^(O(1/k)). Min bok säger att a(k)konvergerar eftersom summan 1/k^2 konvergerar. Detta är jag inte riktigt med på. Jag förstår att O(1/k) <= N*(1/k) där N är en konstant men N beror väl på k så att O(1/k) <= N(k)*(1/k) och då kan man väl inte säga något speciellt om summan?
Om N berodde på k skulle ordo-notationen vara helt värdelös, eftersom N*1/k kan isåfall bete sig hur som helst. När vi skriver att f(k) = O(1/k) menar vi att det finns något N sådant att för alla k > k_0 så är f(x) <= N/k (notera att detta betyder att f(k) <= konstant för alla k vilket gör ditt problem lite enklare).
Citera
2016-01-09, 21:07
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag förstår. Det blir ju, med derivatans definition, (a+h)-a där h är detta lilla, lilla tal.

Vad är det mest proffsiga sättet att beteckna derivatan på? D(x) körde väl Euler?

Beror helt på vad det är för situation och uppgift skulle jag säga. Euler använde sig helt riktigt av en differentialoperator D för att beteckna derivatan. Men inte D(x), utan om funktionen är f så skrivs derivatan Df enligt Eulers notation.

Nu har jag förvisso inte läst ett original utav någon av Eulers över 900 (!) publikationer, men jag kan tänka mig att Euler växlade rätt flitigt mellan Leibnizs dy/dx, Lagranges f'(x) och sin egen Df. För när han var ung så betecknade han oändligheten som i. Men när han blev äldre så ändrade han sig och i betydde nu den imaginära enheten. Han var även väldigt lat av sig och betecknade logaritmer endast med ett l (gement L) och skrev rottecken utan "tak".
Citera
2016-01-09, 21:33
Medlem
Har en fråga angående skriva upp vektorer kolumnvis eller radvis. Om man har ett linjärt hölje skriver man upp de kolumnvis ju. Men t.ex på den här: F(x1,x2,x3) = (x1 + x2 + x3, 2x1 - x2 + 5x3. x1 + ax2 - x3, 2x1 - x2 + 5x3) där frågan handlar om linjär avbildning så skriver man upp radvis. T.ex den första raden är 1 1 1 som den första vektorn är där.
Citera
2016-01-09, 21:33
Medlem
DissociativePandas avatar
lim n→∞
n
∑ 3*(1/7)^k
k=2

i facit så blir det -3-3/7+3*(1/(1-1/7))
Förstår hur man får fram 3/7+3*(1/(1-1/7)) men inte -3

3*(1/7)^1 är ju 3/7
men 3*(1/7)^2 är ju 3/14 och inte 3! så det är knas
Citera
2016-01-09, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DissociativePanda
lim n→∞
n
∑ 3*(1/7)^k
k=2

i facit så blir det -3-3/7+3*(1/(1-1/7))
Förstår hur man får fram 3/7+3*(1/(1-1/7)) men inte -3

3*(1/7)^1 är ju 3/7
men 3*(1/7)^2 är ju 3/14 och inte 3! så det är knas

Tänk på att k = 2. Om du skriver om serien så att k börjar på 0 kan geometrisk serie utnyttjas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in